Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor materiálu: Mgr. Daniela Köllnerová Datum vytvoření: listopad 2013 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Anglický jazyk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor materiálu: Mgr. Daniela Köllnerová Datum vytvoření: listopad 2013 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Anglický jazyk."— Transkript prezentace:

1 Autor materiálu: Mgr. Daniela Köllnerová Datum vytvoření: listopad 2013 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Anglický jazyk Ročník: 3.,4. Téma: The Czech History and its Periods ( Česká historie) Druh materiálu: prezentace, pracovní list Klíčová slova: Early period, Golden Age, Habsburg Dynasty, Modern History Anotace: Seznámení studentů s hlavními mezníky české historie od 4.století až do novodobé historie pomocí prezentace učitele, úkolů pro studenty, práce s interne- tem, užití receptivních a produktivních dovedností. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

2 Metodický list 1. Studenti si zopakují historii České republiky za dob Keltů a Slovanů. (5 min.) 2. Studenti se seznámí s historií Velké Moravy. Výklad učitele. Diskuze. (5min.) 3. Studenti se seznámí s dynastií Přemyslovců. Výklad učitele.(4 min.) 4. Studenti se seznámí s nejvýznamnějším panovníkkem Karlem IV. Výklad učitel. (4 min.) 5. Studenti se seznámí s obdobím Husitských válek. Výklad učitele.(3min) 6. Studenti se seznámí s dynastií Habsburků.Výklad učitele (2min) 7. Studenti se seznámí s novodobou historií České republiky. (2 min.) 8. Pracovní list. Studenti hledají na internetu odpovědi na dané otázky. Odpovědi zapisují do sešitů nebo souboru v předem určené složce. Pokud nestihnou vše v hodině, dokončí za domácí úkol.(Odpovědi na otázky a poznámky pro učitele jsou umístěny na posledním listu prezentace.) (20 min.) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

3 Early Period Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl The territory of modern-day Czech Republic was settled by Celts around 4th century B.C. Celts were followed by Germanic tribes The Slavs came about 5th century. The Empire of Samo was established in 625 – 658 A,D, by the Frankish merchant Samo who helped the agrarian Slavs to combat foreigners.

4 Great Moravian Empire Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl - Developed around the beginning of the 9th century A.D. -It is associated with the arrival of Christianity. -Two monks called Cyril and Methodus introduced liturgy by Slavic language. -The Empire broke up when it was invaded by Magyars in 907

5 Bohemian Kingdom Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl -was established around 10th century by the Premyslid chiefs the Czech tribes King Přemysl Otakar I received a Golden Bull from the German Emperor (confirmation of the royal title for Otakar and his descendants. -Přemysl Otakar II and his rule( ) was a period of great expansion for the Czech kingdom. -The Premyslid family died out in 1308 and the Bohemian throne came to the Luxembourgs in 1310.

6 Golden Age Charles IV the second Luxembourg king of Bohemia became Holy Roman emperor in 1365 Charles IV strengthened the power and prestige of Bohemia Kingdom. Charles IV founded Charles University, the oldest in Central Europe in 1348 and built many historic buildings. The Luxembourg dynasty ended in VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/

7 Hussite Movement Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl - There was a struggle for political and religious rights following the death of Jan Hus in There was an internal conflict between the radical and moderate reformist – the Hussite reform movement failed to win over the Bohemian and German Catholics. - The power over The Bohemian kingdom went to Hapsburg dynasty for three centuries.

8 Hapsburg Dynasty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl The Austrian Hapsburg started their rule in 1526 The Battle of Bílá Hora (White Mountain) in protestants rebelled against the ruling Catholics and lost their cause. The country lost its status as a kingdom. The Slavs began to campaign for autonomy within the Austro-Hungarian Empire. The period of national revival during 19thcentury throughout Central Europe.

9 Modern History Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3AJ3,4.06/Kl The Austro-Hungarian Empire ceased to exist at the end of World War I The independent Republic of Czechoslovakia was established (Bohemia, Moravia with Slovakia). Tomáš Garigue Masaryk became the first Czech president in 1918 Democratic and economic progress was interrupted in 1039 (Hitler invaded the country and declared the Protectorate of Bohemia and Moravia). After Second World War in 1948 the communists gained power, Czechoslovakia became a totalitarian state. In 1989 after a peaceful revolution Czechoslovakia became a democracy with a plural systém of government. In 1993 the Czechoslovak Republic broke up two new countries ( Czech Republic, Slovakia).

10 Use the internet and find out: 1) What happened in February 1948? 2) Explain what means “The Prague Spring“ 3) What do you know about The Soviet invasion in 1968? 4) What means November 17, in Prague ? 5) Choose the proper phrasal verb to comlete the sentences below: to keep out, to be made up of, to look for, to focus on, to rely on a) Can you please stop speaking during the movie, I´m trying to …… it b) I think I have lost my keys, could you help me …….them? c) Our house has trees in front of the windows, which ….. a lot of the sunlight. d) My brother Sam is very irresponsible, you just can´t …… him. e) The English exam will …. Three parts: speaking, listening and writing. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

11 Answers and Teacher´s Notes: 1) In February, the Communist Party of Czechoslovakia was supported by the Soviet Union, gained control of teh Czechoslovak government. Heavy political pressure and threats of violence forced President Beneš first to appoint Communist ministers and then to resign Klement Gottwald succeded him as president.. 2) During the 60s, tough regime somewhat loosened. In 1968 the reformist politician Alexander Dubček came to power and introduced a new programme. Censorship disappeared and it became easier to get the necessary permissions to travel. This era of liberalization was known as the Prague Spring. 3) The reforms worried the USSR and the Soviets sent a Warsaw Pact army to Czechoslovakia. It arrived on August 20-21and mostly non-violent resistance was soon supressed by the soldiers. The Soviet army was stationed in Czechoslovakia and reforms were abandoned. In 1969, students Jan Palach and Jan Zajíc protested against the invasion by committing suicide through setting thenselves on fire. Between more than 100,000 people left the country before the borders were closed again. 4) A demonstration ws organised by students on the 50th anniversary of the Nazi closure of universities, and as a tribute to Jan Opletal´s death. The protest, starting in Albertov, was supposed to end in Vyšehrad. Howerer, the majority of people headed from Vyšehrad towards the centre of Prague. They were violently attacked by the police on Národní Avenue.. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

12 a) focus on b) look for c) keep out d) rely on e) be made up of Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

13 Obrázky: ku%20a%20pisme/11.jpg tem_preview_detail_ b356d5- public/27,praga%20caput%20regni%20(karel%20IV.),litogr.2004,180x123.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

14 hungaria-transparency.png _1925.PNG Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl

15 Zdroje: HORNBY, Albert Sydney. Oxford advanced learner's dictionary of current English. 8th ed. Oxford: Oxford University Press, 2010, xii, 1796 s., [142] s. příl. ISBN domy/ceska_republika/historie.htmlhttp://www.bridge- online.cz/casopis/casopis-bridge Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniela Köllnerová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.06/Kl


Stáhnout ppt "Autor materiálu: Mgr. Daniela Köllnerová Datum vytvoření: listopad 2013 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Anglický jazyk."

Podobné prezentace


Reklamy Google