Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlena Bláhová
1
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/01.0009 Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
2
Historie filmu počátky filmového zázraku
3
Text a foto Text. Mgr. Zbyněk Lekeš Text. Mgr. Zbyněk Lekeš Foto: volné snímky www.wikipedia.com Foto: volné snímky www.wikipedia.com
4
Prapočátky filmového umění 1891 – patentován vynález kinetoskopu vytvořil Thomas Alva Edison 1891 – patentován vynález kinetoskopu vytvořil Thomas Alva Edison princip kukátkového zařízení – 1,5 m princip kukátkového zařízení – 1,5 m dlouhá smyčka filmu průběžně dlouhá smyčka filmu průběžně předváděla obrázky předváděla obrázky 1893 poprvé veřejně předvedeno 1893 poprvé veřejně předvedeno první byly záběry tančících dívek, zvířat první byly záběry tančících dívek, zvířat
5
Bratři Lumiérové August Lumiér ( 1862 – 1954) August Lumiér ( 1862 – 1954) Loius Lumiér ( 1864 – 1948) Loius Lumiér ( 1864 – 1948) otec vlastnil fotografické studium v Lyonu a oba zde pracovali otec vlastnil fotografické studium v Lyonu a oba zde pracovali 1894 Paříž – předveden kinetoskop, inspirace 1894 Paříž – předveden kinetoskop, inspirace 1895 patentován jejich přístroj – kinematograf umožňoval natáčet, kopírovat i promítat filmy 1895 patentován jejich přístroj – kinematograf umožňoval natáčet, kopírovat i promítat filmy
6
První veřejná produkce 28. 12. 1895 v Salon Indien v Grand Café Paříž 28. 12. 1895 v Salon Indien v Grand Café Paříž promítány krátké šoty – 10 mini filmů promítány krátké šoty – 10 mini filmů Odchod dělníků z továrny – pohled na několik set lidí proudících z bran továrny Odchod dělníků z továrny – pohled na několik set lidí proudících z bran továrny Bourání zdi – použito zpětné přetočení k opětovnému postavení zdi – první efekty Bourání zdi – použito zpětné přetočení k opětovnému postavení zdi – první efekty Pokropený kropič - zahradníkovi stoupne na hadici chlapec, považováno za první komedii Pokropený kropič - zahradníkovi stoupne na hadici chlapec, považováno za první komedii
7
Kavárna Grand Café kinematograf
8
První filmy Odchod dělníků z továrny Pokropený kropič Bárka vyplouvající na moře Příjezd vlaku
9
nejslavnější dílo bratří Lumiérů nejslavnější dílo bratří Lumiérů 50 sekund – krátký šot příjezdu vlaku na nádraží v přímořském městě La Ciotat 50 sekund – krátký šot příjezdu vlaku na nádraží v přímořském městě La Ciotat detail vlaku přijíždějícího na nádraží. Legendární je reakce diváků při promítá. Z pozadí plátna se řítí na diváky lokomotiva a ti uskakují ze sedadel a utíkají pryč. Mají totiž pocit, že vlak se valí přímo na ně a brzy je rozdrtí. detail vlaku přijíždějícího na nádraží. Legendární je reakce diváků při promítá. Z pozadí plátna se řítí na diváky lokomotiva a ti uskakují ze sedadel a utíkají pryč. Mají totiž pocit, že vlak se valí přímo na ně a brzy je rozdrtí.
10
Georges Méliés 1861 – 1938 1861 – 1938 francouzský iluzionista, karikaturista francouzský iluzionista, karikaturista vynálezce, režisér vynálezce, režisér založil firmu na výrobu pomůcek pro kouzelníky založil firmu na výrobu pomůcek pro kouzelníky majitel divadla – vlastní výstupy, využití laterny magiky – triků majitel divadla – vlastní výstupy, využití laterny magiky – triků účast na projekci bratří Lumiérů účast na projekci bratří Lumiérů uvědomil si trikové možnosti filmu uvědomil si trikové možnosti filmu
11
První filmový ateliér založil produkční firmu založil produkční firmu práce ve studiu x Lumiérové exteriéry práce ve studiu x Lumiérové exteriéry využívá kulisy, kostýmy, kouřové efekty, divadelní techniky využívá kulisy, kostýmy, kouřové efekty, divadelní techniky důraz na příběh x jeho předchůdci dokumentární šoty důraz na příběh x jeho předchůdci dokumentární šoty
12
Mistr triků 1898 se mu zasekl při natáčení pouliční scény kryt kamery– film se zastavil, poté znovu rozjel 1898 se mu zasekl při natáčení pouliční scény kryt kamery– film se zastavil, poté znovu rozjel stop trik – možnost proměn postav, věcí stop trik – možnost proměn postav, věcí Melomaniak film z roku 1903, Meliés hraje hudebního mistra, zbavuje se své hlavy, nahrazuje ji jinými, použité hlavy hází na telegrafní drát za sebou, zde se z nich vytvoří série not Melomaniak film z roku 1903, Meliés hraje hudebního mistra, zbavuje se své hlavy, nahrazuje ji jinými, použité hlavy hází na telegrafní drát za sebou, zde se z nich vytvoří série not
13
Cesta na Měsíc Vesmírná loď přistála na Měsíci
14
Cesta na Měsíc první vědeckofantastický film z roku 1902 první vědeckofantastický film z roku 1902 černobílý, němý, délka 14 minut černobílý, němý, délka 14 minut volně inspirován dílem – Julese Verna (na obrázku) volně inspirován dílem – Julese Verna (na obrázku) výtvarná stylizace, trikové sekvence výtvarná stylizace, trikové sekvence další film 20 000 mil pod mořem 1907 další film 20 000 mil pod mořem 1907
15
Expresionismus latinsky expressio – výraz latinsky expressio – výraz umělecký směr 20. století projevující se v literatuře, výtvarném umění a také ve filmu umělecký směr 20. století projevující se v literatuře, výtvarném umění a také ve filmu důraz na vnitřní prožitky hrdiny důraz na vnitřní prožitky hrdiny pocity strachu, hrůzy, děsu, šílenství pocity strachu, hrůzy, děsu, šílenství motivy zla, ošklivosti,samoty rozpolcenosti hrdinů motivy zla, ošklivosti,samoty rozpolcenosti hrdinů sen a realita se prolíná, fantastické náměty sen a realita se prolíná, fantastické náměty
16
Filmové projevy důraz na subjektivitu důraz na subjektivitu výtvarná originalita, většina snímků natáčena v interiérech výtvarná originalita, většina snímků natáčena v interiérech specifické kostýmy, dekorace specifické kostýmy, dekorace hra světla a stínu, neobvyklé nasvícení hra světla a stínu, neobvyklé nasvícení originální dekorace – odporují přírodním zákonitostem originální dekorace – odporují přírodním zákonitostem zprohýbané domy, nesouměrné cesty, nerovnost zprohýbané domy, nesouměrné cesty, nerovnost
17
Pražský student němý film z roku 1913 němý film z roku 1913 první náznaky expresionismu první náznaky expresionismu příběh marnotratného studenta upíše se ďáblu příběh marnotratného studenta upíše se ďáblu prodá svůj obraz v zrcadle prodá svůj obraz v zrcadle motiv dvojníka, pozdní pokání hrdiny motiv dvojníka, pozdní pokání hrdiny faustovský motiv, inspirace povídkami E. A. Poea faustovský motiv, inspirace povídkami E. A. Poea režie S. Rye,H. H. Evers, P. Wegener režie S. Rye,H. H. Evers, P. Wegener
18
Kabinet doktora Caligariho klasické dílo němé éry – rok 1919 klasické dílo němé éry – rok 1919 režie Robert Wiene režie Robert Wiene hlavní role Werner Krauss, Conrad Weidt hlavní role Werner Krauss, Conrad Weidt atraktivní prostředí – psychiatrická léčebna, pouť atraktivní prostředí – psychiatrická léčebna, pouť vraždy, hypnóza, zvrácenost,manipulace s lidmi, proměny vědec x pouťový kouzelník vraždy, hypnóza, zvrácenost,manipulace s lidmi, proměny vědec x pouťový kouzelník
19
Deformované prostředí Deformované prostředí dekorace vyjadřují deformace jedince – fantaskní svět dekorace vyjadřují deformace jedince – fantaskní svět křivé plochy,nereálné perspektivy, zkreslené geometrické tvary křivé plochy,nereálné perspektivy, zkreslené geometrické tvary vše jakoby se odehrávalo v hlavě šílence vše jakoby se odehrávalo v hlavě šílence
20
Orlakovy ruce rok natočení 1924 rok natočení 1924 režie Robert Wiene režie Robert Wiene hlavní role Conrad Veidt hlavní role Conrad Veidt příběh klavíristy, při nehodě přišel o obě příběh klavíristy, při nehodě přišel o obě ruce, jsou mu transplantovány ruce právě popraveného úkladného vraha ruce, jsou mu transplantovány ruce právě popraveného úkladného vraha ruce začnou žít vlastním životem ruce začnou žít vlastním životem vraždil Orlak nebo jeho náhradní ruce vraždil Orlak nebo jeho náhradní ruce Conrad Veidt R. Wiene
21
Upír Nosferatu natočen v roce 1922 natočen v roce 1922 jeden z nejpůsobivějších snímků němé éry jeden z nejpůsobivějších snímků němé éry inspirován dílem Brama Stokera inspirován dílem Brama Stokera (1847 – 1912) – irský spisovatel hororů (1847 – 1912) – irský spisovatel hororů nejslavnější román Dracula (1897) nejslavnější román Dracula (1897) román napsán převážně ve formě dopisů, důraz klade na popis prostředí, chudý na dialogy román napsán převážně ve formě dopisů, důraz klade na popis prostředí, chudý na dialogy
22
Upír Nosferatu to bylo výhodné pro němý film – vypráví především obrazem to bylo výhodné pro němý film – vypráví především obrazem spor s dědici spisovatele spor s dědici spisovatele přejmenována titulní postava Dracula – Nosferat přejmenována titulní postava Dracula – Nosferat film unikl soudní hrozbě zničit všechny kopie film unikl soudní hrozbě zničit všechny kopie motto filmu – Nikdo neuteče svému osudu ! motto filmu – Nikdo neuteče svému osudu !
23
Režisér filmu Friedrich Wilhelm Murnau (1888 – 1931) Friedrich Wilhelm Murnau (1888 – 1931) německý tvůrce, ovlivněn expresionismem německý tvůrce, ovlivněn expresionismem vzdělaný muž, doktorát z filozofie vzdělaný muž, doktorát z filozofie zájem o okultní vědy, mystiku zájem o okultní vědy, mystiku ovlivněn divadlem, režijní pokusy na divadle ovlivněn divadlem, režijní pokusy na divadle nadšen románem Dracula, nezakoupil však práva na jeho zfilmování nadšen románem Dracula, nezakoupil však práva na jeho zfilmování
24
Upír z Nosferatu, symfonie hrůzy celý název filmu celý název filmu v divákovi má navodit pocit hrůzy, strachu, napětí v divákovi má navodit pocit hrůzy, strachu, napětí porušena zásada expresionismu – točit v interiérech, točeno převážně v exteriérech – také na Slovensku, Oravský hrad porušena zásada expresionismu – točit v interiérech, točeno převážně v exteriérech – také na Slovensku, Oravský hrad přirozené prostředí, magičnost místa přirozené prostředí, magičnost místa sklepní prostory, skladiště, věž, loď sklepní prostory, skladiště, věž, loď
25
Herecké eso Max Schreck (1879 – 1936) vytvořil hlavní roli hraběte Orloka ( Dracula) Max Schreck (1879 – 1936) vytvořil hlavní roli hraběte Orloka ( Dracula) jen vyslovení jeho jména ve filmu jen vyslovení jeho jména ve filmu vyvolává v lidech strach vyvolává v lidech strach noční netvor, zrůda, příliš se neliší od krys, kterým velí noční netvor, zrůda, příliš se neliší od krys, kterým velí shrbená postava, klátivá chůze, oči rozechvěné touhou po krvi, roztažené ruce s obřími nehty shrbená postava, klátivá chůze, oči rozechvěné touhou po krvi, roztažené ruce s obřími nehty
26
Hrabě Orlok - Nosferat
27
Symbolika dobro a zlo dobro a zlo světlo a tma světlo a tma člověk a netvor člověk a netvor láska a nenávist láska a nenávist skromnost a rozmařilost skromnost a rozmařilost život a smrt, nesmrtelnost život a smrt, nesmrtelnost zatracení a naděje, domov a cizina zatracení a naděje, domov a cizina
28
Nosferatu - Fantom noci Nosferatu – Fantom noci Nosferatu – Fantom noci německý film z roku 1979, barevný, zvukový německý film z roku 1979, barevný, zvukový režie Werner Herzog režie Werner Herzog hlavní role démonický Klaus Kinski (vlevo dole) hlavní role démonický Klaus Kinski (vlevo dole) upír – osamělý tvor, hladovějící po lásce upír – osamělý tvor, hladovějící po lásce výtvarná stylizace výtvarná stylizace film vznikl jako pocta němému předchůdci film vznikl jako pocta němému předchůdci W. Herzog
29
Démonický Klaus Kinski
30
Ve stínu upíra americký film z roku z roku 2000, mystifikace americký film z roku z roku 2000, mystifikace režisér Murnau natáčí svůj slavný film režisér Murnau natáčí svůj slavný film angažuje herce M. Schrecka – působí velmi podivně - nové herectví, opravdovost angažuje herce M. Schrecka – působí velmi podivně - nové herectví, opravdovost jde o skutečného upíra, to ví jen režisér,nakonec vysaje filmový štáb jde o skutečného upíra, to ví jen režisér,nakonec vysaje filmový štáb nadsázka, černý humor, nadsázka, černý humor, hrají John Malkovich, W. Dafoe hrají John Malkovich, W. Dafoe
31
Ve stínu upíra
32
Metropolis německý film – rok natočení 1926, režie F. Lang německý film – rok natočení 1926, režie F. Lang první z žánru science fiction první z žánru science fiction futuristická vize budoucnosti, technika, roboti, zotročení lidé, šílený vědec, gigantické město – Metropole, futuristická vize budoucnosti, technika, roboti, zotročení lidé, šílený vědec, gigantické město – Metropole, původní délka 120 minut, zkrácen proti vůli režiséra, dnes nemáme jeho úplnou verzi původní délka 120 minut, zkrácen proti vůli režiséra, dnes nemáme jeho úplnou verzi doznívání expresionismu doznívání expresionismu F. Lang
33
Nový svět
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.