Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PREMIER SKLADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Ing. Jitka Zborková, Ph.D. Účetní informační systém cvičení 4.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PREMIER SKLADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Ing. Jitka Zborková, Ph.D. Účetní informační systém cvičení 4."— Transkript prezentace:

1 PREMIER SKLADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Ing. Jitka Zborková, Ph.D. Účetní informační systém cvičení 4

2 založení skladu a dokladových řad, tvorba skladových karet, příjemky a faktury přijaté, zúčtování skladu;

3 V modulu skladu budeme pracovat s těmito oblastmi: 1. Zásobování: založení skladů (např. hlavní sklad, sklad zboží, sklad kancelářských potřeb, …) a definice možných pohybů na skladě, 2. Pohyby na skladě: tvorba skladových karet, vystavení a zaúčtování příjemek a výdejek, 3. Přehledy: zůstatky na skladě, na skladových kartách, kontrola skladů – zaúčtování, ocenění, inventura, …

4 ZALOŽENÍ SKLADU

5 Nejprve provedeme založení skladu zboží a definici číselníků – sortiment, měrné jednotky. V modulu sklad otevřeme nabídku seznam skladů / pohybů. Jako první založíme sklad, zvolte tedy seznam skladů.

6 Nyní se nám otevřel seznam skladů (dosud prázdný). Pro zavedení nového skladu zvolte nabídku nová. Nyní je třeba zadat: číslo a název skladu, předkontace (pro automatické účtování).

7 číslo skladu:1 popis:hlavní sklad zboží předkontace – uveďte předkontace pro zaúčtování zboží, převod mezi sklady provádět nebudeme, nechte jej volný; po vyplnění sklad uložte – uložit.

8 V seznamu skladů nyní vidíme nově založený sklad. Nabídku zavřete. (Pozn.: v případě, že se nezobrazí, zkuste z nabídky vyskočit a znovu se do ní vrátit.)

9 Stejným způsobem provedeme definici číselníků, nejprve měrných jednotek. Zvolte nabídku – seznam skladů pohybů / číselník měrných jednotek. Pomocí nabídky nová založíme jako měrné jednotky: ks – kus bal - balení

10

11 Tento úkol má každá účetní jednotka individuální – viz. zadání na pracovním listě… Dále je zobrazen postup a řešení pro společnost VIKTORKA !!!

12 Stejným způsobem provedeme definici číselníků – sortiment. Zvolte nabídku – seznam skladů pohybů / číselník sortimentů.

13 Zvolte možnost víceúrovňové zobrazení sortimentu. Pomocí nabídky nová přidáme nový sortiment.

14 VIKTORKA má tuto strukturu sortimentu: hračky: plyšáci panenky autíčka sportovní potřeby: cyklopotřeby Nejprve založíme „nadřazené“ sortimenty, uveďte pouze název, popis, sklad a každý hlavní sortiment barevně odlište. Předkontace se budou čerpat ze zadaného skladu.

15 VIKTORKA má tuto strukturu sortimentu: hračky: plyšáci panenky autíčka sportovní potřeby: cyklopotřeby Nejprve založíme „nadřazené“ sortimenty, uveďte pouze název, popis, sklad a každý hlavní sortiment barevně odlište. Předkontace se budou čerpat ze zadaného skladu.

16 Nyní založíme „podřízené“ sortimenty, nyní musíte zadat i nadřazený sortiment. VIKTORKA má tuto strukturu sortimentu: hračky: plyšáci panenky autíčka sportovní potřeby: cyklopotřeby

17 Po zadání všech sortimentů je struktura následovná: nalevo je víceúrovňové zobrazení, napravo je vidět veškerý sortiment;

18 SVATBA, s.r.o. nadřazený sortiment – oděvy (svatební oděvy) pánské – pánské obleky dámské – dámské šaty

19 AKVA-TERA, s.r.o. nadřazený sortiment – živočichové (akvarijní živočichové) ryby (akvarijní ryby) krevetky (akvarijní krevetky) ostatní (ostatní akvarijní živočichové)

20 MATERINKA, s.r.o. nadřazený sortiment – sladkosti (bio sladkosti) bonbony (bio bonbony) lízátka (bio lízátka) čokoláda (bio čokoláda)

21 JAZYKOVKA, s.r.o. nadřazený sortiment – slovníky (nemá žádný podřazený sortiment) nadřazený sortiment učebnice (jazykové učebnice) angličtina – učebnice anglického jazyka němčina – učebnice německého jazyka

22 SKLADOVÉ KARTY

23 Skladové karty založíme v sekci pohyby na skladě – skladové karty.

24 Tento úkol má každá účetní jednotka individuální – viz. zadání na pracovním listě… Dále je zobrazen postup a řešení pro společnost VIKTORKA !!!

25 Novou kartu založíme pomocí nabídky nová. V záložce základní údaje uveďte: inventární číslo (pokud kliknete na „kouzelnou hůlku“ – premier Vám oznámí, které další číslo v řadě je volné), název položky (dle faktury), sortiment (pomocí otazníku), měrnou jednotku (pomocí otazníku)

26 V záložce prodejní ceny zadáme za kolik budeme danou položku prodávat a s jakou sazbou DPH: kód DPH při prodeji – 36 Uskutečněná: základ daně 21%, aktuální PC (prodejní cena) – všechny položky prodáváte s 30% marží, aktuální prodejní cena s DPH se dopočte automaticky. Proveďte uložení karty.

27 Ve skladových kartách pro hlavní sklad zboží musí být založeny veškeré položky Vašeho zboží.

28 JAZYKOVKA, s.r.o. Hallo – učebnice AJ začátečníci Face2face CAE AJ pokročilí Guten Tag – učebnice NJ pokročilí Slovník AJ všeobecný Slovník NJ všeobecný

29 SVATBA, s.r.o. ESMERALDA svatební šaty PHOENIX svatební šaty BAHAMY svatební šaty PINGUIN bílý oblek pánský VELVET černý oblek pánský

30 AKVA-TERA, s.r.o. terčovec pravý BLUE SOLID (discus) terčovec MARIBO RED (discus) ampullaria australis šnek modrý neocardina crystal black – kreveta neocardina red cherry - kreveta

31 MATERINKA, s.r.o. bio gumoví medvídci bio lízátko krteček bio bonpari bio čokoláda mléčná luci bio kočičí jazýčky

32 PŘÍJEMKA A FAKTURA PŘIJATÁ

33 Nyní provedeme naskladnění zboží a zaúčtování faktury. Předpokládáme, že Váš skladník Vám oznámil, že veškeré zboží bylo v pořádku dodáno a převzato na sklad. Premier umožňuje automatické proúčtování faktury za nákup zboží na základě zadané příjemky, neboť ta obsahuje potřebné údaje. Budeme tedy postupovat následovně: vytvoříme příjemky a naskladníme nakoupené zboží, necháme automaticky vytvořit a proúčtovat fakturu za nákup zboží, kde již provedeme pouze kontrolu a doplnění chybějících údajů.

34 Příjemku vytvoříme v nabídce pohyby na skladě – příjemky. Zobrazí se nám založené dokladové řady, kde vybereme řadu SPŘ – skladová příjemka.

35 Novou příjemku založíme pomocí nabídky nová, a zvolíme ruční založení. Další postup je obdobný, jako když zakládáme fakturu přijatou. Příjemka se také skládá z hlavičky – základní identifikační údaje a položek dokladu – zboží, množství, cena, …

36 Nyní nejprve musíme zadat dodavatele do adresáře partnerů. Můžete si vybrat mezi dvěma možnostmi: otevřít si nové okno programu (nahoře malé plus) a v modulu dodavatelé – zvolit adresář partnerů a zadat jej (viz. minulé cvičení), nebo – vedle zkratky rozkliknout „otazníček“ a dole zvolit možnost přidat nového partnera, systém Vás automaticky přepne do adresáře.

37 V hlavičce příjemky je třeba zadat: dodavatele (poté co je založen v adresáři), číslo přijaté faktury, datum vystavení příjemky – stejné jako je datum vystavení faktury, Následně se přepne na položky dokladu.

38 Zde zadáme jednotlivé položky zboží: název nebo inventární číslo (položka se dohledá), množství, cenu za MJ, Premier automaticky spočte cenu celkem. Ve spodní části je návrh předkontace, jak se příjemka pro účtuje (ze zadání na skladu). Proveďte uložení a zadejte další položky.

39 V seznamu položek musí být zadáno veškeré zboží, které je na faktuře, uvedeno jeho množství a pořizovací cena (základ daně z faktury). Dále musíme vyřešit vedlejší pořizovací náklady – dopravu, která musí vstoupit do ceny zboží. Premier používá termín doprovodné náklady.

40 Zvolte nabídku doprovodné náklady a uveďte: popis – o co se jedná (doprava), korekce – částka v Kč, premiér spočítá o kolik procent k ceně se jedná, způsob rozpočítávání – zvolte dle základní ceny a potvrďte OK.

41 Premier rozpočítá vedlejší pořizovací náklady do ceny zboží, nyní tedy pořizovací cena je zvýšena o dopravu. Ve spodní části obrazovky je uvedena pořizovací cena celkem, která musí souhlasit se základem daně na faktuře. Po zadání všech položek a vedlejších pořizovacích nákladů se vraťte do hlavičky příjemky.

42 V hlavičce příjemky zvolte uložit. Premier se dotáže, zdali má k příjemce vytvořit další doklad – fakturu nebo výdajový pokladní doklad. Zvolíme přijatou fakturu, které se automaticky vygeneruje.

43 Premier nás nejprve upozorní, že budeme přepnuti do modulu dodavatelé – faktury / závazky. Po kontrole a uložení faktury přijaté nás modul vrátí zpět do příjemky.

44 Postup je nyní obdobný (totožný) jako když zadáváme fakturu ručně, jen údaje budou již převzaty z příjemky. Nejprve nás systém vyzve k volbě dokladové řady – v našem případě řada FAP – faktura přijatá.

45 Premier se nás nejprve dotáže, zda se jedná o doklad v cizí měně a zda je uplatněn jiný kód z DPH (např. reverse charge, nákup z EU, osvobozené plnění…) Jedná se o informace, které z příjemky nejsou patrné. Pro nás neplatí ani jedna ze skutečností, pouze tedy potvrdíme OK.

46 Dále se nás premier dotáže, na vedlejší pořizovací náklady, zda jsou vyúčtovány na faktuře či jiném dalším dokladu. V našem případě doprava je vyúčtována přímo na faktuře, a proto zvolíme ano, zahrnout náklady do faktury.

47 Do faktury je třeba doplnit údaje, které nejsou známé z příjemky: variabilní symbol, datum splatnosti. Poté se přepneme do položek dokladu.

48 V položkách dokladu je třeba zkontrolovat zaúčtování – předkontaci, kód a sazbu DPH. Zkontrolovat cenu – základ daně a daň. Ověřit, že na straně DAL je účet 321 – Závazky za dodavateli. Pokud je vše v pořádku, vrátíme se do hlavičky dokladu a fakturu uložíme. Premier nás automaticky přepne zpět do příjemky.

49 Ve skladové příjemce se nahoře objevil „žlutý lepík se sponkou“, který značí, že tato příjemka má vazbu na další doklad – naší fakturu přijatou. V případě, že „žlutý lepík se sponkou“ rozkliknete, objeví se doklady s vazbou. Pomocí malé „šipky“ u názvu partnera přeskočíme na tento doklad a zpět.

50 Vytvořte příjemky pro své zboží a zaúčtujte své faktury přijaté.

51 Ověřte stav na účtu 321 – Závazky za dodavateli – stejným způsobem jako v minulém cvičení – ověřte zůstatek v hlavní knize a v analytické evidenci – knize závazků (nezapomeňte na stejné období! letošní rok). V obou evidencích musí být stejný zůstatek!

52 ZAÚČTOVÁNÍ SKLADU

53 Po vytvoření a zaevidování příjemku do systému, je třeba zajistit, aby byly proúčtovány. Jejich vytvořením nejsou ještě příjemky zachyceny na účtech, neboť v podniku může být odlišná osoba účetního a skladního, který příjemky a výdejky vytváří. Po evidenci příjemek / výdejek v systému je provést jejich zaúčtování, za které zodpovídá účetní podniku (kontrola částek, předkontace, …)

54 Dále vybereme účtování skladu.

55 Premier se nás dotáže, zda chceme zúčtovat vybraný měsíc či hromadně zúčtovat více měsíců. V našem případě zvolíme první možnost – vybraný měsíc – prosinec 201X

56 Zadáme prosinec 201X a potvrdíme OK

57 Dále zvolíme, že chceme proúčtovat přírůstky na skladě – SP (skladové přírůstky) a potvrdíme OK

58 V návrhu pro zaúčtování vidíme měsíc, který účtujeme, datum dokladu a použitou dokladovou řadu, popis, částku a předkontaci.

59 Po proúčtování se objeví červené razítko zaúčtováno.

60 KONTROLA SKLADU

61 Po správném zaúčtování všech faktur přijatých a příjemek musí být zůstatek účtu 131 – Pořízení zboží 0Kč – ověřte, v hlavní knize.

62 Zůstatek na účtu 132 – Zboží na skladě (nalezneme v hlavní knize), musí souhlasit se stavem skladu, který ověříme v modulu sklad – přehledy – zůstatky na skladě

63 Přehled zůstatků na skladě je třeba nechat zobrazit ke konci roku, tedy k !

64 Dále můžeme vybrat jaký sklad a sortiment zobrazit a jak položky setřídit. V našem případě, necháme zobrazit vše. Pouze potvrdíme OK.

65 Nyní vidíme, jaké položky, v jakém množství máme na skladě. Celkové ocenění musí souhlasit se zůstatkem účtu 132 – Zboží na skladě.

66 Proveďte kontrolu těchto účtů: 321 – Závazky za dodavateli, 131 – Pořízení zboží, 132 – Zboží na skladě. Případné nesrovnalosti či chyby opravte

67 TAK DNEŠNÍ CVIČENÍ JE ZA NÁMI, TAK PŘÍŠTĚ


Stáhnout ppt "PREMIER SKLADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Ing. Jitka Zborková, Ph.D. Účetní informační systém cvičení 4."

Podobné prezentace


Reklamy Google