Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Druhy potravin Číslo dumu: VY_32_INOVACE_10_08 Název Dumu: Základní pravidla hygieny Pro obor vzdělávání: Stravovací a ubytovací služby Předmět: Potravina a výživa Ročník: 3. ročník Autor: Bc. Kubová Alena Datum:

2 Střední škola Oselce Základní pravidla hygieny výživy

3 Střední škola Oselce Životní prostředí Prostředí je stav, kde člověk:  dýchá  spí  pohybuje se  pracuje

4 Střední škola Oselce Faktory životního prostředí Ovzduší  plynný obal kolem zeměkoule  78% dusíku  21% kyslíku  1% oxidu uhličitého a vzácných plynů

5 Střední škola Oselce Graf- složení vzduchu Mezi vzácné plyny patří např. Helium, Argon, Xenon, Krypton, Ozon, Neon a radioativní Radon

6 Střední škola Oselce  Kyslík – O² - je pro život velmi důležitý, nedostatek ve vzduchu způsobuje zrychlené dýchání, vyšší nedostatek může způsobit smrt  Dusík – N²- nejvíce zastoupen ve vzduchu  Oxid uhličitý – NO²- je obsažen ve velmi malé koncentraci, pokud by se zvýšila, je to pro lidský organismus škodlivé

7 Střední škola Oselce Další faktory Teplota vzduchu – ovlivňuje životní pochody Vlhkost vzduchu – je dána množstvím vodních par Tlak vzduchu – změny tlaku vzduchu závisí na změnách počasí, citliví lidé jej pociťují. Ve vyšších polohách tento tlak klesá. Ve vzduchu jsou také rozptýleny cizí částice - prach a mikroorganismy

8 Střední škola Oselce Voda  tvoří objemově největší složku veškerých živých organismů Rozeznáváme vodu:  pitnou – k pití, vaření a osobní potřebě  užitkovou – v domácnosti na mytí, praní  provozní – v domácnosti se nepoužívá, kropí se jí ulice, hasí požáry…  povrchová voda se může používat po úpravě

9 Střední škola Oselce Půda  tvoří povrch Země  člověk se na ní pohybuje  zde staví svá obydlí  pěstuje rostliny  pije vodu Půda má schopnost pohlcovací a samočisticí, obsahuje řadu choroboplodných zárodků, které mohou v půdě dlouho přežívat (tyfus, tetanus, cholera)

10 Střední škola Oselce Jaké faktory ovlivňují životní prostředí půda teplota vzduchu voda potraviny osobní hygiena hygiena výživy

11 Střední škola Oselce Vliv na kvalitu potravin  znečištěný vzduch a půda škodlivými chemikáliemi  nebezpečné látky se dostávají do zemědělských plodin a vody  jsou následně obsaženy v mléce a v mase hospodářských zvířat  potraviny s vysokých množstvím nežádoucích chemikálií způsobují alergie, ale i zhoubná onemocnění

12 Střední škola Oselce v kvalitním životním prostředí s vysokým obsahem potřebných látek pro výživu člověka a jeho zdraví nebudou ani alergie a jiné zdravotní problémy oborem a problémy životního prostředí se zabývá ekologie a nový obor zabývající se výrobou kvalitních potravin – bio zemědělství

13 Střední škola Oselce Hygiena výživy Všeobecná hygiena  Hygiena – věda zabývající se dodržováním základními zásadami pro uchování zdraví  Komunální hygiena – zkoumá životní podmínky v komunitách (na sídlištích)  Hygiena práce- zabývá se pracovními podmínkami a jejich vlivem na zdraví člověka

14 Střední škola Oselce  Hygiena výživy – sleduje působení vnějšího prostředí na kvalitu potravy u jednotlivých skupin obyvatelstva v konkrétních životních a pracovních podmínkách  Hygiena dětí a dorostu – sleduje vlivy pracovních a životních podmínek ve vyvíjejícím se organismu dětí a mládeže  Osobní hygiena – zahrnuje poznatky k dosažení zdraví a tělesné zdatnosti

15 Střední škola Oselce Osobní hygiena  je to péče o organismus  má chránit před nemocemi  má zvyšovat tělesnou zdatnost i odolnost  velmi důležité pravidla jsou pro pracovníka potravinářského průmyslu

16 Střední škola Oselce Nejdůležitější úkoly osobní hygieny  dodržovat osobní čistotu a pěstovat správné hygienické návyky  dodržovat správný režim práce a odpočinku  otužování  používat správný oděv a obuv  péče o správnou funkci kůže

17 Střední škola Oselce Patří mezi osobní hygienu dodržování osobní čistoty kontrola potraviny před zpracováním otužování sledování čistoty potravin upevňování hygienických návyků hygiena provozu

18 Střední škola Oselce Hygiena výživy  stanoví normy racionální výživy – v různých fázích vývoje dítěte, podle fyziologického stavu člověka, druhu práce, kterou vykonává  sleduje energetickou a biologickou hodnotu stravy  sleduje chemické mikrobiologické látky obsažené v potravinách  sleduje čistotu potravin a předmětů, které přicházejí do styku se stravou

19 Střední škola Oselce  vyžaduje pravidelnou kontrolu zdravotního stavu a osobní hygieny pracovníků potravinářských provozů K hygieně výživy patří:  stanovení podmínek, za jakých je jídlo připravováno, předkládáno a konzumováno  úprava vzhledu jídla a prostředí  čistota místnosti, větrání, prostírání

20 Střední škola Oselce Požadavky na hygienu výroby pokrmů, zařízení skladů  posuzuje se maximální provozní kapacita závodu  provozní kapacita zaručuje zachování hygienických předpisů  maximální kapacita určuje počet jídel nebo strávníků, které může stravovací zařízení zvládnout při dodržování hygienických požadavků

21 Střední škola Oselce Posuzování provozních částí stravovacího zařízení  Odbytová část – veškeré zařízení sloužící zákazníkům  Výrobní část – přípravna, varna, výdejna, umývárna, sklady nádobí atd.  Skladovací část – sklady potravin, obalů, inventáře, odpadků  Administrativní a hygienická část – kanceláře, šatny, WC, umývárny

22 Střední škola Oselce  Technické příslušenství – topení, kanalizace, zásobování vodou

23 Střední škola Oselce Které části patří do výrobní části stravovacího zařízení varna WC sklady obalů přípravna sklady potravin výdejna

24 Střední škola Oselce Hygienické a epidemiologické požadavky na pracovníka ve stravování  Pracovník je povinnen:  zúčastnit se pravidelných lékařských prohlídek  mít platný zdravotní průkaz  dodržovat předpisy o zachování osobní čistoty a hygieny  dodržovat nutnou péči o předepsaný pracovní oděv, pokrývku hlavy

25 Střední škola Oselce  věnovat péči hygieně provozu společného stravování  starat se o čistotu provozu, včetně pomocných provozů – podlaha, mytí nádobí, osvětlení, větrání, teplota…  kontrolovat stav potravin před vlastním zpracováním

26 Střední škola Oselce Obecná epidemiologie Nákazy a otravy z potravin  jsou způsobené bakteriemi, viry, prvoky a červi  vstupní branou je trávicí ústrojí  vylučovány jsou stolicí i močí  zdrojem infekce je nemocný člověk (bacilonosič), zvířata i vnější prostředí

27 Střední škola Oselce Druhy nákazy  Salmonelóza – nemoc způsobují potraviny živočišného původu nakažené bakterií rodu Samonella (maso, mléko, vejce), které pocházejí od nemocných zvířat  Botulismus – mikroorganismus, který produkuje jed toxin a způsobuje těžké poškození nervového systému (vzniká v nesprávně konzervovaných potravinách)

28 Střední škola Oselce  Virová hepatitída typu A – žloutenka špinavých rukou – virus, který způsobuje zánět jater. Přenos je možný i s kontaminovanou osobou, potravinami i stolicí  Roup dětský – projevuje se svěděním v okolí konečníku, přenáší se hračkami i potravinami  Tasemnice – žije v tenkém střevě, přenáší se z nedostatečně tepelně zpracovaného mase, z vajíček se líhnou boubele, z nich se vyvine dospělá tasemnice

29 Střední škola Oselce Otravy z potravin  Otravy z hub – vzniknou při záměně hub při sběru - muchomůrka zelená, panterová  Otravy těžkými kovy – měď, olovo, rtuť…  je znakem znečištěného životního okolí při pěstování rostlin  Otrava z alkoholických nápojů – patří mezi nejzávažnější otravy, poškozuje játra, ledviny Muchomůrka červená Muchomůrka zelená

30 Střední škola Oselce Makrobiální zajišťování čistoty  Dezinfekce – ničení choroboplodných zárodků a to fyzikálními a chemickými prostředky  Fyzikální prostředky – sterilizace-vysokou teplotou (vyvařování prádla), ultrafialovým zářením, působením kyselin  Chemické prostředky – chloramin B (mytí rukou), jodonal B…

31 Střední škola Oselce  Dezinsekce – je ničení škodlivého hmyzu a členovců (roztoči). Hmyz často roznáší nakažlivé onemocnění, je škůdcem potravin (moučný mol, potemník moučný, pilou). Součástí dezinfekce jsou i preventivní opatření - sítě v oknech  Deratizace – ničení hlodavců. Důležitá je prevence – udržování pořádku v objektech závodů, vypracovaný sanitární řád, oplechované dveře do výše 30 cm, skladování odpadku v kovových nádobách

32 Střední škola Oselce Je dezinfekce ničení choroboplodných zárodků? Ne Ano

33 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa. Praha: PARTA, 2004, ISBN Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google