Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

23.1 Líčení Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Každý jsme jiný,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "23.1 Líčení Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Každý jsme jiný,"— Transkript prezentace:

1 23.1 Líčení Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Každý jsme jiný, a proto tutéž situaci můžeme vidět odlišně – a samozřejmě ji pak také jinak líčíme (popisujeme). A právě to je výhoda subjektivně zbarveného popisu: nepopisujeme určitý jev tak, jak by jej popisoval každý, ale tak, jak to vidíme jen a jenom my. Autor: Mgr. Eva Zralá

2 23.2 Co již víme o popisu? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Popis informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých a o jejich pohybu a činnosti. Rozlišujeme popis: statický (popis předmětu) dynamický (popis děje, pracovního postupu) podle oblasti uplatnění: popis prostý popis odborný popis subjektivně zbarvený = líčení charakteristika = popis osoby

3 23.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura líčení = subjektivně zbarvený (umělecký) popis osobní („jak to vidím JÁ“) personifikace = (zosobnění) přenášení lidských vlastností na zvířata, věci či jevy metafora = přenesení významu na základě podobnosti epiteton = působivý (básnický) přívlastek – neotřelé vyjádření vlastnosti jevu přirovnání = porovnání podobných předmětů nebo jevů apostrofa = oslovení neživé věci nebo nepřítomné osoby synonyma = různá slova se stejným nebo podobným významem neologismy = nová, dosud málo vžitá slova personifikace = (zosobnění) přenášení lidských vlastností na zvířata, věci či jevy metafora = přenesení významu na základě podobnosti epiteton = působivý (básnický) přívlastek – neotřelé vyjádření vlastnosti jevu přirovnání = porovnání podobných předmětů nebo jevů apostrofa = oslovení neživé věci nebo nepřítomné osoby synonyma = různá slova se stejným nebo podobným významem neologismy = nová, dosud málo vžitá slova hardvér (hardware) zamrzlý čas Horo, horo, vysoká jsi! hezká – pěkná – krásná čas běží štíhlá jako laň zub pily hardvér (hardware) zamrzlý čas Horo, horo, vysoká jsi! hezká – pěkná – krásná čas běží štíhlá jako laň zub pily

4 23.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Líčení vystihuje subjektivní vztah člověka k nějaké skutečnosti (jeho dojmy, nálady, pocity). Subjektivnosti (citovosti, působivosti) lze dosáhnout užitím např. následujících prostředků: působivých (někdy přímo básnických) přívlastkůtěkavý mráček přirovnáníprales jak z pohádky personifikacímráček div o hlavu neklopýtl metafor mechové stlaní Kleče jsou vysoké cm, proto mezi ně snadno svítí slunce. Vydávají pronikavou borovou vůni a mezi jednotlivými keři roste mech. Přes jejich koruny lze přehlédnout horský masiv a na něm rozkvetlé louky. Vzhledem k nadmořské výšce jsou mraky níž. Ach, ty kleče! Člověk se mezi nimi opájí silným borovým pachem, vystavuje kůži horským paprskům a lahodí nohám ve vysokém mechovém stlaní. Větrem sešlehané a zkroucené zákrsky sahají sotva po hlavu, je to takový zakletý trpasličí prales jak z pohádky o velkém tulákovi v malé zemi. Jakápak malá? Sotva ses dostal hlavou nad tu borovou houštinu, vydechneš: božínku, a smekneš čepici, i když ses takto podíval už podesáté. Protože hory - vždyť to znáte: chrpy jsou tam modřejší, hvozdíky ozdobnější, pomněnky větší a šípek voňavější. A obloha blíž. Tak blízko, že těkavý mráček, který se vynořil odkudsi zprava, div člověku o hlavu neklopýtl, jak se přehnal nad hřebenem. (J. Tomeček, Vuí se směje) ukázky: objektivní sdělení subjektivní sdělení

5 23.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura K obrázkům přiřaď metafory: horští velikáni ranní drahokamy vládce noci svěží pažit Apollonův vůz chladná krása lékař lesa nebeské kadeře Vyjádři poetičtěji tato prostá sdělení: je zima, vychází slunce, prší, hřmí, mám vztek např. Probouzející se kraj zalily paprsky vykukujícího sluníčka. Přiřaď následující obraty k jednotlivým fázím letního dne: 1.Slunce se koupe v kapkách rosy. 2.Večernice přináší osvěžující vánek. 3.Sluneční paprsky začínají bušit do slunečníků opálených dam. 4.Žhavý kotouč slunce sestupuje za vrcholky hor. 5.Čerstvě posečená tráva omamně voní. 6.Vše unaveně odpočívá v ničivém žáru. 7.Slunečnice vyhlížejí příchod svého pána. 8.Jitřenka vítá první pozdravy dne. 9.V keři slavík trylkuje uspávanku. ráno dopoledne odpoledne večer noc

6 23.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Vítězslav Nezval Slyšel/a jsi už o Nezvalově Abecedě? Na každé písmenko básník napsal jednu krátkou poetistickou báseň inspirovanou tvarem písmene, jeho zvukovou podobou a asociacemi, které se mu při vyslovení hlásky vybavily. Přečti si, jak viděl například písmena Y a G. Dnes si jen hračkou pro dětiTeď vzpomínat mi každý dovolí Ze strojních pušek vyrostly pohádky našepři g na pohotovost kovbojského lasa a přece v dávném stoletíNa zemi říjí stádo buvolí zabil prakem David Goliášea já jím argentinský řízek z jejich masa Pokus se podobným způsobem vylíčit, co tě napadne při vyslovení / představě jiného písmenka abecedy. Slyšel/a jsi už o Nezvalově Abecedě? Na každé písmenko básník napsal jednu krátkou poetistickou báseň inspirovanou tvarem písmene, jeho zvukovou podobou a asociacemi, které se mu při vyslovení hlásky vybavily. Přečti si, jak viděl například písmena Y a G. Dnes si jen hračkou pro dětiTeď vzpomínat mi každý dovolí Ze strojních pušek vyrostly pohádky našepři g na pohotovost kovbojského lasa a přece v dávném stoletíNa zemi říjí stádo buvolí zabil prakem David Goliášea já jím argentinský řízek z jejich masa Pokus se podobným způsobem vylíčit, co tě napadne při vyslovení / představě jiného písmenka abecedy.

7 23.7 Subjective description Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature attribute = přívlastek epithet = básnický přívlastek simile = přirovnání personification = personifikace metaphor = metafora attribute = přívlastek epithet = básnický přívlastek simile = přirovnání personification = personifikace metaphor = metafora

8 23.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.a 2.b 3.d 4.d Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

9 23.9 Použité zdroje, citace Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pracovní sešit pro 8.ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN London Jack: White Fang, Praha, Michal Rollo-Original, 2005, 1.vydání, ISBN kliparty Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pracovní sešit pro 8.ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN Sochrová Marie: Literatura v kostce pro střední školy, Havlíčkův Brod, Fragment, 1996, 1.vydání, ISBN London Jack: White Fang, Praha, Michal Rollo-Original, 2005, 1.vydání, ISBN kliparty

10 AutorMgr. Eva Zralá Období07 – 12/2011 Ročník8. ročník Klíčová slovalíčení AnotacePrezentace popisující „líčení“. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace


Stáhnout ppt "23.1 Líčení Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Každý jsme jiný,"

Podobné prezentace


Reklamy Google