Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vitamíny. Důležitá složka potravy Vitamín je látka převážně rostlinného původu, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vitamíny. Důležitá složka potravy Vitamín je látka převážně rostlinného původu, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám."— Transkript prezentace:

1 Vitamíny

2 Důležitá složka potravy Vitamín je látka převážně rostlinného původu, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám lidské potravy. Vitamíny usnadňují přeměny bílkovin, cukrů a tuků v buňkách živých organismů. Lidský organismus je až na některé výjimky nevyrábí. Při nedostatku vitamínů se mohou objevovat i velmi závažná onemocnění. 1

3 Rozdělení vitamínů V současné době je známo 13 základních typů vitamínů. Označujeme je písmeny velké abecedy. Rozdělují se do dvou skupin: a/ Rozpustné ve vodě: B-komplex (B 1, B 2, B 6, B 12 ), C b/ Rozpustné v tucích: A, D, E, K Úkol 1: Zařaď správně vitamíny A, B, C k obrázkům: 2 34

4 Kontrola úkolu 1 Rajče: C Ořechy: B Mrkev: A

5 Nejdůležitější vitamín C Projevy nedostatku: Snížení odolnosti proti infekci, zvýšená únava, krvácivost dásní, vypadávání zubů (kurděje). Zdroje – ovoce a zelenina Význam: Působí na tvorbu vaziva, kosti a chrupavky, zvyšuje odolnost proti infekcím a zrychluje hojení ran. Úkol 2: Napiš názvy rostlin bohatých na vitamín C: 5 6 8 Doporučená denní dávka vitamínu C je 60 – 100 mg. 2000mg / 100g 200mg / 100g 90mg / 100g 120mg / 100g 7

6 Kontrola úkolu 2 Paprika, šípek, černý rybíz, brokolice

7 Vitamíny B, B-komplex Význam: Ovlivňují látkovou výměnu, nervovou soustavu, nezbytné pro udržení normální krvetvorby Zdroje: Kvasnice, játra, srdce, ledviny nebo libové vepřové maso, klíčky obilovin, mléko, ořechy Úkol 3: Podle obrázků napiš názvy potravin obsahující vitamín B: 910 12 11 Projevy nedostatku: zvýšená únavnost, křeče svalstva, sklon k zánětům nervů, poruchy ústní sliznice, pomalé hojení zánětů,

8 Kontrola úkolu 3 Mléko, kvasnice, ledviny, ořechy

9 Vitamín A Význam: je nutný pro tvorbu, zrakového pigmentu používaného za nízkého osvětlení. Nedostatek vitamínu proto vede k šerosleposti. Vitamín A je také důležitý antioxidant. Dále je nezbytný pro udržování normální funkce sliznic - cest dýchacích, trávících i močových. Projevy nedostatku: šeroslepost, nadměrné rohovatění kůže, poruchy vazivových struktur. Úkol 4: Podle obrázků napiš, ve kterých potravinách se vyskytuje nejvíce vitamínu A: Doporučená denní dávka je 0,8 mg Zdroje: zelenina, plody, rybí tuk, játra, mléko, máslo, vejce 13 141516 17

10 Kontrola úkolu 4 Ryby, mrkev, máslo, špenát, meruňky

11 Vitamíny D, E, K Vitamín D Význam: ovlivňuje látkovou výměnu vápníku a fosforu v lidském těle Zdroje: ryby (rybí tuk), vnitřnosti, vejce, mléko Projevy nedostatku: odvápnění kostí a zubů, (zlomeniny, zvýšená kazivost zubů) Význam: důležitý antioxidant, vliv na tvorbu pohlavních buněk a správný průběh těhotenství Zdroje: rostlinné oleje, živočišné tuky, obilná zrna Projevy nedostatku: poruchy vstřebávání tuků a činnosti pohlavních žláz, neplodnost Význam: ovlivňuje srážlivost krve, proces mineralizace kostí, buněčný růst Zdroje: zelenina, maso, obiloviny, vejce, mléko Projevy nedostatku: velké krvácení i při malém poranění, řídnutí kostí (osteoporóza) Vitamín EVitamín K 19 20 2122

12 Úkol 5: Zdroje Vitamínů D, E, K Podle obrázků na snímku 11 napiš, ve kterých potravinách jsou obsaženy vitamíny D, E, K:

13 Kontrola úkolu 5 Vitamín D - Játra, vejce, ryby Vitamín E - Rostlinné oleje Vitamín K - Zelenina

14 Úkol 6: Opakovací test: 1. Může nedostatek vitamínů způsobit závažná onemocnění? anone 2.Je vitamín C rozpustný v tucích?anone 3. Způsobuje nedostatek vitamínu C zvýšenou krvácivost dásní? anone 4.Obsahuje nejvíce vitamínu C citrón?anone 5. Je vitamín B důležitý pro činnost nervové soustavy? anone 6.Ovlivňuje vitamín K srážlivost krve?anone 7.Způsobuje nedostatek vitamínu E šeroslepost?anone 8. Je doporučená denní dávka vitamínu A větší než 1mg? anone

15 Kontrola úkolu 6 1. Může nedostatek vitamínů způsobit závažná onemocnění? anone 2.Je vitamín C rozpustný v tucích?anone 3. Způsobuje nedostatek vitamínu C zvýšenou krvácivost dásní? anone 4.Obsahuje nejvíce vitamínu C citrón?anone 5. Je vitamín B důležitý pro činnost nervové soustavy? anone 6.Ovlivňuje vitamín K srážlivost krve?anone 7.Způsobuje nedostatek vitamínu E šeroslepost?anone 8. Je doporučená denní dávka vitamínu A větší než 1mg? anone

16 Použité obrázky: Obrázek 1: Dostupný pod licencí public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercat_de_la_boqueria.2.jpg Obrázek 2: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fruit3.JPG Obrázek 3: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hazelnuts_02.jpg Obrázek 4: Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karotten.JPG Obrázek 5: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosa_rubiginosa.jpeg Obrázek 6: Dostupný pod licencí public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schwarzejohannisbeere.jpg Obrázek 7: Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution 2.0 Generic license na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C3%83%C2%83%C2%94%C3%A3%C2%83%C2%BC%C3%A3%C2%83%C2%9E%C3%A3%C2%83%C2%B 3_green_pepper-garden.jpg Obrázek 8: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Broccoli_bunches.jpg Obrázek 9: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wet_yeast.JPG Obrázek 10: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kidnies_lamb.jpg Obrázek 11: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buttermilk-(right)-and-Milk-(left).jpg Obrázek 12: Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%C3%ADskov%C3%A9_o%C5%99echy.jpg Obrázek 13: Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution 2.0 Generic license na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rainbow_Runners.jpg Obrázek 14: Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karotten.JPG Obrázek 15: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spinazie_vrouwelijke_plant_(Spinacia_oleracea_female_plant).jpg Obrázek 16: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apricots_one_open.jpg Obrázek 17: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Butterdose.jpg Obrázek 18: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leber_Schaf.jpg Obrázek 19: Dostupný pod licencí public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fried_egg,_sunny_side_up.jpg Obrázek 20: Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uzen%C3%A1_makrela.jpg Obrázek 21: Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oil3.jpg Obrázek 22: Dostupný pod licencí public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%C3%A9gumes_03.jpg Mgr. Vaněk Vlastimil, autor


Stáhnout ppt "Vitamíny. Důležitá složka potravy Vitamín je látka převážně rostlinného původu, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám."

Podobné prezentace


Reklamy Google