Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Seite 1 Juni-06 Corporate Supply Chain and Procurement / Ihre AbteilungAutor Schutzvermerk / Copyright-Vermerk optional RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI V RYCHLOSTNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Seite 1 Juni-06 Corporate Supply Chain and Procurement / Ihre AbteilungAutor Schutzvermerk / Copyright-Vermerk optional RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI V RYCHLOSTNÍ."— Transkript prezentace:

1 Seite 1 Juni-06 Corporate Supply Chain and Procurement / Ihre AbteilungAutor Schutzvermerk / Copyright-Vermerk optional RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI V RYCHLOSTNÍ KANOISTICE

2 RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI  Obtížnější (oproti ostatním schopnostem)  Dlouhodobá záležitost  Vysoká (oproti ostatním schopnostem) uváděno, že až z 80% vrozené  Dáno % rychlých sv. vláken (bílá – Fast Glykolitic - FG) ROZVOJ GENETICKÁ PODMÍNĚNOST (obecné rychlosti - nikoliv rychlosti v r. kanoistice, která není „rychlostí“) Schopnost vykonávat pohyb maximální možnou rychlostí (do 10-15s) OBECNÁ DEFINICE

3 RYCHLOST REAKCE  na dotek  na zrakový podnět  na sluchový podnět JEDNOTLIVÝ POHYB LOKOMOCE  nespecifické  částečně specifické  specifické (pádlovaní)

4 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST TECHNIKA PSYCHIKA MORFOLOGICKÉ, ANTROPOMETRICKÉ PŘEPOKLADY VROZENÉ FYZIOLOGICKÉ PŘEDPOKLADY ENERGETICKÉ REZERVY VE SVALECH SÍLA RYCHLOST POHYBU

5 ADAPTAČNÍ ZMĚNY PŘI ROZVOJI RYCHLOSTI Vyšší rychlost a pohyblivost nervových dějů podráždění a útlumu B Uplatnění silových schopností ve velmi krátkých časových intervalech D Vyšší rychlost svalové kontrakce a relaxace C Vyšší energetické rezervy ATP, CP a glykogenu ve svalech A Lepší koordinace svalových skupin a aktivace většího množství sval. vláken E

6 VĚK ZAČÁTKU CÍLENÉHO RYCHLOSTNÍHO TRÉNINKU VYTRVALOST LZE ROZVINOUT DO MAXIMÁLNÍCH HODNOT V POZDĚJŠÍM VĚKU MOŽNOST ROZVOJE RYCHLOSTI ALE LZE V MLÁDÍ PROMARNIT  Formuje se nervový základ rychlostních projevů  Proto rozvíjet především obratnost a pohyblivost  Vhodný rozvoj „čisté“ rychlosti (především frekvence)  Vhodné je co nejširší spektrum dovedností souvisejících s rychlostí (hry, atletika, překážkové dráhy, štafety, šplh na tyči, ručkování na nářadí…) LET - ŽACTVO KE STIMULACI RYCHLOSTI JE URČITÁ ÚROVEŇ VYTRVALOSTI A SÍLY NICMÉNĚ NUTNÁ

7 TECHNIKA X RYCHLOST SNAHA O RYCHLÉ PROVÁDĚNÍ TECHNICKY NEDOSTATEČNĚ OSVOJENÝCH POHYBŮ JE KONTATRAPRODUKTIVNÍ JAK Z HLEDISKA RYCHLOSTI, TAK TECHNIKY ZÁKLADY správné TECHNIKY pádlování PODMÍNKOU smysluplného rozvoje rychlosti Jednotlivé druhy rychlostních schopností jsou na sobě relativně málo závislé Rozvoj rychlosti je efektivní v těch činnostech, ve kterých chceme dosáhnout výkonnosti Základy techniky pádlování je třeba zvládnout co nejdříve (cca do let) *Raue

8 RYCHLOSTNÍ TRÉNINK S ROSTOUCÍM VĚKEM MAXIMUM ROZVOJE RYCHLOSTNÍCH SCHOPNOSTÍ LET ZVÝŠENÍ RYCHLOSTI LOKOMOCE PŘEDEVŠÍM NA ZÁKLADĚ:  Rozvoji silových schopností  Zvýšením anaerobní kapacity DOROST, JUNIOŘI Přesto lze systematickým zatěžováním získanou úroveň rychlosti udržet i v pozdějším věku S věkem klesá elasticita vazivových a svalových struktur

9 TRÉNINK RYCHLOSTI  5-15 úseků je dáno trénovaností, udržením intenzity při neudržení intenzity jde o rychl.vytrvalost možno dělit do sérií, PESTROST  Čistě rychlostní – do 10s alaktátové, bez tuhnutí  Rychlostně laktátové s od 20s značné nároky na LA systém max. intenzitou lze absolvovat méně úseků ZATÍŽENÍ  2-5min obnova energetických zdrojů ve svalech vyrovnání kyslíkového dluhu zachování dostatečné aktivace CNS  lehce aktivní vyšší rychlost zotavných procesů udržuje dráždivost nervosvalového systému ODPOČINEK

10 RYCHLOSTNÍ BARIÉRA FIXACE DOSAŽENÉ ÚROVNĚ RYCHLOSTI - mámo obměňovaný, standardní způsob tréninku obtížné stupňování síly tréninkového podnětu PŘEKONÁNÍ BARIÉRY PRINCIP RYCHLOSTNÍHO KONTRASTU (OBMĚŇOVANÝ ODPOR) IDEOMOTORICKÝ TRÉNINK, např. při volné uvolněné procítěné jízdě PŘERUŠENÍ RYCHLOSTNÍHO TRÉNINKU ZAMĚŘENÍ NA SILOVOU PŘÍPRAVU ROZVOJ RYCHLOSTNÍ VYTRVALOSTI POSÁDKY, oproti singlu lehčí dynamičtější záběr, „převzetí“ rytmu

11 START REAKCE - nejvíce geneticky podmíněná, obtížné zrychlování reakce Samovolný trénink od mládí, zlepšování řádově setiny, podstatnější je soustředěnost, taktika, technika, pokyny startéra, význam bloků POZICE - pádlo před nejúčinnější fází záběru, pootoč., kanoe 20-30, kajak 10-15st, točná ruka AKCELERACE - síla klesá, záběr prodlužován, dosažení frekvence, prodluž. bezoporové fáze UVOLNĚNOST, SÍLA, TECHNIKA, FREKVENCE, nádech

12 LETMÝ START Ne tak vysoké frekvence - odpadá akcelerace z 0, včasnější využití delšího švihového záběru s relaxací v bezoporové fázi ÚSEKY Z JÍZDY A Z MÍSTA STŘÍDÁME A KOMBINUJEME UVOLNĚNOST, SÍLA, TECHNIKA, FREKVENCE, U MLADŠÍCH PREFERUJEME USEKY Z JÍDY - méně silově náročné

13 ROZCVIČENÍ Nutná podmínka účinné stimulace Zahřátí zkracuje rychlost vedení nervových vzruchů NEZBYTNÉ PRO PŘEDEJITÍ ZRANĚNÍM Stoupající rytmus Ideální 25-30, pod 10 nevhodné Klimatické podmínky v ČR cca březen – listopad, paralelně s TT Trénink rychlosti X teplotní podmínky

14  ÚVANA  nechuť, apatie  nízká motivace  nezájem  optimální naladění  svěžest, chuť  dráždivost, vzrušivost  maximální úsilí  koncentrace  soutěživost RYCHLOST PSYCHIKA X RYCHLOST

15 MĚŘENÍ RYCHLOSTI PŘI TRÉNINKU FREKVENCE PÁDLOVÁNÍ individuální, (TEPOVÁ FREKVENCE – nemá smysl) B EFEKTIVNÍ FP, posádky vyšší, 200m - už ne maximální, cca kajak 160, kanoe 90 RYCHLOST (GPS) C ČAS X teplota, vítr, hloubka, proud A Frekvence pádlování Motivační efekt

16 SPECIFIKA RYCHLOSTI NA VODĚ Značný odpor vodního prostředí v kanoistice jde o rychlostně silový výkon Význam tréninku výbušné a rychlé síly a jejich spojení s technikou pádlovaní Metody rozvoje spec. síly Jízda se závažím Jízda s brzdou Pádlovací bazénJízda na mělčině Pádlovací trenažéry Rumpály, tahadla Individuální přístup, především před soutěží, riziko narušení zažité techniky (rytmu) Nevhodné pro děti, naopak čistou rychlost, malá pádla,…cit

17 PODMÍNKA POHYBLIVOSTI A ELASTICITY Dostatečná svalová pružnost a kloubní rozsah podmínkou ekonomičnosti pohybu Systematické kompenzační cvičení, strečink jako prevence Dysbalance a tuhost limitem rychlostních schopností

18 Rychlostní disciplíny v kanoistice ne zrovna rychlostí Závod na 200m 30-40s – krytí převážně anaerobní glykolýzou Přirovnání – běh 300m do kopce - nejde o rychlost, obzvlášť kanoe (nízká FP) Rychlost v kanoistice využití především jako rychlostní rezerva, LA 200m na MS až od 1994, specializace až od roku 2010 (zařazení na OH) Nestěžejní zastoupení rychlých vláken, ale síla+technika+frekvence Rychlostní kanoistika = silově vytrvalostní sport Anaerobní kapacita, odolnost LA, udržení techniky, rytmu

19 Rychlostní trénink na vodě ne zrovna rychlostí Náročný LA trénink není z pohledu ST ani fyziol. rychlostní trénink Např. po 30s ( m) max. intenzitou je třeba mnohonásobně delší pauza než při úseku např s (bez zakyselení) Úmyslné nezotavení – LA trénink, blízký přípravě na 500m, variabilita CÍLENÝ NÁROČNÝ LA TRÉNINK NEVHODNÝ PRO DĚTI, vhodné do 15s Enzym, v průběhu dospívání se zvyšuje tolerance na LA

20 ZPOMALENÍ SVALŮ V RK se absenci rychlosti je třeba vyvarovat hlavně u mládeže Trvalejší absence rychlostního zatížení vyvolává zpomalení svalu Nejde o objem, ale systematičnost, pravidelnost a intenzitu


Stáhnout ppt "Seite 1 Juni-06 Corporate Supply Chain and Procurement / Ihre AbteilungAutor Schutzvermerk / Copyright-Vermerk optional RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI V RYCHLOSTNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google