Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Alzheimerova nemoc & Parkinsonova nemoc Filip Hajna Yvona Jungbauerová Veronika Krpálková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Alzheimerova nemoc & Parkinsonova nemoc Filip Hajna Yvona Jungbauerová Veronika Krpálková."— Transkript prezentace:

1 Alzheimerova nemoc & Parkinsonova nemoc Filip Hajna Yvona Jungbauerová Veronika Krpálková

2 Parkinsonova choroba Výskyt v populaci Výskyt v populaci 0,1 % nad 60 let 0,1 % nad 60 let 1 % po 65 roce 1 % po 65 roce 1,2:1 (muži:ženy) 1,2:1 (muži:ženy)

3 Etiologie Možná genetická dispozice Možná genetická dispozice Negativní faktory vnějšího a vnitřního prostředí Negativní faktory vnějšího a vnitřního prostředí Jedna z hypotéz uvádí možnost kombinace s Alzheimerovou chorobou (Zvolský, 2001) Jedna z hypotéz uvádí možnost kombinace s Alzheimerovou chorobou (Zvolský, 2001) Drogy Drogy Mikrotraumata v oblasti hlavy Mikrotraumata v oblasti hlavy Otravy, toxické látky. Příliš častý styk s jedovatými látkami způsobuje změny v mozku. Otravy, toxické látky. Příliš častý styk s jedovatými látkami způsobuje změny v mozku.

4 Klinická charakteristika onemocnění Změny v oblasti kognitivních funkcí Změny v oblasti kognitivních funkcí Dlouhodobá paměť, vybavování Dlouhodobá paměť, vybavování Bradypsychismus Bradypsychismus Dysexekutivní syndrom – nebývá schopen řešit složitější úkoly Dysexekutivní syndrom – nebývá schopen řešit složitější úkoly Změny v emočním prožívání Změny v emočním prožívání Sklon k depresi (40 – 50 %) Sklon k depresi (40 – 50 %) Změny v oblasti chování Změny v oblasti chování Motorické potíže Motorické potíže

5 Projevy Únava. Únava. Pocit ztuhnutí a tíže končetin. Pocit ztuhnutí a tíže končetin. Občasné křeče. Občasné křeče. Bolesti kloubů a zad, ztuhlost. Bolesti kloubů a zad, ztuhlost. Zpomalení a poruchy chůze. Zpomalení a poruchy chůze. Třes jedné či obou horních končetin v klidovém režimu. Třes jedné či obou horních končetin v klidovém režimu. Občasný mimovolní pohyb některé z dolních končetin při chůzi (škubnutí, vykopnutí). Občasný mimovolní pohyb některé z dolních končetin při chůzi (škubnutí, vykopnutí). Nedostatečná mimika. Nedostatečná mimika.

6 Léčba Léky Léky Zaměřující se na zmírnění potíže ke zlepšení přenosu vzruchů (Selegin, APO Seleg, aj.) Zaměřující se na zmírnění potíže ke zlepšení přenosu vzruchů (Selegin, APO Seleg, aj.) U pokročilého onemocnění se podává levodopová léčba (Isicom, Nakom). U pokročilého onemocnění se podává levodopová léčba (Isicom, Nakom). Rehabilitace Rehabilitace Jde o odbornou instruktáž a rehabilitaci pod vedením školených fyzioterapeutů a lékařů. Jde o odbornou instruktáž a rehabilitaci pod vedením školených fyzioterapeutů a lékařů.

7 Alzheimer

8 Alzheimerova choroba Jak se jmenuje ten Němec, co mi schovává věci? Alois Alzheimer * Alois Alzheimer * Hospitalizace paní Auguste D. v listopadu 1901 Hospitalizace paní Auguste D. v listopadu 1901 Publikace případu r Publikace případu r Kratzman navrhl sloučení pojmu presenilní Alzheimerova nemoc a senilní demence Alzheimerova typu r.1976 Kratzman navrhl sloučení pojmu presenilní Alzheimerova nemoc a senilní demence Alzheimerova typu r.1976

9 Alzheimerova choroba Alzheimerova nemoc je nejčastější příčinou demence Alzheimerova nemoc je nejčastější příčinou demence Degenerativní onemocnění mozku Degenerativní onemocnění mozku Ubývání intelektu, schopnost myslet, schopnost orientovat se, soustředit se, zejména ubývá paměť Ubývání intelektu, schopnost myslet, schopnost orientovat se, soustředit se, zejména ubývá paměť Postupně se mění celá osobnost jedince Postupně se mění celá osobnost jedince

10 Alzheimerova choroba Příčiny, Rizikové faktory Pohlaví Pohlaví Dědičnost Dědičnost Genetické abnormality bez dědičného podkladu Genetické abnormality bez dědičného podkladu Rizikem pro rané formy AD jsou genové mutace Rizikem pro rané formy AD jsou genové mutace Věk Věk Vztah mezi AD a poraněním hlavy, nižším vzdělání, kouřením cigaret, zinkem, hliníkem a antiflogistiky není doposud vyjasněn Vztah mezi AD a poraněním hlavy, nižším vzdělání, kouřením cigaret, zinkem, hliníkem a antiflogistiky není doposud vyjasněn Deprese Deprese Boxeři Boxeři

11 Alzheimerova choroba Neuropatologie Senilní plaky (beta-amyloidy) Senilní plaky (beta-amyloidy) Zánětlivé tkáňové změny Zánětlivé tkáňové změny Neurofibrilární klubka Neurofibrilární klubka Úbytek acetylcholinu Úbytek acetylcholinu Zánik neuronů, cholinergních neuronů Zánik neuronů, cholinergních neuronů Atrofie mozku Atrofie mozku Narušení metabolismu glukózy Narušení metabolismu glukózy

12 Alzheimerova choroba Klinické projevy

13

14 Alzheimerova choroba Diagnóza EEG EEG MRI MRI PET, CT PET, CT Kognitivní funkce se testují mezinárodně používanými škálami: Kognitivní funkce se testují mezinárodně používanými škálami: MSE (Mini-Mental State Examination) - test kognitivních funkcí, zjištují se jím paměťové a další funkce mozku, které bývají postiženy u demence. MSE (Mini-Mental State Examination) - test kognitivních funkcí, zjištují se jím paměťové a další funkce mozku, které bývají postiženy u demence. ACE-R (Addenbrook Cognitive Examination) - delší a zevrubnější test ACE-R (Addenbrook Cognitive Examination) - delší a zevrubnější test Aktivity denního života Aktivity denního života FAQ (Functional Activities Questionnaire) - krátký dotazník složitějších aktivit, které bývají postiženy již v začátcích onemocnění FAQ (Functional Activities Questionnaire) - krátký dotazník složitějších aktivit, které bývají postiženy již v začátcích onemocnění DAD (Disability Assessment in Dementia) - dotazník obsahující i jednodušší aktivity DAD (Disability Assessment in Dementia) - dotazník obsahující i jednodušší aktivity

15 Alzheimerova choroba MSE Orientace – roční období, jaký je rok, v jaké jsme zemi, jak se jmenuji… Orientace – roční období, jaký je rok, v jaké jsme zemi, jak se jmenuji… Opakování a paměť – např. lopata, šátek, váza Opakování a paměť – např. lopata, šátek, váza Pozornost a odčítání – Pozornost a odčítání – Vybavování – ad opakování a paměť Vybavování – ad opakování a paměť Poznání předmětů – co je to? Poznání předmětů – co je to? Stupňovaný příkaz - uchopení papíru do pravé ruky, přeložení papíru na polovinu, položení papíru na podlahu Stupňovaný příkaz - uchopení papíru do pravé ruky, přeložení papíru na polovinu, položení papíru na podlahu Stupňovaný příkaz – „zavřete oči“ - "Přečtěte, co je tady napsáno, a udělejte to.“ Stupňovaný příkaz – „zavřete oči“ - "Přečtěte, co je tady napsáno, a udělejte to.“ Psaní Psaní Malování podle předlohy Malování podle předlohy

16 Alzheimerova choroba Diferenciální diagnóza delirium, delirium, amnestická porucha, amnestická porucha, vaskulární demence, vaskulární demence, demence při dalších chorobách, např. Pickova choroba, traumata hlavy, infekce HTV, Parkinsonova choroba, Huntingtonova choroba, Creutzfeldtova-Jakobova choroba, demence při dalších chorobách, např. Pickova choroba, traumata hlavy, infekce HTV, Parkinsonova choroba, Huntingtonova choroba, Creutzfeldtova-Jakobova choroba, pseudodemence při těžké depresi. pseudodemence při těžké depresi.

17 Alzheimerova choroba Diferenciální diagnóza

18 Alzheimerova choroba Prevence, Terapie Zdravý životní styl Zdravý životní styl Včasná dg. Včasná dg. Mozková gymnastika Mozková gymnastika Podpora rodiny, vhodné prostředí Podpora rodiny, vhodné prostředí Jinan dvoulaločný Jinan dvoulaločný Marihuana Marihuana Farmakoterapie Farmakoterapie kognitivní - inhibitory acetylcholinesterázy kognitivní - inhibitory acetylcholinesterázy Nekognitivní – antidepresiva, hypnotika, neuroleptika Nekognitivní – antidepresiva, hypnotika, neuroleptika

19 Alzheimerova choroba Epidemiologie Představuje % všech demencí Představuje % všech demencí Podle odhadu trpí touto nemocí milionů lidí na světě. V ČR je to zhruba tisíc osob Podle odhadu trpí touto nemocí milionů lidí na světě. V ČR je to zhruba tisíc osob Incidence nemoci v klasické senilní formě roste s věkem od 65 let geometrickou řadou Incidence nemoci v klasické senilní formě roste s věkem od 65 let geometrickou řadou V populaci 65letých je postiženo 3-5 %, u 85letých však již % V populaci 65letých je postiženo 3-5 %, u 85letých však již % Ženy bývají postiženy o 2-3 % častěji Ženy bývají postiženy o 2-3 % častěji Vyskytuje se vzácná presenilní forma, postihující jedince mezi 40 a 65 lety s incidencí 0,04 %. Vyskytuje se vzácná presenilní forma, postihující jedince mezi 40 a 65 lety s incidencí 0,04 %.

20 20 Symptomy u AD Symptomy u AD Poruchy vštípivosti mohou vést až k amnestické dezorientaci a dotyčný není schopen vykonávat běžné denní aktivity Poruchy vštípivosti mohou vést až k amnestické dezorientaci a dotyčný není schopen vykonávat běžné denní aktivity Poruchy orientace se objevují hned na začátku a to jak v prostoru, času i osobou Poruchy orientace se objevují hned na začátku a to jak v prostoru, času i osobou Poruchy soudnosti a abstraktního myšlení souvisí se snížením intelektu Poruchy soudnosti a abstraktního myšlení souvisí se snížením intelektu Poruchy chápání jsou typické v pozdních stádiích, nejsou schopni rozeznat předměty, tvary Poruchy chápání jsou typické v pozdních stádiích, nejsou schopni rozeznat předměty, tvary Poruchy paměti jsou nejnápadnější (zpočátku krátkodobé, později dlouhodobé paměti) ‏ Poruchy paměti jsou nejnápadnější (zpočátku krátkodobé, později dlouhodobé paměti) ‏ Vzniká i taktilní agnózie, apraxie či afázie, která zabrání postiženému porozumět informacím z okolního prostředí Vzniká i taktilní agnózie, apraxie či afázie, která zabrání postiženému porozumět informacím z okolního prostředí Poruchy tvorby řeči – motorická afázie Poruchy tvorby řeči – motorická afázie Poruchy mluvené řeči - senzorická afázie Poruchy mluvené řeči - senzorická afázie Vypadávání pojmů – amestická afázie Vypadávání pojmů – amestická afázie Neschopnost psaní a porozumění psanému textu – agrafie Neschopnost psaní a porozumění psanému textu – agrafie Neschopnost počítání – akalkulie Neschopnost počítání – akalkulie Neschopnost rozeznat pravou a levou stranu – astereognázie Neschopnost rozeznat pravou a levou stranu – astereognázie Neschopnost orientovat se na vlastním těle – autopatognózie Neschopnost orientovat se na vlastním těle – autopatognózie Vykonávat určité úkony - apraxie Vykonávat určité úkony - apraxie

21 21 Stádia onemocnění AD AD postihuje každého klienta jiným způsobem. Forma a průběh nemoci závisí z velké části na tom, o jakou osobnost se jednalo před počátkem onemocnění, jaká je pacientova fyzická kondice a jaký byl jeho životní styl. AD postihuje každého klienta jiným způsobem. Forma a průběh nemoci závisí z velké části na tom, o jakou osobnost se jednalo před počátkem onemocnění, jaká je pacientova fyzická kondice a jaký byl jeho životní styl. Ne každý klient postižený AD vykazuje všechny níže uvedené příznaky. Každý je postižen trochu jinak. Některé z příznaků se vyskytují v několika stádiích onemocnění, např. některé poruchy chování, které jsou uvedeny ve třetím stadiu se mohou vyskytovat ve druhém. Kdykoliv v průběhu nemoci může nastat krátké, přechodné zlepšení stavu a vyjasnění mysli. Ne každý klient postižený AD vykazuje všechny níže uvedené příznaky. Každý je postižen trochu jinak. Některé z příznaků se vyskytují v několika stádiích onemocnění, např. některé poruchy chování, které jsou uvedeny ve třetím stadiu se mohou vyskytovat ve druhém. Kdykoliv v průběhu nemoci může nastat krátké, přechodné zlepšení stavu a vyjasnění mysli. Členění stádia slouží nejen jako pomůcka – průvodce průběhem nemoci. Je užitečné také proto, aby se pečovatelé za pomoci sociálních pracovníků mohli připravit na péči a problémy, které je pravděpodobně čekají v budoucnosti. Členění stádia slouží nejen jako pomůcka – průvodce průběhem nemoci. Je užitečné také proto, aby se pečovatelé za pomoci sociálních pracovníků mohli připravit na péči a problémy, které je pravděpodobně čekají v budoucnosti. Pro lepší porozumění bývají příznaky a průběh nemoci v literatuře obvykle rozděleny do stá třídií: mírná, středně těžká a těžká forma. Pro lepší porozumění bývají příznaky a průběh nemoci v literatuře obvykle rozděleny do stá třídií: mírná, středně těžká a těžká forma.

22 22 1. Stádium – mírná forma První stádium trvá 2-4 roky zhoršení paměti (zejména krátkodobé), zapomnětlivost zhoršení paměti (zejména krátkodobé), zapomnětlivost potíže s vyjadřováním, časté hledání slov potíže s vyjadřováním, časté hledání slov potíže v nových situacích potíže v nových situacích potíže s novými přístroji (v domácnosti i práci), počítačovými programy atd. potíže s novými přístroji (v domácnosti i práci), počítačovými programy atd. zhoršení orientace v čase a prostoru, bloudění i v neznámém prostředí zhoršení orientace v čase a prostoru, bloudění i v neznámém prostředí potíže s rozhodováním potíže s rozhodováním zhoršená schopnost učení zhoršená schopnost učení ztráta iniciativy a motivace, únava ztráta iniciativy a motivace, únava poruchy chování, depresivní nálada, apatie či naopak agresivní chování, podrážděnost poruchy chování, depresivní nálada, apatie či naopak agresivní chování, podrážděnost ztráta zájmu o koníčky a oblíbené činnosti ztráta zájmu o koníčky a oblíbené činnosti nadměrná chuť k jídlu nadměrná chuť k jídlu

23 23 2. Stádium středně těžká forma Druhé stádium trvá od 2-10 let Druhé stádium trvá od 2-10 let potíže s pamatováním zejména nedávných událostí a jmen potíže s pamatováním zejména nedávných událostí a jmen velmi špatné vyjadřování velmi špatné vyjadřování potíže s vedením samostatného života (např. vaření, uklízení a nákup) ‏ potíže s vedením samostatného života (např. vaření, uklízení a nákup) ‏ zhoršování soběstačnosti zhoršování soběstačnosti potřeba pomoci s osobní hygienou (např. s WC, s mytím a oblékáním) ‏ potřeba pomoci s osobní hygienou (např. s WC, s mytím a oblékáním) ‏ chování nepřiměřené dané situaci chování nepřiměřené dané situaci osobnostní změny, nevhodné sociální chování osobnostní změny, nevhodné sociální chování velmi špatná orientace v čase a prostoru velmi špatná orientace v čase a prostoru bloudění bloudění halucinace halucinace

24 24 3. Stádium – těžká forma Třetí stádium trvá 1-3 roky Třetí stádium trvá 1-3 roky potíže s příjímáním potravy, s polykáním potíže s příjímáním potravy, s polykáním neschopnost poznat příbuzné, přátele ani dobře známé předměty neschopnost poznat příbuzné, přátele ani dobře známé předměty neschopnost porozumět nebo se vyjádřit neschopnost porozumět nebo se vyjádřit agresivita agresivita úplná ztráta schopnosti orientace úplná ztráta schopnosti orientace bloudění bloudění potíže s udržením moči a nebo stolice potíže s udržením moči a nebo stolice špatná chůze, časté pády špatná chůze, časté pády upoutání na vozík nebo lůžko upoutání na vozík nebo lůžko

25 25 Poruchy kognitivních funkcí Orientace – dezorientace v místě, osobě, prostoru a čase Orientace – dezorientace v místě, osobě, prostoru a čase Porucha pozornosti Porucha pozornosti Poruchy paměti Poruchy paměti a) krátkodobá (vštípivost, výbavnost, zapamatování, opakování, učení, logika, abstrakce) ‏ b) dlouhodobá Praxie – neschopnost logického uvažování a plánování aktivit, provádět cílevědomé pohyby Praxie – neschopnost logického uvažování a plánování aktivit, provádět cílevědomé pohyby Apraxie – porucha hybnosti Apraxie – porucha hybnosti motorická – zná úkol, ale nesvede ho motorická – zná úkol, ale nesvede ho ideační – pohybového plánu (přehozené oblékání) ‏ ideační – pohybového plánu (přehozené oblékání) ‏ ideomotorická – není schopen napodobit úkol ideomotorická – není schopen napodobit úkol

26 26 Poruchy fatických funkcí Poruchy řeči (dysfázie) a jazyka Afázie: Afázie: Motorická - neschopnost mluvit senzorická – mluví, nerozumí mluvené řeči,slovní salát globální – kompletní afázie Verbigerace – opakování jednoho slova Verbigerace – opakování jednoho slova Perseverace – opakování jedné myšlenky Perseverace – opakování jedné myšlenky Typické poruchy řeči u AD: Časné známky občasná potíž nalézt slovo, Časné známky občasná potíž nalézt slovo, méně bohatý jazyk méně bohatý jazyk zhoršená plynulost řeči a výbavnost slov Rozvinutá nemocpotíž najít slovo v běžné konverzaci opakuje se, potíže sledovat komplexní konverzaci, porucha v porozumění je větší než se zdá Pozdní fázeomezení slovní zásoby i rozumění řeči globální fatická porucha ztráta schopnosti mluvit

27 27 Poruchy gnostických funkcí schopnost poznávat zrakem, sluchem, hmatem, čichem Alexie- porucha čtení Alexie- porucha čtení Agrafie- porucha psaní Agrafie- porucha psaní Agnozie – porucha poznávání, chápání Agnozie – porucha poznávání, chápání zraková – nepozná předmět, k čemu slouží sluchová – nepozná slyšené zvuky zraková – nepozná předmět, k čemu slouží sluchová – nepozná slyšené zvuky Prosopagnozie – porucha poznávání známých tváří Prosopagnozie – porucha poznávání známých tváří Astereognozie – nepozná hmatem předměty Astereognozie – nepozná hmatem předměty

28 28 Poruchy kognitivních funkcí Orientace – dezorientace v místě, osobě, prostoru a čase Orientace – dezorientace v místě, osobě, prostoru a čase Porucha pozornosti Porucha pozornosti Poruchy paměti Poruchy paměti a) krátkodobá (vštípivost, výbavnost, zapamatování, opakování, učení, logika, abstrakce) ‏ b) dlouhodobá Praxie – neschopnost logického uvažování a plánování aktivit, provádět cílevědomé pohyby Praxie – neschopnost logického uvažování a plánování aktivit, provádět cílevědomé pohyby Apraxie – porucha hybnosti Apraxie – porucha hybnosti motorická – zná úkol, ale nesvede ho motorická – zná úkol, ale nesvede ho ideační – pohybového plánu (přehozené oblékání) ‏ ideační – pohybového plánu (přehozené oblékání) ‏ ideomotorická – není schopen napodobit úkol ideomotorická – není schopen napodobit úkol

29 29 Poruchy fatických funkcí Poruchy řeči (dysfázie) a jazyka Afázie: Afázie: Motorická - neschopnost mluvit senzorická – mluví, nerozumí mluvené řeči,slovní salát globální – kompletní afázie Verbigerace – opakování jednoho slova Verbigerace – opakování jednoho slova Perseverace – opakování jedné myšlenky Perseverace – opakování jedné myšlenky Typické poruchy řeči u AD: Časné známky občasná potíž nalézt slovo, Časné známky občasná potíž nalézt slovo, méně bohatý jazyk méně bohatý jazyk zhoršená plynulost řeči a výbavnost slov Rozvinutá nemocpotíž najít slovo v běžné konverzaci opakuje se, potíže sledovat komplexní konverzaci, porucha v porozumění je větší než se zdá Pozdní fázeomezení slovní zásoby i rozumění řeči globální fatická porucha ztráta schopnosti mluvit

30 30 Poruchy gnostických funkcí schopnost poznávat zrakem, sluchem, hmatem, čichem Alexie- porucha čtení Alexie- porucha čtení Agrafie- porucha psaní Agrafie- porucha psaní Agnozie – porucha poznávání, chápání Agnozie – porucha poznávání, chápání zraková – nepozná předmět, k čemu slouží sluchová – nepozná slyšené zvuky zraková – nepozná předmět, k čemu slouží sluchová – nepozná slyšené zvuky Prosopagnozie – porucha poznávání známých tváří Prosopagnozie – porucha poznávání známých tváří Astereognozie – nepozná hmatem předměty Astereognozie – nepozná hmatem předměty

31 31 Behaviorální změny (BPSD) ‏ Nekognitivní poruchy u demence projevující se poruchami osobnosti a chování. egocentrismus – emoční poruchy: egocentrismus – emoční poruchy: - bludy - bludy - halucinace - halucinace - agresivita - agresivita - úzkost - úzkost - emoční labilita - emoční labilita - deprese - deprese porucha osobnosti – vztahovačnost, podrážděnost, pasivita porucha osobnosti – vztahovačnost, podrážděnost, pasivita autotopagnozie – porucha tělesného schématu autotopagnozie – porucha tělesného schématu Důsledky neléčených BPSD: Snížení kvality života nemocného Snížení kvality života nemocného Snížení kvality života příbuzného/personálu Snížení kvality života příbuzného/personálu Vyšší nemocnost příbuzných personálu Vyšší nemocnost příbuzných personálu Vyšší náklady na zdravotní péči Vyšší náklady na zdravotní péči Přehlédnutí (maskování jiných nemocí) ‏ Přehlédnutí (maskování jiných nemocí) ‏ Vyšší mortalita nemocného Vyšší mortalita nemocného

32 32 Gerontopsychiatrické posuzovací škály CLOCK TEST, CLOCK DRAWING TEST Test kreslení hodin Test kreslení je jednoduchým, v praxi běžně používaným testem. Pro zvýšení diagnostické přesnosti se doporučuje provézt současně obě vyšetření – tj. MMSE i Test kreslení hodin. Umožňuje zhodnotit komplexně následující kognitivní funkce: Paměť Paměť Vizuálně-konstrukční schopnosti Vizuálně-konstrukční schopnosti Výkonné funkce (představivost a vlastní provedení) ‏ Výkonné funkce (představivost a vlastní provedení) ‏

33 33 Terapie demence Proč a jak cvičit? Terapie demence Proč a jak cvičit? Kondiční a relaxační cvičení Programy smíšené – integrace integrace (integrita=celistvost) ‏ Cílem této aktivity je trénovat Smysly (zrak, sluch) ‏ Smysly (zrak, sluch) ‏ Paměť, myšlení, výbavnost, pozornost Paměť, myšlení, výbavnost, pozornost Rozvíjení grafických schopností – cvičení jemné motoriky (paže, lokty, zápěstí, prstů na obou rukou…) ‏ Rozvíjení grafických schopností – cvičení jemné motoriky (paže, lokty, zápěstí, prstů na obou rukou…) ‏ Logopedická péče – nácvik správného dýchání Logopedická péče – nácvik správného dýchání Tolerantnost, empatie, relaxace Tolerantnost, empatie, relaxace Tyto aktivity slouží nejen k rehabilitaci, ale i k navazování sociálních kontaktů s ostatními klienty.

34 34 Kazuistika příjem klienta Schopnosti (reziduální): Motorika Sám se nají Sám se nají Sám se oblékne Sám se oblékne Provádí sám osobní hygienu Provádí sám osobní hygienu Používá sám toaletu Používá sám toaletu Chůze po rovině sám Chůze po rovině sám Chůze do schodů za pomoci (viz test IADL, ADL) ‏ Chůze do schodů za pomoci (viz test IADL, ADL) ‏ChůzePozornostPaměť Vizuálně prostorové vnímání a motorická koordinace (orientace místa, času, osobou) ‏ Smysly – zrak, sluch, čich, chuť, hmat

35 35 Kazuistika příjem klienta Dotazník pro rodinné příslušníky Lékařská dokumentace klienta Anamnéza Anamnéza Psychiatrické vyšetření Psychiatrické vyšetření Stěžuje si na celkovou únavu, nohy ho neudrží, již třikrát upadl, na záchod nedojde. Chuť k jídlu má obrovskou, spí údajně dobře. Nemá vyslovené bolesti, je jen unavený, slabý, nemá žádné svaly, nepotí se. Stěžuje si na celkovou únavu, nohy ho neudrží, již třikrát upadl, na záchod nedojde. Chuť k jídlu má obrovskou, spí údajně dobře. Nemá vyslovené bolesti, je jen unavený, slabý, nemá žádné svaly, nepotí se. Obj. trpitelský výraz, neurasthenické stezky Obj. trpitelský výraz, neurasthenické stezky Závěr: nelze vyloučit reaktivní stav na skutečnost, že byl umístěn v DD bez možnosti návratu domů. Závěr: nelze vyloučit reaktivní stav na skutečnost, že byl umístěn v DD bez možnosti návratu domů. Dop. pokračovat v doporučené terapii, zapisovat nadále chování Dop. pokračovat v doporučené terapii, zapisovat nadále chování Další nález: tzrpitelský výraz „Já nebudu nic dělat, nechte mě ležet, nebudu se hýbat, proč bych to dělal?“ Další nález: tzrpitelský výraz „Já nebudu nic dělat, nechte mě ležet, nebudu se hýbat, proč bych to dělal?“ Sám však došel ke stolu a zpět. S rehabilitačním pracovníkem šel v chodítku, ovšem bez jakéhokoliv zájmu. Sám však došel ke stolu a zpět. S rehabilitačním pracovníkem šel v chodítku, ovšem bez jakéhokoliv zájmu.

36 Zdroje KOUKOLÍK, F.,JIRÁK, R., Alzheimerova nemoc a další demence, Praha: Grada 1998, ISBN KOUKOLÍK, F.,JIRÁK, R., Alzheimerova nemoc a další demence, Praha: Grada 1998, ISBN VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Grada, VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Grada, cba_pricina_prubeh_cetnost_vyskytu.html cba_pricina_prubeh_cetnost_vyskytu.html cba_pricina_prubeh_cetnost_vyskytu.html cba_pricina_prubeh_cetnost_vyskytu.html =Neurologie&letter=D&termId=1383&tname=Demence+- +aktu%C3%A1ln%C3%AD+trendy+v+diagn%C3%B3ze+a+terapii&h=em pty#jump =Neurologie&letter=D&termId=1383&tname=Demence+- +aktu%C3%A1ln%C3%AD+trendy+v+diagn%C3%B3ze+a+terapii&h=em pty#jump =Neurologie&letter=D&termId=1383&tname=Demence+- +aktu%C3%A1ln%C3%AD+trendy+v+diagn%C3%B3ze+a+terapii&h=em pty#jump =Neurologie&letter=D&termId=1383&tname=Demence+- +aktu%C3%A1ln%C3%AD+trendy+v+diagn%C3%B3ze+a+terapii&h=em pty#jump jine-demence jine-demence jine-demence jine-demence


Stáhnout ppt "Alzheimerova nemoc & Parkinsonova nemoc Filip Hajna Yvona Jungbauerová Veronika Krpálková."

Podobné prezentace


Reklamy Google