Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení."— Transkript prezentace:

1 Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 Nachlazení  je virové onemocnění horních cest dýchacích, které postihuje děti i dospělé zvláště na podzim a v zimě; v prvních několika týdnech života není dítě schopno regulovat svoji tělesnou teplotu, pokud je mu zima, klesne mu tělesná teplota a může velmi rychle prochladnout, děti jsou k nachlazení náchylnější také proto, že ještě nemají dostatečně vyvinutou imunitu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3  příznaky nachlazení – rýma, zvýšená teplota, bolest v krku, kašel, snížená chuť k jídlu, únava, mohou se objevit nateklé uzliny na krku  nachlazení má u dětí většinou mírný průběh, syndromy onemocnění postupně zmizí přibližně za 7 až 10 dní  u dětí vyžaduje nachlazení klid, pít dostatek tekutin, dávat lehce stravitelná jídla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

4  na snížení teploty je možné podat: paralenové čípky – lze podávat od narození, ibuprofen (v různé formě) – pro malé kojence do 3 – 6 měsíců není vhodný, nesmí se podávat dětem, které jsou dehydrované nebo zvrací, lze také provádět zábaly, nikdy nedávejte dítěti aspirin kdy volat lékaři: jestliže se příznaky nachlazení objeví u dítěte mladšího 3 měsíců, jestliže má dítě ve věku 3 až 6 měsíců teplotu vyšší než 38°C, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

5 jestliže má dítě starší 6 měsíců teplotu vyšší než 39 °C, dítě má potíže s dýcháním, dítěti modrají rty, rýma trvá déle než deset dní, kašel trvá déle než týden, dítěti bolí uši, dítě odmítá jídlo a pití Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

6 Rýma  virová infekce, která způsobuje podráždění v nose a v krku; u malých dětí musí být matka opatrná z důvodu většího nebezpečí postupu zánětu jinam do dýchacích cest a do ucha, jestliže dítě má příznaky normálního nachlazení a objeví se mu zároveň vyrážka, může mít spalničky nebo zarděnky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

7  příznaky: výtok z nosu, ucpaný nos, kýchání, pálení v krku, mírný kašel, mírně zvýšená teplota  děti nejsou schopny se samy vysmrkat, proto jim jemně otírejte nos, dávejte dítěti hodně pít, k uvolnění nosu můžete využít některé přípravky prodávané v lékárnách bez předpisu, ale poraďte se s lékárníkem, které přípravky jsou vhodné pro dané věkové období Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

8  zavolejte lékaři: jestliže má dítě teplotu vyšší než 38 °C déle než 24 hodin, nevypadá-li dítě dobře, pokud dítě sípe, má problémy s dýcháním nebo bolesti v uchu Kašel  je většinou příznakem virové infekce – kašel je suchý a dráždivý, kašel může být také syndromem onemocnění dolních cest dýchacích, pokud má dítě silný, nepřetržitý kašel, může se jednat o černý kašel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9  příčiny kašle – infekce dýchacích cest, různé alergie, vdechnutí cizího tělesa atd.  pokud má dítě náhlý záchvat kašle, zjistěte, zda nemohlo něco vdechnout, pokud ano, odstraňte předmět, pokud má dítě hrudní kašel, můžete mu pomoci při vykašlávání hlenů – dejte si ho přes klín na bříško a rytmicky mu klepejte na záda, dejte poblíž vhodnou nádobu a sdělte dítěti, aby vyplivovalo všechny hleny, které vykašle, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

10 dávejte pozor, aby dítě, které má silný kašel, neprochladlo, jestliže má dítě suchý kašel, dejte mu před spaním teplý nápoj, dejte dítěti na noc o jeden polštář více, nedovolte nikomu, aby v blízkosti dítěte kouřil, léky proti kašli podávejte dítěti podle doporučení lékaře Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11  kdy volat pohotovost: pokud má dítě modravý odstín kůže kolem úst a fialové sliznice, velmi rychle dýchá – více než padesátkrát za minutu, těžko popadá dech, není schopno polykat, má kašel trvale, má kašel dítě mladší než šest měsíců, kašel budí dítě ze spánku, kašel se během tří dnů nezlepší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

12 Chřipka  je velmi nakažlivé onemocnění vyvolané různými viry, přibližně za dva až tři dny po nákaze se u nemocného dítěte objeví příznaky chřipky  příznaky: zvýšená teplota, bolest hlavy, bolesti v celém krku, pocit rozechvění, výtok z nosu, kašel, bolest v krku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

13  změřte dítěti teplotu, pokud je to nutné, dejte dítěti paracetamol – paralen na snížení teploty, dítě vyžaduje dostatek pití, malému dítěti dávejte převařenou, vychlazenou vodu  kdy volat lékaři: jestliže se příznaky chřipky objeví u dítěte mladšího 3 měsíců, jestliže má dítě ve věku 3 až 6 měsíců teplotu, jestliže má dítě starší 6 měsíců teplotu vyšší než 39 °C, má silný kašel, má bolesti v uchu, pokud se stav nezlepšil po třech dnech, dítě obtížně dýchá Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14 Horečka  vzniká poruchou regulace v centrálním nervovém systému, provází nejen infekce bakteriální a virové, ale také úrazy – otřes mozku, otravy, úpal, úžeh  u kojence měříme teplotu nejpřesněji v konečníku, rychloběžkou, normální rozpětí je 36, 5 – 37, 2 °C, od naměřené teploty se od šesti týdnů věku dítěte odečte půl °C, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

15 u předškolních a větších dětí měříme teplotu v podpaží, teplotní rozmezí je přibližně mezi 36 – 37 °C, nejvyšší teplota je odpoledne kolem 15. hodiny a nejnižší po půlnoci, horečku máme tehdy, pokud teplota vystoupí na 38 °C a více, teplota nad 41 °C je pro dítě nebezpečná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

16  horečku léčíme: paracetamolem ve formě čípku, sirupu, tablety, léky dítěti podávejte v dávce odpovídající jeho věku a hmotnosti, zvolte dle věku dítěte nejvhodnější způsob podání, pro kojence je nejvhodnější čípek do zadečku, předškolnímu dítěti bez problémů můžete dát tabletku, ibuprofen ve formě sirupu nebo tablet není pro malé kojence vhodný, vhodným doplněním, zvláště pro kojence, jsou studené zábaly, vlažná sprcha nebo koupel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

17  kdy volat lékaře: jestliže se horečka objeví u dítěte mladšího 6 měsíců, jestliže dítěti staršímu 1 roku při vysoké horečce silně bolí v krku, má kašel, vyrážku, jestliže má dítě starší šesti měsíců teplotu vyšší než 39 °C, jestliže dítěti teplota přesahuje 41 °C, jestliže se nedaří horečku snížit ani po 24 nebo 48 hodinách, jestliže má dítě problémy s dýcháním, má bolesti v uších, odmítá jídlo a pití Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

18 Angína  projevuje se zánětem mandlí, často se vyskytuje se zánětem nosohltanu  tyto záněty jsou převážně virového původu  doba od nákazy do začátku prvních příznaků je přibližně 2 – 4 dny  příznaky nemoci: vzestup teploty a bolesti v krku, zvětšené mandle s bělavými povlaky nebo čepy, povleklý jazyk, který může být později i malinově červený Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

19  vyšetření lékařem je samozřejmé, pokud se angína neléčí, může dojít k postižení srdce a ledvin, podává se penicilinová antibiotika, které lékař po stanovení diagnózy předepíše, někdy může být zánět mandlí vyvolán virem infekční mononukleózy, ale nejčastěji onemocní dospívající a mladí lidé, ale mononukleózou mohou onemocnět i děti předškolního věku, zvětšené mandle mají kožovité povlaky, vznikají zvětšené, bolestivé krční mízní uzliny, onemocnění napadá játra a slezinu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

20 Bolesti v krku  může se tak projevit zánět mandlí, nebo počátek nachlazení a chřipkové onemocnění  matka se podívá dítěti do krku, pokud je zarudlý nebo jsou v něm bílé skvrny, pokud symptomy přetrvávají, je potřeba navštívit lékaře Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

21 Bolesti hlavy  je varovný signál pro rodiče, nejčastěji se jedná o horečku, ale může jít i o zánět mozkových plen  jestliže bolest hlavy přetrvává, teplota se nesnížila, navštivte lékaře, nevypadá-li dítě dobře, poraďte se s lékařem ihned Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

22 Zvracení  jestliže dítě zvrací, zvrátí většinu obsahu žaludku  kojenci ublinkávají trochu mléka, převážně po krmení, to je v pořádku, to nepovažujeme za zvracení při zvracení držte dítě nad mísou, zároveň ho uklidňujte, pak mu otřete obličej, podejte mu několik doušků vody, snažte se, aby dítě hodně pilo: vyžaduje jeden až dva litry tekutin denně, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

23 připravte rehydratační roztok a podávejte ho dítěti každou hodinu, pokud dítě nechce pít z láhve, zkuste mu dávat tekutinu lžičkou  zavolejte lékaře, pokud: zvrací a vypadá abnormálně, zvrací zelenožlutou tekutinu, opakovaně zvrací déle než šest hodin, máte podezření na dehydrataci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

24  dítě může být dehydratované, jestliže má jeden nebo více těchto symptomů: studené nohy, suchá ústa a rty, tmavou hustou moč, nemočí šest hodin, má zapadlé oči, má zapadlou fontanelu, abnormální netečnost, jestliže je dítě dehydratované, dávejte mu rehydratační roztok Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

25 Bolesti břicha  bolest břicha se projevuje téměř u každého stonajícího dítěte, přesto tento symptom nelze nikdy podcenit  dítě, které má takovéto bolesti, by měl vyšetřit lékař  nejčastější příčiny: dietní chyba, psychické strádání, průjmové onemocnění, běžné katary horních cest dýchacích, parazitární nemoci, úrazy břicha, nemoci močových cest, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

26 gynekologická onemocnění u dívek, zánět slepého střeva, vrozené vady trávicího ústrojí, otravy, potravinová alergie, onemocnění žaludku, jater, pankreas, žlučníku, neurologická onemocnění  změřte dítěti teplotu, může se jednat o zánět slepého střeva, nepodávejte dítěti žádné léky proti bolesti, nedávejte dítěti nic jíst ani pít, pokud je podezření na zánět slepého střeva, jinak se trochu může napít, můžete dát Priessnitzův obklad Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

27 – vlažný vlhký obklad na tělo a přes něj suchou látku  kdy volat pohotovost: když dítě křičí bolestí přibližně v patnáctiminutových rozmezích a při křiku bledne, má tmavě červenou stolici, má déle než tři hodiny silné bolesti břicha a zvýšenou teplotu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

28 Průjmová onemocnění  při průjmu má dítě stolici častěji než obvykle, stolice je vodnatá a obsahuje hlen  průjem může doprovázet různá onemocnění, ale může být vyvoláno po nějakém jídle  dítě by mělo užívat hodně tekutin, vhodný je rehydratační roztok, dávejte dítěti opět pleny, i když je přestalo nosit, dbejte na hygienu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

29  kdy volat lékaře: dítě má průjem déle než šest hodin, objevila se mu ve stolici krev, má některé příznaky dehydratace Alergie  je nepřiměřená reakce organismu na nějaké látky z vnějšího prostředí – tzv. alergeny – prach, roztoči, plísně, mýdla, chemikálie, obilí, bílkoviny mléka nebo vajec atd. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

30  projevy alergie – náhlý, život ohrožující stav – např. se může jednat: o reakci po bodnutí včelou, vosou, po podání různých léků, po některých potravinách nebo se může jednat o opakující se vleklé problémy spojené s alergickými projevy v dýchacích cestách – alergická rýma, astma, kožní projevy – ekzémy, oční záněty, kopřivky nebo projevy v trávicím traktu – nesnášenlivost potravin na alergickém základě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

31  astma – projevuje se zhoršeným dýcháním způsobeným zúžením průdušek, příznaky astmatické dušnosti – hvízdavé dýchání, přerušované, kašel, pocit tísně, krátký dech, promodrání obličeje a rtů, jak pomoci dítěti: dítě posaďte, pokud dítě již užívá inhalační léčbu podávanou inhalačním nástavcem, dejte hned předepsanou dávku, jestliže se jedná u dítěte o první záchvat, volejte záchrannou službu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

32  senná rýma – příznaky – svědění nosu, pálení očí, kýchání, vodnatý výtok z nosu, zarudlé oči, bělavý výtok z očí, jak dítěti pomoci – vypláchnout dítěti oči proudem pitné vody nebo použít oční vodu, pokud má dítě předepsaný kapky do očí nebo do nosu, tak mu je hned dejte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

33  ekzém – je obranná zánětlivá reakce těla, projevuje se: zčervenáním, zduřením kůže, dítě se škrábe, postižená kůže mokvá a pokrývá se stroupky, léčba – dieta, ochranný režim, masti a krémy, změkčující oleje do koupele, pravidelná péče o kůži Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

34 Zánět středního ucha  nejčastěji se objevuje u dětí v kojeneckém a batolecím věku  často způsobuje komplikace onemocnění horních cest dýchacích, většinou se k tomuto onemocnění přidává rýma Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

35  příznaky nemoci: neklid, pláč, dítě si maká na bolestivé ouško, bolest dítě probouzí ze spánku, ucho je citlivé na dotyk, rýma, dítě na postižené ucho hůře slyší, vysoká teplota, ostatní příznaky spojené s katarem horních cest dýchacích, které se projevují se zánětem středního ucha je bolest v krku, bolest při polykání, zvětšení krčních mízních uzlin, problémy se projevují hlavně ve večerních a nočních hodinách Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

36  jak pomoci dítěti – dítěti se uleví po aplikování paracetamolu, např. paralen nebo ibuprofen, např. Brufen sirup, pokud má dítě rýmu, snažte se, aby zůstal průchodný nos, můžete dítěti dělat studené obklady na ouško Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

37 Zánět mozkových blan  jedná se o onemocnění postihující obaly mozku, které se ale mohou rozšířit i na mozkovou tkáň  původcem jsou jak viry, tak i bakterie, na našem území je zánět mozkových blan nejčastěji přenášen klíšťaty  od nákazy trvá týden až 14 dnů, než se nemoc projeví Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

38  příznaky nemoci: teplota, malátnost, únava, bolest v krku, bolesti hlavy, pocit na zvracení, přechodné zlepšení zdravotního stavu, po kterém následuje zhoršení se silnými bolestmi hlavy, zvracení, spavost, světloplachost  dvoufázový průběh je pro tuto nemoc obvyklý, volejte vždy lékaře  dítě lze očkovat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

39 Moučnivka  u zdravých kojenců a malých dětí někdy vzniknou bělavé povláčky na sliznici dutiny ústní a na jazyku, příčinou je kvasinka  jak pomoci dítěti: na sliznici naneste genciánovou violeť  můžete si také ovázat prst obvazem, namočit v genciánové violeti a vytřít jím dítěti ústa  jestliže se moučnivka neztratí, poraďte se s lékařem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

40 Onemocnění vyvolané cizopasníky Roup dětský  je červ velikosti přibližně 10 mm, nachází se ve střevě, převážně u dětí  samička klade v noci vajíčka kolem řitního otvoru  jedná se o onemocnění nakažlivé, šíří se mezi dětmi při špatné hygieně rukou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

41  příznaky nemoci: svědění kůže kolem řitního otvoru, bolesti břicha, přítomnost drobných bělavých červů ve stolici  léčba: lékař předepíše lék ve formě sirupu nebo se použijí tablety, dbát na dostatečnou hygienu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

42 Svrab  původcem svrabu je zákožka svrabová velikosti 0, 2 – 0, 4 mm, která si vytváří v povrchových vrstvách kůže chodbičky, do kterých si naklade vajíčka, onemocnění se objeví za 2 – 6 týdnů po nákaze  dítě se nakazí přímým kontaktem  příznaky nemoci: svědění kůže, převážně v teple, v noci v posteli, zákožka se zahnízdí převážně tam, kde je kůže tenká, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

43 měkká, teplá, chodbičky jsou 5 – 15 mm dlouhé, jsou patrné jen puchýřky a škrábance, škrábáním mohou vzniknout plošky ekzému  léčba: léčebné přípravky se dávají na suchou kůži celého těla večer po umytí, ráno dítěti smyjete přípravek vodou, vyperete osobní i ložní prádlo při teplotě 60 °C, vyžehlíte, nepoužíváte 3 dny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

44 Zavšivení  veš se nejčastěji objevuje u dětí ve vlasech, je to parazit 2 – 3,5 mm dlouhý, barvy světle šedé až tmavě hnědé  přenos: přímý, ale i nepřímý – přes hřeben, čepice atd.  veš saje krev denně a v místě bodnutí vznikne temně červená papulka, která dítě svědí, veš denně klade 3 – 4 vajíčka, která se přilepí blízko kořenů vlasů, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

45 asi za 10 – 20 dnů se z nich líhnou larvičky, vývoj vši trvá asi tři měsíce  jak pomoci: v lékárně koupíte vhodný a zároveň účinný šampón, umyjete hlavu dítěte, kúru je vhodné opakovat po týdnu, vajíčka, která zůstala ve vlasech, se musí vyčesat jemným hřebenem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

46 Zánět průdušek  jedná se o zánět v průduškách, může být po rýmě, zánětu nosohltanu, zánětu hrtanu apod.  v kojeneckém a batolecím věku, ale někdy i později, je provázen obtížným výdechem a dušností, může být také prvním projevem astmatu  příznaky nemoci: kašel, ze začátku suchý dráždivý, potom vlhký, zvýšená teplota nebo horečka, rýma, zahlenění, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

47 obtížný prodloužený výdech a sípění, především u kojenců a malých batolat  jak pomoci: v postýlce dítě dávejte do zvýšené polohy, vhodný je zvlhčený vzduch, snažte se udržovat průchodný nos, dávejte léky, které snižují teplotu – paracetamol, ibuprofen  především u kojenců, kdy je zánět průdušek většinou spojený s dušností, je potřeba vyhledat lékaře Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

48 Zápal plic  šířením infekce z horních cest dýchacích se může projevit zánět plicní tkáně  příznaky onemocnění: kašel, ze začátku mírný, menší než při zánětu průdušek, planoucí tváře, výdechová dušnost, zrychlené dýchání, teploty, únava, noční pocení  jak pomoci: dítě by mělo mít v pokoji vlhčí vzduch a zvýšenou polohu hlavy, dávat léky, které snižují teplotu – paracetamol, ibuprofen, volat lékaře Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

49 Černý kašel  je jedno z nejzávažnějších onemocnění, je velmi nakažlivé  příznaky: první týden: obyčejný kašel, rýma, zvýšená teplota, druhý týden: kašel se stále zhoršuje, záchvaty kašle trvají necelou minutu, dítě při nich modrá a lapá po dechu, po záchvatu kašle nastává zvracení, třetí až desátý týden: kašel se zlepšuje, pokud se dítě nenachladí, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

50 po třetím týdnu už dítě pravděpodobně není infekční  jak pomoci: jestliže má dítě záchvat kašle, zůstaňte u něho, posaďte si ho na klín a nakloňte je mírně dopředu, mějte nachystanou mísu, do které může dítě vyplivnout vykašlané hleny, popřípadě i zvracet, pokud dítě hodně kašle a zvrací po jídle, dejte mu po prodělaném záchvatu kašle trochu jídla v krátkých intervalech, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

51 nepodávejte dítěti žádný lék proti kašli, zavolejte lékaři, ten předepíše antibiotika, i když antibiotika kašel nevyléčí, zlikvidují původce infekce  kdy zavolat pohotovost: pokud dítě během záchvatu modrá Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

52 Plané neštovice  je velmi nakažlivé onemocnění doprovázené nepříjemnou svědící vyrážkou, příznaky vzniknou dva až tři týdny po nákaze  příznaky: první až šestý den: skupiny malých, červených, svědících puchýřků naplněných tekutinou, které nejprve vzniknou na hrudníku, na břiše, na zádech, pak kdekoli na těle, tekutina ve středu puchýřků bělá, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

53 zakaluje se, pátý až devátý den: puchýřky praskají, zůstávají po nich malé dolíčky, na puchýřcích vznikají stroupky, které pak odpadnou, desátý den: dítě už vypadá normálně, jedenáctý až dvanáctý den: dítě už není infekční Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

54  jak pomoci: změřte dítěti teplotu, pokud je zvýšená, dejte mu paracetamol, pokud má horečku, doporučuje se hodně pít, dítě by si nemělo škrabat puchýřky, ostříhejte mu nehty, snažte se zmírňovat svědění tekutým pudrem, dítěti dejte lehké pohodlné oblečení, můžete mu udělat vlažnou koupel v hypermanganu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

55  kdy zavolat lékaře: jestliže má dítě výrazné bolesti hlavy a zvrací, pokud má dítě vysokou horečku, pokud dítě nechce pít, pokud má dítě velké množství puchýřků Příušnice  onemocnění se šíří vzdušnou cestou  příznaky: dítě se necítí dobře, má mírnou horečku, která trvá nejvýše čtyři dny, bolesti hlavy, nechutenství, bolestivost a otok jedné nebo obou příušních žláz Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

56  jak pomoci: snižovat horečku, podávat dítěti měkkou, kašovitou stravu, při pití lze použít brčko  zavolejte lékaře: jestliže má dítě příušnice, pokud má dítě dlouhodobě vysokou horečku, jestli dítě nepije, má bolesti břicha nebo opakovaně zvrací, má výrazné bolesti hlavy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

57 Spála  spála je vyvolána bakterií nazývanou streptokok, onemocnění vznikne za 2 – 4 dny po nákaze  příznaky nemoci: stoupnutí teploty, bolesti v krku, zarudlý jazyk, zduřelé bolestivé krční uzliny, drobná vyrážka v podbřišku, v tříslech, na vnitřní straně stehen  jak pomoci: dávat paracetamol nebo ibuprofen na snížení teploty, dítě musí jít k lékaři Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

58 Spalničky  objevují se velmi vzácně, jsou nepříjemné, velmi vážné, někdy dokonce smrtelné, jsou velmi nakažlivé, vzniku onemocnění zabraňuje povinné očkování ve 14. a 20. měsíci  příznaky: dítě se necítí dobře, má až čtyři dny vysokou teplotu, kašel, rýmu, vyrážka se projeví přibližně pátý den na obličeji, krku, poté na trupu, dítě má opuchlé, zarudlé oči, inkubační doba činí 10 až 14 dnů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

59  jak pomoci: srazit horečku, dítě má pít hodně tekutin, měkká jídla  zavolejte lékaře, pokud máte podezření na onemocnění spalničkami Zarděnky  velmi nakažlivé onemocnění  příznaky: vyrážka, často propukne jako malé růžové skvrny na krku, obličeji, trupu a končetinách, zduřelé lymfatické uzliny za ušními boltci, po stranách krku a v záhlaví Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

60  jak pomoci: při horečce dávejte odpovídající množství paracetamolu, jiná léčba není třeba Tetanus  jedná se o akutní nebezpečné infekční onemocnění, vzniká toxinem produkovaným bakteriemi Clostridium tetani, tyto bakterie se běžně nachází v trávicím traktu skotu, koní  infekce proniká do těla ránou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

61  k prvním příznakům dochází 3 – 30 dní po nákaze  ze začátku se projevuje nespavostí a svalovým neklidem, poté napadá žvýkací svaly a způsobuje jejich křeče, nemocný bolestivě křiví ústa, nemůže je otevřít a špatně se mu polyká, postupně jsou napadány i mimické svaly, objevuje se ztuhlost šíje, častým příznakem je také ztuhlost břišních svalů, dále se šíří a napadá svalstvo v okolí páteře, přechází na trup a končetiny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

62  prevencí se stává očkování, od roku 1958 se u nás celoplošně očkují děti, od roku 1974 i dospělí Záškrt  je vážné infekční onemocnění  příznaky záškrtu: projeví se jako záškrt hrtanu, záškrt mandlí, záškrt nosní sliznice a ve výjimečných případech jako záškrt spojivek, kůže nebo genitálií Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

63  projevuje se mírnou horečkou, polykacími obtížemi, nechutenstvím a malátností, hrtan a nosní dutina jsou oteklé, objevují se zduřené podčelistní mízní uzliny  inkubační doba je v rozpětí mezi 2 –5 dny  účinnou obranu proti záškrtu je u nás povinné očkování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

64 obrázek planých neštovic obrázek kandidózy obrázek příušnic Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

65 Charakteristika vad u dětí Sluchové vady Typy vad sluchu  postižení vnějšího a středního ucha má příčinu v tzv. převodní vadě, porucha sluchu v této situaci nebývá závažná, pohybuje se v pásmu lehké až střední nedoslýchavosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

66  postižení buněk v Cortiho orgánu vnitřního ucha vede k percepční vadě, tímto důsledkem je nejenom celkové snížení schopností vnímat zvuky, ale dochází k podstatnému zkreslení sluchových vjemů, percepční poruchy jsou trvalé, jedná se o postižení v pásmu od střední nedoslýchavosti až po hluchotu, tento handicap se vyskytuje přibližně u 0, 05 % dětské populace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

67  kortikální postižení sluchových funkcí vzniká jako následek poškození těch oblastí CNS, které se podílejí na zpracování zvukových podnětů, převážně řečových, toto postižení se projevuje obtížemi v poznávání jednotlivých zvuků a v určení jejich významu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

68 Stupeň sluchového postižení:  hluchota – ztráta sluchu větší než 110 decibelů – dB, tito jedinci nejsou schopni slyšet mluvenou řeč  zbytky sluchu – sluchová ztráta je víc než 91 dB, tyto osoby nejsou schopni vnímat mluvenou řeč přijatelným způsobem ani za pomoci sluchadla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

69  těžká nedoslýchavost – sluchová ztráta v rozmezí 71 – 90 dB, tito jedinci mohou využít kvalitní sluchadlo, s jehož pomocí jsou schopni vnímat řeč Faktor doby vzniku postižení  důležitým faktorem je stupeň osvojení řeči, tj. jestli sluchové postižení vzniklo prelingválně, tj. před osvojením řeči, nebo již v době, kdy dítě už mluvilo, tj. postlingválně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

70  prelingvální postižení, vzniklé do 3 – 4 let, narušuje celkový rozvoj dítěte Vývoj sluchově postiženého dítěte v kojeneckém věku  sluchově handicapované dítě se v prvním roce života příliš nápadně neprojevuje, jeho vada není viditelná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

71  neslyšící dítě začíná broukat, tato činnost je reflexního charakteru, je vrozená a nezávisí na zkušenostech, pak tyto projevy ustávají, dítěti začne chybět zpětná vazba a dochází k tomu, že dítě nezačne žvatlat  rodiče dítěte si začnou všímat v rozmezí od šestého do sedmého měsíce toho, že dítě nereaguje na zvukové podněty očekávaným způsobem, ale většinou je nenapadne, že by se jednalo o poruchu sluchu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

72  těžká sluchová vada je obvykle diagnostikována až v batolecím věku  v kojeneckém období je v rámci psychického vývoje dítěte velmi důležitý kontakt s matkou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

73 Vývoj sluchově postiženého dítěte v batolecím a v předškolním věku  sluchová vada má za důsledek závažnější opoždění řeči a má vliv i na rozvoj dalších oblastí života dítěte, jestliže je dítě nedoslýchavé, ale má vhodná sluchadla, vývoj řeči se opožďuje jen velmi málo, bohužel u dětí, které mají zbytky sluchu, bývá toto opoždění větší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

74  rodina vyžaduje odborné vedení a podporu, velmi důležité je zvolit vhodný způsob komunikace s dítětem  jestliže je dítě neslyšící, tj. má jen malý zbytek sluchu, je vhodné používat znakovou řeč, dorozumívání orální řečí může být vzhledem k závažnosti postižení nevhodné  omezenou sluchovou percepci lze rozvíjet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

75  asi 30 % sluchově handicapovaných dětí má určitým způsobem narušenou jemnou motoriku, tento handicap se může dotýkat i motoriky mluvidel  sluchově handicapované děti často mají odloženou školní docházku o 1 rok, integrace do běžné školy v situaci těžce sluchově handicapovaného dítěte je problematická, protože mu chybí předpoklad ke zvládání standardní výuky a socializace – orální řeč Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

76  léčba a péče o sluchově postižené – léčba a zvolení kompenzačních pomůcek – sluchadla různého typu nebo kochleární implantát, který umožňuje přijímat zvukové podněty za pomoci mikroelektronického zařízení, především se volí pro později ohluchlé, kteří mají zachovanou řeč, prelingválně handicapovaným dětem mohou kochleární implantáty efektivněji pomoci jen tehdy, když handicap získají před 2. rokem života, dále je důležitá práce s rodinou, socioterapie a speciálně pedagogická péče Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

77 Zrakové vady tři stupně závažnosti zrakového postižení  slabozrakost – omezení zrakových funkcí na úroveň 15 – 5 % běžné kapacity, jedinci jsou schopni běžné orientace v prostředí, psychický vývoj není zásadně odlišný  praktická nevidomost – zbytky zraku, deficit v rozmezí méně než 4 % běžné kapacity až po zachování jakékoli schopnosti vizuální diferenciace, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

78 takto postižení jedinci mají většinou problémy i v každodenním životě, jestliže je jejich handicap vrozený, vyžadují už od raného věku speciální péči  nevidomost – tzn. chybění tvarového vidění, ale může být zachována schopnost diferencovat světlo a tmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

79 Vývoj zrakově postiženého dítěte v kojeneckém věku  vývoj dítěte v kojeneckém věku velmi závisí na typu zrakového handicapu, bohužel v situacích, kdy je dítě nevidomé, dochází k určitému opoždění v některých oblastech jeho života, tj. nedostatečná kvalita vizuálních podnětů  aktivační úroveň nevidomého dítěte je snížená – je apatické a bez zájmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

80  u těžce zrakově handicapovaných dětí je vývoj senzomotorické inteligence opožděn  u nevidomých dětí je také opožděn rozvoj pohybových dovedností, k postupnému vyrovnání tohoto handicapu dochází v batolecím věku  rodiče by měli na nevidomé dítě pořád mluvit, přestože v raném věku nedostávají žádnou odezvu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

81  socializační vývoj nevidomého dítěte bývá opožděn, v kontaktu s nevidomým kojencem musíme využívat taktilně-kinestetické a zvukové podněty Vývoj zrakově postiženého dítěte v batolícím a předškolním věku  v této vývojové etapě je zřejmý kompenzační význam nejrůznějších sluchových podnětů  nevidomé děti začínají později chodit Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

82  jestliže je dítě závažněji zrakově handicapované, postupné odpoutávání ze závislosti na matce a rozvoj sebeuvědomění u těchto dětí trvá o něco déle, také záleží na stylu výchovy ze strany rodičů  pro socializaci je velice důležité, zda rodiče dítě stimulují, zda je učí respektovat potřebné normy chování, učí je komunikovat a využívat různé způsoby navazování a udržování kontaktu atd. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

83 Vývoj zrakově postiženého dítěte ve školním a dospívajícím věku  dítě v období ve školním a dospívajícím věku se může potýkat s různými problémy, např. problémy ve školní práci, přizpůsobení se ve škole, socializační problémy, různá omezení vyplývající z jejich handicapu atd. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

84 Léčba a péče o zrakově postižené  léčba základního onemocnění – výběr kompenzačních pomůcek – brýle, různé speciální optické pomůcky, např. turmon, elektronické přístroje – např. televizní lupa, různě upravené počítače, např. se zvukovým výstupem nebo s braillským řádkem, digitální čtecí přístroj pro nevidomé s hlasovým výstupem, nevidomí vyžadují speciální Pichtův psací stroj, kterým lze psát v Braillově písmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

85  práce s rodinou  speciálně pedagogická péče  socioterapie Tělesné vady  pohybový handicap přináší omezení samostatnosti, zesiluje závislost na druhém člověku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

86  hybnost dolních končetin je důležitá pro samotnou lokomoci, která má za důsledek odpoutání se ze závislosti na jiných lidech, hybnost horních končetin je důležitá pro sebeobsluhu a pro aktivní kontakt s prostředím, hybnost mluvidel a mimické pohyblivosti slouží pro rozvoj komunikace – verbální a neverbální  viditelná tělesné poškození má často negativní sociální význam  handicap ovlivňuje celkové sebehodnocení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

87 pohybový handicap může mít různé příčiny:  pohybové postižení je důsledkem poruch v oblasti mozku a míchy  pohybový handicap je důsledkem poruchy kostí a kloubů  pohybový handicap je důsledkem poruchy svalstva Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

88 Vývoj pohybově postiženého dítěte v kojeneckém věku  v kojeneckém období je rozvoj kognitivních procesů spojen s pohybovým vývojem  celkové opoždění psychického vývoje pohybově handicapovaných dětí plyne z omezení stimulace a kontaktu s prostředím, avšak zpravidla nejde o trvalý stav Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

89 Vývoj pohybově postiženého dítěte v batolícím a předškolním věku  pohybově handicapované dítě není schopno se samostatně pohybovat a je závislé na podnětech nejbližšího prostředí, v důsledku pohybového omezení se tyto děti mohou jevit jako méně zvídavé, apatické a bez zájmu  separace pohybově handicapovaného dítěte je problematická, dítě je závislé na ostatních lidech i v pozdějším věku, a tak nedochází k separaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

90  vývoj rozumových schopností může být v normě, ale v oblasti sociálních dovedností bývá dítě opožděno  dítě v důsledku svého handicapu může být úzkostnější, bázlivější, může odmítat osamostatnění a kontakt s vrstevníky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

91 Vývoj pohybově postiženého dítěte ve školním věku a v dospívání  v této vývojové etapě zůstává omezení možnosti osamostatňování a odpoutávání se ze závislosti na rodině  problém nastává i s vrstevníky, tělesně handicapované dítě si uvědomuje svoji odlišnost  dívky se s tělesným handicapem hůře vyrovnávají, bývají citlivější Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

92 Léčba a péče o tělesně postižené  medicínská léčba  rehabilitační péče  kompenzační pomůcky  psychoterapeutická péče, terapeutická práce s rodinou  socioterapie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

93 Mentální vady  mentální retardace je postižení rozumových schopností  mentální retardace je vrozená, tj. dítě se už od začátku svého života nevyvíjí standardním způsobem, na rozdíl od demence, která vzniká později a je pro ni typický úbytek už rozvinutých schopností Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

94  stupně mentální retardace – lehká, středně těžká, těžká, hluboká  v populaci se nachází asi 3 % mentálně handicapovaných jedinců  chlapci i dívky jsou postiženi přibližně ve stejné míře Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

95  příčinou vzniku mentální retardace je postižení CNS – centrální nervové soustavy – vzniká jak poruchou genetických dispozic – např. trisomií 21. chromozomu – Downův syndrom, tak nejrůznějšími exogenními faktory, které poškozují mozek v rané fázi jeho vývoje – faktory fyzikální – ionizující záření, porodní poškození mechanickým stlačením hlavičky s následným krvácením do mozku, vlivem nedostatku kyslíku, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

96 faktory chemické – léky, alkohol nebo jiné drogy, faktory biologické – např. virové a mikrobiální, např. virus zarděnek  myšlení mentálně handicapovaných je typické značnou stereotypností, rigiditou, mentálně handicapovaní, převážně v dětském věku, preferují stereotyp i v sociálních vztazích  mentálně postižení dávají přednost stereotypní, jednodušší a jednoznačnější stimulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

97  také schopnost učení je v různé míře omezena, pro učení je charakteristické převážně mechanické učení, asociační  schopnost sebeovládání není u jedinců mentálně postižených v dostatečné míře rozvinuta  pro mentálně handicapované děti existují speciální školky, školy, integrace do běžné školy je náročnější Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

98  léčba a péče o mentálně postižené – farmakoterapie, psychoterapie – kognitivně- behaviorální terapie, u lehce postižených lze využít skupinovou terapii, socioterapii, speciálně pedagogickou pomoc – v raném věku lze doporučit rodičům centra rané péče, speciálně pedagogická centra, denní stacionáře, speciální školy, ústav sociální péče Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

99 Význam povinného a nepovinného očkování Očkování zabraňuje těžkým nakažlivým onemocněním dítěte. Při očkování do tělíčka dítěte vstupuje očkovací látka, vakcína, která nezpůsobí nemoc, ale přinutí organismus, aby si vytvořil protilátky, které mají ochrannou funkci před nemocí. Účinnost očkovacích látek pro děti je 85 – 95 %. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

100 Pokud má dítě nežádoucí účinky, projevují se mírně a přechodně.  lokálně: způsobuje bolest, otok a zarudnutí v místě vpichu, vznikající hned po očkování, nejčastěji během 12 – 48 hodin, problémy způsobené očkováním mohou zmírnit studené obklady, protizánětlivá mast Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

101  celkově: zvýšená teplota nebo horečka, bolest hlavy, zvracení, průjem, vyrážka po těle, nejčastěji se objevují do 72 hodin po očkování, můžete podat paracetamol Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

102 Očkovací kalendář pro děti do 2 let platný od 1. listopadu 2010 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK VěkPovinné očkováníNepovinné očkování od 6. týdne Rotaviry (1. dávka) – např. Rotarix od 9. týdne Hexavakcína (1. dávka) (proti záškrtu, tetanu, dávivému kašli, žloutence typu B, dětské obrně a haemophilu influenzae) Rotaviry (2. dávka) – např. Rotarix 3. měsíceHexavakcína (2. dávka) Pneumokoky (1. dávka) Hrazeno ze zdravotního pojištění – např. Synflorix 4. měsíceHexavakcína (3. dávka) Pneumokoky (2. dávka) Hrazeno ze zdravotního pojištění – např. Synflorix 5 měsíců Pneumokoky (3. dávka) Hrazeno ze zdravotního pojištění – např. Synflorix 11. – 15. měsíc Pneumokoky (4. dávka) Hrazeno ze zdravotního pojištění – např. Synflorix 15 měsíců Spalničky, zarděnky, příušnice (1. dávka) Spalničky, zarděnky, příušnice + neštovice – Priorix Tetra (1. dávka) do 18. měsíceHexavakcína (4. dávka) 21. až 25. měsíc Spalničky, zarděnky, příušnice (2. dávka) Spalničky, zarděnky, příušnice + neštovice – Priorix Tetra (2. dávka)

103 Možnost je i nepovinného očkování např. proti:  pneumokoku  žloutence typu A  klíšťové encefalitidě  neštovicím  chřipce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK


Stáhnout ppt "Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení."

Podobné prezentace


Reklamy Google