Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST:Dějepis NÁZEV DUMu:Barokní umění - Evropa POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 10 KÓD DUMu:IN_D_10 DATUM TVORBY: ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM studentům představí evropské barokní umění. Kromě vybraného obrazového materiálu je doplněn o užívanou terminologii ve vhztahu k baroknímu umění. Studenti analyzují a srovnávají vybrané památky evropského baroka. METODICKÝ POKYN:

2 BAROKNÍ UMĚNÍ EVROPA

3 Obecná charakteristika Období 2.pol.16. – pol.18.století, v lecčems návaznost na manýrismus. Období 2.pol.16. – pol.18.století, v lecčems návaznost na manýrismus. Během 18.st. paralelní existence vedle klasicismu, někdy se i prolínají – baroko klasicizující. Během 18.st. paralelní existence vedle klasicismu, někdy se i prolínají – baroko klasicizující. Návrat náboženských námětů – ale jsou plné dramatičnosti, napětí, dynamiky. Návrat náboženských námětů – ale jsou plné dramatičnosti, napětí, dynamiky. Okázalá úcta svatým. Okázalá úcta svatým. Někdy i přemrštěnost, bizarnost, okázalost. Někdy i přemrštěnost, bizarnost, okázalost. Etymologie názvu – zřejmě z portugalského slova „barroco“ – velká perla nepravidelných tvarů. Etymologie názvu – zřejmě z portugalského slova „barroco“ – velká perla nepravidelných tvarů.

4 Obecná charakteristika - pokračování Tento umělecký sloh uplatněn hlavně v německy mluvících zemích, Beneluxu a ve Španělsku, ale též v Itálii. Tento umělecký sloh uplatněn hlavně v německy mluvících zemích, Beneluxu a ve Španělsku, ale též v Itálii. České baroko patří k vrcholům evropského baroka. České baroko patří k vrcholům evropského baroka. Baroko je posledním univerzálním - a tedy i jednotným – slohem celé Evropy. Baroko je posledním univerzálním - a tedy i jednotným – slohem celé Evropy. Na baroko plynule naváže rokoko – ale místo temnosti a mystiky zjemnělost, hravost. Na baroko plynule naváže rokoko – ale místo temnosti a mystiky zjemnělost, hravost.

5 Pojmy Dynamické baroko – prolínání a vzájemné průniky křivek, elips, komplikované půdorysy, složité architektonické prvky. Dynamické baroko – prolínání a vzájemné průniky křivek, elips, komplikované půdorysy, složité architektonické prvky. Kult – uctívání svatých, v našich zemích hlavně kult sv.Jana Nepomuckého a mariánský kult (P.Marie). Kult – uctívání svatých, v našich zemích hlavně kult sv.Jana Nepomuckého a mariánský kult (P.Marie). Selské baroko – lidová architektura (u nás např.jižní Čechy). Patří sem i kapličky, křížové cesty, boží muka atd. Selské baroko – lidová architektura (u nás např.jižní Čechy). Patří sem i kapličky, křížové cesty, boží muka atd. Morový sloup – zdobný sloup doplněný často figurálními plastikami svatých. Morový sloup – zdobný sloup doplněný často figurálními plastikami svatých.

6 Architektura Existují rozdíly mezi jednotlivými částmi Evropy – např.střední Evropa (vč.našich zemí) dynamické baroko, naopak Francie klasicizující baroko. Existují rozdíly mezi jednotlivými částmi Evropy – např.střední Evropa (vč.našich zemí) dynamické baroko, naopak Francie klasicizující baroko. Exteriéry – složité půdorysy s prolínáním mnoha křivek a tvarů – fascinace velikostí až pompézností. Exteriéry – složité půdorysy s prolínáním mnoha křivek a tvarů – fascinace velikostí až pompézností. Typy staveb – církevní architektura (chrámy, ale i kláštery, koleje, boží muka atd.), zámky, paláce, ale např.i pevnosti. Sakrální stavby často zakončované mohutnou kupolí. Barokní sloupy a sloupoví. Typy staveb – církevní architektura (chrámy, ale i kláštery, koleje, boží muka atd.), zámky, paláce, ale např.i pevnosti. Sakrální stavby často zakončované mohutnou kupolí. Barokní sloupy a sloupoví. Interiéry – bohatá zdobnost, štuková výzdoba, fresky, okázalý mobiliář, sochy v nadživotní velikosti, baldachýny, hra se světlem a stínem,… Interiéry – bohatá zdobnost, štuková výzdoba, fresky, okázalý mobiliář, sochy v nadživotní velikosti, baldachýny, hra se světlem a stínem,…

7 Architektura – vybraní architekti Z významných evropských architektů: Kryštof Diezenhofer (chrám sv.Mikuláše na Malé Straně), Kilián Ignác Diezenhofer (syn Kryštofa D.), Christopher Wren (katedrála sv.Pavla v Londýně), Johan Bernhard Fischer z Erlachu (Schoebrunn u Vídně), Lorenzo Bernini (dokončení baziliky sv.Petra ve Vatikánu), Francesco Borromini, Jan Blažej Santini, František Maxmilián Kaňka,… Z významných evropských architektů: Kryštof Diezenhofer (chrám sv.Mikuláše na Malé Straně), Kilián Ignác Diezenhofer (syn Kryštofa D.), Christopher Wren (katedrála sv.Pavla v Londýně), Johan Bernhard Fischer z Erlachu (Schoebrunn u Vídně), Lorenzo Bernini (dokončení baziliky sv.Petra ve Vatikánu), Francesco Borromini, Jan Blažej Santini, František Maxmilián Kaňka,…

8 Příklady barokních staveb – chrám sv.Mikuláše – exteriér a výzdoba kupole

9 Příklady barokních staveb – katedrála sv.Pavla v Londýně a bazilika sv.Petra ve Vatikánu

10 Malířství Hl.motivy – svaté výjevy, zátiší, krajinomalba, často i stylizované výjevy a scény plné emocí a napětí, záměrného kontrastu. Hl.motivy – svaté výjevy, zátiší, krajinomalba, často i stylizované výjevy a scény plné emocí a napětí, záměrného kontrastu. Kontrast nejen v zobrazovaných motivech, ale i v technice malby – šerosvit, ale hlavně temnosvit – výjevy zahalené tmou a až přesvětleným zdůrazňovaným motivem. Kontrast nejen v zobrazovaných motivech, ale i v technice malby – šerosvit, ale hlavně temnosvit – výjevy zahalené tmou a až přesvětleným zdůrazňovaným motivem. Specializace některých mistrů – malují jen zátiší, jiní zase jen figurální výjevy atd. Specializace některých mistrů – malují jen zátiší, jiní zase jen figurální výjevy atd. Lpění na vysokých estetických principech – jak má malba působit i jak má být ztvárněna. Lpění na vysokých estetických principech – jak má malba působit i jak má být ztvárněna.

11 Malířství – vybraní umělci Peter Paul Rubens (Zuzana v lázni), Rembrandt van Rijn (Noční hlídka), Caravaggio (Ukřižování sv.Petra), Diego Velasquéz (Infantka Margarita), Petr Brandl (mistr oltářních obrazů), Karel Škréta a Jan Kupecký (vynikající portrétisté), Václav Hollar (mistr grafických listů),… Peter Paul Rubens (Zuzana v lázni), Rembrandt van Rijn (Noční hlídka), Caravaggio (Ukřižování sv.Petra), Diego Velasquéz (Infantka Margarita), Petr Brandl (mistr oltářních obrazů), Karel Škréta a Jan Kupecký (vynikající portrétisté), Václav Hollar (mistr grafických listů),…

12 Příklady barokních maleb – P.P.Rubens – „Tři Grácie“

13 Příklady barokních maleb – Rembrandt – „Hodina anatomie doktora Tulpa“

14 Sochařství Je většinou svázáno s barokní architekturou Je většinou svázáno s barokní architekturou Podobně jako v malířství a v baroku vůbec výjevy zachycují napětí, emoce – ale je zároveň opuštěn renesanční ideál krásy. Podobně jako v malířství a v baroku vůbec výjevy zachycují napětí, emoce – ale je zároveň opuštěn renesanční ideál krásy. Sochy a jejich oblečení plné záhybů, volánů, jsou jakoby v akci – nakročující, klečící, tiše se modlící, hledící vzhůru. Sochy a jejich oblečení plné záhybů, volánů, jsou jakoby v akci – nakročující, klečící, tiše se modlící, hledící vzhůru. Z významných sochařů – Ferdinand Maxmilián Brokof, Matyáš Bernard Braun. Z významných sochařů – Ferdinand Maxmilián Brokof, Matyáš Bernard Braun.

15 Příklad barokního sochařství – Braunovy sochy v Kuksu

16 Shrnutí Baroko je v celé Evropě skutečně posledním velkým univerzálním slohem. Baroko je v celé Evropě skutečně posledním velkým univerzálním slohem. Myšlenkově a názorově souzní s duchem doby – opětovné posílení víry v Boha a upevnění pozic katolické církve. Myšlenkově a názorově souzní s duchem doby – opětovné posílení víry v Boha a upevnění pozic katolické církve. Z hlediska estetiky a vkusu se může jevit jako přemrštěné, ale i tak přináší skvostná a pro diváka velmi působivá díla. Z hlediska estetiky a vkusu se může jevit jako přemrštěné, ale i tak přináší skvostná a pro diváka velmi působivá díla.

17 Zdroje Vlastní práce autora. Vlastní práce autora.

18 Obrázky LUDEK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g LUDEK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g g g ttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chram_sv_Mikulase_z_upati_Petrina.jpg ttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chram_sv_Mikulase_z_upati_Petrina.jpgttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chram_sv_Mikulase_z_upati_Petrina.jpg DICKBAUCH. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DICKBAUCH. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MYRELLA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Pierre_Vatican_dome.jpg MYRELLA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Pierre_Vatican_dome.jpg Pierre_Vatican_dome.jpg Pierre_Vatican_dome.jpg PRADO. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ens,_from_Prado PRADO. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ens,_from_Prado ens,_from_Prado ens,_from_Prado ANONYMNÍ. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANONYMNÍ. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STANISLAV JELEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STANISLAV JELEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google