Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Management podniku.  Otázky  Základní rozdělení převzetí firmy  Základní pojmy  Varianty prodeje  Způsoby prodeje  Klady a zápory  Cena  Podmínky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Management podniku.  Otázky  Základní rozdělení převzetí firmy  Základní pojmy  Varianty prodeje  Způsoby prodeje  Klady a zápory  Cena  Podmínky."— Transkript prezentace:

1 Management podniku

2  Otázky  Základní rozdělení převzetí firmy  Základní pojmy  Varianty prodeje  Způsoby prodeje  Klady a zápory  Cena  Podmínky pro prodej firmy  Dopad krize na prodej firmy 2009 Tomáš Havlík2

3  Co mohu prodat ?  Jak to mohu prodat ?  Kdy to mohu prodat ?  Za kolik to mohu prodat ?  Jaké podmínky musím splnit ? 2009 Tomáš Havlík3

4  Přátelské převzetí  Kupující najde prodávajícího  Prodávající najde kupujícího  Nepřátelské převzetí  Základní podmínka 2009 Tomáš Havlík4

5  Akvizice- převzetí firmy nebo její částí (koupí, výměnou cenných papírů)  Fůze- spojování podniků v jeden (obvykle následuje po akvizici)  Due diligence- hloubkový audit ( uskutečnuje se v závěrečné fázi akvizice  EBIT  Goodwill- hodnota nehmotných složek, dobré jméno podniku 2009 Tomáš Havlík5

6  Akvizice- v českém obchodním prostředí koupě vlastnických práv (části nebo všech) právního subjektu jiným právním subjektem. Zákony tento pojem nepoužívají  Fůze- v českém obchodním a právním prostředí sloučení nebo splynutí obchodních společností.  Sloučení anglicky acquisition  Splynutí anglicky merger 2009 Tomáš Havlík6 A A B B A A A A B B C C

7  Prodej obchodního podílu  Prodej akcií (minorita, majorita, 100% podíl)  Prodej části podniku (živé)  Prodej souboru majetku( mrtvé) 2009 Tomáš Havlík7

8  IPO-Initial Public Offering- prvotní prodej akcií investorům prostřednictvím burzy  LBO- Leveraged Buy Out- převzetí společnosti, které je z větší části financováno dluhem  MBI- Management Buy In- akvizice společnosti externím managementem  MBO- Management Buy Out- stávající vedení nebo jeho členové odkoupí od stávajících vlastníků většinový podíl či celou firmu 2009 Tomáš Havlík8

9  Akvizice společnosti, ta zůstane dceřinou společností v dlouhodobém horizontu (minimální integrace, jen účetní a reportingové standardy) – má vlastní trh, dobrou reputaci a značku, mateřská společnost nemá ambice, aby značka zmizela z trhu. (Subterra a Metrostav) 2009 Tomáš Havlík9 A A B B A A B B

10  Akvizice společnosti, ta zůstává dceřinou, je plně integrována tzn. přejímá všechny postupy mateřské společnosti, je přejmenována, ponechává si trh, ale častěji je směrována k rozšíření svého působení na trhy mateřské společnosti, kde využívá její značky. Někdy bývá ve střednědobém horizontu fúzována (sloučením) do mateřské společnosti Tomáš Havlík10 A A B B A A

11  Koupě části jiného podniku do kupující společnosti. Fúze sloučením.  Koupě části jiného podniku a její vložení do prázdné nové společnosti. Akvizice Tomáš Havlík11 A A B A A D D D

12  Vložení části vlastního podniku do nové dceřiné společnosti.Rozdělení společnosti  Rozdělení společnosti a fůze se často používají ke změně organizační struktury koncernu 2009 Tomáš Havlík12 A A B B C C D D

13 KladyZápory Minorita- Investice bez aktivity v řízení - Podíl může být majoritou znehodnocen Majorita- Investice do synergie (produkt, trh, region) -Odpovědnost - Vyšší riziko - Vyšší cena - Povinnost výkupu (a.s.) 100 % podíl-Investice do synergie (produkt, trh, region) -Jediný vlastník 2009 Tomáš Havlík13

14  Kupuje-li se majoritní, většinový, ovládající podíl, k ceně se připočítává tzv. prémie za majoritu  Kupuje-li se společnost do průmyslového koncernu za účelem rozvoje koncernu, cílem je vždy majorita, nelépe 100%-ní podíl.  Hrubým vodítkem pro cenu je hodnota 5 až 6 ročních čistých zisků.  Samozřejmě existuje na stanovení ceny řada sofistikovaných systémů 2009 Tomáš Havlík14

15  Akceptovatelná cena ( realistický odhad)  Shoda vlastníků ( všichni chtějí prodat)  Jak prodávat (výběrové řízení, individuálně)  Důvěrnost (dohoda o mlčenlivosti)  Čas (minimálně 6 měsíců)  Manažeři (informovanost, otevřenost, serióznost, pravdivost informací)  Obchodní partneři  Kdy prodat ( v období růstu)  Komu prodat  Smlouva 2009 Tomáš Havlík15

16 PozitivníNegativní (rizikové)  Atraktivní cena  Zisková, rostoucí obrat  Business plán do dalších let  Vlastní motivovaní zaměstnanci  Přiměřené čerpáním úvěrů  Dlouhodobí klienti  Management zůstává  Špatné hospodářské výsledky  Krátká historie firmy  Vysoké zadlužení  Nízká kvalita produkce  Pohledávky po lhůtě splatnosti  „Nepřenositelný“ pracovník  Management zůstává 2009 Tomáš Havlík16

17  Obecně: V této době se kupujícím zdá cena vysoká a prodávajícím nízká ◦ Počet firem i suma, kterou kupující za ně zaplatili, klesá po celém světě ◦ V USA se trh fůzí a akvizic dočasně téměř zastavil ◦ Banky v ČR jsou opatrnější při poskytování úvěrů ◦ V ČR není ekonomika postavena na úvěrové bublině, krizí zatím není přímo zasažena 2009 Tomáš Havlík17

18  Prezentace pana Ing. Zdeňka Burdy, s laskavým svolením   Tomáš Havlík18

19


Stáhnout ppt "Management podniku.  Otázky  Základní rozdělení převzetí firmy  Základní pojmy  Varianty prodeje  Způsoby prodeje  Klady a zápory  Cena  Podmínky."

Podobné prezentace


Reklamy Google