Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Porovnávání zlomků.

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. kruh – jeden celek Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. pět sedmin tři sedmin y

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. zlomková čára čitatel (vyjadřuje počet stejných dílů) jmenovatel (vyjadřuje na kolik stejných dílů je celek rozdělen) Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. Zapiš zlomkem žlutou část celku.

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. První zlomek je větší než druhý. >

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. První zlomek je menší než druhý. <

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. První zlomek se rovná druhému. =

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnost zlomků Zlomky se sobě rovnají, když vyjadřují stejné množství, stejnou část celku. Chceme-li zjistit, zda se sobě zlomky rovnají, porovnáme je v základním tvaru! Pokud je základní tvar stejný, vyjadřují zlomky stejnou část celku, tzn. rovnají se.

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnost zlomků Do základního tvaru se zlomky uvádějí pomocí krácení. Budeme tedy dané zlomky krátit. Krátit se dá různými způsoby, a tak si ukážeme alespoň dvě varianty. Zlomky vyjadřují stejnou část celku, pokud se rovná jejich základní tvar. Příklad č. 1: Zjisti, zda se následující zlomky sobě rovnají. nebo :10 :2 :5 :6 :2 :3

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnost zlomků Zda rovnost platí, poznáme po uvedení zlomků do základního tvaru. Jak již bylo řečeno, do základního tvaru se zlomky uvádějí pomocí krácení. Budeme tedy opět dané zlomky krátit. Zlomky vyjadřují stejnou část celku, pokud se rovná jejich základní tvar. Příklad č. 2: Platí následující rovnost: :2 :5 :3 :7

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnání zlomků Stejné jmenovatele zlomků znamenají rozdělení celku na stejné části. Který zlomek má tedy těchto stejných částí více, jinými slovy má většího čitatele, ten je větší! Na minulém snímku jsme zjistili, že základní tvary daných zlomků se sobě nerovnají, tudíž se nerovnají ani dané zlomky. Jak ale zjistíme, který z nich je větší, který vyjadřuje větší část celku? Na to se nyní společně pokusíme najít odpověď. Začněme porovnáváním zlomků se stejnými jmenovateli. ><

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnání zlomků Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele. Nyní budeme porovnávat zlomky se stejnými čitateli. ><

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnání zlomků Závěr: Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. Nyní budeme porovnávat zlomky s různými čitateli i jmenovateli. < Zlomky převedeme na společné jmenovatele a teprve potom porovnáme! Na společného jmenovatele se zlomky uvádějí pomocí rozšiřování. Společného jmenovatele určíme jako nejmenší společný násobek jednotlivých jmenovatelů. V našem případě je nejmenším společným násobkem jmenovatelů a tedy společným jmenovatelem číslo

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnání zlomků Obdobně můžeme porovnávat jakýkoliv počet zlomků a seřazovat je vzestupně (od nejmenšího po největší) nebo sestupně (od největšího po nejmenší) Vzestupně (tj. pořadí od nejmenšího k největšímu): Sestupně (tj. pořadí od největšího k nejmenšímu): Nejmenším společným jmenovatelem je číslo 30.

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – porovnej zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: Pomůcka, jak na to (klikej): Porovnej výpočtem dané zlomky a urči, který znak mezi ně správně patří. Pro kontrolu klikni do tolika políček, kolik jich má být vybráno dle čitatele. Přesuň do kružnice správný matematický operátor. Klikni pro ještě jednu kontrolu, zároveň však pro vyvolání nového příkladu.

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: omparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni na tlačítko PLAY.

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: omparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Zvol si úroveň obtížnosti.

17 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: omparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Seřaď si výpočtem dané zlomky. Pozor! Pokud uděláš chybu, ztrácíš život. Přesuň zlomky na správné místo tak, abys dodržel/a jejich pořadí. Po každém přesunu si můžeš udělat kontrolu správnosti kliknutím zde.

18 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Shrnutí: Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele. Ze dvou zlomků se stejným jmenovatelem je větší ten, který má většího čitatele.


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google