Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pohony vozidel možnosti a specifika Ing. Pavel Štěrba.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pohony vozidel možnosti a specifika Ing. Pavel Štěrba."— Transkript prezentace:

1 Pohony vozidel možnosti a specifika Ing. Pavel Štěrba

2 Pohonné jednotky v minulosti

3 Současnost pohonných ústrojí

4 Paliva LPG CNG PropanButanZbytek Léto40%60%<1% Zima60%40%<1% MetanDusíkZbytek G2099%1%<1% G2585%85%15%<1% V zahraničí může být složení LPG odlišné (až 80:20%)

5 Paliva Lihové směsi Vodík BenzínEthanolZbytek E8515%85%<<1% E1090%10%<<1% E595%5%<<1% SloženíFázeTeplotaTlak CGH2nestandardizovánoplynná20°C<70 MPa LH2nestandardizovánokapalná-253°Cnormál

6 Emise – porovnání paliv VozidloPalivo Homologační měření [g/km] COHCNO x CO 2 Volvo V BA LPG CNG Mitsubishi Shogun Sport 3.0 BA LPG Nissan Primera 1.8 BA LPG

7 Emise – porovnání paliv VozidloPalivo Homologační měření [g/km] COHCNO x CO 2 Citroen Berlingo 1.4 BA LPG CNG Opel Astra 1.6 BA CNG Ford Focus 1.8 BA LPG

8 Relativní srovnání motorů PalivoCOHCNO x PTCO 2 Výkon BA 100% - NM 30%95%500%100%85%<60% LPG 100%85%200%-85% 95% (99%) CNG 60%80%200%-70% 85% (97%) H2H2 -5%200%--75%

9 Spotřeba paliva LPG VozidloPalivoMetodikaSpotřeba Fiat Ducato BiPower BA EHK /11.0/12.9 l/100km LPG22.2/15.0/17.6 l/100km Ford Focus 1.8 BiFuel BA EHK /6.0/7.6 l/100km LPG14.8/8.0/10.5 l/100km

10 Spotřeba paliva CNG VozidloPalivoMetodikaSpotřeba Fiat Multipla BiPower BA EHK /7.5/9.0 l/100km CNG11.3/7.3/8.8 m 3 /100km Volvo V70 BiFuel BA EHK /6.9/9.0 l/100km CNG13.1/7.9/9.4 m 3 /100km Autobus (12 m, 13 t) NM SORT2 41 l/100km CNG43 kg/100km

11 Spotřeba paliva obecně PalivoSpotřeba BA100 % NM -11 % E5 +2 % E10+3 % E85+40 % LPG+29 % CNG-9 % Hybridní vozidla město -20% mimoměsto -3%

12 Vozidla na LPG/CNG "bi-fuel" – možnost rovnocenného provozu na dvě paliva BA + LPG BA + CNG "monovalent" – pohon pouze CNG převážně užitková vozidla a BUS – pohon CNG s nouzovým provozem na BA objem palivové nádrže BA max. 15 l – pohon LPG se startovacím a nouzovým provozem BA objem palivové nádrže BA max. 15 l

13 Vozidla na LPG (CNG)

14 Pohony vozidel Vozidla poháněná H 2

15 Vozidla na H 2 poháněná spalovacím motorem – emise NO x – dobrá regulace výkonu – horší ekonomika provozu – až na výjimky (BMW) se nepoužívá poháněná palivovými články – obdoba elektromobilu – zdroj el. energie - palivový článek – složitější regulace výkonu – rozměry palivových článků - zástavba do vozidla – odpad - destilovaná voda

16 Vozidla spalující H 2 Zdroj: BMW

17 Vozidla s palivovými články

18 Palivový článek

19 Trihybus

20 H2 plnící stanice Neratovice

21 Pohony vozidel Elektromobily

22 Vozidla poháněná výhradně el. energií Zdroj elektrické energie – akumulátory (dlouhodobá akumulace) – superkapacitory (krátkodobá akumulace) Rekuperace energie při brzdění Technická specifika – maximální rychlost – spotřeba / dojezd – výkon motoru – vytápění interiéru

23 Elektromobily Situace v České Republice – 90-á léta Škoda Favorit (Ejpovice) – Současnost EVC - osobní automobily SOR - elektrobusy ŠKODA - v přípravě model Octavia

24 Elektromobily - specifika Energetická výhodnost – městský provoz Výkon "na přání zákazníka" – "nekonečně vysoký výkon po nekonečně krátkou dobu" – technické údaje = 30-minutový trvalý výkon VozidloMěstská spotřeba Mimoměstská spotřeba Spalovací motor (l/100km) Elektromobil (kWh/100km)

25 Pohony vozidel Vozidla spalující současně NM+LPG

26 Pohon NM + LPG Pohon NM+LPG (DieselGas) – motor zůstává vznětový – nasávání velmi chudé směsi LPG – zhoršení emisí – problémy v částečných zatíženích – problémy s nadměrným výkonem – poměrně malé úspory paliva – v ČR v provozu 3 vozidla (stav k )

27 Pohon NM + LPG

28


Stáhnout ppt "Pohony vozidel možnosti a specifika Ing. Pavel Štěrba."

Podobné prezentace


Reklamy Google