Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar"— Transkript prezentace:

1 Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar

2 2 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Obsah dnešního semináře jak a kde dnes pracují naši uživatelé? proč usilovat o jednotné prostředí ? spojení všech knihovních sbírek a rovnoprávnost elektronických zdrojů ukázky systému Primo a porovnání s jinými systémy přidané služby Primo Central a bX diskuse

3 3 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Úvod v kostce v rámci vyhledávání a dodávání nastupují nové nástroje, které mohou být označovány jako: katalogy nové generace (next-gen OPACs) „discovery“ systémy jejich hlavní důraz je kladen na koncového uživatele, jeho potřeby a prostředí tak, aby byla zajištěna jeho maximální samostatnost a spokojenost

4 4 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Úvod v odkazech základní atributy „discovery“ systémů (Marshall Breeding) přehled nejlepších v analýze „Web Scale Discovery Services“ (Jason Vaughan, obsah není volně dostupný) scale-discovery-services scale-discovery-services Federated Search blog (Sol Lederman) article-on-discovery-services/ article-on-discovery-services/

5 5 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 1: jak a kde pracují naši uživatelé

6 6 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Kde dnes pracují naši uživatelé „google“ generace „mobilní“ generace „domácí“ generace – odkudkoliv

7 7 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Jak dnes pracují naši uživatelé rychle snadno pohodlně sociálně bez kontextu bez pevného rámce věří prvním výsledkům

8 8 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Jak dnes pracují knihovny orientovány fondy – tj. na obsah orientovány tradičními službami reaktivně, pod tlakem okolního prostředí (rozpočty, …) v konsorciích, pokud je to nutné knihoven je mnoho – jak velkou synergii produkují? dále se budeme věnovat problematice vyhledávání a dodávání

9 9 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Knihovny a vyhledávání (1) co mohou uživatelé v knihovnách nalézt? tištěné dokumenty z fondu Vaší knihovny na objednávku z fondu jiných knihoven elektronické dokumenty z placených databází volně přístupné („open access“) digitalizované dokumenty vybraný obsah internetu (nejen archivace webu)

10 10 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Knihovny a vyhledávání (2) jak se mohou uživatelé k obsahu dostat? různým způsobem v různých systémech často podle typu dokumentu každý způsob má obvykle: vlastní vyhledávání vlastní nápovědu vlastní řazení výsledků vlastní cestu k primárnímu dokumentu

11 11 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Současné technologie v knihovnách knihovní systém nativní rozhraní placených databází metavyhledávání linkovací server digitální knihovny a repozitáře systémy pro podporu výuky proxy server, jednotné přihlašování Jak jste spokojeni s vyhledáváním ve stávajících systémech? Funguje dobře a efektivně? Jsou vaši uživatelé spokojeni a chválí knihovnu? Potvrzují to rostoucí statistiky?

12 12 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Výzva pro knihovny sjednocení vyhledávacího prostředí sjednocení služeb na něj navázaných výsledek: efektivnější využívání zdrojů knihovny častější využívání zdrojů knihovny získání nových uživatelů opakované využívání zdrojů knihovny podobné řešení představují právě discovery systémy (např. Primo a Primo Central)

13 13 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 2: proč usilovat o jednotné prostředí

14 14 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Chceme mít spokojené uživatele… každý dotaz musí být prováděn ve všech zdrojích knihovny (tištěné, elektronické, digitalizované) jedna výsledková množina zobrazení plného textu na jedno kliknutí podpora SSO (Shibboleth, např. eduid.cz) integrace objednávání a čtenářského konta lépe jedno kvalitní řešení než pět průměrných

15 15 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Chceme mít samostatně pracující uživatele… chytré vyhledávání v elektronických zdrojích probíhá automaticky podle IP adresy nebo podle přihlášení lokální sbírky knihovny jsou vždy viditelné automatické sledování nových titulů automatické doporučování souvisejících dokumentů

16 16 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Výsledek… uživatelé pracují neustále přistupují k obsahu rychle a odkudkoliv (Shibboleth, proxy, …) sdílejí svůj názor mohou jít i vlastní cestou (G/GS) něco, co rádi ukážete i svým známým mimo knihovnu jednotné prostředí pro další rozvoj

17 17 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Co není jednotné prostředí pokud uživatel musí přecházet do jiných systémů pokud se musí uživatel opakovaně přihlašovat pokud ztrácí kontinuitu svého vyhledávání pokud musí začínat v discovery systému pokud nenabízí jednotné výsledky pokud neumožňuje začlenění libovolného zdroje

18 18 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 3: spojení knihovních sbírek a rovnoprávnost elektronických zdrojů

19 19 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Spojení knihovních sbírek různé fyzické a virtuální umístění sbírek různá povaha dokumentů v nich uložených různé metadatové formáty různí vlastníci, resorty a instituce ideální příležitost pro knihovny v akademickém prostředí dokumenty mimo tradiční knihovní sbírky zařazení starých i nových médií datové množiny spojení uživatelské komunity

20 20 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Rovnoprávnost knihovních sbírek všechny dokumenty ze všech sbírek jsou kandidáty na úspěšný výsledek každý dotaz prohledává všechny zdroje - zejména elektronické: výrazný podíl elektronického publikování výrazné náklady srovnatelné statistiky jejich využívání ale ne každá sbírka/dokument musí mít stejnou relevanci

21 21 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Relevance knihovních sbírek/dokumentů je různá discovery systém to musí respektovat knihovna musí umět stanovit, co je pro ni důležitější více a co méně (např. referenční a doporučená literatura, nové přírůstky, statistiky o využívání tištěného i elektronického fondu, lokální sbírky apod.) cílem je vyváženost jednotné výsledkové množiny je dobré se poučit z chování webových vyhledávačů

22 22 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Specifika elektronických zdrojů různé typy elektronických zdrojů (plné texty, abstrakty, bibliografie, citační databáze, apod.) různá kvalita jednotlivých zdrojů zachování původu záznamu deduplikace vs. frbrizace výsledků vazba mezi záznamem a plným textem by měla být volná a neměla by být determinována konkrétním zdrojem dodávání plných textů by mělo proběhnout v kontextu

23 23 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 4: Primo a podobné systémy

24 24 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Discovery systémy v odkazech základní atributy „discovery“ systémů (Marshall Breeding) přehled nejlepších v analýze „Web Scale Discovery Services“ (Jason Vaughan, obsah není volně dostupný) scale-discovery-services scale-discovery-services Federated Search blog (Sol Lederman) article-on-discovery-services/ article-on-discovery-services/

25 25 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo - úvod (1) cílem Ex Libris je poskytnout nejlepší nástroj pro vyhledávání a dodávání tištěných i elektronických dokumentů Primo = samostatný systém, lokální index sbírek, v.3 Primo Central = služba, „velký“ index (ca mil. odborných dokumentů, včetně plného textu)

26 26 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo - úvod (2) Primo zajišťuje jednotný přístup ke všem zdrojům knihovny včetně Primo Central a včetně čtenářského konta je k dispozici formou lokální instalace, hostované služby nebo jako aplikace z oblaku umožňuje institucionální i konsorciální nasazení

27 27 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo – jak funguje Primo lze chápat jako knihovní „google“ nenahrazuje stávající systémy (knihovní, linkovací server, apod.), pouze jejich rozhraní pro koncové uživatele skládá se ze 3 částí: rozhraní pro koncové uživatele rozhraní pro knihovníka-správce, který zejména: definuje zdroje dat, ze kterých je plněn lokální index nastavuje frekvenci procesu plnění upravuje vlastnosti koncového rozhraní sleduje statistiky vyhledávací stroj, který provádí dotazy

28 28 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo – ukázka vyhledávání bez přihlášení

29 29 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo – detaily stručného vyhledávání

30 30 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo – detaily stručného vyhledávání

31 31 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo – ukázka vyhledávání po přihlášení

32 32 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo ve světě – pár příkladů více než 800 knihoven kompletní národní řešení pro finské knihovny, muzea a archivy kompletní národní řešení pro islandské a lucemburské knihovny Oxford University, British Library rakouské konzorcium OBV německá knihovní síť KOBV dánské konzorcium v čele s KB evropské univerzity: ETH, Mannheim, Aalborg, KU Leuven, Berlin americké univerzity: Vanderbilt, Iowa, Notre Dame, Brigham Young a další: Yonsei, Haifa, Auckland, Melbourne, …

33 33 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Zahraniční zkušenosti z elektronické konference uživatelů: 30. srpna: TUG (Waterloo, Guelph, Wilfrid Laurier), Canada 9. září: Curtin Univ., Australia 21. září: Swinburne Univ., Australia 29. září: Oxford, UK (http://solo.bodleian.ox.ac.uk/)http://solo.bodleian.ox.ac.uk/ 18. října: British Library, UK (http://searchbeta.bl.uk/) „This is offering Primo v3 to our users for the first time which clearly brings a significant improvement to their experience.“http://searchbeta.bl.uk/ 19. října: KB, Denmark (http://rex.kb.dk/) „Our general experience with the new version has been positive overall.“http://rex.kb.dk/ lepší přehled z www stránek uživatelů:

34 34 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo ve světě – Oxford

35 35 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Testování systémů Primo a Primo Central nabídka zazněla na konferenci INFORUM v květnu 2010 demo prostředí bylo připraveno v polovině června 2010 nyní tuto možnost využívá ca 20 knihoven (~ 8 mil. záznamů) 90% příprav zajišťujeme na naší straně, trvá ~ 1-2 týdny typické fáze, které následovaly po domluvě: stažení dat, včetně exemplářových údajů k lokálnímu indexování jejich kontrola, normalizace, doplnění z externích zdrojů, deduplikace a frbrizace po skončení importu indexování v prostředí Prima úprava vzhledu, vlastní nastavení a autentizace čtenářů zapojení Primo Central

36 36 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Testování Prima – různé případy Národní knihovna ČR katalogy, digitální knihovny, webarchiv, elektronický obsah Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové regionální knihovny, katalog, digitalizovaný a elektronický obsah Západočeská univerzita katalog, elektronický obsah a databáze Ostravská univerzita katalog, databáze, kvalif. práce, elektronický obsah a MSVK Knihovna Akademie věd ČR katalog, digitalizovaný a elektronický obsah, webarchiv, publikační činnost, vydavatelský archiv

37 37 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo – další informace + testování podrobnosti najdete v: prezentaci a příspěvku z akce INFORUM speciální www stránky Primo blog rovněž se můžete zúčastnit testování Prima na vlastních datech zkušenost se sjednoceným vyhledáváním je lepší jednou zažít než desetkrát slyšet

38 38 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo blog – informace pod pokličkou

39 39 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Primo - další vývoj očekávané nové vlastnosti podpora „open data“, integrace datových množin pokročilé vyhledávání ve speciálních formátech personalizace relevance nabídka služeb podle kontextu uživatele (místo, čas, …) integrace licencovaného českého (slovenského) obsahu propojení s dalšími knihovními systémy podle zájmu

40 40 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 4: Primo a podobné systémy

41 41 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Discovery systémy v odkazech základní atributy „discovery“ systémů (Marshall Breeding) přehled nejlepších v analýze „Web Scale Discovery Services“ (Jason Vaughan, obsah není volně dostupný) scale-discovery-services scale-discovery-services Federated Search blog (Sol Lederman) article-on-discovery-services/ article-on-discovery-services/

42 42 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Podobné nástroje jako Primo komerční (EDS, Summon, WorldCat Local, …) open source systémy (VUfind, Blacklight, …) podobné neznamená stejné pozor na rozdíly: k čemu nástroj slouží ? splňuje základní podmínky ? podpora metavyhledávání ? jaká je míra Vaší kontroly ? dokážete zajistit neutralitu ? jiný vývojový cyklus a obchodní/provozní model

43 43 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Základní atributy „discovery“ systémů nevěřit, ale ověřit! rychlé, jednoduché, intuitivní používání jednotné rozhraní navigace pomocí faset DYM, návrhy/našeptávání RSS pokrytí relevantního obsahu

44 44 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Hledat jedinečné vlastnosti které se vyrovnávají s informačním přehlcením: konfigurovatelná relevance (zlato vs. šum) seskupování výsledků (FRBR) doporučení a statistiky integrace uživatelského prostředí včetně aktivit otevřené rozhraní pro vlastní vývoj a jejich sdílení

45 45 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Co je třeba u discovery systémů sledovat vývoj a rozvoj uživatelské komunity elektronické konference a dostupné informace dlouhodobé a udržitelné plány srovnávací studie plnění vzdáleného indexu elektronických zdrojů podporu metavyhledávání vhodnost a zkušenosti s nasazením v rámci typu instituce

46 46 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Spolupráce s open source systémy Blacklight i VUfind řeší vyhledávání v lokálních sbírkách zapojení elektronických zdrojů je podporováno pouze v rámci samostatného vyhledávání architektura open source řešení má svá omezení Primo Central Bridge umožňuje sjednocení výsledkové množiny nyní se podívejme podrobněji na službu Primo Central

47 47 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 5: služby Primo Central a bX

48 48 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Co je Primo Central ? „velký“ index elektronických zdrojů na základě smluv mil. záznamů (podmínky vstupu) cestovní mapa, podílíte se na plnění měříme zastoupení Vašich elektronických zdrojů každý záznam je opatřen informací o původu vlastní profil, ve kterém rozhodujete, jaké zdroje se mají aktivovat

49 49 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Různé možnosti zapojení Primo Central společná výsledková množina samostatná výsledková množina Primo Central Bridge pro spolupráci s open source nástroji Primo Central jako zdroj v Metalibu (NK, CVTI) Primo UI pro uživatele MetalibPrimo UI

50 50 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Národní obsah v Primo Central volně dostupný obsah (souborný katalog, článková báze, oborové bibliografie, wiki, šedá literatura, aj.) licencovaný obsah agentury zabývající se monitoringem médií a přehledy tisku tisková kancelář, televizní a rozhlasový archiv právní databáze elektronické knihy

51 51 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Měříme Váš obsah v Primo Central analýza procentuálního zastoupení počet elektronických titulů (ISSN/ISBN/název) počet předplácených titulů počet recenzovaných titulů

52 52 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Co je bX ? doporučovací služba analýza užívání elektronických zdrojů, chování uživatelů a míra podobnosti dvou článků jak se liší od impact faktoru? přidaná hodnota pro vědeckou komunitu a pravá vlastnost „ discovery “ systému může vycházet z celosvětových nebo jen Vašich statistik výborné zkušenosti z NK ČR, UK i UTB ve Zlíně

53 53 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice 6: shrnutí

54 54 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Jedno prostředí pro uživatele volba nové generace vyhledávání je důležité rozhodnutí v pravý čas, když jste připraveni integrace všech zdrojů důraz je třeba klást na využívání zdrojů vyzkoušejte si sami na svých datech

55 55 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 24. února 2011, Košice Otázky / diskuze.


Stáhnout ppt "Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar"

Podobné prezentace


Reklamy Google