Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vinné i (ne)vinné produkty - nové turistické lákadlo vinařských regionů Operační program přeshraniční spolupráce Slovenská republika Česká republika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vinné i (ne)vinné produkty - nové turistické lákadlo vinařských regionů Operační program přeshraniční spolupráce Slovenská republika Česká republika."— Transkript prezentace:

1 Vinné i (ne)vinné produkty - nové turistické lákadlo vinařských regionů Operační program přeshraniční spolupráce Slovenská republika Česká republika

2 Nosislav

3  Vinařství Karel Válka Historie a region

4  Rodinné Vinařství Karel Válka vzniklo v roce 1991 a bylo pokračováním vinařských tradic našich předků. Rozvoj vinařského podniku probíhal pomalu, na budování se podílela celá rodina. Vinice leží v Přírodním parku Výhon v nejbližším okolí obce Nosislav, kde jsme vinice postupně vysazovali a obnovovali. Obec patří do Velkopavlovické vinařské oblasti. Dnes obhospodařujeme 6 ha plodných vinic.

5

6  Z historie Nosislavi je zřejmé, že vinice se zde pěstovaly už před 600 léty (první písemná zmínka), ale i dříve. Historický znak Nosislavi znázorňuje révu a vinařské nářadí a Městečko Nosislav jej získala v roce 1486 listinou od Matyáše Korvína. Nosislavské horenské právo platilo od r Místní názvy tratí jako Přední hora, Vysoká hora, Kozí hora, Staré hory a další napovídají, že se zde vinicím dařilo už dávno.

7 Znak Nosislavi z roku 1486

8  Studium manžela Karla Války na Vysoké škole zemědělské a diplomová práce pod vedením, tehdy ještě doc., Viléma Krause, byly základem pro směrování další praxe. Po změnách v roce 1989 se bez dostatečného vybavení pokoušel uživit vinařstvím, což zpočátku nebylo možné. Následovala cesta – pracovat v zaměstnání a investovat postupně do vinařství.

9

10  Vína z našeho vinařství jsou vyráběna převážně z vlastních hroznů, část hroznů je nakupována, zejména pro výrobu burčáku. Pěstujeme některé ze světových odrůd: Chardonnay, Cabernet Sauvignon. Zejména však odrůdy evropské - Ryzlink vlašský, Ryzlink rýnský, Svatovavřinecké a Frankovku a ryze moravské - Aurelius, Palavu, Muškát moravský, Cabernet Moravia.

11

12  Pěstování révy vinné je podřízeno šetrnému hospodaření v režimu BIO. Vychází z filozofie vinaře, který pokládá krajinu za místo k žití, ošetřuje ji tedy s velkou péčí a láskou. Kvalitu pěstování ovlivňuje také biodiverzita ve vinicích. Ta je podporována už polohou vinic ve svažitých terénech s množstvím mezí, které jsou udržovány v zatravnění a v případě potřeby zpevňovány místním kamenem – vápencem. Naše vinice se nacházejí na jižních až jihozápadních svazích Výhonu a všechny leží v trati Přední hory. Zatravněná meziřadí jsou nutností z důvodu ochrany před půdní erozí. Z důvodu ochrany révy před savými škůdci je v nich aplikován dravý roztoč typhlodromus pyri.

13

14  Místní krajina má neopakovatelný ráz. Lužní lesy a niva řeky Svratky na jednom břehu a na druhém břehu zvedající se krajina Výhonu s vinicemi a sady. Meandrující řeka a podél ní naopak přímá silnice tvoří dělící linku.  Uvidíte tady velkovýrobní pěstování i drobnou půdní držbu.

15

16  Okolí Nosislavi je protkáno sítí cest, mezi poli, vinicemi a sady, vhodných pro cykloturistiku. Nosislav leží na trase značené Velkopavlovické vinařské stezky, Cyklostezky Cezava a Cyklostezky Brno-Vídeň.  Na cyklostezce kolem Nosislavi a v Nosislavi je několik odpočinkových míst

17

18  Charakteristická pro naše vinařství jsou zejména vína Cabernet Moravia a snad také naše cuvée, která vyrábíme jednak ze směsné výsadby vinic, ale také mícháním hotových vín dle chuti a záměru vinařky.  Obal, adjustáž a celkový design spoluvytváří celá rodina, především nejstarší syn je grafik a designer, manžel je malíř a já jsem ekonom, tak dáme-li hlavy dohromady, vždy z toho něco vyjde.

19

20  Vyrábíme vína klasickým způsobem, tzv. autochtonním kvašením. Ve vínech je charakteristický buket, vyjadřující na jaké půdě réva roste. Jsou zde spraše a jíly, v půdě je hodně vápence – takže jsou vína typicky minerální. Navíc je zde oblast velmi suchá, takže réva roste často ve velmi stresujících podmínkách. O to zajímavější výsledky pak přináší.

21  V roce 2000 jsme začali s lahvováním přívlastkových vín, směřovali jsme ke kvalitě.  V roce 2002 manžel a o dva roky později také já jsme se vinařství věnovali naplno.  Více času jsme věnovali rozvoji, a hlavně jsme mohli využít našich myšlenek a postupně je uvádět do praxe. Ve vinařském dvoře jsme pořádali akce vinařské, ale také kulturní. Například seminář amatérských malířů s následnou výstavou obrazů.

22

23 Z vernisáže obrazů amatérských malířů

24 Gastronomické speciality ve sklepě

25 Cimbálová muzika Vonica

26  Vedlejší produkty  Cesta k hroznovému želé

27  Co inspirovalo manžela, aby z místního kamene, který lidé vyhazovali na skládky, postupně vytvářel kamenné meze ve vinicích, vám asi nemusím prozrazovat. Byla to někdy čistě technická potřeba zpevnění, ale velmi důležitou roli hrála i potřeba biodiverzity ve vinicích. Taková mez se stává útočištěm různých broučků, rostlin a živočichů, jež slouží ke zlepšení zdravotního stavu vinic a celkově přírody. Nezanedbatelnou roli však hrálo také naše cestování a poznatky získané u jiných vinařů na Moravě, i ve světě.

28 Biodiverzita a ekologie

29  Mě na cestě po kanadských vinařstvích zaujala rozmanitost a originalita jednotlivých vinařství tak, že jsem se pustila do výroby hroznového želé, které jsem od roku 2005, začala vyrábět doma v kuchyni. Nejdříve to byl průzkum bojem, ale mise se podařila, a tak se dosud každým rokem zdvojnásobuje počet vyrobených a prodaných skleniček s hroznovým želé. Přesto je želé výrobkem vedlejším, tzv. marketingovým bonusem, je to něco, čím se odlišujeme od ostatních vinařství. Hlavním produktem je a bude víno.

30 Odrůdové hroznové želé dnes

31  Můžete ochutnat produkt, který vyrábíme z hroznového moštu, který je určen pro výrobu vína. Proto odrůdová želé jako Chardonnay, Ryzlink vlašský, Frankovka, máme například i hroznové želé Cuvée Bellus. Tedy kopíruje to vína, která vyrábíme. Želé vaříme v kuchyni. Nejnáročnější na výrobě hroznového želé je čas, kdy je třeba tento výrobek vařit. Mošt musíme vařit zčerstva, jinak se rozkvasí. Například želé z vína je jednodušší. Víno se dá vařit kdykoliv, ale želé už má pak jinou chuť.

32  Pro vaření používáme mošt zchlazený a odkalený. Základ je tedy stejný jako u vína. Při výrobě jsem se rozhodla používat co nejnižší množství cukru, tedy poměr cca 1:3, aby výsledný produkt nebyl příliš sladký a zůstala mu pikantní sladkokyselá chuť. Proces výroby je podobný jako u vaření marmelády, jde o krátké povaření, jen místo dřeně se použije čistý mošt, pektin a na konci vaření je nutné přidat malé množství kyseliny vinné nebo citronové, aby po zchladnutí uvařený mošt s cukrem a pektinem zhoustnul.

33 Pomáhá i ta nejmenší

34  Podoba konečné úpravy výrobku se také vyvíjela. Syn, který je grafikem, navrhl viněty ladící s naším přírodním vinařstvím a zvolil jim historický, selský nádech.  S výrobou želé přichází další zkušenosti a rodí se nápady. Zkoušíme kombinaci želé nejenom jako sladké pochoutky, ale také jako přílohu k sýrům. Hodí se s Nivou k těžším sladkým vínům, a naopak s čerstvými měkkými sýry lze želé kombinovat s polosuchými ryzlinky či Hibernalem. Určitě Vás tyto chutě nebudou nudit.

35 Na začátku výroby se vzhled formoval

36  Ekonomika výroby tohoto produktu nehraje velkou roli, co se týká ziskovosti. Není to produkt, který by přinášel vinařství velké zisky. Ani objem výroby není velký. Jen to, co se dá zvládnout v období vinobraní. Je tedy důvod vyrábět hroznové želé, či jiný produkt? Ano, je to marketing. Důvod, proč si nás lidé zapamatují a také je to důvod, proč se k nám lidé vrací. Pokud jim chutnalo, tak se na nás obrátí znovu. Kvalita je důležitá.

37  Při našem vinaření jsme využili naší záliby ve folkloru a rozhodli jsme se okořenit si vinaření a začali jsme spolu se zahrádkáři a ochotníky oživovat tradice vinobraní, tradici zarážení hory. To se formou dvoudenního vesnického festivalu Vinobraní pod hradbami, koná v Nosislavi letos už po jedenácté. Místní ochotnické představení je každým rokem vrcholem akce. Právě pro tento typ akcí se výrazně hodí výrobky typu Hroznové želé.

38 Alegorické vozy putují mezi sklepy

39  Přírodní park Výhon byl vyhlášen před 11 lety a rozkládá se na území tří obcí - v katastrech Nosislav, Židlochovice a Blučina. Blízko nejvyššího bodu vznikla nedávno rozhledna Akátová věž. Ta poskytuje výhled do krajiny, kde na jih je dominantou Pálava, směrem na sever je to město Brno. Výhon je stolová hora a pokud je dobrá viditelnost, můžete dohlédnout až do Rakouska i do Dukovan.

40 Rozhledna Akátová věž nad Židlochovicemi

41  „Možná je rodinné vinařství přežitek?“ Říkám si, když se potýkáme s velkou administrativou spojenou s provozem malého vinařství - malé farmy. Právě sousední Rakousko, které je pro nás také studnicí nápadů, nabízí tolik regionálních a specifických produktů od farmářů, že pro ně pořádají samostatný veletrh ve Wieselburgu. Na Veletrhu přímého faremního prodeje - Ab Hof tedy „ze dvora“ - najdete spoustu dobrých příkladů. To je právě ta oblast výroby a prodeje, kterou se snažíme provozovat.

42 Statistika: 300 vystavovatelů, návštěvníků

43  Na rozdíl od Rakouska, kde je možnost prodeje různých výrobků ze dvora (malé série, prodej z farmy) umožněna již od 19. století, se v zákonech naší České Republiky objevuje tato možnost znovu až v poslední době. I my už tedy můžeme vyrábět na farmě a prodávat ze dvora o něco jednodušeji, než je klasická potravinářská velkovýroba. Proto chci poděkovat panu Gondášovi za jeho snahu o rozšiřování povědomí o těchto možnostech pro místní farmáře i pro Vás, zemědělce ze Slovenska.

44  Víno,  želé,  pralinky…

45 Vše jedna rodina

46  Před rokem a půl jsme na veletrh Víno a Delikatesy jeli propagovat naše vinařství, ale odnesli jsme si nápad na další náš originální výrobek, a to čokoládové pralinky s hroznovým želé. Jsou to ručně dělané čokoládové pralinky z kvalitní čokolády – díky dodavateli, kterého jsme tam našli - které jsme nechali naplnit naším hroznovým želé Po zkušebním vzorku jsme usoudili, že je tato kombinace zajímavá, i chutná.

47 Ruční výroba, ruční balení

48  Společně jsme dotvořili design obalu a propagaci, a pak zbývalo jen nabalit čokolády a udělat touto novinkou radost našim zákazníkům. Výborná je tato čokoláda k červenému vínu, nejlépe typu barrique. Kombinace hořké čokolády a červeného vína je velmi příjemná, ale mohu vřele doporučit také kombinaci pralinky z mléčné čokolády, plněné kyselkavým hroznovým želé a polosladké či sladké bílé víno.

49 Želé a pralinky v novém kabátě

50  Ještě zdaleka nemůžeme nabídnout tolik, co je možné vidět a koupit v různých vinařstvích v zahraničí, kde je trh více vepředu. Ale snažíme se po svém. Z podzimní nabídky loňského roku už na prodej nic nezbylo …

51 Z podzimní nabídky

52  Pro každou novinku je třeba udělat propagaci, reklamu, a o tu se nám starají synové. To co zákazníky zaujme, bývá příběh. Život sám píše příběhy, stačí si všímat.  Jednou se paní učitelka zeptala žáka 5. třídy základní školy, co má dobrého na svačinu, a on po pravdě odpověděl, že „Chardonnay“ od Válků.

53 Propagace

54  Na turisticky orientovaných akcích, které v průběhu roku pořádáme přímo ve vinařství, se podílí celá rodina. Období burčáku již tradičně zahajujeme akcí, Vinobraní ve vinařství, kde si příchozí mohou užít práce ve vinici i radovánek spojených se sklizní a zpracováním hroznů, následně pak folkloru a gurmánských zážitků.

55 Šlapání hroznů jako v minulosti

56  V sobotu nás čeká čtvrtý ročník akce „Do vinařství po Svratce“, kdy využíváme blízkost řeky Svratky, a její zachovaný a chráněný meandr „Nosislavská zátočina“ jako romantické zastávky. Při každém ročníku je degustace na nějaké téma. Letos nás čeká kurz výroby sushi a jeho kombinace s moravským vínem.

57 Do vinařství po Svratce Vinobraní ve vinařství začíná sklizní

58  Děkuji za pozornost  Nosislav květen 2013

59 Bc. Milada Válková

60  Vinařství Karel Válka  Nosislav   Facebook.com/vinarstvi


Stáhnout ppt "Vinné i (ne)vinné produkty - nové turistické lákadlo vinařských regionů Operační program přeshraniční spolupráce Slovenská republika Česká republika."

Podobné prezentace


Reklamy Google