Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1620 - 1740. Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0645 Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Historie veřejné správy a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1620 - 1740. Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0645 Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Historie veřejné správy a."— Transkript prezentace:

1

2 Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Historie veřejné správy a územní uspořádání státu Autor: Mgr. Jana Hošková Název DUM: Číslo DUM: V Y_32_INOVACE_02LINB07 Anotace: Prezentace seznamuje žáka s vývojem veřejné správy po husitských válkách a ž do období obnoveného zřízení zemského Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Veřejná správa Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Obnovené zřízení zemské, podkomoří, královská města, poddanská města Druh učebního materiálu: Prezentace Druh aktivity: Kombinované Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Středoškolské odborné Typická věková skupina: 16 – 19 let Celková velikost:903kb Zdroje:HLEDIKOVA,, Zden ̌ ka; JANAK, Jan; DOBES ̌, Jan. De ̌ jiny spravy v c ̌ eskych zemich od poc ̌ atku ̊ statu po souc ̌ asnost. Praha:: NLN, 2005, ISBN

3 1627 – Obnovené zřízení zemské Místo stavovství uzákonění absolutismu Duchovenstvo první místo v zemském sněmu (teprve pak stav panský, rytířský a královská města – ta měla na sněmu jen jeden hlas) Katolické náboženství prohlášeno za jediné povolené vyznání v českých zemích (kdo nechtěl, musel se vystěhovat ze země, ovšem s výjimkou poddaného lidu, který musel přestoupit ke katolictví)

4 Jazyk německý zrovnoprávněn s českým (ve skutečnosti mu však byl nadřazen) Stavům bylo ponecháno povolování, rozvrhování a vybírání daní Zemské úředníky směl jmenovat pouze panovník (jemu byli také zodpovědní) Ustanovení obnoveného zřízení zemského se udržela až do roku 1848

5 Ferdinand II. Městům sebral všechny atributy autonomie, ale nakonec je musel městům znovu přiznat, avšak s nově vymezenými poměry panovnických a samosprávných orgánů v řízení měst. Cílem bylo zajistit dominantní vliv panovnické moci Úřady: Podkomoří - vrcholný státní dozor ve všech oblastech (ekonomické, veřejné i policejní záležitosti města); potvrzoval ve funkcích městské rady a dohlížel na hospodaření

6 Královští rychtáři - ustaveni ve většině královských měst a byla pro ně vydána jednotná instrukce. Byli čestnými členy městské rady, ale jejich pozice byla rozhodující. Městská rada - jediným samosprávným orgánem, ale její samostatnost byla ochromena přítomností královského rychtáře. Městská rada se skládala z královského rychtáře a 12 konšelů (povinně katolického vyznání) v čele s purkmistrem (prvnímu v pořadí už se neříkalo primas, ale primátor).

7 Přijímaná opatření musela byt především ve prospěch zájmu panovníka, a proto nemohla odpovídat potřebám rozvoje města. Politická práva (právo účastnit se zemských sněmů) měla jen města královská, konkrétně privilegovaná. Zpočátku se mohli účastnit jen těch jednání, kde se projednávali městské záležitosti. Královská města se potýkala s narůstající vnitřní správou. Poddanská města - velká se snažila zavést stejnou správu, jako měla města královská, majitelé dosazovali hraběcí rychtáře, u malých měst, která často měnila své majitele (a tudíž i priority), docházelo k prohlubování nejednotnosti ve spravování Příčinou pokusů o změnu řízení měst byly diferenciace v uplatňování městské autonomie a omezení samostatné iniciativy měst.

8 Změny v městské radě - byla požadovaná katolická víra konšelů a odborná způsobilost (alespoň někteří museli mít právnické vzdělání) Finanční správa měst - původně ji vykonávala městská rada a předkládala české komoře, případně podkomořímu, později byla převedena na hospodářské inspektory (panovníkovy úředníky) a ti je předkládali podkomořímu Výrobní aktivita - městské radě byl odejmut dozor nad cechy a byl převeden do kompetence panovníka. Chod cechů v celé monarchii byl sjednocen Generální cechovní artikulí.

9 Ú KOL Na základě získaných informací a internetu zjisti, jaký dokument je na obrázku PříkladZadání úkolu

10 Ř EŠENÍ Obnovené zřízení zemské

11 P OUŽITÁ LITERATURA HLEDIKOVA,, Zden ̌ ka; JANAK, Jan; DOBES ̌, Jan. De ̌ jiny spravy v c ̌ eskych zemich od poc ̌ atku ̊ statu po souc ̌ asnost. Praha:: NLN, 2005, ISBN klipart programu PowerPoint Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a fotografií je Mgr. Jana Hošková


Stáhnout ppt "1620 - 1740. Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0645 Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Historie veřejné správy a."

Podobné prezentace


Reklamy Google