Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Atribut.  materiál tvoří 15 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků z oblasti syntaxe, zvláště přívlastek a toto procvičeno;

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Atribut.  materiál tvoří 15 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků z oblasti syntaxe, zvláště přívlastek a toto procvičeno;"— Transkript prezentace:

1 Atribut

2  materiál tvoří 15 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků z oblasti syntaxe, zvláště přívlastek a toto procvičeno; seznámení vedlejší větou přívlastkovou a jejím využitím v praxi  cílová skupina: 7. ročník  autor: Mgr. Tomáš Kozák  očekáváný výstup: žák rozezná ve větě přívlastek, jeho jednotlivé druhy a vv-přívlastkovou, umí je zaměňovat a správně používat, je nutno požívat formu prezentace z důvodu zachování interaktivity  použitá literatura: učebnice SPN pro 7. ročník, Český jazyk – Přehled učiva pro základní školu  průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a pracujeme se žáky na cvičeních

3  základní pojmy  přívlastek shodný  přívlastek neshodný  přívlastek postupně rozvíjející  přívlastek několikanásobný  přívlastek těsný  přívlastek volný  vedlejší věta přívlastková

4  atribut kongruentní a nekongruentní  Přívlastek = rozvíjející větný člen, který závisí na podstatném jméně a blíže určuje (zpřesňuje) jeho význam.  Přívlastek shodný  se s podstatným jménem shoduje v rodě, pádě i v čísle (český panovník – 1.p., českého panovníka – 2.p.)  bývá vyjádřen přídavným jménem, zájmenem nebo číslovkou  stojí před podstatným jménem, s výjimkou uměleckých a odborných textů – kočka domácí, kyselina sírová, z vůle pánovy  přívlastek neshodný  s řídícím výrazem se neshoduje, zůstává stále ve témž tvaru, i když se podstatné jméno, na němž závisí, skloňuje (panovník z Čech – 1.p. – panovníkovi z Čech – 3.p.  přívlastek neshodný bývá vyjádřen podstatným jménem v pádě bez předložky i s předložkou, ale může být vyjádřen i infinitivem (chuť se napít) nebo příslovcem (cesta domů)

5 Cesta do milovaného kraje V Berouně se přesedá na rakovnický vláček do Křivoklátu. Jede se pak kolem pstruhových líhní, kde se v kolébkách slunce houpají mají pstroužci. Trať vede pod stradonickým Hradištěm, kde rolníci nalézají při obdělávání pole zlaté penízky. Řeka teď teče úplně na dně údolí. V Křivoklátě vystoupím a jdu proti proudu řeky. Už mě od ní nedělí okno vlaku. Do nosu mě tluče vůně ryb a vodní vánek nechává zapomenout na všechen žal.

6 Cesta do milovaného kraje V Berouně se přesedá na rakovnický vláček do Křivoklátu. Jede se pak kolem pstruhových líhní, kde se v kolébkách slunce houpají malí pstroužci. Trať vede pod stradonickým Hradištěm, kde rolníci nalézají při obdělávání pole zlaté penízky. Řeka teď teče úplně na dně údolí. V Křivoklátě vystoupím a jdu proti proudu řeky. Už mě od ní nedělí okno vlaku. Do nosu mě tluče vůně ryb a vodní vánek nechává zapomenout na všechen žal.

7  Úbočí hor se pokryla prvním sněhem.  Dopravu na silnicích dnes bude sledovat mnoho policistů.  Už sis koupil nové sešity do školy?  V lese jsme spatřili stopy srnek.  Dobře zamkni dveře od domu.  Potřebujeme koupit novou skříň na šaty.  Hala na nádraží byla přeplněna cestujícími.  Tady se nebudou rušit žádné linky autobusů.  Doprava lodí je příliš pomalá.  Na zimu mi babička uplete svetr z vlny.  horská úbočí  silniční dopravu  školní sešity  srnčí stopy  domovní dveře  šatní skříň  nádražní hala  autobusové linky  lodní doprava  vlněný svetr

8  To je kolo našeho Mirka.  Nejvíce mi chutnají buchty od babičky.  Počítač je v pokoji u sestry.  Uvelebil se v křesle našeho tatínka.  Na třídních schůzkách musíme vybrat příspěvky od rodičů.  S radami od maminky se ve světě neztratíš.  V zoologické zahradě vybudovali novou klec pro lvy.  Nevíš, kam jsem založil dopis od ředitele.  Princezna měla plášť ušitý z kůžiček myší.  Všichni se smáli nápadům našeho Davida.  Mirkovo kolo  babiččiny buchty  sestřině pokoji  tatínkově křesle  rodičovské příspěvky  s maminčinými radami  lví klec  ředitelův dopis  myších kůžiček  Davidovým nápadům

9  podstatné jméno může být rozvito současně více přívlastky:  pokud je jméno a přívlastek postupně rozvíjeno dalšími přívlastky, jedná se o přívlastek postupně rozvíjející – jeden starý námořník  pokud je jméno dále rozvíjeno dalšími přívlastky, které jsou navzájem souřadné, jedná se o přívlastek několikanásobný – silný, svalnatý a opálený chlapík – v tomto případě se mezi jednotlivými částmi píše čárka

10 Velké řeky bývají často i důležitými dopravními tepnami. Při Středozemním moři jsou stráně pokryty trnitými neprostupnými houštinami. V místech s dostatkem vody jsou ovocné květinářské a zelinářské zahrady. Ve Francii je vyspělé těžké i lehké strojírenství. V Belgii se vedle běžných textilních výrobků vyrábějí i gobelíny a známé belgické krajky. V Nizozemsku je průmysl potravinářský elektrotechnický chemický a textilní. Proslulé je pěstování tulipánů gladiol a hyacintů v okolí Haarlemu. V ČR je hustá železniční síť. Nejen v českých ale i v moravských horách je řada známých lyžařských středisek. Londýn je významným obchodním střediskem: je také křižovatkou železniční silniční letecké i námořní dopravy.

11 Velké řeky bývají často i důležitými dopravními tepnami. Při Středozemním moři jsou stráně pokryty trnitými neprostupnými houštinami. V místech s dostatkem vody jsou ovocné, květinářské a zelinářské zahrady. Ve Francii je vyspělé těžké i lehké strojírenství. V Belgii se vedle běžných textilních výrobků vyrábějí i gobelíny a známé belgické krajky. V Nizozemsku je průmysl potravinářský, elektrotechnický, chemický a textilní. Proslulé je pěstování tulipánů, gladiol a hyacintů v okolí Haarlemu. V ČR je hustá železniční síť. Nejen v českých, ale i v moravských horách je řada známých lyžařských středisek. Londýn je významným obchodním střediskem: je také křižovatkou železniční, silniční, letecké i námořní dopravy.

12  význam podstatného jména může být blíže určen i vedlejší větou  tyto věty jsou uvozeny jak vztažnými zájmeny, tak příslovci nebo spojkami

13 Byl to takový šramot, jako by po podlaze pobíhala myš. Pes, který štěká, nekouše. Medvěd, o němž starý lovec vyprávěl, spal v doupěti obvyklým zimním spánkem. A teď si poslechněte vyprávění o tom, jak se Honza málem stal králem. V tom okamžiku, kdy se to stalo, jsme se dívali na druhou stranu. Vyřiďte mu prosím naše přání, aby se brzy uzdravil. Rozčilila mě jeho lež, že to neudělal. Byl to souboj, jaký jsme letos na mistrovství světa ještě neviděli. Příčinu, proč k tomu neštěstí došlo, se nám nepodařilo zjistit.

14

15  Procházeli jsme se pod korunami stromů.  Polštáře mechu přímo sváděly k tomu, aby do nich člověk zapadl.  Slíbil jsem svému kamarádovi, že mu pomůžu s úkolem.  Michal a Martin vykročili a pomalu postupovali proti proudu potoka.  Právě do těchto míst měl přítel namířeno a já jsem dobře věděl, že nic nezviklá jeho rozhodnutí.  Byl jsem první, kdo usedl do loďky.  Slunce ozářilo stráně.  Táborák znamenal v noci ostrůvek světla.  Toto nečekané setkání vzbudilo jeho vzpomínky.  Zítra musíme na zahradě zrýt záhony.  Na skalnatém břehu stála jediná chata.  Rodina divokých kachen rozvážně brázdila hladinu zátoky.  Přijel na motocyklu a bláto měl až za ušima.


Stáhnout ppt "Atribut.  materiál tvoří 15 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků z oblasti syntaxe, zvláště přívlastek a toto procvičeno;"

Podobné prezentace


Reklamy Google