Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Český jazyk a literatura Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_13 Název : Kultura za protektorátu Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovů Předmět: Český jazyk Ročník: Třetí Autor: Milan Demela Zpracováno – leden, únor 2013

2 Střední škola Oselce Kultura za protektorátu – po obsazení Československa výrazné zásahy do všech oblastí společenského a kulturního života Oslava 28. října 1939 – ohromná celonárodní manifestace, v Praze střelba do davu, zranění studenta LFUK Jana Opletala, na následky zemřel, pohřeb další manifestace českého národa, odpovědí bylo uzavření VŠ kolejí, cca 1000 – 1300 studentů odvlečeno do koncentr.ačního tábora a popraveno 9 studentů – – vyhlášení mezinárodního dne studentstva Záměr germanizovat obyvatelstvo, nelikvidovat větší část – důvod_______________________________ Na jedné straně snaha českých politiků zachovat pestrou a širokou nabídku, protiklad německých představitelů – silná cenzura a zásahy do všech oblastí, cílené akce s cílem rozdělit českou společnost – koho odsuzovali naopak __________________________________________________________________

3 Střední škola Oselce Počátky zatýkání – výstraha i uklizení nebezpečných pro Říši Nástup Reinharda Heydricha – zhoršení situace – omezení novin cca o 1/3, pokles zájmu o noviny a časopisy, naopak nárůst zájmu o knihy, i když oficálně byl vyhotoven seznam zakázaných knih a neustále byl doplňován Divadla po vyhlášení PČM zájem o divadla stoupal, ale po r seznam zakázaných autorů Hudba – sice bez výrazných zásahů, ale odstranění židovských autorů Školství – podřízeno Říši, výuka brána jako výklad historie německé říše, výuka němčiny povinně Film – jednoznačné zneužití propagandou, záměrně představování soukromí hvězd, sílu propagandy představoval Joseph Goebbels, šéf od r Produkce filmů pod silnou cenzurou, Němci neuvažovali o výhradně německé kinematografii,

4 Střední škola Oselce Cenzura se netýkala pouze filmů, propaganda zakázala v týdenících informovat o odboji, o neúspěších německé armády, ve filmech textů, také scén, kostýmů Čeští filmaři odmítli ustat v točení nových filmů, závěr : Nekolaborovat Připomínat českou minulost, vlastenectví, V rámci možností usilovat o kvalitu Režiséři : Miroslav Cikán, František Čáp, Martin Frič, J. A. Holman, Vladimír Slavínský, Otakar Vávra. „Vážná témata“ – téměř tabu, přízni se těšily filmy s protižidovskými náměty, Oblibě herců i diváků se těšily komedie – legrace, optimismus, veselí, každodenní trapasy, žádná zmínka o protektorátu, válce, obětech Filmy z období protektorátu_______________________________________________

5 Střední škola Oselce Před válkou – část z filmového oboru – emigrace – W+V, Jaroslav Ježek, - ukázky z knihy Rozhovory s Janem Werichem – Jiří Janoušek, MF 1982, Praha Hugo Haas, Alexander Hackenschmied Vlasta Burian – divadlo, film – mimo realitu – po válce obviněn z kolaborace Filmy v české i německé verzi – filmy z období protektorátu Ducháček to zařídí U pokladny stál Když Burian prášil Ryba na suchu Přednosta stanice a další….. Po válce zákaz v divadle, zákaz filmovat, zabavení majetku za údajnou „kolaboraci“ s Němci, nakonec skončil jako pomocná síla v kuchyni v Krkonoších, rehabilitován až v 90. letech díky činnosti spolku přátel Vlasty Buriana

6 Střední škola Oselce Literatura za protektorátu První literární reakcí bylo vydání básní jako odpověď na „Mnichov“ – pocity smutku, zrady, rozčarování, vzteku, bezmoci, … František Halas - Torzo naděje - tragédie národa, víra v budoucnost, nepodlehnout… Jaroslav Seifert – světlem oděná – láska k Praze, symbol české státnosti, síla historie města, víra v budoucnost a paralela, že když Praha přečkala kritická období, vydrží i okupaci František Hrubín – Jobova noc – biblický námět, psáno po skončení války, na jedné straně radost z konce, ale také uvědomění si hroznou skutečnosti, že vítěznou mocnost vedl ne nepodobný diktátor jako Hitler, Próza – silná cenzura umožnila vydávat jen to, co neobsahovalo nic škodlivého a nepřátelského, ale čtenář dokázal „číst mezi řádky“ Oblíbené téma historie – Vladislav Vančura - Obrazy z dějin národa českého – významné osobnosti i události českých dějin Eduard Bass – Cirkus Humberto – lidé spolu mohou žít a pracovat bez toho, kdo je jakého původu, pokud je mají něco společného – práce v cirkusu, kde je jeden závislý na druhém, chtějí – existovat, musí se respektovat, další rovina – malý obyčejný český chlapec se časem vypracuje na ředitele a majitel cirkusu….

7 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura středních škola pro 3. ročník středních škol, učenice. Brno: Didaktis, 2009, ISBN ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol, Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google