Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň.  Dominantní a nedominantní hemisféra L? P?  Koordinace opačných částí těla, rozdílné kognitivní fce 

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň.  Dominantní a nedominantní hemisféra L? P?  Koordinace opačných částí těla, rozdílné kognitivní fce "— Transkript prezentace:

1 Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň

2  Dominantní a nedominantní hemisféra L? P?  Koordinace opačných částí těla, rozdílné kognitivní fce  L: jazykové schopnosti,matematika,logika,“detaily“  P: zrakově prostorové schopnost, výrazy obličeje, intuice, emoce, umělecké schopnosti, „velký obraz“  Funkční rozdíly mezi hemisférami jsou větší u mužů než u žen

3  Dominantní hemisféra 5 oblastí  1. Brockova o. ( tvorba řeči)  2. Wernickeova o. (porozumění řeči)  3. Boční prefront.kůra před a pod B.o. (analýza mluveného slova)  4. Oblasti spánkového laloku (koordinace sluchových a zrakových stránek řeči)  5. Vnitřní lalok (insula) (spuštění artikulace, rozpoznání rytmu a zvuku mluveného slova)

4  Afázie  expresivní (motorická)  senzorická (poruchy porozumění)  Smíšená – globální

5  Poruchy artikulace Dysartrie  Další poruchy (poruchy kognitivních schopností a exekuce) soustředěnosti a pozornosti, psychomotorického tempa, zvýšená unavitelnost, emoční labilita, změny zrakového vnímání, náhled na realitu…  Jiné reakce než obvykle…  Poruchy polykání Dysfagie  Motorické deficity různé stupně ochrnutí ruky, nohy, asymetrie na obličeji……  A další….

6  Hospitalizace - Akutní a subakutní fáze Nutnost podpořit spontánní regeneraci a využít plasticity mozku  Úprava narušených funkcí v rámci časné rehabilitace!!! Již v akutní fázi onemocnění (JIP)  Logopedie na NCH od  Pro pacienty s poruchou řeči /s „narušenou komunikační schopností“/

7 Efekt – do 3 měsíců – do 6 měsíců – do 1 roku Záleží na rozsahu léze, na premorbidní úrovni, na motivaci nemocného, na osobnosti pacienta, na včasnosti a častosti terapie, na „obětavosti“ a vůli členů rodiny

8  Nezastupitelná  Citové zázemí, důvěra, jistota, prožitky…..

9  Kontakt  „Co se doma děje?  Drobnosti a dobroty, připomínající domov  Fotografie  Obrázky mazlíčků  Zvukové nahrávky  Pozdravy od přátel  ………..???

10  Hospitalizace Akutní a postakutní fáze  Překlad – propuštění do domácí péče, RHC, …….  Chronická fáze  DOMA ???

11  Sluch  Zrak  Čtení  Psaní  Prožitek, zkušenost  Asociace  Emoce  …….

12  A) lingvisticky orientovaný směr  B) funkcionálně orientovaný směr

13  „Pacienti s afázií komunikují mnohem lépe,než jsou schopni vyjádřit mluvenou řečí.’’ Holland,1982 pragmatická rovina interakce

14 Brumendo Unisono Unisono s únikem

15  Nápověda  Počáteční písmeno  Slabika  Část slova  Sousloví  Nedokončená věta

16

17  Kresba  Psaní vždy nelze!  použití nelingvistického systému  odblokování pojmenování

18

19  vybavování  využití abecedy (Filip N.)

20 neměří řečový výkon Prostřete Vyberte tkaničky do černých polobotek Telefonní číslo požárníků, pohotovosti.. Pozvánka – kam? Najděte, kde je… Jak užívat lék? Co je na obrázku špatně? Máte 30 Kč, co můžete koupit? Kdy nám jede vlak? Tramvaj?... Jak by ses oblékl do tohoto počasí? Zapiš do kalendáře např. návštěvu na logopedii Na co máš chuť k obědu? Najdi to v kuchařce… Je 13.hodin, kolik ještě máme času do…? Kde je v knize foto Prahy?... Kdy má svátek, narozeniny…? Třídění fotografií Urovnat nepořádek v zásuvce ……………  Ruční práce  Běžné domácí práce  Hlavolamy  Další…

21

22

23  Poslech předčítaného, hledání slova (odstavce, obrázku...)  Třídění (podle různých hledisek)  Co by sis přál přečíst?  Co se ti líbilo, co ne?  ……..

24

25

26

27

28

29  Vymýšlet na počáteční písmeno  Podobné, stejné, protiklad  Asociace  Věty  Skládání slov z písmen  Nadřazenost – podřazenost  Slovní kopaná Pojmenování – zapojení více kognitivních funkcí

30

31  Internet Vzpomínkovi Brain Age Brain jogging  Tablet

32  Logopedie  Aktivita  Neziskové organizace  Kluby a kroužky

33 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň.  Dominantní a nedominantní hemisféra L? P?  Koordinace opačných částí těla, rozdílné kognitivní fce "

Podobné prezentace


Reklamy Google