Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kvalita celého řetězce je dána kvalitou nejslabšího článku. Elektroakustický řetězec.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kvalita celého řetězce je dána kvalitou nejslabšího článku. Elektroakustický řetězec."— Transkript prezentace:

1

2 Kvalita celého řetězce je dána kvalitou nejslabšího článku. Elektroakustický řetězec

3 Typické pořadí z hlediska malé kvality 1)reprosoustavy 2) 3) 4) (dlouho nic) 5) 6)poslechový prostor 7)neodborná obsluha 8)a další …

4 Délka vlny ve vzduchu λ = c f λ - délka vlny [ m ] c - rychlost zvuku [m/s] f - kmitočet zvuku [Hz] největší pohyb – kmitna (zesílení zvuku) bez pohybu – uzel (ztišení zvuku)

5 Vliv délky vlny  velikost reproduktoru  velikost reprobedny  velikost poslechového prostoru  tlumení překážkou  tlumení odrazu  … kmitočetdélka vlny 1 Hz340 m 20 Hz17 m 100 Hz3,4 m 1 kHz34 cm 10 kHz3,4 cm 20 kHz17 mm

6 Oblast možného slyšení práh bolesti hranice bolesti tichá učebna diskotéková hlasitost využitelný rozsah 65 dB

7 Rozložení výkonu  průměr četnosti výkonu na kmitočtu u běžné hudby

8 Rozložení výkonu  rozložení výkonu pro jednotlivá pásma  výkon pásma odpovídá ploše grafu výšky 10 W basy 100 w středy: 30 W

9 Širokopásmové reproduktory  univerzální reproduktory  pro nenáročné použití např. v dopravních prostředcích, televizorech a levné spotřební elektronice  maximální kmitočtový rozsah 45 – Hz, běžně 80 – 12 kHz  je nutné udat toleranci kmitočtové charakteristiky  speciální reproduktory  bodový zdroj signálu

10 Širokopásmové reproduktory  výhody  velký rozsah přenášených kmitočtů  jeden reproduktor v reproboxu  bez výhybky – beze ztrát  levné řešení  nevýhody  velmi zvlněná kmitočtová charakteristika  směrování na vyšších kmitočtech  větší zkreslení  vždy nedostatky na obou koncích zvukového spektra

11 TVM: ARO 567 AKUSTICKÁ DATA Jmenovitý šumový příkon 15 W krátkodobý maximální příkon 30 W Jmenovitá impedance 4 Ohm Rezonanční kmitočet Fs 110 Hz kmitočtový rozsah 80 Hz - 12 kHz Charakteristická citlivost 92 dB +/- 8 dB rezonanční kmitočet

12 TVM: ARX /4 AKUSTICKÁ DATA Jmenovitý šumový příkon 10 W krátkodobý maximální příkon 30 W Jmenovitá impedance 4 Ohm Rezonanční kmitočet Fs 100 Hz kmitočtový rozsah 65 Hz - 16 kHz Charakteristická citlivost 83 dB/W/m +/- 6 dB rezonanční kmitočet 130 Hz!

13 TVM: ARZ AKUSTICKÁ DATA Jmenovitý šumový příkon 30 W krátkodobý maximální příkon 90 W Jmenovitá impedance 8 Ohm Rezonanční kmitočet Fs 75 Hz kmitočtový rozsah 60 Hz - 20 kHz Charakteristická citlivost 91 dB/W/m +/- 14 dB! rezonanční kmitočet impedanční křivka

14 BEYMA: 10AG/N AKUSTICKÁ DATA Jmenovitý šumový příkon 50 W krátkodobý maximální příkon 100 W Jmenovitá impedance 8 Ohm Rezonanční kmitočet Fs 90 Hz kmitočtový rozsah 60 Hz - 17 kHz Charakteristická citlivost 97 dB/W/m +/- 6 dB

15 BEYMA: 10AG/N AKUSTICKÁ DATA Jmenovitý šumový příkon 50 W krátkodobý maximální příkon 100 W Jmenovitá impedance 8 Ohm Rezonanční kmitočet Fs 90 Hz kmitočtový rozsah 60 Hz - 17 kHz Charakteristická citlivost 97 dB/W/m +/- 6 dB

16 SEAS: MCA12RC typický středový - srovnání AKUSTICKÁ DATA Jmenovitý šumový příkon 110 W krátkodobý maximální příkon 400 W Jmenovitá impedance 8 Ohm Rezonanční kmitočet Fs 130 Hz kmitočtový rozsah 400 Hz - 5 kHz Charakteristická citlivost 86 dB/W/m +/- 2 dB

17 Pasivní reprosoustava  potřebuje jen jeden zesilovač pro basový (a středový) a výškový reproduktor ( = pro jednu reprosoustavu)  mezi zesilovačem a reproduktory je pasivní výhybka z LC členů, která musí:  rozdělit výkon podle frekvence do jednotlivých reproduktorů  být dimenzovaná na velký výkon  co nejméně ovlivnit funkci reproduktoru – především tlumení basového reproduktoru  mít co nejmenší ztráty výkonu  kvalitní pasivní výhybka (obzvlášť pro více pásem) je:  velmi drahá  NIKDY není možné splnit všechny požadavky

18 Dvoupásmová pasivní reprosoustava výšky basy zesilovač 6 dB / okt

19 Součástky

20 Dvoupásmová pasivní reprosoustava výšky basy zesilovač 12 dB / okt

21 Charakteristika 6 dB/okt - 3 dB = oba reproduktory hrají současně, polovičním výkonem:

22 Sklon 6 nebo 12 dB/okt oktáva 6 dB

23 Sklon 6 nebo 12 dB/okt oktáva 12 dB

24 Sklon 6 nebo 12 dB/okt oktáva 12 dB 6 dB

25 Impedanční závislost dynamického reproduktoru Ω jmenovitá impedance 8 Ω impedance na rezonančním kmitočtu - 54 Ω rezonanční kmitočet f r = 40 Hz rozsah použitelných kmitočtů rozšíření max. po f r dvojnásobek jmenovité impedance

26 Pasivní - aktivní  pasivní  jeden zesilovač pro jednu reprosoustavu  vzdálenost zesilovač – reprosoustava obvykle několik metrů  propojení dvojlinkou – záleží na průměru vodičů  aktivní  jeden zesilovač pro každé pásmo reprosoustavy  ke každé reprosoustavě musí být přívod  signálu  napájení 230 V

27 Třípásmová pasivní reprosoustava zesilovač 100 W 6 dB / okt výšky 10 W basy 100 w středy 30 W

28 Třípásmová pasivní reprosoustava výšky 10 W 100 W? basy 100 w zesilovač 100 W ? 12 dB / okt středy 30 W 100 W? Na reprosoustavu napsat, že má maximální příkon 100 W? Nebo 140 W? Nebo 300 W ?

29 Pasivní reprosoustava signál 230 V

30 Rozložení výkonu u pasivních reprosoustav  pasivní reprosoustavy použité pro hudební nástroje výšky 10 W 100 W ??? basy 100 w zesilovač 100 W středy: 30 W 100 W ??? vstupní signál: 100 Hz nebo 2 kHz nebo 10 kHz

31 Nevýhody pasivních reprosoustav  tlumivka v sérii s basovým reproduktorem  její odpor spolu s odporem přívodu podstatně zhoršuje tlumení vlastních kmitů především basového reproduktoru výšky basy zesilovač odpor dlouhého přívodu odpor drátu tlumivky

32 Nevýhody pasivních reprosoustav  tlumivka v sérii s basovým reproduktorem basyzesilovač odpor dlouhého přívodu odpor drátu tlumivky signál ze zesilovačeto, co slyšíme z repro Vliv malého činitele tlumení Dochází k „huhlání – dunění“ reprobedny stále na jednom kmitočtu.

33 Nevýhody pasivních reprosoustav  impedance reproduktorů se mění s kmitočtem  při proměnném odporu nejde navrhnout výhybku tak, aby měla ideální průběh propustnosti pásem

34 Nevýhody pasivních reprosoustav  impedance reprosoustavy se mění s kmitočtem  vliv na výkon a zátěž zesilovače Ω log f [Hz]

35 Nevýhody pasivních reprosoustav  vzájemné ovlivňování magnetických polí cívek

36 Konstrukce výhybek

37 Nevýhody pasivních reprosoustav  možnost kritické zátěže reproduktorů výšky 10 W basy 100 w zesilovač 100 W středy: 30 W vstupní signál: 100 Hz nebo 2 kHz nebo 10 kHz

38 Nevýhody pasivních reprosoustav  pasivní reprosoustavy použité pro hudební nástroje výšky 10 W 100 W ??? basy 100 w zesilovač 100 W středy: 30 W 100 W ??? vstupní signál: 100 Hz nebo 2 kHz nebo 10 kHz

39 Aktivní reprosoustava aktivní výhybka signál 230 V výšky basy středy

40 zesilovač 100 W zesilovač jen 30 W zesilovač jen 10 W aktivní výhybka signál 230 V výšky 10 W basy 100 w středy 30 W Rozložení výkonu u aktivních reprosoustav

41 Elektronická výhybka 24 dB/okt.  bezproblémově přesný průběh  strmost 12 dB/okt., ale i 24 dB/okt.:

42 12 dB/okt

43 Charakteristika 6 nebo 12 dB/okt? třípásmová, 12 dB / okt - kompromis mezi složitostí a kvalitou

44 6 dB/okt

45 Charakteristika 6 dB/okt třípásmová, 6 dB / okt - nepoužívá se – velké překrytí pásem

46 Aktivní vyhýbka 12 dB/okt vstup 20 Hz – 20 kHz výšky 4 kHz – 20 kHz středy 800 Hz – 4 kHz basy 20 Hz – 800 Hz

47 Aktivní -tlumení  minimální vzdálenost mezi zesilovačem a reproduktorem  minimální odpor vedení = maximální tlumení vlastních kmitů  na zátěž zesilovače nemá vliv odpor výhybky zesilovač 100 W


Stáhnout ppt "Kvalita celého řetězce je dána kvalitou nejslabšího článku. Elektroakustický řetězec."

Podobné prezentace


Reklamy Google