Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMatěj Mareš
1
Grantový projekt multimediální učební pomůcky „Česká společnost v novodobé Evropě – osudy, vazby, vzdálení a sjednocování 1914 – 2009“
2
Cíl prezentace Seznámit účastníky semináře se zkušenostmi se zaváděním multimediálního vzdělávacího nástroje do pedagogického procesu
3
Program prezentace 1. 1. Úvod 2. 2. Seznámení se strukturou a rozsahem multimediální učební pomůcky (MUP) 3. 3. Ilustrace přístupu učitele ke konečným prvkům MUP 4. 4. Prezentace přípravy učitele na hodinu s podporou MUP 5. 5. Zkušenosti s vytvářením podmínek pro zavádění MUP do pedagogického procesu 6. 6. Hodnocení MUP 7. 7. Diskuse
4
1. Úvod - 1 Zkušenosti vedení projektu s projektováním multimediálních učebních pomůcek (MUP): „Armáda ČR v mírových misích“ – MUP pro přípravu jednotek A Č R vyčleněných do zahraničních misí – předáno generálnímu štábu A Č R v r. 2001 „Obrazy z českých dějin 1914 -2004“ – MUP pro pražské Z Š a S Š – implementace do výuky ve školním roce 2007 – 2008 Hodnocení projektu školským odborem pražského magistrátu v r. 2008: ……“Jedná se o mimořádný počin, jenž si klade za cíl provést učitele dějepisu, základů společenských věd, českého jazyka, výtvarné a hudební výchovy a jejich žáky 20. stoletím“.
5
1. Úvod - 2 Ocenění MUP od GPI - Gesellschaft fur Padagogik und Information e.V. …. fur das didaktische Multimediaprodukt DVD,,Obrazy z českých dějin 1914 – 2004“ (Bilder aus der tschechischen Geschichte 1914 – 2004), das Comenius Edu Media Siegel zuerkannt Berlin 25.06.2010
6
1. Úvod - 3 - komplikace při realizaci projektu Rozhodnutí výběrové komise MŠMT o redukci projektu MUP prezentovaného v žádosti o finanční podporu: snížení požadovaných finančních prostředků cca o 50% zkrácení doby projektování MUP o 1 rok (tj. na 2 roky) zrušení 1. klíčové aktivity (Pořízení informačních zdrojů) ponechání názvu a monitorovacích ukazatelů projektu beze změny. Hlavní vynucená opatření přijatá vedením projektu: zrušení dvou plánovaných témat (Transformace centrálně řízené na tržní ekonomiku a Důsledky přílivu informační civilizační vlny na českou společnost) přizpůsobení rozpočtu přípustnými metodami modifikace plánovaného systému přípravy pedagogů na zavádění MUP do výuky.
7
2. Struktura a rozsah MUP Rozdělení etapy 1914 – 2009 do 11 dějinných období 10 témat prezentovaných v každém dějinném období a časová osa Textová a multimediální podpora koncových prvků MUP Rozsah informačního zázemí MUP Úvodní a hlavní obrazovka MUP
8
11 dějinných období - 1 1914 – 1918 : První světová válka a česká společnost. Vznik Č eskoslovenska 1918 – 1929 : Č eská společnost v zakladatelském prvním desetiletí demokratického Č eskoslovenska 1929 – 1939 : Č eskoslovenská a česká společnost v dramatickém druhém desetiletí Č eskoslovenska 1939 – 1945 : Druhá světová válka a česká společnost. Zápas o nové Československo
9
11 dějinných období - 2 1945 – 1948 : Česká společnost v obnoveném Československu. Proměny politické, národnostní a sociální 1948 – 1960 : Československo a česká společnost v totalitním komunistickém režimu 1960 – 1968 : Československo a česká společnost na cestě k reformnímu „Pražskému jaru“
10
11 dějinných období - 3 1969 – 1980 : Československo a česká společnost za totalitní „normalizace“ 1980 – 1989 : Československo a česká společnost v krizovém čase komunistických režimů 1989 – 2004 : Rozdělení Československa. Vřazování České republiky do sjednocované Evropy Vřazování České republiky do sjednocované Evropy 2004 – 2009 : V Evropské unii
11
10 témat v každém dějinném obdob í Ú vodn í charakteristika Mezinárodn í situace Česk é dějiny Politické uspoř á d á n í Ekonomika Armáda Věda a technika Uměn í a kultura TV a sport Každodennost a časová osa
12
Textová a multimediáln í podpora Témata jsou dekomponovaná do kapitol a podkapitol (koncových prvků MUP) Každé kapitole (podkapitole) je přiřazena dostupná textová a multimediáln í podpora: Video Audio Foto Texty a dokumenty Mapy
13
Rozsah MUP 1100 kapitol resp. podkapitol 28 hod. videa (dokumentárn í ch filmů a citací z dokumentárn í ch filmů) 8,5 hod. zvukových záznamů cca 2.500 stran textu a dokumentů informace o stovkách významných osobností stovky map 4.500 fotografií
14
Shrnutí V důsledku značného rozsahu informačního zázemí MUP vznikly nároky: na zabezpečení snadného přístupu pedagogů ke koncovým prvkům MUP a jejich multimediální podpoře na vytvoření předpokladů pro začlenění vybraných prvků MUP do konceptu výkladu na dané téma (tj. na přípravu hodiny s využitím MUP) na uchování konceptu hodiny na dané téma s využitím MUP a na možnost jeho opakovaného využití.
15
3. Ukázky přístupu učitele ke koncovým prvkům MUP Úvodní (první) – nepřekročitelná obrazovka výklad obsahu - důraz na poučení o dobových komentářích způsob přechodu na hlavní obrazovku MUP Hlavní (druhá) obrazovka (obrazovka aplikace): volba jednoho z jedenácti dějinných období volba tématu, kapitoly a podkapitoly struktury obsahu v daném období zobrazení jednoho z rejstříků (video, audio, mapy, osobnosti) zobrazení časové osy daného dějinného období spuštění vyhledávání v celé databázi identifikace koncových prvků MUP
16
4. Příprava hodiny s podporou MUP Způsoby vyhledávání základních (koncových) prvků MUP pro zařazení do konceptu hodiny: hledáním ve struktuře obsahu MUP vyhledáváním v rejstřících s použitím fulltextového prohlížeče prostřednictvím časové osy.
17
Obrazovka aplikace – rejstříky Práce se seznamem kapitol – levý sloupec Šipka před názvem kapitoly indikuje přítomnost dalších podkapitol Klepnutím na šipku dojde ke skrytí podkapitol Klepnutím levého tlačítka dojde k aktivaci kapitoly (kapitola je označena žlutou barvou a podtržením) Multimediální záznam je rozdělený do pěti druhů: obrazový záznam obrazový záznam zvukový záznam zvukový záznam fotografie fotografie text text Mapy Mapy Názvy elementů daného druhu jsou zobrazeny na horní liště
18
Obrazovka aplikace – anglická jazyková mutace (English) Charakteristiky všech dějinných období v levém sloupci obrazovky aplikace mluvené slovo Text Other movies 9 filmů v anglické jazykové mutaci názvy filmů na horní liště obrazovky
19
Záložky Význam záložek – urychlení práce Vysvětlení pojmu identifikačního čísla prvku – ikona řetězu Tvorba záložek Pomocí uložení identifikace aktuálního prvku – ikona řetězu – přidat k záložkám Pomocí ručního zadání identifikace prvku a následného přidání k záložkám Zobrazení vybraných záložek a jejich editace: přesun nahoru, dolů, na začátek, na konec seznamu záložek, smazání záložky. Práce se záložkami Aktivace menu pro práci se záložkami – poslední ikona vpravo nahoře Načíst záložky Uložit záložky Uložit záložky jako (do konkrétního souboru - třeba na USB paměť učitele) Ukončit práci se záložkami. Podpora - www.cesivevrope.cz - charakteristika projektu – ukázky ovládání www.cesivevrope.cz - www.cesivevrope.cz -
20
5. Zavádění MUP do výuky Příprava učitelů na zavádění MUP do výuky provedení 22 seminářů ve všech krajích ČR, a to ve spolupráci s krajskými školskými úřady a vzdělávacími institucemi jednotlivých krajů uskutečnění dvou celostátních konferenci k zavádění MUP do vzdělávacího procesu celková účast – 529 pedagogů. Využití metody peertutoringu motivace realizátorů metody (účastníků školení a konferencí) výkazy o využití MUP ve výuce.
21
Informace o využití MUP ve výuce Stránka třídní knihy s datem využití MUP v konkrétní třídě, ofotografovaná digitálním fotoaparátem, nebo seznam žáků přítomných při výuce s využitím MUP ověřený podpisem učitele a razítkem školy. Téma hodiny a seznam použitých prků MUP. Připomínky k MUP. Návrhy na použití MUP ve výuce. Hodnocení MUP.
22
6. Hodnocení MUP Ze stanoviska člena České učené společnosti prof. PhDr. R. Kvačka, CSc. k MUP: …….„Dvacáté století bylo sice dějinně "krátké", ale přineslo tolik událostí, že poznat je a pochopit je vskutku nesnadným interpretačním cílem. Soubor „Česká společnost v novodobé Evropě 1914 – 2009“ k tomu přispívá způsobem zcela originálním, zajištujícím mimo jiné dialog a aktivní vztah mezi pedagogem a žákem. Jako dokumentární dílo určené pedagogickému užití nemá obdobu v dnešní produkci svou komplexností, přístupem i vyzníváním“. Prof. PhDr. Robert Kvaček, CSc.
23
Hodnocení MUP pedagogy - 1 „Myslím, že se tato MUP stane vyhledávanou. Nabízí množství materiálu, který studentům může pomoci lépe se projít kusem naší historie - přibližuje témata, která by se měla stále připomínat…. pojmům vlastenectví, odvaha, hrdost dává konkrétní příběhy a tváře….“ (Gabriela Manová, SPŠ Tábor). Děkuji za příjemně strávený den na konferenci k MUP 30. 8. 2012 a také za podnětnou MUP (Eva Stehlíková, SOŠ Karlovy Vary). Multimediální učební pomůcka „Česká společnost v novodobé Evropě 1914 – 2009“ je velmi významné dílo, podporující výuku mnoha vyučovaných předmětů… Zmiňovaná MUP by se měla stát platnou součástí výuky na základních i středních školách“ (Mgr. Radoslav Staněk, ZŠ Vémyslice). „Ještě jednou velice děkuji za poskytnutí úžasné pomůcky do školy. Udělala jsem její propagaci i mezi svými kolegy a pevně věřím, že neskončí na polici v kabinetu, ale že ji budeme všichni rádi využívat, S ohledem na hektický čas měsíc září jsme ji alespoň zkušebně začlenili do svých hodin (Mgr. Dagmar Švárová, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Milevsko).
24
Hodnocení MUP pedagogy - 2 Moc děkuji za informace a za vynikající učební pomůcku, která (aspoň si myslím) nemá v našich podmínkách obdoby. Už se moc těším na práci s ní (S. Švejcar, ZŠ Zámecká, Litomyšl). Píši Vám stran níže uvedeného projektu, jehož školení jsem se účastnil. Předně děkuji, že jste si dali takovou práci probrat se tolika materiály a sestavili smysluplný a funkční výukový materiál. Nyní na naší škole učím moderní dějiny a Váš datadisk se mi velmi hodí. Používám ho nejen pro výuku dějepisu, ale vhodné jsou i pasáže namluvené velmi kvalitní angličtinou (britštinou) k procvičení slyšeného a porozumění kontextu (Mgr. Pavel Stehno). Chci Vám a celému týmu poděkovat za skvělou práci, protože MUP je pomůcka 21. století - umožňuje samostudium žáků, vyhledávání informací, zlepšuje jejich čtenářskou gramotnost, poskytuje názornou výuku, doplňuje či nahrazuje výklad v mnoha předmětech - tím vzniká mezipředmětová návaznost atd.. Na naší škole to budeme využívat ve všech třídách (Petr Kollárik OA a VOŠE Tábor).
25
7. Diskuse a závěry
26
Kontaktn í ú daje Vedoucí manažer projektu: genmjr. v. v. Ing. et Ing. Stanislav Chromec, CSc. stanislav. chromec@cdmedia.czstanislav. chromec@cdmedia.cz, 602 180 518 stanislav. chromec@cdmedia.cz Finanční manažer projektu: plk. v.v. Dr. Miroslav Fehér plk. v.v. Dr. Miroslav Fehér fehm@seznam.czfehm@seznam.cz, 606 824 034 fehm@seznam.cz Webové stránky projektu: www.cesivevrope.cz www.cesivevrope.cz
27
Vedoucí manažer projektu Vedoucí manažer projektu děkuje účastníkům semináře za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.