Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B."— Transkript prezentace:

1 ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B

2 Abstrakce Vzniká ve 20.století, jeho přímým předchůdcem a inspirací byl kubismus Kořeny modifikací abstraktního umění jsou těsně spjaty s obrazovou sférou a experimentováním ve výtvarném umění, s vědními objevy na poli optiky, fyziky, ale i jiných oborů např. psychologie. Při aplikaci poznatků vědních oborů sehrála velkou roli i literatura a hudba.

3 Znaky (z lat. abstractus - odtažitý)
Nekonkrétní, neobjektové, nefigurativní, někdy označované i jako čisté umění. Nezobrazuje žádný předmět Snaha o vytvoření formy, která nepřipomíná reálnou skutečnost Vyjádření uměleckých hodnot pouze výtvarnými výrazovými prostředky, tvary, barvami, liniemi Využívá barvu, barevnou plochu, linii a pohyb. Barva je základem obrazu. Umělci vyjadřují svá přání, pocity a zkušenosti barevnými skvrnami, geometrickými obrazci, liniemi Divák je vtahován do tvorby

4 Geometrická abstrakce
Vychází z kubismu Užití geometrických tvarů orfismus - vznikl kolem r. 1913 - 1. směr geometr. abstrakce = malíři, kteří chtěli prostřednictvím barevné kompozice vyvolat hudební dojem neoplasticismus - vznikl kolem r. 1913 - používali vertikály a horizontály na sebe kolmé - bílá, šedá, černá → nepestré barvy - používali barvy základní (červená, modrá, žlutá) - časopis DE STIJL - zde se sdružovali umělci neoplasticismu ovlivnil architekturu funkcionalismu rayonismus = lučismus - vznikl v Rusku r. 1913 suprematismus - vznikl v Rusku r. 1913 [supremace - svrchovanost, nadvláda geom. tvarů] konstruktivismus - vznikl v Rusku r. 1917 - rozvoj techniky - stroje - inspirace pro malíře

5 Expresionistická abstrakce
Vychází z expresionismu Užití expresivních barev Umění po 2. světové válce Centrem - USA, Rusko, Anglie, Fracie (Evropa) 1. akční malba = mestická malba = imformel vnikla v americe ošklivý, nepěkný , důležitý je proces tvorby (akce) Evropská tvorba tachismus [tašismus] vznikl v Evropě z francouzského - la tache = skvrna není důležitý výsledek; návrat automatické tvorby (lití, cákání) práce s barevnou skvrnou lettrismus z francouzského - la lettre = písmo, znak řadí se zde i Apollierovi kaligrami art brut [art - brí] umění v syrovém stavu barevná omezenost svoji inspiraci hledají u mentálně postižených používají tzv. vysoké pasty - mnoho barvy barva je zajímá jako materiál né jako barva do malířského materiálu přidávají různé věci - písek, beton, štěrk, sádra (netradiční materiály)

6 Vasilij Vasiljevič Kandinskij
Ruský malíř, grafik, teoretik umění Považován za autora prvního abstraktního obrazu Pod vlivem ruského konstruktivismu se v jeho obrazech prosadily geometrické struktury Byla náhoda, že se dostal k abstrakci – ve svém ateliéru si všimnul, že na obraze, který byl obrácený ke zdi, nelze rozeznat jednotlivé předměty, barevný dojem na něj zapůsobil tak silně, že si uvědomil, že umělecký zážitek nastane i bez předmětu, stačí soustava barevných skvrn, čar, ploch, prohlásil, že předmět škodí obrazu! barva – působí na duši - svým obrazům dával hudební názvy – Improvizace, Kompozice, a čísloval je

7 Kandinský- tvorba

8

9

10

11 Mark Rothko 1903-1970 Americký malíř ruského původu
Jednou z nejvýznamnějších postav své doby Jeho umění bylo hlasem jeho generace, která představovala nové vyjádření v poválečném americkém umění Jeho nová forma abstrakce byla definována nevšedním uvědoměním si působení barev, tvarů, rovnováhy a kompozice, které měly v jeho pojetí umění společně s předmětem hlavní vliv na konečný dojem z obrazu. Rothkovy jednoduché barevné kompozice působily dojmem, že obsahovaly zvláštní hlubokou pravdu, jako by byly výsledkem dlouhé a namáhavé meditace. Rothkova plátna bez určitých forem představovaly pravé učení abstraktního expresionismu – přímou odpověď na nerozluštitelné tajemství lidské duše.

12 Rothko- tvorba

13

14

15 Paul Jackson Pollock 1912-1956 Jeden z největších amerických malířů
Svou činností zahájil tvorbu nové umělecké generace, která ztělesňovala ducha dobyJeho práce byl jakýmsi druhem duševního boje a vyžadovala tedy nadlidskou duševní sílu. Konfrontovat se s prázdným prostorem plátna a pokoušet se na něj promítnou pořádek a smysl je podle něj reprezentativní mezistupeň základní existenciální krize moderního člověka. Osvojil tzv. drip painting mezi roky 1947 až 1951 (žádné zaměření na kompozici, simultánně se míchající rozdílné barvy a jejich plastické střídání, silná energie a barevná bujnost, jedinečný způsob tahů) Problémy s alkoholem

16 Pollock- tvorba

17

18

19 František Kupka Český malíř a grafik světového významu, jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství Celé dílo Františka Kupky se do své konečné podoby utvářelo od prvopočátečního popisného realismu přes vlivy doznívajících malířských tendencí a směrů až ke konečnému vyústění do abstrakce. Samotná abstraktní tvorba Františka Kupky měla svůj specifický vývoj a zákonitosti. Šlo zde o zpracování tématu pohybu. Až do roku 1930 byly základem jeho nefigurativních obrazů realistické podklady, vrcholné období Kupkovy tvorby však představuje tzv. čistá abstrakce. Důležitou úlohu také sehrál Kupkův vztah k hudbě, vedoucí k rozvinutí výtvarného směru – orfismu

20 Kupka- tvorba

21 Kazimir Severinovich Malevich
Malíř a teoretik umění, průkopník geometrického abstraktního umění a původce avantgardního Suprematist hnutí Po počátcích ve futurismu a kubismu Malevič svou účastí na moskevské výstavě skupiny Oslí ocas se svým slavným obrazem ‚Černý čtverec na bílém pozadí‘ zcela změnil rozměr tehdejšího umění. Jeho dílo bylo založené na kompozici geometrických tvarů v základních barvách Malevič se svou tvorbou stal jedinečným umělcem, který našel nejen odvahu namalovat, ale také pojmenovat a definovat nový obrat v umění. Podle svých slov se ‚zabýval soustředěným pozorováním černé plochy. V tomhle čtverci vidím to, co kdysi spatřilo lidstvo v tváři boží.‘. V roce 1918 Maleviče jeho umění zavedlo logicky až do místa, kdy namaloval obraz ‚Bílá na bílé‘, konec abstrakce všech abstrakcí. Malevič si poté uvědomil, že jeho abstrakce již nemohla pokračovat, kapituloval a vrátil se spíše k figurativnímu umění.

22 Malevich- tvorba


Stáhnout ppt "ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B."

Podobné prezentace


Reklamy Google