Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu „Rozvoj a fungování mikroregionů“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu „Rozvoj a fungování mikroregionů“"— Transkript prezentace:

1 Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu „Rozvoj a fungování mikroregionů“ Humpolec Petr Rumpel, Ondřej Slach

2 Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita Měkké faktory regionálního rozvoje Obecně - nárůst významu MF:  ubikvitizace tvrdých lok. faktorů,  proměna výrobních struktur Definice MF podle Dziembowska-Kowalska, Funck, (1999): tvrdé faktory mají viditelný dopad na fungování firem v regionu („visible impact“) měkké lokalizační faktory mají neměřitelný, respektive těžko identifikovatelný vliv na fungování firem v regionu („invisible impact“)

3 Měkké faktory regionálního rozvoje Vybrané měkké faktory rozvoje: Kvalita a vzhled prostor a budov a jejich okolí (veřejná zeleň) Konsensus ekonomických (podnikatelských) aktérů a aktérů z veřejného sektoru Neformální kontakty v místě (sociální kvalita prostředí) Stabilita plánování (stabilita územního plánu a definování priorit města) Image obce (regionu) Význam tradic a historie lokality Lokální vázanost podniků a obyvatel Atmosféra obce Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

4 Měkké faktory regionálního rozvoje Příklad I: Enns ( obyvatel)  město s historickým centrem a s druhým největším přístavem v rámci celého Rakouska. Městem navíc prohází důležitá železniční tepna a také silniční komunikace nadregionálního významu.

5  V polovině devadesátých vzniklo na okraji Lince několik velkých NC + plus výstavba NC v samotném Enns = maloobchod v centru města začal výrazně stagnovat + problém Linzer strasse  2005: iniciace konceptu oživení městského centra a celého města Analytická část:  Analýza sortimentního mixu  Analýza trhu nemovitostí (koncentrace na strukturu BM – 20 % nekonkurenceschopných OJ + cca 18 % prázdné obchody a analýza volných ploch) Další fáze:  Konference na téma budoucnost centra města (Zukunftskonferenz)  Heslo: Centrum umírá Měkké faktory regionálního rozvoje Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

6 Měkké faktory regionálního rozvoje USP: CITTAslow Citta slow  Vychází z hnutí slow food - reakce na globalizaci, respektive „McDonaldizace “ (Ritzer, 1983) Kundera:  „Proč se vytratilo potěšení z pomalosti?“ nebo“ naše epocha se oddává démonu rychlosti, a proto sama sebe tak rychle zapomíná.“  Zakladatel: Carlo Petrini (reakce na snahy McDonald´s o otevření pobočky u Španělských schodů, 1986)  Slow food (85 tisíc členů ve132 zemích světa), organizace založena na lokálních Convinien (setkání ve vztahu ke gastronomii), sídlo italské město Bra Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

7 Měkké faktory regionálního rozvoje Cittaslow hnutí (Mayer, Knox, 2006)  Založeno v roce 1999 starosty italských měst Orvieto, Bra, Positano, Greve in Chianti – propojení s hnutím.  Hlavní idea – endogenní rozvoj!!! Hodnotící kritéria:  Město nesmí mít než 50 tis. obyvatel.  Přísná environmentální politika  Infrastruktura  Kvalita urbánního prostředí s využitím moderních technologií  Zhodnocování autochtoních produktů  Pohostinnost  Propagace – podpora regionální identity Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

8 Měkké faktory regionálního rozvoje Výsledky:  Pokles nevyužitých komerčních ploch ve městě klesl ve srovnání s rokem 2005 z 18 % na 4 %.  Počet přenocovaných stoupl mezi lety 2007 až 2009 o 30,5 % (22 525)  Zájem v zahraničí Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

9 IBA a regionální marketing Příklad II: Marketing IBA Vytvoření atraktivních produktů pro regionální marketing!!! Historie: 70. Léta „Schöne Grüße aus Rußland. Treffen Sie Ihre Vorurteile“ („Pěkné pozdravy z Ruska. Poznejte své předsudky“) měla silně ironický nádech, ale tato ironie nenašla pochopení u politiků a tak byl její dopad velice omezen. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

10 IBA a regionální marketing  rozsáhlá mediální kampaň „Porúří – silný kus Německa“ („Das Ruhrgebiet – ein starkes Stück Deutschland“). Investice 50 Mil. DM.  Veřejnosti se Porúří prezentovalo jako zelený region s širokou kulturní a volnočasovou nabídkou – nízká autenticita. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

11 IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

12 IBA a regionální marketing Der Pott Kocht.  Pott symbolizoval historickou tradici Porúří jako starého průmyslového regionu a Kocht znamenal vitalitu a dynamiku.  Nalezení vlastní USP právě díky projektům IBA. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

13 IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

14 IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

15 IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

16 IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

17 MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

18 MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

19 Děkuji Vám za pozornost Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity


Stáhnout ppt "Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu „Rozvoj a fungování mikroregionů“"

Podobné prezentace


Reklamy Google