Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST:Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu:Teplota a její měření POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:04 KÓD DUMu:IH_MOL_FYZ_04 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je vytvořena jako podpora výkladu pojmu teplota, její měření v 2. ročníku gymnázia a sextě. V úvodu je zmíněna situace, která má vést žáky k intuitivnímu zavedení pojmu teplota. Užití obrázků a schémat je zvoleno pro dobré pochopení a memorizaci. Závěrečný test zahrnuje nejen probírané téma, ale zmiňuje i otázky z dříve probíraného učiva a jeden malý přesah do literatury. Řešením testu je pojem navozující příští probírané učivo.Na úplný závěr je studentům nabídnuto možné téma na referát k probranému učivu. METODICKÝ POKYN:

2 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Obsah: 1.Zavedení pojmu teplota 2.Celsiova teplotní stupnice 3.Fahrenheitova teplotní stupnice 4.Test Texty s obr.doporučuji zapsat do sešitu.

3 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr.

4 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr. Úkol: Pokus se zformulovat podmínku, která musí být splněna, abychom mohli o těchto tělesech prohlásit: Tělesa mají stejnou teplotu.

5 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Nápověda: + =

6 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Řešení: Stejnou teplotu přiřazujeme tělesům, která při vzájemném dotyku zůstávají v rovnovážném stavu. Mění-li tělesa po uvedení do vzájemného dotyku své původní rovnovážné stavy, mají různou teplotu

7 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Měření teploty: 1)Volba srovnávacího tělesa – teploměr 2)Sestrojení teplotní stupnice 3)Stanovení jednotky teploty ______________________________________ a)Celsiova teplotní stupnice b)Fahrenheitova teplotní stupnice c)Termodynamická teplotní stupnice

8 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice : Základem jsou dva rovnovážné stavy realizované ve dvou nádobách - 1 a 2 Použita trubice naplněná kapalinou Trubici s kapalinou uvedena do kontaktu s obsahem nádoby 1 a nádoby 2 Kapalina v trubici po ponoření do nádob mění svoji výšku (změna teploty ~ změna objemu kapaliny)

9 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led

10 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára

11 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Přiřazena teplota 0°C Přiřazena teplota 100°C

12 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára 0°C 100°C úsek rozdělen na 100 stejných dílů

13 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára 0°C 100°C úsek rozdělen na 100 stejných dílů 1 díl ~ 1°C

14 TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Fahrenheitova teplotní stupnice … –anglicky mluvící země (VB, USA) –srovnání s Celsiovou teplotní stupnicí: 0°C ………….100°C 32°F …………212°F přepočet: 100 dílů 180 dílů

15 TEST (fyzikálně literární) Vyber správné odpovědi a zapiš si jejich kódy.

16 TEST 1.Změně teploty vzduchu o 10°C bude ve Fahrenheitově teplotní stupnici odpovídat: – změna o 10°F……… kód A – změna o méně než 10°F……… kód T – změna o více než 10°F……… kód K

17 TEST 2.Pokojové teplotě 20°C odpovídá ve Fahrenheitově teplotní stupnici: – 58°F……… kód M – 68°F……… kód E – 78°F……… kód P

18 TEST 3.Kdo je autorem románu 451°F? – Stieg Larsson……… kód F – Ray Bradbury……… kód I – John Irving……… kód S

19 TEST 4.Jeden stupeň Celsia je jednou ze sedmi základních jednotek soustavy SI. ano ………kód A ne ………kód N

20 TEST 5.V kapalinových teploměrech se k měření teploty využívá jevu: délková teplotní roztažnost ……kód H objemová teplotní roztažnost …kód V

21 TEST 6.Teploměr, jehož součástí je pásek ze dvou různých kovů se nazývá _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ teploměr Toto písmeno použij jako kód odpovědi

22 TEST Sestav z kódů odpovědí slovo související s teplotou.

23 TEST - ŘEŠENÍ William Thomson, známý spíše pod svým šlechtickým jménem lord Kelvin of Largs, se zabýval kalorimetrií a je po něm pojmenována základní jednotka teploty = jednotka termodynamické teplotní stupnice.

24 Námět na referát: Kapalinový, plynový, bimetalový, odporový, termoelektrický, radiační teploměr (princip, použití a jejich srovnání)

25 DÚ: Román „451°F“ 1.O jakou teplotu ve stupních Celsia se jedná? 2.Proč je v názvu románu zvolena tato teplota?

26 Zdroje: Autor neznámý. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google