Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětHospodářský zeměpis Tematický okruhGeopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva TémaNáboženství a civilizační sféry Označení DUMUVY_32_INOVACE_858 Jméno autoraIng. Kateřina Vasilová Datum vytvoření AnotaceVýkladová část ke kapitole náboženství, dává přehled o obyvatelstvu, definuje základní pojmy a popisuje proces tvorby jednotlivých civilizačních sfér, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

2 Náboženská rozmanitost Civilizační sféry

3 Náboženství -Společné představy o světě a vesmíru, způsob chování, životní styl, uznávané hodnoty, kulturní tradice -Ovlivňuje život obyvatel, kulturní, politické a ekonomické aspekty -ovlivnilo rozdělení světa – geokulturní makroregiony

4 Náboženství 1. podle rozšíření a) etnická náboženství – náboženství typické pro určité etnikum (judaismus, hinduismus, animismus) b)světová náboženství – křesťanství, islám, buddhismus – rozšířila se bez ohledu na národ 2. podle počtu uznávaných bohů a) polyteistická – uznávají více bohů – dnes hinduismus, staré Řecko, Řím b) monoteistická – uznávají jednoho boha – křesťanství, islám

5 Hlavní světová náboženství 1.Křesťanství33 % obyvatelstva 2.Islám20 % 3.Hinduismus13 % 4. Budhismus 6 % 5. Čínská národní náboženství 6 % 6. Domorodé kmenové 4 % 7. Nová náboženství 2 % 8. Ateisté14 %

6 Obr. č. 1 – Světová náboženství

7 Křesťanství - nejrozšířenější svět. Náboženství -základní kniha (učení) = Bible – Starý a Nový zákon -převzali ze židovských posvátných knih – víra v 1 Boha – ve 3 podobách -původní spisy o životě Ježíše a jeho následovníků – evangélia – Matoušovo, Janovo, Markovo, Lukášovo -Základní morální a etické zásady : = Desatero – etická norma pro život křesťanů - Křesťanské svátky - Svátky – vánoce, velikonoce, Nanebevstoupení Páně, Svatodušní svátky,… - Posvátná místa – Vatikán, Betlém, Lurdy

8 Hlavní směry + rozmístění 1. katolíkové (59 %) – papež + kněží – jižní a střední Evropa, Jižní Amerika, Filipíny 2. pravoslavní (12 %) – patriarchové, metropolité – Rusko, Balkánský poloostrov 3. protestanti (29 %) – pastoři – Benelux, Sev. Amerika, jih Afriky, Austrálie

9 Islám - věřící = muslimové - víra v jediného boha – Alláha - vznik - prorok Mohamed – odešel z Mekky do Mediny a tento den = začátek muslim. letopočtu ZNAKY - zákaz – požívání vepřového masa, alkoholu, věnovat se lichvě, hrát hazardní hry, tvořit obrazy (zobrazovat lidské postavy) -povinnosti muslimů - vyznání víry každý den, modlitba – 5 x denně, povinná almužna, dodržovat ramadán (postní měsíc), 1x za život - pouť do Mekky Dnes – velký politický vliv – státní náboženství mnoha arabských zemí Džihád = svatá válka – boj proti jinýmnáboženstvím

10 Hlavní směry a centra 1. sunnismus – sunnité – umírněný směr 2. šíismus – extrémisté – islámští fundamentalisté – = hrozba terorismu Centra + oblasti rozšíření: -arabské – sev. Afrika, Blízký Východ -turkické – Turecko, střední Asie -perské - Irán -indoárijské – Afghánistán, Pákistán, Bangladéš -indomalajské – Indonésie, Malajsie Podíl ateistů v islámských státech je min! Neprošel reformami – na úrovni feudalismu !!

11 Hinduismus - nejstarší let staré + nemá tendenci se šířit - hinduistou se člověk narodí - složité učení – spousta dílčích škol Znaky: - věří v převtělování – reinkarnaci duše - nejvyšší cíl – duše se vymaní z koloběhu života – mimo prostor a čas = NIRVANA -uctívá se více bohů, ale i jen jeden bůh (Brahma – bůh tvořící, Višnu – udržovací, Krišna, Ganéša - má sloní hlavu) -Společnost - rozdělena do kast – jsou sociálně neprostupné (je významné pro převtělování) –základní kasty jsou – kněží, válečníci, rolníci a řemeslníci – bez kast jsou chudí lidé

12 - zakazuje násilí, ubližování všem živým tvorům i zvířatům (kráva – posvátné zvíře) - oddanost bohům a moudrosti – velký význam vzdělání - rozšíření - politicky - jen státy Indie a Nepál + jako minoritní náboženství v okolních státech = nevýznamné

13 Buddhismus Vznik v 6. st. př.n.l. - zakladatel – indický princ Sídhárta Gautáma - odvrátil se od života v blahobytu, radikálně změnil svůj život – dosáhl osvícení a stal se buddhou !! Původně odmítá boha – spíše filozofický směr – uznává 4 vznešené pravdy – - život je utrpením - utrpení je výsledkem touhy po životě - odstranit utrpení je možné utlumením všech tužeb - utlumení touhy lze dosáhnout „vznešenou cestou“ = správné rozhodování, řeč bez hrubostí a lží, jednání odmítající zabíjení a násilí, krádeže a jiné špatné skutky --- touha vyhledávat jen dobro meditovat o pocitech, představách – cesta ke spáse

14 – velmi tolerantní, nebrání technickému pokroku Oblasti rozšíření: JV Asie – Thajsko, Barma, Vietnam, Bhútán + šíření na sever – Mongolsko na východ – Japonsko na západ – Zadní Indie Školy buddhismu (např.) a)lamaismus – tibetský buddhismus b) Taoismus + konfucionismus – Čína c) Šintoismus - Japonsko d)Zen buddhismus – v Číně, Japonsku, JV Asii

15 Civilizační sféry = geokulturní makroregiony Výsledek působení převažujícího náboženství v dané oblasti – ovlivnilo představy o životě a vesmíru, kulturní tradice, způsob chování a životní styl --- ovlivní i stupeň rozvoje ekonomiky --- vznikají „odlišné“ civilizace = civilizační sféry = přirozené makroregiony na mapě – překrývají se, hranice se postupně mění

16 Obr. č. 2 – Civilizační sféry

17 Hlavní civilizační sféry (11) - Evropská -Severoamerická -Postsovětská -Latinskoamerická -Orientální -Černé afriky -Čínská -Indická -Jihovýchodní Asie -Oceánská -Australská

18 Použitá literatura: Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového Hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN , s Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd.TERRA, Praha 2011, ISBN , s. 38 Obr. č. 2 - Bičík I.: Hospodářský zeměpis - Globální geografické aspekty světového Hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN , s. 25


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google