Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„mužský mozek“ „ženský mozek“. Rozdíly poznáme již u malých dětí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„mužský mozek“ „ženský mozek“. Rozdíly poznáme již u malých dětí."— Transkript prezentace:

1 „mužský mozek“ „ženský mozek“

2

3

4 Rozdíly poznáme již u malých dětí

5 biologické X sociální sex X gender

6 mozek ženy mozek muže  Rozdíl:  Donedávna přisuzován pohlavním hormonům  Před 4 lety prokázáno, že rozdíly se projevují dříve, než se v embryonálním vývoji začnou tvořit a uvolňovat

7 Obecné rozdíly mužského a ženského mozku Váha a velikost mozku muži > ženy  von Bischoff 1880  vysvětluje se celkovou vyšší tělesnou vahou u mužů

8 Rozdíly v mozkové kůře a v mozku  Hustota neuronů – vyšší u mužů  Počet nervových buněk – vyšší u mužů  Tloušťka mozkové kůry – podobná u obou pohlaví (vyváženost pravé a levé hemisféry)  Podpůrná nervová tkáň (neuropil) – více u žen = bohatší větvení dendritů a větší propojení mezi nervovými buňkami

9  Wernickeho oblast (řečové cenrum pro pochopení mluveného slova) – mírně větší dendritické větvení u žen a také růst pod vlivem vzdělání

10  Mužský mozek je uspořádán více asymetricky  Větší levá mozková hemisféra: u mužů = lepší verbální schopnosti u žen = lepší neverbální schopnosti  Muži vynikají v mentálních rotacích představ  Pohled evoluční psychologie

11 Řečové funkce Stejná řečová úloha u:  Pravorukých mužů – aktivuje levou hemisféru  Pravorukých žen – aktivuje obě hemisféry

12 Jak se to projeví prakticky?  Ženy – lepší schopnosti verbální komunikace  Lepší schopnost vyznat se v interpersonálních vztazích  Rozumějí si i ve společnosti, kde mohou mluvit všechny najednou  Rozumějí si i ve společnosti, kde mohou mluvit všechny najednou  Muži – lepší prostorová orientace

13 Jak se to projeví prakticky?  Hračky u dětí  Mužské - míče, autíčka -Podporují zručnost, orientaci  Ženské -Připravují na roli matky  Výzkum – batolata – televize – děvčata (tváře), chlapci (auta)

14 Gender a inteligence  Jak obecně vnímáme rozdíly v myšlení u mužů a u žen  Rozdíly v poznávacích schopnostech, které měří testy IQ, jsou velmi malé a stále se zmenšují  Prokázaná souvislost mezi velikostí šedé hmoty a inteligencí (objem šedé hmoty koreluje s inteligencí, kdežto objem hmoty bílé a prostoru mozkomíšního moku nikoliv)  Větší mozek neznamená větší inteligenci  Větší mozek neznamená větší inteligenci  Výsledky IQ testů u žen se pohybují kolem průměru, kdežto u mužů je více extrémů směrem nahoru i dolů

15 Jiné kognitivní funkce  Mužská převaha v prostorové orientaci  Matematické schopnosti – výzkumy neprokázaly konzistentní rozdíly mezi pohlavími  Mozek mužů – v obou temporálních lalocích je prokázán vyšší metabolismus glukózy – souvislost s matematickým uvažováním (není u žen)  Ale: chlapci mají vyšší výskyt matematických poruch učení

16

17

18 Šestý smysl a gender  Rozdíl v intuici mezi pohlavími nebyl příliš zkoumán  ALE existují důkazy, že ženy jsou lepší v neverbální komunikaci = případný důkaz ženské intuice  Pohled evoluční psychologie

19 Mezipohlavní rozdíly a nemoci  Muži vykazují vyšší výskyt MR v poměru 1,5 : 1  Ženy – deprese – 2 x častěji než muži  Ženy častěji - úzkosti  Dívčí populace – větší nadprodukce nervových buněk v prenatálním vývoji = ochrana proti ranému poškození mozku  V pozdějším věku se ale tato výhoda stává spíše nevýhodou – větší riziko demence u žen ve vyšším věku  Celková kognitivní porucha s Alzheimerovou ch. je mnohem znatelnější u žen – větší deficity v sémantické paměti

20 Úprava následků poškození mozku  Mnoho proměnných působících na tento proces (věk, pohlaví, lateralita, IQ, osobnost)  Ideální klient: mladá, inteligentní, optimistická, levoruká žena

21 STRES  MUŽI -mentální stres a statické cvičení -Lépe tolerují akutní stres  ŽENY -pobyt v sauně -Lépe tolerují chronický stres

22 PAMĚŤ  Výzkum zapamatování si stresujících událostí  Muži měli potíže s vybavováním holistického aspektu situace (auto)  Ženy měly potíže s vybavováním detailu (míč)

23 Jeden zajímavý názor Jeden zajímavý názor  Plháková: „Problematikou kognitivních rozdílů mezi muži a ženami se velmi často zabývají ženy psycholožky. Je možné, že proklamovaná ženská kognitivní nedostačivost je pro ně osobním problémem, se kterým se pokoušejí vyrovnat prostřednictvím vědeckého zkoumání dané oblasti.“

24 Jeden zajímavý test Jeden zajímavý test  Test naprogramování mozku:

25 Použitá literatura:  Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie, Praha: Portál  Časopis Vesmír:  Vinař, O. (2006). Ženský a mužský mozek, Praha: Psychiatrie, roč. 10, s  ku= (rotace kostek) ku= ku=

26 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "„mužský mozek“ „ženský mozek“. Rozdíly poznáme již u malých dětí."

Podobné prezentace


Reklamy Google