Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Pří_245_Člověk_Společné znaky člověka s ostatními živočichy Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Pří_245_Člověk_Společné znaky člověka s ostatními živočichy Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní."— Transkript prezentace:

1

2 SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Pří_245_Člověk_Společné znaky člověka s ostatními živočichy Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

3 Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro ucelení vědomostí o společných znacích člověka s ostatními živočichy.  Materiál doplňuje dosavadní vědomosti žáků, ukazuje náměty k přemýšlení.  Žáci porovnají své znalosti a rozšiřují své povědomí o životních projevech člověka, které jsou shodné s ostatními živočichy.  Je určen pro přírodovědu v 5.ročníku.  DUM je určen pro práci s počítačem a interaktivní tabulí.  Zpracováno pro tematický celek Člověk.  Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN

4 JE ČLOVĚK ORGANISMEM ? Organismus je: Slovo pochází z řeckého organon, což znamená instrument. Základní složkou živých organismů jsou: Ž I V Á B Y T O S T B U Ň K Y Čím můžeme buňky pozorovat? mikroskopem

5 POKUS SE SYSTEMATICKY ZATŘÍDIT SOUČASNÉHO ČLOVĚKA: Říše: Kmen: Podkmen: Třída: Řád: Čeleď: Podčeleď: Rod: Druh: Živočichové Strunatci Obratlovci Savci Primáti Hominidi Lidé Člověk Člověk moudrý homo sapiens Jaké je latinské označení pro náš druh?

6 CO UŽ VÍŠ? 1. Člověk je spolu s ostatními živočichy součástí: 2. Člověk patří do skupiny: 3. Patříme do podkmenu obratlovců, protože máme: 4. Člověk rodí živá: 5. Mláďata sají mateřské mléko, proto patříme do třídy: 6. S ostatními živočichy se vyznačujeme společnými : živé přírody živočichů páteř složenou z obratlů mláďata savců životními projevy

7 DÝCHAJÍ Dýchání je proces výměny plynů, a to hlavně: A K Y S L Í K U O X I D U U H L I Č I T É H O Cizím slovem ventilace. Co ti to připomíná? Projevem tohoto procesu navenek je: D E CH Zdrojem kyslíku je vnější prostředí: 1. vzduch (suchozemští živočichové, rostliny a houby) 2. voda (především vodní živočichové)

8 PŘIJÍMAJÍ ŽIVINY Co je to živina? Živina je látka, kterou organismus potřebuje a přijímá z vnějšího prostředí pro svoji výživu a vývoj. Jaké živiny organismus potřebuje? ZDROJE ENERGIE MINERÁLYVITAMÍNYVODA tuky cukry bílkoviny TRÁVICÍ SOUSTAVA ? ? Voda je nepostradatelná živná látka, která se podílí na všech chemických reakcích nezbytných pro život. Je důležitý vyvážený příjem živin? Zpracování živin zajišťuje:

9 VYLUČUJÍ ODPADNÍ LÁTKY Moč je vyloučena močením. Úkol: odstranění odpadních produktů Výkaly jsou vyloučeny vyprazdňováním stolice. Potem jsou odváděny některé škodliviny. Při dýchání se vylučuje oxid uhličitý Slzami jsou odváděny některé škodliviny.

10 ROZMNOŽUJÍ SE Rozmnožování je proces tvorby potomstva. Jak se nazývá cizím slovem? R E P R O D U K C E Rozlišujeme: Nepohlavní rozmnožováníPohlavní rozmnožování Potomci vznikají kombinací dvou různých pohlavních buněk. Potomci vznikají odštěpením z rodičovského jedince. Výhody: rychlé a jednoduché Nevýhody: stále stejné vlastnosti Víš proč? Výhody: jedinečná kombinace genů, nová směs vlastností (možný vývoj) Vysvětli tuto výhodu, najdi nevýhody.

11 bydlet ROSTOU A VYVÍJEJÍ SE  Během svého života většina organismů roste.  Růst probíhá přibýváním počtu buněk.  Když buňka doroste určité velikosti, rozdělí se. Tak vzniknou dvě nové buňky.  Některé organismy (např. rostliny) pokračují v růstu dělením buněk po celý život.  U většiny živočichů se po dosažení dospělosti buňky dělí mnohem pomaleji a dělení slouží pouze k obnově.

12 VOLNĚ SE POHYBUJÍ Podle prostředí, v němž se pohyb provádí, se rozeznává: chůze plavání let běh Jde to i jinak?

13 REAGUJÍ NA ZMĚNY PROSTŘEDÍ reakce = odezva na určitý podnět Smyslové orgány vysílají informace po nervech do mozku. Mozek informace třídí a zajišťuje patřičnou reakci těla. Slyším zvuk vidím obraz cítím vůni, puch vnímám chutě cítím tlak, teplo...

14 POUŽITÉ ZDROJE :   MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN  Organismus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Živina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Vylučování. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Vyprazdňování stolice. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Bernard Picart – The Perfumer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _The_Perfumer.jpg


Stáhnout ppt "SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Pří_245_Člověk_Společné znaky člověka s ostatními živočichy Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní."

Podobné prezentace


Reklamy Google