Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sociální sítě v regionální politice Jana Stachová, Zdenka Vajdová a kol. Lokální a regionální studia Sociologický ústav AV ČR, v.v.i Slovensko-české dny,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sociální sítě v regionální politice Jana Stachová, Zdenka Vajdová a kol. Lokální a regionální studia Sociologický ústav AV ČR, v.v.i Slovensko-české dny,"— Transkript prezentace:

1 Sociální sítě v regionální politice Jana Stachová, Zdenka Vajdová a kol. Lokální a regionální studia Sociologický ústav AV ČR, v.v.i Slovensko-české dny, Smolenice 2007

2 Cíle projektu SOCCOH Cíle projektu SOCCOH Vliv Evropské unie na politiku regionálního rozvoje ČR Vliv Evropské unie na politiku regionálního rozvoje ČR Výsledky analýzy sociálních sítí aktérů regionálního rozvoje a strukturálních fondů Výsledky analýzy sociálních sítí aktérů regionálního rozvoje a strukturálních fondů

3 Projekt The Challenge of Socio-economic Cohesion in the Enlarged European Union (Sixth Framework programme Priority 7) Projekt The Challenge of Socio-economic Cohesion in the Enlarged European Union (Sixth Framework programme Priority 7) London School of Economics & Political Science London School of Economics & Political Science Warsaw University, Faculty of Geography and Regional Studies Warsaw University, Faculty of Geography and Regional Studies Central European University, Centre for Policy Studies, Budapest Central European University, Centre for Policy Studies, Budapest Universitat Pompeu Fabra Universitat Pompeu Fabra Centre for Liberal Strategies, Sofia Centre for Liberal Strategies, Sofia Faculty of European Studies in Cluj-Napoca, Babes-Bolyai University Faculty of European Studies in Cluj-Napoca, Babes-Bolyai University Darmstadt University of Technology, Institute of Political Science Darmstadt University of Technology, Institute of Political Science

4 Cíle projektu SOCCOH Identifikovat rozdíly ve struktuře občanské společnosti mezi starými a novými členskými zeměmi EU. Identifikovat rozdíly ve struktuře občanské společnosti mezi starými a novými členskými zeměmi EU. Zjistit jak rozdíly v hladině sociálního kapitálu mohou souviset s mírou účinnosti politiky regionálního rozvoje v těchto zemích. Zjistit jak rozdíly v hladině sociálního kapitálu mohou souviset s mírou účinnosti politiky regionálního rozvoje v těchto zemích. Zjistit zda a popřípadě jak evropeizace regionální politiky může ovlivňovat hladinu sociálního kapitálu a podobu občanské společnosti a tak nepřímo působit na efektivnost politiky regionálního rozvoje. Zjistit zda a popřípadě jak evropeizace regionální politiky může ovlivňovat hladinu sociálního kapitálu a podobu občanské společnosti a tak nepřímo působit na efektivnost politiky regionálního rozvoje.

5 Sociální kapitál Sociální kapitál – sítě, normy a sankce ulehčující jednání (individuální, kolektivní) Sociální kapitál – sítě, normy a sankce ulehčující jednání (individuální, kolektivní) Bonding, bridging, linking Bonding, bridging, linking Linking - vytváří spojení mezi institucemi zodpovědnými za realizaci politiky regionálního rozvoje a občanskou společností či dalšími ekonomickými a sociálními aktéry. Linking - vytváří spojení mezi institucemi zodpovědnými za realizaci politiky regionálního rozvoje a občanskou společností či dalšími ekonomickými a sociálními aktéry.

6 Vliv regionální politiky soudržnosti Evropské unie Vytvoření regionálních vlád. Vytvoření regionálních vlád. Vliv předstrukturálních fondů EU na regionální rozvoj (regionální ekonomika, konkurenceschopnost regionální ekonomiky, infrastruktura). Vliv předstrukturálních fondů EU na regionální rozvoj (regionální ekonomika, konkurenceschopnost regionální ekonomiky, infrastruktura). Předstrukturální programy – dochází k interakci mezi již existující českou administrativní a politickou kulturou a principy prosazovanými Evropskou unií Předstrukturální programy – dochází k interakci mezi již existující českou administrativní a politickou kulturou a principy prosazovanými Evropskou unií

7 Regiony soudržnosti NUTS 2

8 Ekonomická situace regionů soudržnosti NUTS 2 NUTS 2 region2005 P 2006 P 2007 E 2008 E 2009 E 2010 E 2011 E 2012 E 2013 E Prague167.6172.7178.0183.4189.0194.7200.6206.7213.0 Central Bohemia58.959.961.062.163.264.365.566.667.8 South-West59.759.559.359.160.161.262.363.464.5 North-West47.145.844.643.444.144.945.746.547.3 North-East55.154.954.854.655.656.657.658.659.7 South-East57.657.457.156.957.958.960.061.062.1 Central Moravia50.349.849.248.649.450.351.252.153.0 Moravia-Silesia49.648.246.945.646.447.248.148.949.8 Czech Republic67.868.168.568.869.169.569.870.270.5

9 Analýza sociální sítě aktérů regionálního rozvoje Vybrat jeden region soudržnosti (NUTS 2) Vybrat jeden region soudržnosti (NUTS 2) Identifikovat nejdůležitější institucionální aktéry rozvoje regionu Identifikovat nejdůležitější institucionální aktéry rozvoje regionu Shromáždit data – standardizovaný, převážně formalizovaný rozhovor Shromáždit data – standardizovaný, převážně formalizovaný rozhovor Spočítat základní charakteristiky sítě – hustota a centralita – software UCINET Spočítat základní charakteristiky sítě – hustota a centralita – software UCINET Interpretovat výsledky a) pro síť podle krajů b) pro síť podle sektorů Interpretovat výsledky a) pro síť podle krajů b) pro síť podle sektorů

10 Jihočeský krajPlzeňský kraj Region soudržnosti Jihozápad Jihočeský kraj 0.510/0.4380.134/0.1180.352/0.315 Plzeňský kraj 0.134/0.1180.449/0.3310.255/0.216 Region Soudržnosti Jihozápad 0.352/0.3150.255/0.2160.333/0.333 Hustota sítí podle krajů: regionální politika / strukturální fondy

11 Sítě aktérů regionálního rozvoje v regionu soudržnosti NUTS 2 Jihozápad podle krajů

12 Veřejný sektorSoukromý sektorNNO Veřejný sektor0.455/0.3990.196/0.1520.245/0.202 Soukromý sektor0.196/0.1520.333/0.3330.136/0.045 NNO0.245/0.2020.136/0.0450.182/0.127 Hustota sítí podle sektorů: regionální politika / strukturální fondy

13 Sítě aktérů regionálního rozvoje v regionu soudržnosti NUTS 2 Jihozápad podle sektorů

14 Vliv neziskových organizací Neziskové organizace mají větší vliv na politiku regionálního rozvoje v Jihočeském kraji. Výsledkem programů EU je zvýšení tohoto vlivu. Neziskové organizace mají větší vliv na politiku regionálního rozvoje v Jihočeském kraji. Výsledkem programů EU je zvýšení tohoto vlivu. Princip partnerství je spíše naplňován v Jihočeském kraji, kde je také vyšší hladina generalizované a institucionální důvěry mezi zástupci regionálního rozvoje. Princip partnerství je spíše naplňován v Jihočeském kraji, kde je také vyšší hladina generalizované a institucionální důvěry mezi zástupci regionálního rozvoje.

15 Závěry Existující struktury politiky regionálního rozvoje determinují a ovlivňují struktury implementace strukturálních fondů Evropské unie. Existující struktury politiky regionálního rozvoje determinují a ovlivňují struktury implementace strukturálních fondů Evropské unie. Kraj s hustší a více horizontální sítí aktérů regionálního rozvoje a s užším propojením na orgány Regionu soudržnosti vykazuje rovněž vyšší hladinu sociálního kapitálu mezi zástupci těchto aktérů. Kraj s hustší a více horizontální sítí aktérů regionálního rozvoje a s užším propojením na orgány Regionu soudržnosti vykazuje rovněž vyšší hladinu sociálního kapitálu mezi zástupci těchto aktérů. Předpoklad: Vyšší hladina sociálního kapitálu souvisí s vyšší adaptabilitou na principy EU. Předpoklad: Vyšší hladina sociálního kapitálu souvisí s vyšší adaptabilitou na principy EU.


Stáhnout ppt "Sociální sítě v regionální politice Jana Stachová, Zdenka Vajdová a kol. Lokální a regionální studia Sociologický ústav AV ČR, v.v.i Slovensko-české dny,"

Podobné prezentace


Reklamy Google