Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.15 Vytvořeno:20. 03. 2013 Ověřeno: DD. 03. 2013 Třída:2. OA, 2. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova:Guy de Maupassant, dramata v kostce, naturalistická povídka, kritika mravů společnosti, společensko-kritický román, román Miláček, povídka Kulička Anotace: Žák se z prezentace dozví o Guy de Maupassantovi, představiteli francouzského kriticko-realistického románu a naturalistické povídky, o jeho nejvýznamnějších dílech. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek. Realismus

3 Ve světové literatuře

4 Guy de Maupassant (1850 – 1893)  Představitel realismu a naturalismu  mistr naturalistické povídky a pesimistických románů, převaha popisu a vypravování  začal studovat práva, jako dobrovolník odešel do prusko – francouzské války.  Po návratu pracoval jako ministerský úředník, pak se věnuje jen literatuře.  Pod vlivem rodinného přítele Flauberta začal psát – zprvu eseje, ale také erotickou poezii (hrozilo mu za ni vězení)  Umírá ve 43 letech na duševní chorobu – následek syfilidy

5 Literární díla  Mistr naturalistické povídky a novely (napsal asi 300)  Jeho prózy jsou „dramata v kostce“ – prostým, úsporným stylem je na krátké ploše přiblížena dobová atmosféra i individuální psychologie postav, a to prostých lidí.  Břitká ironie se střídá se shovívavým postojem k lidským slabostem a s citem pro lidská utrpení.

6  autorem šesti románů a několika desítek novel a povídek.  Zejména povídky velmi úspěšné - rozmanité náměty z normandského venkova či městského prostředí  autorův vypravěčský talent  Pro románovou tvorbu je typické zaměření na měšťanskou a aristokratickou vrstvu.  Hlavním tématem je milostný vztah mezi umělcem a ženou z vysokých poměrů.

7  všechny významné okamžiky autorova života se vtiskují do jeho tvorby.  Například v Miláčkovi se dokonce stylizoval do hlavní postavy Georgese Duroye  své časté pobyty v lázních mohl uplatnit v románu Mont-Oriol.  V novele Dědictví vstupuje do úřednického prostředí samotného ministerstva námořnictva  tvorba je naplněna kritikou všech vrstev společnosti. Zejména té nejvyšší, proto je označován za kritika mravů.

8 Miláček 1885  společensko-kritický román, v němž si mladý novinář za pomoci své přitažlivosti buduje kariéru využíváním žen. Nakonec se cílevědomý mladík dostává až do pařížských šlechtických kruhů.  o bezcharakterním pařížském novináři, který k rychlému vzestupu po společenském žebříčků bezohledně využívá žen.

9 Kulička (1880)  povídka z prostředí prusko-francouzské války. Ústřední postavou je prostitutka Elisabeth Rousset, zvaná Kulička, jež zachrání občany městečka tím, že poskytne služby pruskému důstojníkovi.  I přes tento „hrdinský čin“ jí ostatní neustále pohrdají.  Objevuje se však rozpor, kdo je mravnější a větší vlastenec: prostitutka, která se obětovala, nebo „slušní“ lidé, kteří se snaží vše jen přežít?

10  Děj se odehrává roku 1870 v Normandii – skupina rouenských občanů získává od pruského generála povolení, že může v dostavníku odcestovat z obsazeného města. S představiteli církve a dalšími „ctihodnými“ movitými občany je v dostavníku i prostitutka Alžběta Roussetová, známá pod jménem Kulička. Ta jediná neopouští město ze zištných důvodů. Dostavník je však zastaven pruským důstojníkem, který pokračování v jízdě podmiňuje tím, že mu bude Kulička po vůli. Počáteční vlna vlasteneckého znechucení brzy mizí a nakonec se cestující snaží Kuličku přimět, aby důstojníkovi vyhověla. Když dosáhnou svého cíle, zahrnou poníženou Kuličku pohrdáním.

11 Opakování

12  Kdo byl Guy de Maupassant a kdy žil?  1850-1893  Představitel realismu a naturalismu  mistr naturalistické povídky a pesimistických románů, převaha popisu a vypravování  Proč se jeho dílům říká „dramata v kostce“?  prostým, úsporným stylem je na krátké ploše přiblížena dobová atmosféra i individuální psychologie postav, a to prostých lidí.

13  Co je typické pro jeho románovou tvorbu?  zaměření na měšťanskou a aristokratickou vrstvu  Jaké bylo hlavní téma jeho románů?  milostný vztah mezi umělcem a ženou z vysokých poměrů  Co víte o románu Miláček? Jak se jmenuje hlavní postava? Jak se tomuto typu románu říká?  o bezcharakterním pařížském novináři, který k rychlému vzestupu po společenském žebříčků bezohledně využívá žen  Hlavní postava se jmenuje George Duroy  společensko-kritický román

14  Kdy a kde se odehrává děj povídky Kulička? Jak se jmenuje hlavní postava povídky?  Děj se odehrává roku 1870 v Normandii za prusko- francouzské války  Ústřední postavou je prostitutka Elisabeth Rousset, zvaná Kulička  Jaký rozpor se objevuje v povídce Kulička?  kdo je mravnější a větší vlastenec: prostitutka, která se obětovala, nebo „slušní“ lidé, kteří se snaží vše jen přežít?

15  Co je typické pro jeho románovou tvorbu?  zaměření na měšťanskou a aristokratickou vrstvu  Jaké bylo hlavní téma jeho románů?  milostný vztah mezi umělcem a ženou z vysokých poměrů

16  Je známo, že se všechny významné okamžiky autorova života vtiskují do jeho tvorby. Přiřaďte jednotlivé romány ke správným odpovědím: Miláček Mont-Oriol Dědictví V tomto románu uplatnil časté pobyty v lázních V této novele vstupuje do úřednického prostředí samotného ministerstva námořnictva V tomto díle se dokonce stylizoval do hlavní postavy Georgese Duroye

17 Použité zdroje  Obrázky:  Guy de Maupassant. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-03- 31]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Guy_de_Maupassanthttp://cs.wikipedia.org/wiki/Guy_de_Maupassant

18 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.2.16 - Realismus ve světové literatuře 4 - Naturalismus, Émile Zola


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google