Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Psychoanalýze Pár poznámek o Kec 2015. Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS Freud: struktura mysli Es: nevědomí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Psychoanalýze Pár poznámek o Kec 2015. Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS Freud: struktura mysli Es: nevědomí."— Transkript prezentace:

1 psychoanalýze Pár poznámek o Kec 2015

2 Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé Ich: vědomé+NE (vč obran) (zkušenost v obou) SPOLEČNOST PRAVIDLA

3 Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese ↓ fantazie, přání, myšlenky ↓ chování touha ukojení × PRAVIDLA ↓ K O N F L I K T SPOLEČNOST PRAVIDLA Celoživotní nevědomý boj

4 Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese ↓ fantazie, přání, myšlenky ↓ chování ZÁKL. ŽIV. MOTIVACE × stabilita rodiny a společnosti ↓ K O N F L I K T ↓ OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni SPOLEČNOST PRAVIDLA DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil…

5 Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit ↓ neničíme, neznásilňujeme SPOLEČNOST PRAVIDLA NEVĚDOMÉ OBRANY

6 Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit ↓ neničíme, neznásilňujeme (tedy ne „přímo“) ↓ uspokojení pro spol přijatelným způs. ↓ spol. fční jedinci spokojení (necítí se VINNI) SPOLEČNOST PRAVIDLA Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI

7 Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS konflikt, KONFLIKT ↓ palčivé omezení OBRANAmi ↓ neurotický symp SPOLEČNOST PRAVIDLA NEURÓZA: přehrada před protržením

8 Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE VĚK

9 Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE Vývojový × Kalendářní Orální Anální Falické Latence Genitální

10 Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE Orální Anální Falické Latence Genitální Každé vývojové obd. = spec. nároky na osobnost Podm. Postupu v ONTOGENET HIEARCHII NESPLNĚNÍ = DLUH Freud × Erikson

11 Orálnízákl. důvěra – přijetí světem Análníautonomie – rce. na svět Fali/Oidiiniciativa – prosadit se ve sv. Latent.seberealizace – koop+komp Genit.identita – úloha ve – místo ve – odkaz - opuštění světa Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I II III IV V VI VII VIII 1.r 3.r 5.r ?? †

12 Orálnízákl. důvěra × nedůvěra Análníautonomie × pochybnost Fali/Oidiiniciativa × vina Latent.snaživost × méněcennost Genit.identita × konfuze × × × zoufalost, zahořk Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I II III IV V VI VII VIII 1.r 3.r 5.r ?? †

13 Orálnízákl. důvěra – přijetí světem Vytvořili rodiče bezpečný domov? Role MATKY: Ochrana před prvními NEPŘÁTELSTVÍMI hlad, opuštění, bolest Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I1.r Nedůvěra Ke Světu Erikson

14 Orálnízákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE ústa – u(spo)kojení při přisátí - pasivní – instiktivní - aktivní – agresivní Dospělost: „francouzák“, „laskání prsů při sexu“ Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I1.r Freud Touha pasivně přijímat agresivně si brát

15 Orálnízákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE  optimismus/pesimismus  naivita/podezíravost  povýšennost/podcenění  manipulátor/pasivní  obdivující/závistivý Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I1.r fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“ Freud

16 PASIVNĚ PŘIJÍMAT/AGRESIVNĚ SI BRÁT …nezralost… Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I *separace *projekce *popření *inkorporace Freud Dítě je ve svých potřebách závislé na rodiči Dospělý se bojí samoty (za to „jak sobecký je“) Dítě vyplivne, co mu nechutná × Dospělý se vidí tak, jak jej vidí jiní Dítě raději zavře oči a usne × Dospělý bagatelizuje závažnou situaci Tak jak dítě hltavě saje z prsu Tak dospělý přijímá představy jiných

17 Anální autonomie – rce. Na svět Schopnost akt. reagovat na okolní svět? Schopnost ovládnout vlastní tělo? 1. imperativ MATKY: řád čistoty = hodnocení! Základ MORÁLKY (vnější) Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II3.r STUD Pochybnost Mravní čistota Erikson

18 Anální autonomie – rce. na svět Děti si chtějí hrát s konečníkem/fecies......a rodiče jim to nedovolí ŘÁD ČISTOTY × anální erotika dětí Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II3.r Freud Dítě se raději omluví a pyká (než riskovat konfrontaci) Stud dospělých – negování inkontinence u lékaře (kontience – trospium × demence – AChEI rivastigmin) *přílišný důraz na vzhled a časnost

19 Anální autonomie – rce. Na svět AUTONOMIE dítěte × nároky RODIČE  Lakota/marnotratnost  Uzavřenost/výbušnost  Tvrdohlavost/povolnost  Pořádek/bordelář  Čistotnost/špindíra  Preciznost/povrchnost Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II3.r Freud Kontrolující × benevolentní

20 Falickéiniciativa - Podnikavost: idea-cesta-cíl! Prosadit se × REPRESE OKOLÍ Vina – nevhodné prosazení Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III5.r VINA Erikson

21 Falickéiniciativa ; (též Oidipovské) Zaujetí genitálem, masturbace dětí Matka sex. obj, otec sokem  kastrační cplx  identifikace s otcem Matka nedala penis  závist penisu (feminist. kritika) „hraní na doktory“, Vina – nevhodné prosazení Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III5.r VINA Freud

22 Falickéiniciativa ; (též Oidipovské) INICITIVA; rce rodiče na INCESTNÍ touhu  domýšlivost/sebenenávist, méněcen.  pyšnost/skromnost  stylizovanost/otevřenost  koketnost/stydlivost  společenskost/izolovanost  neomalenost/ostýchavost Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III5.r Vina/ pýcha Freud

23 Falickéiniciativa ; (též Oidipovské) Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III5.r Feminismus kastrovaný muž slabší morálka motivace: žárlivost+závist ovládány pudy služebníci mužů Deutsh, Klein (1./2 20. st): ex- Millet (1971): konzervativní viktoriániský patriarcha idealizující si ženy jako pečující anděly ; šovinista; nejsilnější kontrarevoluční síla Appinanesi (2000): žena není zmrzačený muž Goldman (1909): přiznání sexuality ženám Formulace sexuality žen bez teologického moralizování Mitchell (1973): závist penisu jako symbol touhy po rovnoprávnosti: sociální kastrace

24 Latencezákl. důvěra – přijetí světem Seberealizace, kompetice, kooperace, know-how Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem IV12 Měně- cennost Erikson

25 Latencezákl. důvěra – přijetí světem Vytěsnění genitálních tužeb (až do puberty) Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem IV12 Klid před bouří Freud

26 Genit.Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: vzory, identifikace, symboly, iedologie, fascinace=zamilovanost Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem V24 Konfuze rolí Erikson

27 Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: nikdo nevstpuje Zdráv, každý nějaký konflikt Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem V24 analysa Freud

28 Intimita- sdílení intimního teritoria s životním partnerem (sebepřesah) Raná dospělost Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem VI? samota Erikson

29 Kreativitatvořivost+plodivost Odkaz světu (další generací, Celoživotním dílem) Zralá dospělost Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem VII? stagnace Erikson

30 Iintegrita – dosažení smíření se světem Stáří Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem VII Promar něný život Erikson

31 PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Partnerský vztah  PŘENOS   PŘENOS  Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU ↓ Úzkost × Nenaplnitelné naděje První léčitel = rodič (MATKA) ↓ Zákl. důvěra (E I-orální °) × nedůvěra ve vztahu ↓ PŘENOS VZORCŮ RCÍ-CHOVÁNÍ Z minulých vztahů s prim. obj. ↓ REGRES Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] I vědomá -- racionální = známé důvody návštěvy ↓ Racionální řešení problému = terapeut == odborník × II nevědomá -- emocionální = pocit, afekt, fantazie, přání ↓ Přenos vz. minulého (nedůvěra)

32 PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Pozitivní přenos  PŘENOS   PŘENOS  Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU ↓ První léčitel = rodič (MATKA) ↓ Zákl. důvěra (E I-orální °) ↓ Lékař ochotný, empatický, zájem PROUHLOUBENÍ ZÁKL. VZTAHU ↓ Důvěrná ochotná spolupráce ↓ Společné řešení nemoci Lékař/Terapeut/zdr. Sestra NEREALISTICKÉ PŘEDSTAVY NÁHRADOU PEČUJÍCÍHO RODIČE „VĚDOUCÍ“ „OMNIPOTENTNÍ“ „SILNÉ OSOBNOSTI“ O NEMOCNÉHO-DÍTĚ: „SLABÝ“ „NEJISTÝ“ „OHROŽENÝ“ „ÚZKOSTNÝ“ Platsebo ×!DEVALVACE

33 PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Negativní přenos  PŘENOS   PŘENOS  Vývoj struktury vztahu Nenaplnění pozitivního očekávání (ta často nereálná) ↓ DEVALVACE ↓ Nedůvěra, ODPOR, vzdor  BEZ př. konfrontace  nerespekt. plánu = Ohrožená – komplikovaná spolupráce  anon. pomluvy ↑ Zlost, zášť, závist, strach, ponížení, žárlivost, utrpení, trauma, stud Lékař/Terapeut/zdr. Sestra (špatné jednání, arogance)  negativní vztah rcí (NENÍ přenosem) pomluvy Zůstat nad věcí

34 DÍTĚ MATKA OTEC REGRESE Down-grade Návrat na minulý vývojový ° Prim léčitel = matka

35 pacient Lékař Terap. REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [1] VZDORNÝ typ přenosu Př. Svlečené dítě stojící na hanbě ↓ (~~~ANÁLNÍ) Vyšetření = stud-ponížení = trest Lékař = autoritářský otec ↓ Nutnost podrobení se lékaři-otci Autoterapie vzdorem volby: Model malířům Vysvětlit, že škodí víc sobě

36 pacient Lékař Terap. REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [2] Př. Dítěti vyčítána odp. za nemoc ↓ (~~~FALICKÉ) Nemoc = odplata = pocit viny ↓ Očekávání trestu od otce-lékaře Nevychovávat, nenadávat

37 pacient Lékař Terap. REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [3] paranoidněpersekuční Dítě nevěří matce, nebezpečný sv ↓ (~~~ORÁLNÍ) Lékař–panická úzkost–monstrum ↓ Očekávání toho nejhoršího Přesvědčit o dobrých úmyslech

38 pacient Lékař Terap. REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [4] SVÁDIVÝ přenos incestní touhy dítěte/svádivý rodič ↓ (~~~FALICKÉ) Sexuální fantasie o lékaři (strach) ↓ Nařknutí lékaře z harašení/zneužití Dodržovat etiku × risk pomsty

39 pacient Lékař Terap. REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [5] SYMBIOTICKÝ přenos Separační úzkost ↓ (~~~ORÁLNÍ) Strach ze samoty ↓ Touha splynout se silnou osobností Stanovit hranice-vymezit čas porad

40 pacient Lékař Terap. REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [6] SADOMASOCHISTICKÝ Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ (~~~ORÁLNÍ) Nemoc = odměna (MOCNÉ dítě) ↓ ZISK ZE SOMAT ONEM: PÉČE OKOLÍ, ODPLATA TRIUMF NAD AUTORITOU MANIPULACE S AUTOR. ↓ NELÉČITELNOST…NELÉČITELNOST Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat

41 pacient Lékař Terap. REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] somatizace Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ somatizace Nemoc = odměna = odložení sporů v rodině = odložení rozhodnutí ↓ ZISK ZE SOMAT ONEM Status qou Moratorium

42 pacient Lékař Terap. PŘENOS TERAPEUTA etické kodexy:pozitivní přenos  Identifikace s pečovatem-pomoc bezmocným  Často motiv v omnipotentních rodičích Snaha o rozluštění vlastních přenosů Přísní rodiče  jsem autoritářský?  perfekcionista?  tlačím do terapie? Vyvarovat se přesouvání afektů PROTIPŘENOS TERAPEUTA nekorigovaná negativní rce. na pacientův přenos Sadomasochistický pac. se „nechce vyléčit“  zlost terapeuta „ničí mě“  zlost na sebe, že měl zlost lze korigovat a využít k rozklíčování púvodního

43 FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Vyd. 1. Překlad Eva Klimentová. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN PROCHASKA, James O a Mary TARGET. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. 1. vyd. Překlad Eva Klimentová. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN ŠEBEK, Michael. Amireport: Přenos a protipřenos ve vztahu lékaře a pacienta PŘÍHODA, Petr: Etika-didaktický text ŠEBEK, Michael. Kurz Lékařské psychologie a etiky (2014), 2.LF UK ŠEBEK et al.: VP Psychosomatika (2015), 2.LF UK Zdroje: Freudův strukturální model volně upraven podle PhDr. ŠEBKA CSc.


Stáhnout ppt "Psychoanalýze Pár poznámek o Kec 2015. Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS Freud: struktura mysli Es: nevědomí."

Podobné prezentace


Reklamy Google