Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál je plně funkční.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál je plně funkční."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  K. Lorenz  domestikace  selekce  reflex - podmíněný, nepodmíněný  chování - vrozené, získané  instinktivní chování  klíčový podnět  chování podmíněné látkovou výměnou  ochranné chování  aktivita  komfortní chování  rozmnožovací chování  komunikace - chemická, dotyková, zvuková, zraková  vtisknutí  přivykání  hierarchie  feromony  teritorium  živočich - kontaktní, distanční  vhled  tradice  říje  strnulost  útěk

3  etologie = věda o chování živočichů  pozorování chování živočichů mělo velký význam pro zdomácňování (domestikaci)  toto vedlo k výběru jedinců s požadovanou vlastností  umělý výběr (selekce)  zakladatelem etologie je Konrad Lorenz obrázek 1

4 Etologie  etologie = věda o chování živočichů  velký význam pro zdomácňování (domestikaci)  výběr jedinců s požadovanou vlastností  umělý výběr (selekce)  zakladatel etologie – Konrad Lorenz

5  nepodmíněné reflexy  neměnné, jednoduché a zděděné reakce na smyslové podněty (mrknutí, ucuknutí při bodnutí, polykání, dýchání…)  instinktivní chování  chování složité, může obsahovat i naučené prvky (stav hladu, připravenost k páření…) – pokud vyladění dosáhne určitého stupně, začne jedinec vyhledávat tzv. klíčový podnět (kořist, partnera), který uvolní závěrečné chování (lov kořisti, páření…) obrázek 2 pavoučí síť videovideo

6 Vrozené (zděděné) chování  nepodmíněné reflexy  jednoduché reakce na podněty (mrknutí, ucuknutí…)  instinktivní chování  složité, i s naučenými prvky (hlad, připravenost k páření…)  vyhledávání klíčového podnětu (kořist, partner) → závěrečné chování (lov kořisti, páření…)

7  přivykání  učení neodpovídat na podnět, který není biologicky významný (ztráta plachosti při chovu v zajetí)  podmíněné reflexy  spojení nevýznamného podnětu (světlo) s podnětem nepodmíněným (potrava) → opakováním se podnět stává podmíněným (slinění spojené s potravou)  učení vhledem  náhlé pochopení vztahů ve složité situaci (šimpanz naskládá bedny na sebe, aby dosáhl na banán)

8  tradice  přenos naučeného chování z jedince na jedince (makakové oddělují rýži od písku vhozením do vody)  vtištění  rychlé učení v raném mládí - mláďata (např. ptáků) si po narození (vylíhnutí) vtisknou podobu prvního objektu který vidí, např. i jiného živočišného druhu obrázek 3

9 Naučené (získané) chování  přivykání  např. ztráta plachosti v zajetí  podmíněné reflexy  spojení podnětu (světlo) s podnětem nepodmíněným (potrava) → podnět se stává podmíněným (slinění spojené s potravou)  učení vhledem  např. šimpanz naskládá bedny na sebe, aby dosáhl na banán  tradice  přenos chování (makakové oddělují rýži od písku vodou)  vtištění  mláďata si po narození vtisknou podobu prvního co vidí

10  přijímání potravy  u různých druhů různá frekvence (býložravci několikrát denně, šelmy jednou za několik dní, hadi po několika týdnech…)  dýchání  vodní savci dýchají plícemi → vynořování pro nádech (i ve spánku)  vyprazdňování  typické polohy těla u těchto činností (pes zvedá nožku)  řízení tělesné teploty  shlukování za tímto účelem (včely) obrázek 4

11 Chování podmíněné látkovou výměnou  přijímání potravy  dýchání  vyprazdňování  řízení tělesné teploty

12  útěk  klíčovým podnětem je překročení útěkové vzdálenosti  strnulost  živočich vypadá jako mrtvý (kuňka, slunéčko…)  maskování  pomocí ochranného zbarvení, tvaru těla apod.  obranné chování (útok)  reakce na přímé ohrožení, předchází mu varování a hrozba, přechází do napadení obrázek 5

13 Ochranné a obranné chování  strnulost  předstírání mrtvého (kuňka, slunéčko…)  útěk  útěková vzdálenost  maskování  ochranné zbarvení, tvar těla…  obranné chování (útok)

14  chemická komunikace  vnímání pachů na různou vzdálenost (pes – výborný čich, ptáci – velmi špatný), souvisí s označováním teritoria (pachové stopy, značkování) a sexuálním chováním ( feromony = látky působící v malé koncentraci)  zraková komunikace  význam při sociálním chování, uplatnění gest, postojů a pohybu  zvuková komunikace  dotyková komunikace  význam při sociálním chování, kontaktní živočichové vyhledávají v klidových situacích tělesný dotyk (hlodavci, papoušci…), distanční živočichové se tělesnému dotyku vyhýbají (většina pěvců, přežvýkavci…) obrázek 6

15  hierarchie  hodnostní pořadí, určuje nadřazenost a podřízenost jedince  zvláštní projevy tlumení agresivity, vyjadřující náladu jedince  postoje, zvuky, pachy obrázek 7

16 Dorozumívání (komunikace)  chemická komunikace  čich, označování teritoria a sexuální chování ( feromony )  dotyková komunikace  živočichové kontaktní (vyhledávají dotyk - hlodavci, papoušci…), distanční (dotyku se vyhýbají - pěvci, přežvýkavci…)  zraková komunikace  gesta, postoje a pohyb  zvuková komunikace  hierarchie  hodnostní pořadí  zvláštní projevy  postoje, zvuky, pachy

17  různá doba aktivity  aktivní ve dne: ještěrka, sysel  aktivní v noci: tchoř, myšice  aktivní střídavě ve dne i v noci: hraboš, myš  různá délka spánku: 20 hodin (velké šelmy) až jen několik minut (žirafy) obrázek 8

18 Aktivita  různá doba aktivity  ve dne: ještěrka, sysel  v noci: tchoř, myšice  střídavě ve dne i v noci: hraboš, myš  různá délka spánku

19  udržování hygieny  péče o srst, peří - válení, koupání, popelení… obrázek 9 péče o srst péče o srst – makak červenolící

20  například říje, mateřské chování obrázek 10

21 Komfortní chování  udržování hygieny  péče o srst, peří - válení, koupání, popelení… Rozmnožovací chování  říje, mateřské chování

22 Etologie  etologie = věda o chování živočichů  velký význam pro zdomácňování (domestikaci)  výběr jedinců s požadovanou vlastností  umělý výběr (selekce)  zakladatel etologie – Konrad Lorenz Vrozené (zděděné) chování  nepodmíněné reflexy  jednoduché reakce na podněty (mrknutí, ucuknutí…)  instinktivní chování  složité, i s naučenými prvky (hlad, připravenost k páření…)  vyhledávání klíčového podnětu (kořist, partner) → závěrečné chování (lov kořisti, páření…) Naučené (získané) chování  přivykání  např. ztráta plachosti v zajetí  podmíněné reflexy  spojení podnětu (světlo) s podnětem nepodmíněným (potrava) → podnět se stává podmíněným (slinění spojené s potravou)  učení vhledem  např. šimpanz naskládá bedny na sebe, aby dosáhl na banán  tradice  přenos chování (makakové oddělují rýži od písku vodou)  vtištění  mláďata si po narození vtisknou podobu prvního co vidí

23 Ochranné a obranné chování  strnulost  předstírání mrtvého (kuňka, slunéčko…)  útěk  útěková vzdálenost  maskování  ochranné zbarvení, tvar těla…  obranné chování (útok) Dorozumívání (komunikace)  chemická komunikace  čich, označování teritoria a sexuální chování ( feromony )  dotyková komunikace  živočichové kontaktní (vyhledávají dotyk - hlodavci, papoušci…), distanční (dotyku se vyhýbají - pěvci, přežvýkavci…)  zraková komunikace  gesta, postoje a pohyb  zvuková komunikace  hierarchie  hodnostní pořadí  zvláštní projevy  postoje, zvuky, pachy Aktivita  různá doba aktivity  ve dne: ještěrka, sysel  v noci: tchoř, myšice  střídavě ve dne i v noci: hraboš, myš  různá délka spánku Komfortní chování  udržování hygieny  péče o srst, peří - válení, koupání, popelení… Rozmnožovací chování  říje, mateřské chování

24  Vysvětli, proč lidé začali domestikovat zvířata?  Jaký je rozdíl mezi podmíněným a nepodmíněným reflexem?  To, jakým způsobem tká pavouk pavučinu, se učí během života, nebo to automaticky umí?  Jakými způsoby se mohou zvířata bránit nebezpečí? Uveď alespoň jeden.  Uveď alespoň jeden konkrétní příklad naučeného chování u zvířat.  Jakými způsoby mohou zvířata komunikovat?  Co znamená slovo hierarchie?  Vysvětli pojem komfortní chování.

25  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis 3: pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 80 s. ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.  obr. 1 – Konrád Lorenc  obr. 2 - pavouk a jeho síť  obr. 3 – makaci  obr. 4 - včely  obr. 5 – kuňka, obranný reflex  obr. 6 – papoušci 8a-4c.jpg,http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Vini_australis_-two_on_a_perch- 8a-4c.jpg  obr. 7 – zdravící se psi 18_Dogs_meeting.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/ _Dogs_meeting.jpg  obr. 8 – fenek  obr. 9- paviáni pečující o srst  obr. 10 – potápky, namlouvací tance _Arboretum_ _ JPG _Arboretum_ _ JPG


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál je plně funkční."

Podobné prezentace


Reklamy Google