Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

4.1 monitory. 4.1.1 připojení  D-SUB rozhraní někdy VGA analogové  DVI rozhraní DVI I  analogový i digitální signál DVI D  pouze digitální signál.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "4.1 monitory. 4.1.1 připojení  D-SUB rozhraní někdy VGA analogové  DVI rozhraní DVI I  analogový i digitální signál DVI D  pouze digitální signál."— Transkript prezentace:

1 4.1 monitory

2 4.1.1 připojení  D-SUB rozhraní někdy VGA analogové  DVI rozhraní DVI I  analogový i digitální signál DVI D  pouze digitální signál  HDMI je audio/video rozhraní, které přes jediný kabel přenáší HD video i 7.1 zvuk

3

4

5

6 4.1.2 provedení  CRT  LCD  OLED  plazmové  projektory

7 4.1.3 charakteristiky monitorů  textový x grafický  rozlišení  velikost  barevnost  frekvence

8  textový x grafický textový  základní jednotka je 1znak  omezená znaková sada  256  velikost znaku  9*14 bodů  velikost obrazovky  80*25 znaků  velmi rychlé  použití:  ve výrobě  starší mobily  … grafický  základní jednotka je 1pixel  možnost zobrazení grafiky  pomalejší zobrazování  použití  tam, kde je potřeba grafika, tj. téměř všude

9  splňované normy souvisí se spotřebou energie a zdravím  MPR II, TCO92, TCO95, TCO99  velikost většinou se udává úhlopříčka v palcích  rozlišení počet bodů ve vodorovném a svislém směru  CRT proměnné  LCD pevně dané maximální rozlišení  menší se přepočte softwarově poměr stran většinou  4:3  16:9 normy TV  PAL 720*576 – počet bodů  Full HD 1920*1080 – počet bodů , tj 5*více

10

11

12  barevnost monochromatické  pouze jedna barva  jantarová  zelená  … barevné  libovolná barva je složena z  RGB red green blue  dohromady dají bílou  jeden bod se tedy skládá ze 3 podbodů  viz TV

13

14

15  frekvence horizontální - řádková  počet řádků vykreslených za sekundu  udává se v kHz vertikální – obnovovací  počet obrazovek vykreslených za sekundu  udává se v Hz  souvisí se setrvačností oka  film : 24 obrázků/s  vhodná frekvence  CRT min 85 Hz  LCD min 60Hz  TV 50 nebo 100 Hz

16 Y M C

17  obnovovací frekvence není závislá jen na monitoru, ale i na grafické kartě a jejím ovladači pokud grafická karta zvládá při zvoleném rozlišení např. 75 Hz a monitor 100 Hz, bude monitor pracovat s obnovovací frekvencí 75 Hz pokud však nastavíme na videokartě obnovovací frekvenci např. 100 Hz a monitor bude zvládat pouze 85 Hz, zobrazí se na monitoru několik přes sebe překrytých obrazů  u novějších monitorů zůstane černá obrazovka s nápisem např. Frequency out of range (Frekvence je mimo rozsah).

18 4.1.4 princip činnosti  CRT CRT  LCD LCD novinky  OLED OLED další varianty  plazma plazma  projektory  dotykové monitory

19 princip činnosti CRT monitorů  obraz na obrazovce vzniká ozařováním základních barevných plošek RGB  elektronové dělo vystřeluje proudy elektronů pro jednu ze tří základních barev  cívky vychylují elektronový paprsek  filtr propustí pouze požadované množství elektronů a tak řídí jejich intenzitu  luminofor elektrony dopadají na luminofor a daný bod se rozsvítí  po chvíli zhasne a musí být znovu obnoven  když se rovnoměrně ozáří všechny sousední RGB plošky vznikne dojem jediného bílého bodu.

20

21 Princip technologie vakuové obrazovky tkví ve "vystřelení" paprsku elektronů (2) ve vzduchoprázdné trubici tzv. elektronovým dělem (1). Paprsek je následně "zaostřen" (3) a poté ze své přímé dráhy vychylován pomocí napětí na vychylovacích cívkách (4) do přesně daného bodu na fluorescenčním povrchu obrazovky. Pro přesnější tvar bodů prochází paprsek ještě tzv. maskou s otvory (7).

22 Invar  jednotlivé otvory v masce jsou kruhové a jsou uspořádány do trojúhelníku stejným způsobem jsou uspořádány i luminofory na stínítku  obrazovky jsou dosti vypouklé a tudíž poskytují horší obraz, proto se dnes již téměř nepoužívají

23 Trinitron  alternativní řešení technologie Invar  obrazovka již není zakřivená na výšku, působí tedy válcovým dojmem s výsečí válce o poloměru 2m  výhoda oproti Invaru je ostrost a kontrastnost v rozích

24 CromaClear  jedná se o spojení výhod technologií Trinitron a Invar  má podobu kovového plátu ve kterém jsou umístěny oválné mezery  kvalita obrazu není srovnatelná s Trinitronem, ale překonává kvalitu technologie Invar

25 princip činnosti LCD monitorů  využívají vlastnost kapalných krystalů otáčet rovinu polarizovaného světla o 90º natáčet se dle působícího elektro/magnetického pole  princip: zadní část monitoru tvoří zdroj světla přes první filtr je světlo polarizováno kapalné krystaly ho více či méně natočí projde dalším filtrem  otočeným o 90º  každý bod obrazovky je řízen svým tranzistorem

26 princip LCD - video

27

28 porovnání CRT a LCD ploché panely TFTklasické monitory (CRT) jas170 až 250 cd/m 2 80 až 120 cd/m 2 kontrast - poměr200:1 až 600:1300:1 až 800:1 pozorovací úhel (max. 180)90 až 160 stupňůasi 170 stupňů chyby konvergencežádné0,20 až 0,30mm ostrost (focus)velmi dobráuspokojivá až dobrá chyby geometriežádnémožné pixelové vady0 až 6žádné vstupní signálanalogový nebo digitálnípouze analogový změna rozlišenímožná (extrapolace)bez problémů křivka gamma (přizpůsobení barev lidskému oku) uspokojivéfotorealistické čistota barevdobrávysoká blikánížádnénad 85Hz nepozorovatelné doba odezvy14 až 35 mstéměř žádná spotřeba25 až 40 W60 až 150 W životnoststřední (4 -5 let)velmi vysoká (5 a více let) provedeníploché, lehkérozměrné, těžké

29 princip činnosti OLED  technologie OLED je založena na přeměně elektrické energie na světlo technologie OLED k čemuž se využívá přírodní „technologie“ zvaná elektroluminescence  využívá vlastností některých organických materiálů, které emitují světlo v okamžiku, kdy jimi prochází elektrický proud  displej si lze představit jako síť LED diod o velikosti jednotlivých bodů.  výhodou technologie OLED je, že displej nepotřebuje podsvícení jednotlivé body svítí samy o sobě  díky tomu lze vyrobit mnohem lehčí a tenčí displeje s velmi nízkou spotřebou energie  výrazně jednodušší konstrukce displejů jejich velikost není teoreticky ničím omezená displeje mohou také být ohebné  při běhu displeje se napájí pouze ta část obrazovky, která je v dané chvíli využívána je další úspora energie

30 princip OLED - video

31 Video 2

32

33  Základní vlastnosti OLED Účinnost běžně lm/W V blízké budoucnosti pro bílé OLED až 50 lm/W Plně barevné displeje s přímou barevnou emisí Vysoký kontrast Velmi tenký (cca 1mm) a velmi lehký Možnost použití flexibilního pružného substrátu => ohebný displej V celku jednoduchá struktura => nízké výrobní náklady a tedy i cena Nízká spotřeba ne více než mW Výrobci displejů: Pioneer, Philips, RIT Display, Samsung-NEC-Mobile Display, Sanyo-Kodak, Sony, Samsung, Philips, Thomson, AUO (Acer-Unipac-Optronics),Chi-Mei…  Výhody proti LCD: Snadno zhotovitelné  v principu může potřebné prvky vytvořit na folii příslušným způsobem vybavená inkoustová tiskárna Větší úhel pohledu Velmi rychlý reakční čas, menší než 1 mikrosekunda Hodnoty úrovně černé a kontrast jsou minimálně stejně dobré Nepotřebuje nasvícení pozadí - umožňuje výrobu extrémně tenkých displejů Možnost jednoduchého provedení flexibilních (ohebných) displejů V blízké budoucnosti displeje s úhlopříčkou i nad 40"  Použití: Plně barevné grafické displeje Vhodné pro zobrazování fotografií a promítání videa PDA a různé kapesní počítače a ovladače Nízkopříkonové informační displeje Ovládací rozhraní regulačních systémů Zabezpečovací zařízení Grafické znázornění provozních dat zařízení V zařízeních namáhána na ohyb a krut (LCD praskají) Elektronické reklamní plochy atd.

34 princip činnosti plazmy  pixel v plazmové obrazovce je tvořen třemi subpixely RGB - Red, Green, Blue  každý z nich je vyplněn plazmou plynnou - nejčastěji jeden ze vzácných plynů – argon  plazma emituje UV záření dopadá na scintilátor a ten se vlivem ionizujícího záření rozsvítí

35 porovnání jednotlivých typů monitorů Klady a zápory jednotlivých zobrazovacích technologií CRTLCDplazmaOLEDSED + kvalita obrazu+ geometrie a ostrost+ kvalita obrazu + cena+ klesající cena+ podání barev+ fyzické vlastnosti+ bez podsvětlení - geometrie obrazu+ spotřeba- vypalování bodů+ bez podsvětlení+ spotřeba -Spotřeba- pozorovací úhly- spotřeba+ odolnost+ velké obrazovky - rozměry a hmotnost- podání barev- cena- životnost- zatím žádné produkty

36 4.1.5 Grafická karta  provedení integrovaná rozšiřující  připojení PCI AGP PCI express 16x  SLI  výstupy DSub DVI HDMI S video  vstupy TV video

37 součásti grafické karty  procesor grafický vypočítává jednotlivé body obrazu  textury, stíny, průhlednost …  paměť ovlivňuje výkon různé typy  DRAM – čtení nebo zápis  VRAM – čtení i zápis zaráz  SGRAM – DRAM + podpora přenosu bloků  WRAM – VRAM + SGRAM  A/D + D/A převodník  chladič  čipová sada

38 příklad výpočtu kapacity na jeden obraz  rozlišení 1600 x 1200  hloubka barev 3B, tj =16,7 milionů  1600*1200*3B = 5,49 MB

39 princip činnosti projektorů  využívá se při nutnosti projekce na velké plochy

40 LCD projektory

41 DLP projektory

42 princip činnosti dotykových monitorů Accu Touch

43 Intelli Touch


Stáhnout ppt "4.1 monitory. 4.1.1 připojení  D-SUB rozhraní někdy VGA analogové  DVI rozhraní DVI I  analogový i digitální signál DVI D  pouze digitální signál."

Podobné prezentace


Reklamy Google