Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost"— Transkript prezentace:

1 PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 novorozenec spí v průměru 16 hodin denně
Spánek novorozence novorozenec spí v průměru 16 hodin denně většinou se uklidní, jestliže má něco, co může sát, např. dudlík Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3 matka používá bavlněné ložní prádlo
bezpečný spánek syndrom náhlého úmrtí kojence ve spánku – SIDS, je nejčastější příčinou smrti kojenců do 1 roku matka dává spát dítě na záda s dolními končetinami v nohou postýlky, aby se nemohl zasunout hlavou pod přikrývku matka používá bavlněné ložní prádlo přikrývky a prostěradla dává daleko pod matraci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

4 matrace je pevná, suchá, vyvětraná
v prvních 6 měsících by dítě mělo spát v jednom pokoji s rodiči udržovat stálou teplotu místnosti – kolem 20°C matka i ostatní členové by měli ovládat zásady resuscitace malého dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

5 kojenci propláčou v průměru 1 až 4 hodiny denně
Když dítě pláče kojenci propláčou v průměru 1 až 4 hodiny denně hlad – pláč začíná pomalu a pak zesiluje, zkuste mu dát mléko, jestliže není právě najezený bolest – pláč začíná pronikavým výkřikem, pak následuje ticho a krátké vzdechy, to se neustále opakuje, pokud má matka podezření, že je její dítě nemocné, ať navštíví lékaře Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

6 rozčílení – kojenci často nespokojeně pláčou, pokud jsou rozčílení, pokud matka nereaguje, dítě přidá na síle i hlasu, takovéto dítě vyžaduje: pomazlení – důležitý je pro něho fyzický kontakt, spánek, zábavu, klid a pohodu, přebalení, ochladit nebo ohřát Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

7 Kojenec Krmení a odstavování
jestliže dítě drží dobře hlavičku, pokud je hladovější než obvykle, jestliže má zájem o jídlo, které jíte vy, může si zvykat na tuhou stravu ve druhém půlroce života již mateřské mléko nebo mléčná výživa neposkytuje kojenci dostatek živin ani energii Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

8 pět až sedm měsíců v 5. až 7. měsíci začněte jednou denně podávat jednu až dvě lžičky řídkého zeleninového protlaku, od 6 měsíců ovocný protlak nebo rýžovou kaši zředěnou mateřským mlékem nebo vychladlou převařenou vodou až se dítě naučí brát potravu ze lžičky, může matka vyzkoušet: dětskou obilninovou výživu – od 8 měsíců, koupený nebo domácí jablečný nebo hruškový protlak, rozmačkaný banán, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9 protlak z vařené zeleniny, např. mrkve, brambor, květáku, brokolice
do 7 měsíců matka dává dítěti pouze dětské rýžové apod. kaše, zeleninové a ovocné protlaky, pak podíl tuhé stravy zvyšuje na tři tuhá jídla denně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

10 přestaňte mu jídlo mixovat, ale rozmačkávejte mu je nebo sekejte nožem
od 8 do 12 měsíců kojenec vyžaduje 750 až 900 kilokalorií denně, přibližně 400 až 500 jich získá z mateřského mléka nebo umělé mléčné výživy, vypije zhruba 500 – 600 ml denně dítě může vyzkoušet různé nové chutě a jíst s ostatními členy rodiny, pokud mu jídlo oddělíte dříve, než je pro ostatní osolíte a osladíte přestaňte mu jídlo mixovat, ale rozmačkávejte mu je nebo sekejte nožem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11 v příštích několika měsících zavádějte tyto potraviny: bílé a tmavé pečivo, těstoviny, obilninové snídaně, rýži, brambory, maso, drůbež, ryby – bez kostí, vejce – pouze žloutky, čočku, fazole, hrášek, jablka, hrušky a jiné, sýry, jogurt, tvaroh Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

12 nevhodné potraviny do 6 měsíců
mléčné výrobky – sýry, jogurt, tvaroh, ryby, citrusové plody, vaječné bílky, potraviny obsahující pšenici, žito, ječmen a další obilniny obsahující lepek  do 12 měsíců kravské mléko jako nápoj, ale od 6 měsíců můžete přidávat malé množství mléka do snídaňových obilnin, med  Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

13 do 4 let nedávejte dítěti tvrdé hladké potraviny, které je potřeba žvýkat, dítě se naučí rozžvýkávat zhruba ve 4 letech Místo lahvičky hrnek pokud dítě dostává ke třem denním jídlům tuhou stravu, měla by ho matka naučit pít z hrnku se dvěma oušky, aby mohlo sousto zapíjet vodou nebo zředěnou ovocnou šťávou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14 Péče o nehty kojence matka používá měkký smirkový pilník na nehty, dětské kleštičky nebo nůžky na nehty s tupými špičkami nehty bývají nejměkčí po koupeli, pokud matka dítě neudrží bezpečně v klidu, je-li dítě vzhůru, může mu je ostříhat, když spí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

15 postup – matka přidrží dítěti vždy pouze jeden prst mezi svým ukazovákem a palcem, zbytek ruky dítěte udržuje v klidu pomocí ostatních prstů, snaží se stlačovat při stříhání polštářek prstu směrem dolů a dozadu nehty na nohou rostou pomaleji než na rukou, matka by je měla kontrolovat po několika týdnech, jinak je ošetřuje stejným způsobem jako na rukou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

16 matka pomáhá dítěti porozumět, že v noci se spí a hrajeme si přes den
Spánek kojence matka pomáhá dítěti porozumět, že v noci se spí a hrajeme si přes den matka dává dítě na noc spát jinam než přes den nezatahuje přes den závěsy, naopak v noci ano matka ukládá dítě k nočnímu spánku vždy stejným způsobem, aby si dítě na rituál zvyklo, např. teplá koupel, mazlení nebo pohádka, poslední krmení a uložení do postýlky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

17 maminka nechá dítě, aby se uspalo samo Prořezávání zoubků
kojenci se v noci často budí první zoubky se objeví ve věku 6 až 9 měsíců časté syndromy: otok a zarudnutí dásní, nadměrné slinění, chuť vše kousat, mohou se objevit pouze některé nebo všechny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

18 dát mu vychlazený speciální kousací kroužek – ne vyrobený z pevné gumy
Jak dítěti pomoc dát mu vychlazený speciální kousací kroužek – ne vyrobený z pevné gumy potřít dásně gelem na prořezávání zoubků masírovat dítěti dásně konečky prstů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

19 může plakat úzkostí ze zjištění, že u něj nejste
Pláč staršího kojence kojenec většinou pláče, protože ho něco vyrušuje, pokud spí s rodiči, může ho budit váš kašel nebo jak se převracíte v posteli může plakat úzkostí ze zjištění, že u něj nejste jestliže se kojenec v noci budí a nemůže usnout – může mu být horko, zima, potřebuje přebalit, možná ho něco bolí, možná ho něco zneklidňuje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

20 Koupání staršího kojence staršího kojence lze koupat ve velké vaně
matka nedává do vany více než 13 cm vody teplou vodu pečlivě zkontroluje zakryje kohoutek, aby se dítě nespálilo může používat dětské lehátko dítěti nedovolí, aby ve vaně stálo nikdy nenechává dítě samotné ve vaně! Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

21 Strava batolete od 12 do 24 měsíců
batole je v této vývojové etapě schopno se najíst samo a většina jídel mu chutná může jíst většinu jídel s ostatními členy rodiny dávejte mu potraviny, které je schopno snadno rozžvýkat, všechno ostatní mu nakrájejte buďte opatrní na potraviny, kterými by se mohlo dítě dusit Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

22 na dítě u jídla vždy dohlížejte
používejte co nejvíce čerstvých surovin vybírejte potraviny ze čtyř základních skupin: maso, ryby, vejce a jiné bílkoviny mléko, sýry, jogurt a jiné mléčné výrobky rýže, obilniny, brambory, sladké brambory, pečivo, těstoviny a ostatní sacharidy ovoce a zelenina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

23 nedávejte dítěti více ovocné šťávy než 120 ml denně
dítě by mělo pít zásadně z hrnku – kvůli zdravému vývoji zubů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

24 Strava batolete od 24 měsíců do 36 měsíců
batole vyžaduje bílkoviny k růstu, sacharidy a tuky k energii, ale také ovoce a zeleninu, ze kterých získává vitaminy a vlákninu dítěti opět předkládat potraviny ze čtyř hlavních supin viz batole od 12 – 24 měsíců snažit se, aby dítě snědlo čtyřikrát denně malou porci ovoce nebo zeleniny příjem mléka spíše omezovat, mělo by vypít přibližně čtvrt litru mléka denně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

25 nedávejte mu výrobky s nízkým obsahem tuku
zařazujte do jídelníčku tučné ryby, např. losos nedávejte dítěti potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků, soli a cukru používejte čerstvé suroviny nedávejte dítěti slazené nebo šumivé nápoje nedávejte dítěti za odměnu sladkosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

26 důležité je vyčistit všechny zuby z vnější i z vnitřní strany
Péče o zuby batole si musí čistit zuby alespoň dvakrát denně, nejvhodnější doba je po snídani a po večeři dítě používá malý měkký zubní kartáček a zubní pastu obsahující fluoridy důležité je vyčistit všechny zuby z vnější i z vnitřní strany navštivte s dítětem zubního lékaře – pravidelné prohlídky zubů každých šest měsíců Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

27 Péče o nehty batole musí mít nehty krátké jak na rukou, tak i na nohou, aby nepoškrábalo sebe a ostatní pokud jsou nehty dlouhé, může se za nimi ukládat špína a choroboplodné zárodky používejte speciální nůžky nebo kleštičky na nehty s kulatými špičkami a nehty na nohou zastřihujte vždy rovně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

28  pokud se batole nebojí, zkuste stříhat nehty ve vodě při koupání nebo zkuste ostříhat nehty nejprve sama sobě, vhodné je rozptýlit dítě nějakou říkankou nebo písničkou Péče o vlasy v této vývojové etapě bude mít dítě mnoho vlasů a bude je třeba častěji mýt i stříhat používejte speciální dětský šampón, zeptejte se, jestli dítě chce mít hlavu předkloněnou, nebo zakloněnou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

29 roční batole prospí přibližně 14 hodin denně
nechte dítě, aby si šampón samo napěnilo na hlavě, poté pěnu pečlivě spláchněte  Spánek ročního dítěte roční batole prospí přibližně 14 hodin denně během druhého roku se sníží počet hodin spánku zhruba na 12 dítě ve druhém roce života spí i po obědě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

30 nemoc nebo cestování mu může narušit navyklý režim
batole je schopno usnout samo a prospat celou noc bez toho, aniž byste je nějak museli uklidňovat, kojit nebo krmit z lahvičky nemoc nebo cestování mu může narušit navyklý režim jakmile dítě začne přelézat postranice postýlky, spusťte je natrvalo dolů, pokud je pro dítě postýlka malá, kupte normální postel pro dospělé Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

31 Spánek batole od 24 měsíců do 36 měsíců
batole vyžaduje 10 až 12 hodin spánku na každých 24 hodin batolata v tomto období umějí hodně plakat častým důvodem pláčem může být únava dítě také prožívá mnoho pocitů, které mohou vyvolat pláč v této vývojové etapě se batole může něčeho leknout Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

32 kontrolujte, zda dítě chodí před spaním na nočník
někdy se stane, že se vám batole v noci pomočí, noční pomočování může přetrvávat až do 5 let, především u chlapců kontrolujte, zda dítě chodí před spaním na nočník jestliže se dítě pomočuje často, dejte mu na noc pleny pokračuje-li pomočování dále, poraďte se s dětským lékařem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

33 děti mívají občas i zlé sny, jestliže se dítě strachem v noci probudí, běžte k němu a uklidněte ho, že to byl jenom sen a že mu neublíží, že sny se zdají každému a že když usne znovu, už se ten sen nevrátí, ukažte mu, že v pokoji je v bezpečí a zůstaňte s ním, dokud neusne Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

34 Samostatnost a záchvaty zlosti Od 12 do 24 měsíců
získávání samostatnosti – udělá první krůčky, naučí se vyslovovat první slova, sleze pozpátku ze schodů, naučí se obléknout čepičku, začne se učit na nočník zkoumání světa – batole zajímá všechno, je stále pohyblivější, proto by matka měla být opatrná, musíte mu vytvořit bezpečné prostředí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

35 – např. vrátka na schodiště, bezpečnostní záslepky do elektrických zásuvek, zámky na skříňky s čisticími prostředky, zarážky na dveře, kulaté lišty na ostré rohy stolů a skříněk, mít uschované léky, aby na ně dítě nedosáhlo citové výlevy – v období kolem druhého roku života batolete se můžete setkat se záchvaty zlosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

36 prosazování samostatnosti – dítě si chce většinou dělat všechno samo, ale je zde určitá potřeba podpory rodičů, snažte se být jako rodič důsledný, např. pokud řeknete, že se sušenky nejí před večeří, tak na tom trvejte jak zvládat záchvaty zlosti – ve věku přibližně 18 měsíců se vyskytuje obtížně zvladatelné chování vašeho dítěte častěji než jindy – mějte pro dítě porozumění, podporujte dobré chování – batole chvalte, povzbuzujte, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

37 nevhodné chování přejděte pokud možno mlčením, pokud to jde, nechejte dítěti možnost výběru, na dítě nekřičte, neprojevujte agresivitu – děti se učí příkladem, nebuďte neústupní v nepodstatných situacích, zařiďte denní program takovým způsobem, aby se dítě nenudilo, můžete vyzkoušet systém odměn – ale ne sladkostmi, spíše vaší pozorností Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

38 Batole a nočník pokud batole přestane používat plenky a začne nosit kalhotky, je to velký krok v jeho dosavadním vývoji ale mozek musí dosáhnout takového stupně vývoje, aby byl schopen řídit činnost svalů, které ovládají vyměšování – zhruba mezi 18 – 36 měsíci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

39 přibližně v 18 měsících si dítě postupně začíná uvědomovat, že močí nebo vylučuje stolici, ale není schopno určit předem, že potřebuje vyprázdnit střeva nebo močový měchýř – bude mu ještě nějaký čas trvat, než získá schopnost fyzicky tyto funkce ovládat, k tomu dochází kolem dvou a půl let, ale u některých dětí dříve a u některých zase mnohem později Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

40 mezi znaky, že je dítě připravené, zahrnujeme: dítě ví, že čurá nebo kaká, je-li nahé, kouká na loužičku, rozumí, pokud mu ukážete na nočník a vysvětlíte mu jeho funkci, napodobuje vás a používá toaletu nebo nosí obyčejné kalhotky zvolte nočník, který se nepřeklopí, pokud na něm dítě sedí, uvnitř by měl mít zakulacený tvar, aby se snadno myl, měl by mít nízkou opěrku dolní části zad a výstupek proti vystříknutí vpředu a otvor na držení při přenášení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

41 uložte nočník vedle toalety pro dospělé
dítě nikdy nenuťte, aby sedělo na nočníku a aby tam setrvalo nechte dítěti čas, až bude samo připravené Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

42 Nácvik používání toalety od 24 do 36 měsíců
batole v této vývojové etapě může odložit plenky a začínat nosit normální kalhotky podstatné je, abyste k zahájení nácviku používání toalety vybrala klidný den pokud dítě vydrží v suchu a čistotě, nezapomeňte ho pochválit pokud je to možné, začněte s nácvikem používání toalety v letním období, kdy může batole běhat venku bez použití pleny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

43 dávejte dítěti kalhotky, které může snadno stáhnout
můžete zkusit, aby dítě šlo na nočník po jídle jestliže dítě bylo na nočníku několikrát, nedávejte mu už plenky pokud se dítěti stane nehoda, nezlobte se na něj povzbuzujte batole chválou naučte dítě, aby se vyčuralo do nočníku, než půjdete z domu ven Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

44 až se dítě naučí používat nočník, může mít potřeby vyzkoušet záchod
Používání záchodu až se dítě naučí používat nočník, může mít potřeby vyzkoušet záchod aby mělo jistotu, bude potřebovat pevnou stoličku, na kterou si stoupne, a dětské sedátko, které se přiloží na sedátko pro dospělé ze začátku bude potřeba dítě držet na toaletě a také pomoct s utíráním zadečku, holčičku učte, aby se vytírala odpředu dozadu, hlavně v situaci po vyloučení stolice, z důvodu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

45 nezanesení infekce do pochvy a močových cest
Mateřská školka – většinou děti od 3 let čím větší pocit bezpečí bude dítě cítit, tím lépe se vyrovná s novou situací, povzbuzujte jeho sebevědomí, než začne navštěvovat MŠ pokud je schopno si hrát s ostatními dětmi a odbíhá od vás, je to známka toho, že je schopno chodit do zařízení, v němž jsou děti bez rodičů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

46 zvolte vhodné zařízení a navštivte ho s dítětem
zjistěte, jakou má zařízení náplň a hovořte s dítětem na toto téma naučte dítě základní dovednosti – obléknout se, svléknout se, pít z hrnku, chodit samo na toaletu dítě seznamujte se zařízením a jeho programem postupně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

47 Vývoj od narození do 6 měsíců: vývojové mezníky 1. měsíc
předškolní zařízení jsou pro dítě užitečná, naučí se hrát s ostatními dětmi, zároveň si zvykne na pobyt v jiném než v domácím prostředí Vývoj od narození do 6 měsíců: vývojové mezníky 1. měsíc poznává matku po hlase a čichem snaha na bříšku zdvihat hlavičku opakuje po vás vypláznutí jazyka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

48 začíná se napřimovat ze zakulacené polohy plodu 2. měsíc
zdvihá na několik vteřin hlavičku poprvé se usměje je schopno vidět vzdálenější předměty na vaši přítomnost „vrní“ ztrácí některé reflexy novorozenců dělá plynulejší pohyby Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

49 jestliže jste na blízku, dává najevo nadšení
jestliže na něho hovoříte, snaží se napodobit otevírání a zavírání úst 3. měsíc začíná projevovat zájem o osoby ve svém okolí začíná si všímat svých rukou je schopno otevřít a zavřít dlaň, hraje si s prstíky je schopno udržet hlavičku několik vteřin bez opory Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

50 sahá po hračkách a snaží se je uchopit zkouší vyslovovat samohlásky
sevře do ruky hračku ohání se po hračkách sahá po hračkách a snaží se je uchopit zkouší vyslovovat samohlásky může si broukat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

51 je schopno pevně držet hlavičku
4. měsíc je schopno pevně držet hlavičku využívá ruce ke zkoumání svého obličeje a věcí, které ho zaujaly může vydávat rozeznatelné zvuky může si pamatovat některé věci může rozeznávat osoby ve své blízkosti jako jednotlivce a reagovat odlišně na různé hlasy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

52 je přirozeně společenské, nestydí se 5. měsíc
hraje si s prsty u nohou a pokládá si je do úst pokud je podržíme vzpřímeně, může se snažit udržet na nohou začíná se převalovat z bříška na záda odvrací hlavu, když již nechce jíst sahá po hráčkách, které chce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

53 je schopno se na krátkou dobu soustředit vše strká do úst
natahuje-li ručičky, žádá, aby je někdo zdvihl chce být u všeho je nadšené, když vidí jídlo Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

54 vytáhneme-li je do sedu, udrží hlavu v jedné linii s tělem
6. měsíc drží pevně hlavičku vytáhneme-li je do sedu, udrží hlavu v jedné linii s tělem sahá po předmětech a dává je do ruky rádo sedí s oporou začíná se nahlas smát dělá ústy bubliny a odfrkuje s jazykem mezi rty je schopno měnit tón hlasu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

55 vyvolává interakci – je si vědomo, že vydáním nějakého zvuku či boucháním do stolu získá vaši pozornost Vývoj od 6 do 12 měsíců Během několika měsíců si dítě osvojí řadu nových dovedností, ale každé dítě je jiné a rozvíjí se v různých směrech jiným tempem, ale pokud se vám jeví, že něco není v pořádku, poraďte se s dětským lékařem. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

56 ve 12 měsících dítě pravděpodobně sedí bez opory začíná lézt
Pohybové dovednosti ve 12 měsících dítě pravděpodobně sedí bez opory začíná lézt vytáhne se do stoje přechází kolem nábytku je schopno krátkou dobu stát bez opory je schopno udělat samo dva nebo tři krůčky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

57 ve 12 měsících dítě pravděpodobně staví na sebe dvě kostky
Manuální zručnost ve 12 měsících dítě pravděpodobně staví na sebe dvě kostky zkoumá nové věci spíše rukama než ústy je schopno jíst samostatně rukama snaží se držet v ruce více předmětů naráz pokládá předměty do krabičky a zase je z novu z ní bere ukazuje prstem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

58 je schopno držet drobný předmět mezi palcem a ukazováčkem
Sociální a citový vývoj ve 12 měsících dítě pravděpodobně začne plakat, když od něj odcházíte bojí se, když se k němu blíží cizí lidé napodobuje ostatní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

59 ve 12 měsících dítě pravděpodobně
Řečové dovednosti ve 12 měsících dítě pravděpodobně brebentí, může vyslovovat dvě nebo tři rozeznatelná slova rozumí mnoha slovům a napodobuje zvuky pozorně poslouchá, když na něho mluvíte rozliší své jméno a ostatní známá slova, např. „pa pa“ používá gesta, snaží se napodobovat slova Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

60 Intelektuální schopnosti ve 12 měsících dítě pravděpodobně
rozumí významu slůvka „ne“ rozumí jednoduchým otázkám, např. „kde je babička“ a odpovídá ukazováním je velmi zvědavé snadno nalézá schované předměty prozkoumává předměty různými způsoby, např. házením Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

61 pochopí příčinu i následek začíná chápat, k čemu se používají předměty
ví, že věci existují, i když je nevidí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

62 chodí, zastavuje se a zatáčí
Vývoj od 1 do 2 let Pohybové dovednosti učí se chodit bez opory chodí, zastavuje se a zatáčí může být schopné běhat, i když má problémy se zpomalením při zatáčení umí si sednout do dřepu, chce-li něco zvednout, a zase si stoupnout při chůzi nosí předměty, je schopno je nosit v jedné ruce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

63 bezpečně vyleze na křeslo Zvládnutí ruky a prstů používá lžičku
pije z obyčejného hrnku učí se pouštět předměty, hází předměty, i když ne v přímém směru ukazuje prstem na věci, které chce má sklon používat obě ruce stejně, může se snažit nosit dvě věci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

64 otáčí zápěstím, aby odšroubovalo víčko
Sociální dovednosti a citový vývoj učí se být delší dobu bez matky hraje si s ostatními dětmi rádo pozoruje, co dělají ostatní děti, a napodobuje je chová se mile k hračce, k domácímu mazlíčkovi nebo k ostatním dětem pocítí vaši spokojenost nebo naopak smutek Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

65 vytváří si úzké vztahy s rodiči a blízkými členy rodiny
začíná dumat o tom, co cítí samo a co cítí ostatní může vám pomáhat s jednoduchými úkoly Řečové dovednosti mluví o tom, co vidí a co se právě učí postupuje od samotných slov k promluvám o dvou slovech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

66 obohacuje si slovník – obsahuje až 200 slov
rádo nazývá předměty každodenní potřeby když se na něco ptáte, reaguje slovně Intelektuální vývoj pamatuje si jednoduché situace, které se konají pravidelně spojuje si živé tvory s jejich obrázky učí se rozdílům mezi tím, co je doopravdy skutečné a co není Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

67 má rozvinutější představivost rádo si prohlíží knížky
začíná rozumět pojmu vlastnictví na konci druhého roku může mít zájem o nácvik používání nočníku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

68 Vývoj od 2 let do 3 let V této etapě dochází z fyziologického hlediska ke změnám v proporcích těla dítěte, končetiny se prodlužují a svaly používáním sílí, tím dochází k napřimování postavy a bříško se zplošťuje. Pohybové mezníky zvyšující se fyzické schopnosti dítěte směrují k lepší koordinaci pohybů a k lepší rovnováze Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

69 koncem třetího roku života dítě pravděpodobně umí
chodit po schodech a střídat při tom nohy shýbnut se pro hračku skákat a poskakovat šlapat na tříkolce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

70 koncem 3. roku života dítě pravděpodobně umí
Ovládáni ruky a prstů koncem 3. roku života dítě pravděpodobně umí obkreslit tužkou na papíře kruh obracet stránky v knížce po jedné kroužit zápěstím a odšroubovat víko ze sklenice Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

71 Sociální a emocionální mezníky
s rozvojem pojetí vlastní osobnosti a majetku začíná mít dítě problémy s tím, že se s nikým nechce dělit o matku ani o svoje věci vyjadřuje radost z určitých činností jeho emocionální oblast je široká Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

72 koncem 3. roku života dítě pravděpodobně umí
spokojeně trávit čas bez matky vyjadřovat své city k matce a k ostatním členům rodiny Myšlenkové a řečové dovednosti v této životní etapě je pro ně problematické rozlišovat mezi představami a skutečností dítě se učí při hraní rozlišovat skutečnost od fantazie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

73 koncem 3. roku života dítě pravděpodobně umí
splnit rozkaz o dvou částech hovořit ve větách o čtyřech až pěti slovech mluvit tak, že mu rozumějí ostatní členové rodiny hrát si imaginativní hry přiřadit předmět k obrázku v knížce třídit předměty do supin dle barev porozumět pojmu „dva“ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

74 zrcadlo – upevnit dítěti nerozbitné zrcátko dovnitř do postýlky
Hračky Dítě do 2 měsíců zavěšené pohyblivé předměty – hračka musí být dostatečně vysoko, aby ji dítě na sebe nestrhlo zrcadlo – upevnit dítěti nerozbitné zrcátko dovnitř do postýlky knížky, např. s obrázky nalepenými na kartonu chrastítka hrazdička – cvičební nářadí pro kojence, které se zavěsí nad kočárek nebo nad postýlku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

75 hlučné hračky – např. pískací kačenky
dítě od 2 do 4 měsíců hračky z různých materiálů – hladké plastové hračky, měkké textilní hračky, hračky měnící tvar při uchopení, hračky s hrbolatým povrchem, hračky musí být bezpečné hlučné hračky – např. pískací kačenky hra s míčkem – kojenci jsou nadšeni z předmětů, které se pohybují chrastítka a zavěšené hračky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

76 hračky s překvapením – např. panáček vyskakující z kornoutu
dítě od 4 do 6 měsíců hračky s překvapením – např. panáček vyskakující z kornoutu hudba a pohyb, např. dětská tamburína hračky, které pískají zkoumání podložky hračky k mazlení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

77 pískací, hlučící a hudební hračky
dítě od 6 do 8 měsíců autíčka maňásci hračky do vody skládací krabičky pískací, hlučící a hudební hračky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

78 domácí potřeby – pozor na nebezpečné kuchyňské nástroje
dítě od 8 do 10 měsíců knížky k dotýkání pianko domácí potřeby – pozor na nebezpečné kuchyňské nástroje dítě od 10 do 12 měsíců říkanky hračky na provázku – provázek by neměl být z bezpečnostních důvodů delší než 20 cm Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

79 měkké hračky, „plyšáčci“ dětský telefon
vkládačky – pevná nádoba s víkem s různě tvarovanými otvory, do kterých volně zapadají objekty různých tvarů a barev dítě od 12 do 16 měsíců stavebnice vyskakující hračky hračky k tlačení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

80 hračky s různými povrchy dítě od 16 do 20 měsíců stavebnice
modelovací hmota hra na pískovišti dítě od 20 do 24 měsíců skládanky pastelky a papír malování pomocí prstů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

81 obrázkové loto – pexeso knihy kniha vystřihování
otisky rukou otisky chodidel dítě od 24 do 28 měsíců obrázkové loto – pexeso knihy kniha vystřihování potřeby na malování – barvy určené speciálně pro malé děti tříkolka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

82 dětská čajová souprava panenky a jejich oblečení obrázkové domino
dítě od 28 do 32 měsíců skládanky hra s míčem dětská čajová souprava panenky a jejich oblečení obrázkové domino plastové stavebnice typu lego Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

83 dítě od 32 do 36 měsíců deskové hry převleky obrázkové loto
tužky a papír písmenka a číslice Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

84 Péče o nemocné dítě kojenci nedokážou ovládat teplotu těla jako větší děti a dospělí, u kojenců se normální teplota pohybuje v rozmezí 36, 5 a 37 °C, při měření v podpaží se jakákoli hodnota nad 37 °C považuje za zvýšenou teplotu, u malého dítěte se teplota projevuje mrzutostí, zarudnutím obličeje, pocením, změřte dítěti teplotu, poraďte se s lékařem a dle jeho doporučení podejte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

85 paracetamol, pokud má dítě teplotu vyšší než 38°C, v místnosti by mělo být spíše chladněji, dítě nemá být příliš teple oblečené, měřte dítěti teplotu vždy po dvou až třech hodinách, dokud nemáte jistotu, že klesá bez podávání léků Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

86 dítě musí mít stále dostatek nápojů čtěte dítěti něco pěkného
nechte dítě spát, pokud chce pokud dítě z postýlky neustále vstává, tak mu ji vždy upravte, aby vypadala lákavě připravte si ručníky a utěrky pro jistotu, kdyby dítě něco rozlilo aby dítěti nestoupla teplota, nesmí být příliš oblečené Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

87 nenuťte dítě do jídla, pokud samo nemá hlad buďte s dítětem co nejvíce
pokud dítě zvrací, nachystejte kbelík u postýlky pokud užívá léky, dbejte na přesné pokyny dávkování a osvojte si správnou techniku podávání léků Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

88 Zavolejte svému lékaři, pokud dítě: dýchá velmi hlučně nebo zrychleně
má problémy s polykáním má bolesti v břiše je neobvykle ospalé nebo podrážděné, má silné přetrvávající bolesti kdekoli má otok v třísle nebo na varlatech má vyrážku, vysokou horečku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

89 dýchá s obtížemi nebo je dušné má křečovitý záchvat ztratí vědomí
Naléhavý stav – odvezte dítě na pohotovost nebo volejte záchranku, pokud dítě: dýchá s obtížemi nebo je dušné má křečovitý záchvat ztratí vědomí má silné popáleniny stal se mu úraz a nemůže pohnout některou končetinou silně krvácí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK