Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_PSYM20760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_PSYM20760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_PSYM20760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Pavel Zapletal, Mgr. Barbora Boudová Určeno pro předmět: Psychologie a péče o klienta Tematická oblast: Ontogeneze v psychologii Obor vzdělání: Masér sportovní a rekondiční (69-41-L/02) 2. ročník Název výukového materiálu: Puberta – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 30 minut

2 Puberta - od 11 do 15 let - CNS je plně dotvářena - CNS je plně dotvářena - zvyšuje se funkce potních žláz - zvyšuje se funkce potních žláz - ženské pohlavní orgány vylučují ve větší míře estrogen, dochází k první menstruaci, formují se prsa - ženské pohlavní orgány vylučují ve větší míře estrogen, dochází k první menstruaci, formují se prsa - mužské pohlavní orgány vylučují ve větší míře testosteron, dochází k první větší poluci, mění se výška hlasu, vytváří se ochlupení - mužské pohlavní orgány vylučují ve větší míře testosteron, dochází k první větší poluci, mění se výška hlasu, vytváří se ochlupení

3 Domácí úkol S pomocí internetu a odborné literatury vysvětlete pojem Tannerova stupnice tělesného vývoje S pomocí internetu a odborné literatury vysvětlete pojem Tannerova stupnice tělesného vývoje

4 Řešení úkolu – Tannerova stupnice

5 Psychický vývoj a poznávací procesy v pubertě Dochází ke komplexní proměně celé osobnosti Dochází ke komplexní proměně celé osobnosti Mění se myšlení, do popředí vstupují vrstevníci, rodiče jdou do pozadí, myšlení je pružnější, komplexnější, kompromisy jsou problémem Mění se myšlení, do popředí vstupují vrstevníci, rodiče jdou do pozadí, myšlení je pružnější, komplexnější, kompromisy jsou problémem Ožívá sexuální pud, nastává období prvních lásek Ožívá sexuální pud, nastává období prvních lásek Rozvijí se vlastní identita,u jedince dochází k sebepoznání, srovnává se s rodiči, odmítá původní identifikační vzory, formulují se představy budoucnosti Rozvijí se vlastní identita,u jedince dochází k sebepoznání, srovnává se s rodiči, odmítá původní identifikační vzory, formulují se představy budoucnosti

6 Úkol – Může se v období puberty rapidně zhoršit školní prospěch ? O poznatcích diskutujte s pedagogem O poznatcích diskutujte s pedagogem

7 Návod k řešení úkolu Ztráta zájmu o studium - prožitky, které se jim nyní nabízejí, jsou pro ně mnohem zajímavější než studium. Proto se jejich pozornost obrací jinam. Navazují přátelství s opačným pohlavím, zajímají se o motocykly, diskotéky, hudbu, oblečení, experimentují s drogami, Ztráta zájmu o studium - prožitky, které se jim nyní nabízejí, jsou pro ně mnohem zajímavější než studium. Proto se jejich pozornost obrací jinam. Navazují přátelství s opačným pohlavím, zajímají se o motocykly, diskotéky, hudbu, oblečení, experimentují s drogami, Vynutit si zájem rodičů – Na jedné straně chtějí být nezávislí, na druhé straně ví, že když domů přinesou špatnou známku, rodiče si začnou dělat starosti, budou si s nimi chtít promluvit nebo je i potrestat. V každém případě se tak na pár dnů stanou v rodině středem pozornosti. Jindy se špatný prospěch může stát určitou formou pomsty rodičům. Vynutit si zájem rodičů – Na jedné straně chtějí být nezávislí, na druhé straně ví, že když domů přinesou špatnou známku, rodiče si začnou dělat starosti, budou si s nimi chtít promluvit nebo je i potrestat. V každém případě se tak na pár dnů stanou v rodině středem pozornosti. Jindy se špatný prospěch může stát určitou formou pomsty rodičům. Nedostatek sebevědomí - Sebehodnocení je pro mladého člověka velice citlivou záležitostí. Stačí, aby se učitel zmínil o nějaké jeho chybě či nedostatku nebo aby kdosi utrousil pár slov o jeho oblečení. Ale někdy to může být i obyčejný úsměv či pouhý pohled některého z kamarádů, který přitom nechová žádné postranní úmysly. Z toho všeho může mít dopívající pocit, jako by druží říkali: „ Vypadáš hrozně.“ – „Nejsi moc inteligentní.“ – „ Nic pořádného neumíš.“- „ Z té matiky určitě propadneš.“- nakonec to možná vezme zasté a začne se podle toho i chovat. Nedostatek sebevědomí - Sebehodnocení je pro mladého člověka velice citlivou záležitostí. Stačí, aby se učitel zmínil o nějaké jeho chybě či nedostatku nebo aby kdosi utrousil pár slov o jeho oblečení. Ale někdy to může být i obyčejný úsměv či pouhý pohled některého z kamarádů, který přitom nechová žádné postranní úmysly. Z toho všeho může mít dopívající pocit, jako by druží říkali: „ Vypadáš hrozně.“ – „Nejsi moc inteligentní.“ – „ Nic pořádného neumíš.“- „ Z té matiky určitě propadneš.“- nakonec to možná vezme zasté a začne se podle toho i chovat. Vliv party. Představme si čtrnáctiletého hocha nebo dívku, jejichž hlavním cílem v životě je získat si oblibu a uznání svých kamarádů. Možná se v partě nenosí mít dobré známky – spíš to vzbuzuje posměch -, takže náš čtrnáctiletý ve svých školních výkonech poleví, jen aby udržel krok se svými vrstevníky. Vliv party. Představme si čtrnáctiletého hocha nebo dívku, jejichž hlavním cílem v životě je získat si oblibu a uznání svých kamarádů. Možná se v partě nenosí mít dobré známky – spíš to vzbuzuje posměch -, takže náš čtrnáctiletý ve svých školních výkonech poleví, jen aby udržel krok se svými vrstevníky.

8 Socializace a komunikace v pubertě Socializace je silně ovlivněna společností, ve které se jedinec nachází Socializace je silně ovlivněna společností, ve které se jedinec nachází Jedinec hledá svou roli ve společnosti, odmítá ale naprosto autority Jedinec hledá svou roli ve společnosti, odmítá ale naprosto autority Škola přestává být cílem, stává se pouhým prostředníkem, učitel již není autoritou Škola přestává být cílem, stává se pouhým prostředníkem, učitel již není autoritou V komunikaci se objevuje specifický styl, s dospělými jsou časté konflikty, normy jsou pubescenty přebírány od svých skupin V komunikaci se objevuje specifický styl, s dospělými jsou časté konflikty, normy jsou pubescenty přebírány od svých skupin Mohou se objevovat konflikty v rodině, a to v rámci snahy omezit závislost a podřízenost Mohou se objevovat konflikty v rodině, a to v rámci snahy omezit závislost a podřízenost

9 Domácí úkol – vypracujte zásady komunikace s pubescentem O poznatcích diskutujte s pedagogem O poznatcích diskutujte s pedagogem

10 Návrh řešení úkolu Vyhýbejte se sarkasmu, zachovejte klid, pokud se vás zmocní vztek, odejděte a počkejte na vhodnější chvíli. Vyhýbejte se sarkasmu, zachovejte klid, pokud se vás zmocní vztek, odejděte a počkejte na vhodnější chvíli. Naslouchejte a teprve potom hovořte, nikdy neobviňujte, soustřeďte se na současnost. Naslouchejte a teprve potom hovořte, nikdy neobviňujte, soustřeďte se na současnost. Dělejte si starosti jen kvůli vážným věcem, počítejte s tím, že v některých střetnutích „prohrajete". Dělejte si starosti jen kvůli vážným věcem, počítejte s tím, že v některých střetnutích „prohrajete". Je těžké komunikovat s někým, koho pořádně neznáte. Jak dobře znáte svého dospívajícího potomka a kulturu dnešní mládeže? Je těžké komunikovat s někým, koho pořádně neznáte. Jak dobře znáte svého dospívajícího potomka a kulturu dnešní mládeže? Víte, jak se jmenují nejlepší kamarádi vašeho potomka? Setkali jste se s nimi? Víte, jak se jmenují nejlepší kamarádi vašeho potomka? Setkali jste se s nimi? Kdybyste se jednoho dne pohádali a váš dospívající potomek by vyběhl z domu pryč, kam by podle vašeho názoru šel? Víte, kde bydlí jeho nejlepší kamarádi? Kterému z nich byste telefonovali, kdyby se vaše dítě nevrátilo domů? Máte telefonní čísla jeho kamarádů? Kdybyste se jednoho dne pohádali a váš dospívající potomek by vyběhl z domu pryč, kam by podle vašeho názoru šel? Víte, kde bydlí jeho nejlepší kamarádi? Kterému z nich byste telefonovali, kdyby se vaše dítě nevrátilo domů? Máte telefonní čísla jeho kamarádů?

11 Návrh řešení úkolu Je váš dospívající potomek ve škole spokojený? Proč ano a proč ne? Je váš dospívající potomek ve škole spokojený? Proč ano a proč ne? Víte, jaké předměty má vaše dítě ve škole, a znáte jména příslušných profesorů? Setkali jste se s nimi? Které z nich má váš adolescent rád a které nesnáší? Proč? Víte, jaké předměty má vaše dítě ve škole, a znáte jména příslušných profesorů? Setkali jste se s nimi? Které z nich má váš adolescent rád a které nesnáší? Proč? Víte, jaké knihy, filmy a sportovci se vašemu adolescentovi líbí? Víte, jaké knihy, filmy a sportovci se vašemu adolescentovi líbí? Kterému sportovnímu družstvu váš adolescent fandí? Jaká hudba se mu líbí? Jakou má oblíbenou hudební skupinu? Jaký televizní program rád sleduje? Kterému sportovnímu družstvu váš adolescent fandí? Jaká hudba se mu líbí? Jakou má oblíbenou hudební skupinu? Jaký televizní program rád sleduje? Víte, o jaká konkrétní témata a otázky se váš adolescent zajímá? Jakými koníčky se zabývá? Kdy jste ho naposledy sledovali při hře nebo utkání? Víte, o jaká konkrétní témata a otázky se váš adolescent zajímá? Jakými koníčky se zabývá? Kdy jste ho naposledy sledovali při hře nebo utkání? Pokud váš dospívající potomek chodí na brigádu, setkali jste se s jeho zaměstnavatelem? Pokud váš dospívající potomek chodí na brigádu, setkali jste se s jeho zaměstnavatelem? Pokud váš dospívající potomek nechodí na brigádu, chtěl by si nějakou najít? Mohli byste mu pomoci s nějakými návrhy nebo s napsáním životopisu? Pokud váš dospívající potomek nechodí na brigádu, chtěl by si nějakou najít? Mohli byste mu pomoci s nějakými návrhy nebo s napsáním životopisu?

12 Odkazy Obrázek na snímku č. 4 male.svg/220px-Tanner_scale-male.svg.png, female.svg/220px-Tanner_scale-female.svg.png male.svg/220px-Tanner_scale-male.svg.png, female.svg/220px-Tanner_scale-female.svg.png male.svg/220px-Tanner_scale-male.svg.png female.svg/220px-Tanner_scale-female.svg.png male.svg/220px-Tanner_scale-male.svg.png female.svg/220px-Tanner_scale-female.svg.png Staženo z internetu , 23, 28 hod. Obrázek na snímku č. 9 pubescent-gun-tek-gangsta jpg pubescent-gun-tek-gangsta jpg pubescent-gun-tek-gangsta jpg pubescent-gun-tek-gangsta jpg Staženo z internetu , 23, 48 hod.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_PSYM20760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj."

Podobné prezentace


Reklamy Google