Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Identifikace vzdělávacího materiálu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Identifikace vzdělávacího materiálu"— Transkript prezentace:

1 Identifikace vzdělávacího materiálu
VY_52_INOVACE_SlL EU OP VK Škola, adresa Gy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 Autor Mgr. Vendula Salášková Období tvorby VM Listopad 2012 Ročník kvinta Předmět Chemie Název, anotace Názvosloví solí - pravidla pro tvorbu vzorců a názvů solí, příklady k procvičování. Přehled citací a odkazů: MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia: 1. díl. 3. oprav.vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 240 s. ISBN ŠRÁMEK, Vratislav a Ludvík KOSINA. Obecná a anorganická chemie. 1. vyd. Olomouc: Fin, 1996, 262 s. ISBN

2 Názvosloví anorganických sloučenin
Názvosloví solí

3 Názvosloví solí bezkyslíkatých kyselin
Podstatné jméno charakterizuje anion kyseliny (je zakončeno koncovkou -id). Přídavné jméno charakterizuje kation a jeho oxidační číslo. kyselina Sůl Chlorovodíková Chlorid Bromovodíková Bromid Sirovodíková Sulfid kyanovodíková Kyanid

4 Tvorba vzorců solí bezkyslíkatých kyselin
Př. : Napište vzorec chloridu vápenatého. a) Napíšeme značky vápníku a chloru (kation se píše první). CaCl b) Z koncovky kationtu vyplývá, že vápník má oxidační číslo II. c) Náboj chloridového aniontu, který vznikne odštěpením jednoho atomu vodíku, je 1-. CaIICl- d) Součet oxidačních čísel v molekule musí být nula (použijeme křížové pravidlo). CaCl2

5 Tvorba názvů solí bezkyslíkatých kyselin
Př. : Pojmenujte tuto sloučeninu ZnBr2. a) Vypočteme a zapíšeme oxidační čísla prvků. ZnIIBr2-I b) Ze zadání vyplývá, že se jedná o sůl kyseliny bromovodíkové – bromid. bromid zinečnatý

6 Příklady k procvičování
Sulfid železnatý Bromid sodný Jodid hlinitý Sulfid hlinitý Chlorid vápenatý Selenid vápenatý Fluorid vápenatý Chlorid thallný Chlorid cínatý Tellurid thallný Chlorid křemičitý Chlorid stříbrný FeS NaBr AlI3 Al2S3 CaCl2 CaSe CaF2 TlCl SnCl2 Tl2Te SiCl4 AgCl

7 Příklady k procvičování
KBr ZnS PbI2 NH4Br K2S CuCl MnCl2 RbBr AgI CrCl3 BaCl2 CuS Bromid draselný Sulfid zinečnatý Jodid olovnatý Bromid amonný Sulfid draselný Chlorid měďný Chlorid manganatý Bromid rubidný Jodid stříbrný Chlorid chromitý Chlorid barnatý Sulfid měďnatý

8 Názvosloví solí kyslíkatých kyselin
Podstatné jméno tvoří anion kyseliny a má koncovku –an. Přídavné jméno charakterizuje kation a jeho oxidační číslo. Kyselina Sůl sírová síran křemičitá křemičitan dusičná dusičnan manganistá manganistan

9 Tvorba vzorců solí kyslíkatých kyselin
Př. : Napište vzorec síranu železitého. a) Sůl kyseliny sírové. Náboj aniontu je 2- (odtržení 2 vodíkových kationtů). b) Náboj kationtu železa je 3+. Fe3+SO42- c) Součet oxidačních čísel musí být roven nule (křížové pravidlo). Fe2(SO4)3 d) Je-li v molekule větší počet stejných víceatomových iontů, musíme celou skupiny dát do závorky.

10 Tvorba názvů solí kyslíkatých kyselin
Př. : Napište název sloučeniny Al2(SO4)3. a) Ze zadání vyplývá, že se jedná o sůl kyseliny sírové – síran. b) Pomocí křížového pravidla zjistíme náboj kationtu hliníku. Al3+2(SO4)3 c) Z oxidačního čísla hliníku vyplývá, že se jedná o hlinitý kation. síran hlinitý

11 Příklady k procvičování
Dusičnan barnatý Síran hlinitý Uhličitan vápenatý Siřičitan sodný Dusičnan draselný Chroman draselný Seleničitan sodný Dichroman amonný Disíran sodný Selenan vápenatý Chlorečnan draselný Síran amonný Dusitan sodný Dusičnan amonný Manganistan draselný Ba(NO3)2 Al2(SO4)3 CaCO3 Na2SO3 KNO3 K2CrO4 Na2SeO3 (NH4)2Cr2O7 Na2S2O7 CaSeO4 KClO3 (NH4)2SO4 NaNO2 NH4NO3 KMnO4

12 Příklady k procvičování
Na2SeO4 KBrO3 ZnSO4 AgNO3 Na3PO4 K2Cr2O7 BaS2O7 K2CO3 AlPO4 Sr(NO3)2 K4P2O7 Na3AsO4 NH4NO2 Ca3(PO4)2 CuSO4 Selenan sodný Bromičnan draselný Síran zinečnatý Dusičnan stříbrný Fosforečnan sodný Dichroman draselný Disíran barnatý Uhličitan draselný Fosforečnan hlinitý Dusičnan strontnatý Difosforečnan draselný Arseničnan sodný Dusitan amonný Fosforečnan vápenatý Síran měďnatý


Stáhnout ppt "Identifikace vzdělávacího materiálu"

Podobné prezentace


Reklamy Google