Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Meziválečná literatura

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Meziválečná literatura"— Transkript prezentace:

1 Meziválečná literatura
9. ročník

2 Meziválečná literatura
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, 2005. J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, 1998. J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, 1994. M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007. M. Štemberková: ILUSTROVANÉ DĚJINY literatura V ČESKÝCH ZEMÍCH, Fragment, 2000. M. Hánová a kol.: Odmaturuj z literatury, DIDAKTIS, 2002.

3 světová válka (1914 – 1918) silně poznamenala jednání těch, kteří se jí zúčastnili bojovalo 28 států, zhruba 70 mil. vojáků 10 mil. padlo, 7 mil. zajato, 20 mil. zraněno válečnému strádání vystaveno i civilní obyvatelstvo

4 světová válka v literatuře
pro spisovatele silným zážitkem spisovatele vedla k protestu proti jakémukoli násilí spisovatelé líčili válečné hrůzy a varovali před nimi Dva protikladné proudy: realismus a naturalismus avantgarda, modernismus (obraz nitra člověka, originalita výrazu, orientace na úzký okruh čtenářů)

5 Romain Rolland dramatik esejista hudební kritik nositel Nobelovy ceny
(1866 – 1944) francouzský prozaik dramatik esejista hudební kritik nositel Nobelovy ceny za literaturu (1915) nobelprize.org/.../laureates/1915/rolland.jpg

6 Život hluboké vzdělání v oboru historie a
narodil se v rodině burgundského notáře hluboké vzdělání v oboru historie a umění na studiích v Paříži a v Římě profesor dějin hudby a umění na pařížské Vysoké škole pedagogické a na Sorbonně humanisticky smýšlející za 1. sv. války ve Švýcarsku (pracoval v mezinárodní agentuře válečných zajatců)

7 Dobrý člověk ještě žije Okouzlená duše Život Beethovenův
Dílo 1. světová válka se odrazila v jeho díle, ale krvavé scény přímo z bojů nelíčí Jan Kryštof Petr a Lucie Divadlo revoluce Dobrý člověk ještě žije Okouzlená duše Život Beethovenův Život Tolstého

8 Jan Kryštof román – řeka komponován jako symfonie do 4 částí
inspirovaný L. van Beethovenem líčí dětství, mládí a umělecký úspěch mladého německého hudebního skladatele v Paříži v době mezi Pařížskou komunou a 1. světovou válkou oceněn roku 1915 Nobelovou cenou „… jako projev vysoké pocty za vznešený idealismus jeho literárních prací a za sympatii a lásku k pravdě, s nimiž líčil různé typy lidí“ (citace z odůvodnění Švédské akademie).

9 Petr a Lucie protiválečná novela (obžaloba nesmyslnosti války)
shakespearovský motiv tragické lásky mladých lidí poetické ladění příběhu dějiště – válečná Paříž, od ledna do března 1918 kompozice – na kontrastu (válkou rozvrácený svět morálního úpadku X humanistický ideál čistého milostného citu; hrůzy války X vysněný svět milenců příběh dvou mladých lidí, kteří prožívají první velkou lásku právě v době války, během níž oba zahynou v troskách kostela, kam se schovají při bombardování geopolicraticus.files.wordpress.com/2009/02/r...

10 Dobrý člověk ještě žije
kratší historický román děj – za vlády Ludvíka XIII. V jeho rodném Burgundsku hl. hrdina – moudrý venkovský truhlář Colas Breugnon Colas je naplněn optimismem, i když se mu mnohdy nevede dobře (zemře mu žena, vyhoří, nakazí se morem, zlomí si nohu), ale dovede vychutnat okamžiky štěstí a dary života naplno (miluje svou práci, dobré jídlo a pití, rád si zažertuje s pěknou ženou, zároveň však dokáže bránit svobodu a život proti nepřátelům), a tak prožít šťastně svůj život.

11 Okouzlená duše román – řeka psychologický román
obraz životního zrání levicově orientované intelektuálky v období před 1. světovou válkou a po ní Anetta se rozchází se svou rodinou a vychovává svého nemanželského syna sama, svůj život si poctivě protrpí a ukáže cestu i synovi.

12 Autor životopisů Ludwig van Beethoven Lev Nikolajevič Tolstoj
Mahátma Gándhí

13 2. světová válka že po okupaci Francie hitlerovským
známou postavou světové kultury, že po okupaci Francie hitlerovským Německem se nacisté neodvážili Rollanda zatknout, aby nezpůsobili světovou vlnu nevole

14 Erich Maria Remarque válečné zkušenosti (v 18 letech na frontě)
(1898 – 1970) vl. jm. Erich Paul Remark německý prozaik a dramatik válečné zkušenosti (v 18 letech na frontě) v nacistickém Německu zbaven občanství emigrace v USA někdy řazen k tzv. „ztracené generaci“ „Rozum a srdce jsou jako přesýpací hodiny. Kde se jedno naplní, druhé se vyprázdní.“ agnesgasparbek.files.wordpress.com/2010/04/re..

15 „Opálená tvář plná vrásek, stříbrné skráně,
vybraně nedbalá elegance, gesta, která kloužou po hranici okázalosti a skromně na odiv stavěné skromnosti, tichý hlas laděný do sebejistoty, celek uměřeně dandyovský – mohl by to být filmový producent, bankovní ředitel, pokoutní andělíčkář, croupier a vévoda Windsorský v jedné osobě; rozhodně člověk zcestovalý, světa znalý, zvyklý na úspěch.“ (Jaroslav Mrnka)

16 Život narodil se v Osnabrücku v rodině knihvazače
studoval na učitelském ústavu v Múnsteru v r odešel jako dobrovolník na západní frontu, vážně raněn, konec války prožil v lazaretu svou válečnou zkušenost zúročil v románu „Na západní frontě klid“ upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...

17 greyfalcon.us/pictures/hitler1.jpg en.citizendium.org/images/thumb/6/67/Hemingwa... upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/E...

18 Po návratu z války problémy začlenit se do normální společnosti
střídal zaměstnání učitel malý kramář s náhrobky závodil v automobilu toužil aspoň po žurnalistické kariéře  redaktor v berlínském plátku „Sport im Bild“ upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/B...

19 Na západní frontě klid Roku 1929
přišel nadúspěch z jeho upřímného svědectví o svinstvu války Na západní frontě klid celosvětový úspěch rok na to zfilmován během 3 let se prodalo 3 a půl mil. výtisků Zbavuje čtenáře jakýchkoli iluzí o válečném hrdinství v 1. světové válce. Se smyslem pro napětí i dialog vylíčil politický a mravní rozklad v poraženém Německu, hrůzy koncentračních táborů i osudy lidí přizpůsobujících se obtížně životu po skončení válečného konfliktu. whistlingshade.com/0804/remarque2.jpg

20 „Kniha je pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům“. Vypravěčem a zároveň hlavním hrdinou románu je bývalý gymnazista, dnes frontový voják Pavel Bäumer. Po vypuknutí války se Pavel se svými spolužáky z gymnázia přihlásil dobrovolně do armády. Po výcviku plném šikanování s nimi prodělává zákopové boje na západní frontě. Z dialogů a vzpomínek vojáků, z úvah nad absurditou vzájemného zabíjení, i z poznání hodnoty kamarádství, vzniká v románu obraz životního pocitu, s nímž se Remarquova generace musela vyrovnávat. V závěru knihy je konstatováno, že Pavel padl v říjnu 1918 a v den jeho smrti byl podle vojenského hlášení "na západní frontě klid". img.srovnanicen.cz/.../ / img7.ct24.cz/.../images/7/646/middle/64551

21 1931 přestěhování do Švýcarska nominace na Nobelovu cenu míru
1925 poprvé ženatý (7 let) 1931 přestěhování do Švýcarska nominace na Nobelovu cenu míru 1933 (nástup nacismu) na seznam zakázaných autorů; 1938 zbaven německého občanství 1939 emigrace do USA, žil v New Yorku, 1947 přijal americké státní občanství 1948 znovu návrat do Evropy (ve švýcarském Porto Ronco u Ascony) 1958 ženatý podruhé 25. září 1970 umírá na srdeční chorobu.

22 Dílo v románech – časté téma automobilových závodů
romány jsou protiválečné Cesta zpátky – dozněl osud kamarádů vracejících se z prohraných bitev Tři kamarádi - děj románu se odehrává v Německu na přelomu dvacátých a třicátých let 20. století. Hlavní hrdinové jsou tři kamarádi Robert, Otto a Gottfried, kteří společně vlastní autodílnu. Miluj bližního svého - příběh mladého hocha, který utíká před nacismem. Přijde o rodiče a žije jako psanec. V Praze se seznámí s mladou dívkou, společně odchází do Francie a snaží se utéci do Ameriky. Vítězný oblouk Jiskra života Čas žít, čas umírat Černý obelisk Nebe nezná vyvolených

23 (lost generation) Autoři tzv. „ztracené generace“
generační skupina amerických prozaiků, básníků a dramatiků 20. let 20. století Název ztracené generaci dala Gertrude Steinová ( ), experimentální prozaička žijící dlouhá léta v Paříži. rpp.english.ucsb.edu/.../2006/08/stein-1935.jpg

24 (lost generation) Autoři tzv. „ztracené generace“
za sebou hrůznou zkušenost 1. světové války pocit neschopnosti zařadit se po válce do života (duchovně zmrzačeni, doma nalezli válečné zbohatlíky a svět plný nejistoty)  deziluze, deprese, apatie, pocit odcizení se blízkým TÉMATEM DĚL: zklamání a skepse rozklad lidských a společenských hodnot hledání východiska v útěku do přírody nebo kultury HRDINOVÉ PRÓZ: ztraceni v nepřehledném labyrintu světa rozvrácení, silně citově založení lidé

25 Představitelé Ernest Hemingway William Faulkner
Francis Scott Fitzgerald Eugene Gladstone O´Neill

26 Ernest Hemingway (1899 – 1961) americký prozaik a publicista
nositel Nobelovy ceny za literaturu (1954 za novelu „Stařec a moře“) nositel Pulitzerovy ceny (1953) "Všechny ideály nepotřebují jen křídla, ale i místo, odkud by mohly vzlétnout.“

27 Život narodil se 21. července 1899 na chicagském předměstí,
ze šesti dětí otec: praktický lékař, miloval přírodu, rybařil matka: kulturně založená po studiu střední školy – drobná literární činnost (sloupky, povídkové črty, verše) od roku 1917 novinář m.blog.hu/pu/puyol5/image/hemingway jpg

28 Život 1. světová válka – dobrovolník,
působí jako zdravotník Červeného kříže v Itálii, vážně raněný (zasažen rakouským šrapnelem) s hrůznými válečnými zážitky se vyrovnává skrze umění po válce – zahraniční zpravodaj, věnuje se literatuře procestoval velkou část Evropy členem skupiny amerických intelektuálů soustředěných v Paříži kolem Gertrudy Steinové - tzv. ztracené generace třikrát ženatý

29 za 2. světové války – převážně na Kubě
(se svou lodí a několika přáteli pátral po německých ponorkách v Karibském moři) na sklonku války – zpravodaj v Číně, Normandii, účastnil se osvobození Paříže a bitvy v Ardenách po válce – opět lovecké záliby, literárně pracoval zejména na Kubě rostoucí zdravotní potíže a deprese Záliby: literární tvorba lovecké a sportovní záliby (safari v Africe, býčí zápasy ve Španělsku)

30 Paulina Hadley V Paříži

31 Smrt v roce 1961 – pravděpodobně spáchal sebevraždu
(zastřelil se) nebo nehoda při čištění hlavně Pro sebevraždu hovoří tyto důvody: byl zkušeným lovcem trpěl depresemi na sebevraždě se shodli jeho přátelé

32 Dílo Ernest Hemingway: ovlivněn válkou vyhledával nebezpečí
záliba v nebezpečných sportech (býčí zápasy) záliba v lovu Postavy jeho děl: muži, kteří vedou nebezpečný způsob života (toreadoři, lovci, rybáři, vojáci) Své hrdiny stavěl do nebezpečí, kde prokazovali čest a odvahu. Většina děl byla inspirována osobními zážitky. halvar.files.wordpress.com/2008/09/hemingway1.jpg

33 Dílo Debutující kniha: Tři povídky a deset básní
román: I slunce vychází (Fiesta) ve znamení zoufalého rozčarování z válečného počínání spisovatelka G. Steinová v souvislosti s tímto dílem poprvé použila výraz „ztracená generace“ o nenaplněném milostném vztahu člověka zmrzačeného ve válce

34 válečný román (1. světová válka): Sbohem,armádo autobiografické prvky
příběh tragické lásky raněného amerického vojáka Frederica Henryho a mladé anglické zdravotní sestry Catherine Barkleyové Zelené pahorky africké zážitky ze safari v Africe, z lovů divoké zvěře

35 amsaw.org/pic0704-hemingway011.jpg

36 próza o autorových zálibách – návštěvách býčích zápasů
Smrt odpoledne próza o autorových zálibách – návštěvách býčích zápasů Mít a nemít román na tragickém osudu individualisty Morgana dokládá, že člověk sám nemá šanci úspěšně čelit zlu Hemingwayův dům upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/H...

37 děj zasazen do občanské války ve Španělsku, do tří dnů
Komu zvoní hrana nejrozsáhlejší román děj zasazen do občanské války ve Španělsku, do tří dnů Lektor Robert Jordan je typický hemingwayovský hrdina. Prožije krátký, ale hluboký romantický vztah s dívkou, se kterou se seznámí u partyzánů. Ví, že jeho bojový úkol = vyhodit most = je velice nebezpečný, chápe však smrt jako součást života, v daném okamžiku chápe i její nadindividuální smysl. „Žádný člověk není ostrov sám pro sebe.“ cille85.files.wordpress.com/2009/05/ernest_he...

38 Poslední román: Přes řeku do stínu stromů výpověď o vlastní krizi
příběh lásky těžce nemocného amerického důstojníka k italské aristokratce homepage.mac.com/.../.Public/BoxingHemingway.jpg

39 Vrcholné dílo: Stařec a moře novela udělena Nobelova cena
Jednoduchý příběh o starci, rybě a moři přerostl v epickou metaforu o životě, o jeho smyslu, o potřebě člověka prokazovat svou sílu a životaschopnost v každém věku a vědět, že pro to, čeho chtěl dosáhnout, udělal všechno, co mohl. „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“ Starý kubánský rybář Santiago se po mnoha neúspěšných lovech (lovil s malým chlapcem) vydává na moře sám. Uloví obrovskou rybu - marlina tj. mečouna, se kterou zápasí dva dny, teprve poté se mu ji podaří harpunovat a přivázat k lodi. Tímto životním úlovkem je velmi vysílen a uvažuje, co s rybou udělá a jak se bude mít. Ale mrtvou rybu napadnou žraloci a stařec už nemá sílu rybu ubránit, a tak se vrátí pouze s kostrou své ryby.

40 A padesáti, než se naučíme mlčet.“
„Je třeba dvou let, než se naučíme mluvit. A padesáti, než se naučíme mlčet.“ blawgletter.typepad.com/.../ernesthemingway.jpg

41 Téma: Meziválečná literatura – 9. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Meziválečná literatura"

Podobné prezentace


Reklamy Google