Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ POČÍTAČE. Typy zařízení Vstupní zařízení Vstupní zařízení Klávesnice Klávesnice Optické snímače Optické snímače Interaktivní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ POČÍTAČE. Typy zařízení Vstupní zařízení Vstupní zařízení Klávesnice Klávesnice Optické snímače Optické snímače Interaktivní."— Transkript prezentace:

1 VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ POČÍTAČE

2 Typy zařízení Vstupní zařízení Vstupní zařízení Klávesnice Klávesnice Optické snímače Optické snímače Interaktivní vstupní zařízení Interaktivní vstupní zařízení Výstupní zařízení Výstupní zařízení Akustická Akustická Zobrazovací Zobrazovací

3 Vstupní zařízení Klávesnice Klávesnice Optické snímače Optické snímače snímače obrazu – skenery snímače obrazu – skenery snímače čárového kódu snímače čárového kódu snímače karet snímače karet snímače značek snímače značek Interaktivní grafická vstupní zařízení Interaktivní grafická vstupní zařízení Akustická vstupní zařízení (mikrofon) Akustická vstupní zařízení (mikrofon)

4 Klávesnice Slouží k vkládání dat od uživatele Slouží k vkládání dat od uživatele Základní funkce: převod stisknuté klávesy na vyjádření znaku v určitém kódu Základní funkce: převod stisknuté klávesy na vyjádření znaku v určitém kódu Elektronika klávesnice je nejčastěji realizována pomocí jednočipového mikroprocesoru řady Intel 804x. Ten zajišťuje veškeré činnosti: zjišťuje zda byla stlačena nějaká klávesa (kombinace kláves), určuje její kód a komunikuje s hostitelským počítačem pomocí pětižilového kabelu Elektronika klávesnice je nejčastěji realizována pomocí jednočipového mikroprocesoru řady Intel 804x. Ten zajišťuje veškeré činnosti: zjišťuje zda byla stlačena nějaká klávesa (kombinace kláves), určuje její kód a komunikuje s hostitelským počítačem pomocí pětižilového kabelu

5 Klávesnice Sekce na klávesnici Sekce na klávesnici 1.alfanumerická (abecedně číselná) 2.funkční – speciální funkce 3.numerická (číselná) 4.řídicí 5.indikátory přepínačů

6 Nové prvky na klávesnicích Nová tlačítka pro ovládání Windows nebo celého počítače (Power, Sleep) Nová tlačítka pro ovládání Windows nebo celého počítače (Power, Sleep) Tlačítka pro ovládání internetového prohlížeče a multimédií Tlačítka pro ovládání internetového prohlížeče a multimédií Vestavěné reproduktory Vestavěné reproduktory Čtečka magnetických karet Čtečka magnetických karet Trackball Trackball

7 Optický snímač – skener Skener – snímač obrazu – předlohu osvítí světlem a odražené světlo pomocí optického čidla převádí na elektrický signál Skener – snímač obrazu – předlohu osvítí světlem a odražené světlo pomocí optického čidla převádí na elektrický signál Černobílé skenery vyhodnocují pouze intenzitu odraženého světla a každému bodu předlohy přiřadí jeden z 256 odstínů šedi. Černobílé skenery vyhodnocují pouze intenzitu odraženého světla a každému bodu předlohy přiřadí jeden z 256 odstínů šedi. Barevné skenery rozlišují tři barevné složky (RGB – červenou, zelenou a modrou) a pro každý bod snímaného obrazu tak vygenerují 3 čísla. Barevné skenery rozlišují tři barevné složky (RGB – červenou, zelenou a modrou) a pro každý bod snímaného obrazu tak vygenerují 3 čísla. Barevné skenery používají buď tři zdroje světla (RGB), u kterých zjišťují intenzitu odrazu, nebo bílé světlo a jeho odraz pak rozkládají na tři složky. Barevné skenery používají buď tři zdroje světla (RGB), u kterých zjišťují intenzitu odrazu, nebo bílé světlo a jeho odraz pak rozkládají na tři složky.

8 Typy skenerů Ruční – předloha stabilní, po ní přejíždíme celým skenerem Ruční – předloha stabilní, po ní přejíždíme celým skenerem Stolní – předloha stabilní, nad ní se pohybuje snímací hlava Stolní – předloha stabilní, nad ní se pohybuje snímací hlava Rotační (bubnové) – předloha se nasadí na válec (buben), který rotuje kolem své osy. Na předlohu svítí laserový paprsek, jehož zdroj je umístěn v hlavici, která se při rotování bubnu posunuje napříč směru rotování předlohy. Tím je dosaženo druhého potřebného směru při snímání laserovým paprskem. Rotační (bubnové) – předloha se nasadí na válec (buben), který rotuje kolem své osy. Na předlohu svítí laserový paprsek, jehož zdroj je umístěn v hlavici, která se při rotování bubnu posunuje napříč směru rotování předlohy. Tím je dosaženo druhého potřebného směru při snímání laserovým paprskem.

9 Ruční skener Vzhledem k nízké ceně stolních skenerů se dnes používají už jen ve speciálních situacích. Výhoda: možnost skenování např. plátna obrazu.

10 Stolní skener Dnes již levné, připojení k PC přes paralelní port nebo USB.

11 Rotační (bubnový) skener

12 Technologie skenování CCD (Charge Coupled Device) CCD (Charge Coupled Device) Zdrojem světla zářivka, odražené světlo zachycují CCD čidla Zdrojem světla zářivka, odražené světlo zachycují CCD čidla CIS (Contact Image Sensor) CIS (Contact Image Sensor) Zdroj světla: tři řádky diod v barvách RGB jsou součástí čtecí hlavy, jeden řádek senzorů Zdroj světla: tři řádky diod v barvách RGB jsou součástí čtecí hlavy, jeden řádek senzorů Nemá zrcadla a čočky jako CCD, je levnější, avšak poněkud nižší kvalita snímání Nemá zrcadla a čočky jako CCD, je levnější, avšak poněkud nižší kvalita snímání Rotační skenery používají ke snímání fotonásobiče. Ty mají velký dynamický rozsah (např. jsou schopny rozlišit i několik fotonů) Rotační skenery používají ke snímání fotonásobiče. Ty mají velký dynamický rozsah (např. jsou schopny rozlišit i několik fotonů)

13 Zpracování obrazu Technologie OCR (Optical Character Recognition) Po nasnímání textu skenerem je výsledkem obrázek. Technologie OCR (optické rozpoznávání znaků) dokáže převést obrazy písmen na písmena a tedy obrázek textu na text v editoru. Řešeno programem v PC.

14 Další optické snímače datapen (řádkový skener) datapen (řádkový skener) snímač čárového kódu — převádí jej do alfanumerického kódu snímač čárového kódu — převádí jej do alfanumerického kódu snímač magnetických karet snímač magnetických karet snímač čipových karet snímač čipových karet snímač otisku prstu snímač otisku prstu snímač „otisku“ oka (duhovky) snímač „otisku“ oka (duhovky) snímač značek (SAZKA atd.) snímač značek (SAZKA atd.)

15 Interaktivní vstupní zařízení Umožňují vstup posloupností bodů (např. kreslení), dále také ukazování na určité objekty na obrazovce Umožňují vstup posloupností bodů (např. kreslení), dále také ukazování na určité objekty na obrazovce přímá – vstup se provádí daným zařízením přímo na zobrazovací jednotce (světelné pero, dotyková obrazovka) přímá – vstup se provádí daným zařízením přímo na zobrazovací jednotce (světelné pero, dotyková obrazovka) nepřímá – vstup se provádí mimo obrazovku (myš, tablet, joystick) nepřímá – vstup se provádí mimo obrazovku (myš, tablet, joystick)

16 Světelné pero Světelné pero – „tužka“ spojená s displejem kabelem. Obsahuje světlocitlivý prvek (fototranzistor, svazek optických vláken), který detekuje rastrový paprsek obrazovky. Řadič podle signálu shody a znalosti, kde je rastrový paprsek, určí pozici pera na obrazovce. Světelné pero – „tužka“ spojená s displejem kabelem. Obsahuje světlocitlivý prvek (fototranzistor, svazek optických vláken), který detekuje rastrový paprsek obrazovky. Řadič podle signálu shody a znalosti, kde je rastrový paprsek, určí pozici pera na obrazovce.

17 Dotyková obrazovka Principy činnosti Základní problém: zjistit polohu předmětu/prstu na obrazovce (x, y) Základní problém: zjistit polohu předmětu/prstu na obrazovce (x, y) A.Rezistivní (odporová) technologie – odporová a vodivá vrstva oddělené nevodivou vrstvou. Při promáčknutí (kontaktu obou vrstev) měřen odpor v obou osách. B.Technologie povrchové vlny – Zdroj ultra- zvuku v jednom okraji obrazovky, přijímač ve druhém. V místě doteku obrazovky se akustické vlny přeruší.

18 Dotyková obrazovka Principy činnosti C.Kapacitní technologie 1. Na čtyři rohy obrazovky se přivádí napětí 2. Elektrody napětí využívají k vytvoření homogenního napěťového pole 3. Dotek prstu odvádí proud z obou stran v závislosti na vzdálenosti od okrajů 4. Kontrolér vypočte polohu doteku prstu podle průtoku proudu

19 Nepřímá vstupní zařízení Myš – nejpoužívanější principy: Myš – nejpoužívanější principy: Otáčivý pohyb kuličky se přenáší na váleček, na jehož ose je kolečko s otvory, které se prosvěcují fotodiodou. Ze snímání tohoto paprsku se určí poloha a směr pohybu myši. Otáčivý pohyb kuličky se přenáší na váleček, na jehož ose je kolečko s otvory, které se prosvěcují fotodiodou. Ze snímání tohoto paprsku se určí poloha a směr pohybu myši. Bez kuličky – osvícení povrchu a odraz Bez kuličky – osvícení povrchu a odraz Trackball – „myš na zádech“ – pohybujeme přímo kuličkou. Použití např. u přenosných počítačů Trackball – „myš na zádech“ – pohybujeme přímo kuličkou. Použití např. u přenosných počítačů

20 Joystick, tablet Joystick – pákový ovladač – mikrospínače, které určí směr pohybu páky (případně potenciometry pro pozvolný pohyb) Joystick – pákový ovladač – mikrospínače, které určí směr pohybu páky (případně potenciometry pro pozvolný pohyb) Tablet – podložka tvořená mřížkou vodičů, která přijímá signál vyslaný perem Tablet – podložka tvořená mřížkou vodičů, která přijímá signál vyslaný perem

21 Výstupní zařízení Transformují elektronické signály do signálů vnímatelných člověkem. Transformují elektronické signály do signálů vnímatelných člověkem. Akustické – výstupem je zvuk Akustické – výstupem je zvuk Zobrazovací – výstupem je obraz Zobrazovací – výstupem je obraz zobrazovací jednotky (monitory, LCD) zobrazovací jednotky (monitory, LCD) tiskárny tiskárny souřadnicové zapisovače – plotery souřadnicové zapisovače – plotery

22 Zobrazovací jednotky 2 režimy činnosti 2 režimy činnosti grafický – plocha rozdělená na body grafický – plocha rozdělená na body textový – znaky zobrazené v pevném rastru textový – znaky zobrazené v pevném rastru V grafickém je zobrazení buď V grafickém je zobrazení buď rastrové – informace je o umístění a barvě bodů, které se mají zobrazit – bitmapa rastrové – informace je o umístění a barvě bodů, které se mají zobrazit – bitmapa vektorové – obraz je popsán sérií příkazů –kresli kruh s poloměrem r na pozici x, y,... vektorové – obraz je popsán sérií příkazů –kresli kruh s poloměrem r na pozici x, y,...

23 Zobrazovací jednotky, zobrazovací adaptéry Obraz je výsledkem spolupráce zobrazovacího (grafického) adaptéru a zobrazovací jednotky Obraz je výsledkem spolupráce zobrazovacího (grafického) adaptéru a zobrazovací jednotky Vývoj standardů zobraz. adaptérů: Vývoj standardů zobraz. adaptérů: HGC – 720  348, 2 barvy, znakový režim 80  25 znaků HGC – 720  348, 2 barvy, znakový režim 80  25 znaků CGA – 640  200, 16 barev (současně max 4), 80  25 znaků CGA – 640  200, 16 barev (současně max 4), 80  25 znaků EGA – 640  350, 64 barev (16), 80  43 znaků EGA – 640  350, 64 barev (16), 80  43 znaků

24 Zobrazovací adaptéry VGA – 640  480, 256 k barev (256 současně), 80  43 znaků VGA – 640  480, 256 k barev (256 současně), 80  43 znaků SVGA – 800  600 až 1600  1200, až 16 M barev SVGA – 800  600 až 1600  1200, až 16 M barev XGA XGA SXGA SXGA

25 Zobrazovací jednotky Podle zobrazovací technologie dělíme na Podle zobrazovací technologie dělíme na monitory – princip katodové trubice (CRT – Cathod Ray Tube) monitory – princip katodové trubice (CRT – Cathod Ray Tube) displeje s tekutými krystaly (LCD – Liquid Crystal Display) displeje s tekutými krystaly (LCD – Liquid Crystal Display) plazmové monitory plazmové monitory

26 Monitory na principu katodové trubice Usměrňovaný svazek elektronů způsobuje rozsvícení luminoforů na stínítku, kam dopadá skrz masku Usměrňovaný svazek elektronů způsobuje rozsvícení luminoforů na stínítku, kam dopadá skrz masku Podle typu masky dělíme na Podle typu masky dělíme na delta delta inline inline trinitron trinitron

27 LCD a plazmové displeje LCD (display z tekutých krystalů) – dvě desky pokryté elektrodami, mezi nimi tekuté krystaly. Krystaly polarizátoru podle přivedeného napětí stáčejí rovinu polarizovaného světla (o 0°–90°) a to poté s různou intenzitou prochází analyzátorem. LCD (display z tekutých krystalů) – dvě desky pokryté elektrodami, mezi nimi tekuté krystaly. Krystaly polarizátoru podle přivedeného napětí stáčejí rovinu polarizovaného světla (o 0°–90°) a to poté s různou intenzitou prochází analyzátorem. Plazmové – dvě elektrody a mezi nimi plyn (směs argonu, xenonu, neonu) – lepší vlastnosti než LCD, ale vysoké napájecí napětí. Plazmové – dvě elektrody a mezi nimi plyn (směs argonu, xenonu, neonu) – lepší vlastnosti než LCD, ale vysoké napájecí napětí.

28 Tiskárny Dělíme na Dělíme na mechanické/nemechanické mechanické/nemechanické sériové/řádkové/stránkové sériové/řádkové/stránkové konturové (celý prvek tiskneme najednou – jako psací stroj)/maticové konturové (celý prvek tiskneme najednou – jako psací stroj)/maticové Jehličkové tiskárny – hlava obsahuje několik jehel (9, 24, 48). V místě tisku se vysunou a přes barvící pásku udělají bod. Jehličkové tiskárny – hlava obsahuje několik jehel (9, 24, 48). V místě tisku se vysunou a přes barvící pásku udělají bod.

29 Tiskárny Řetězová tiskárna (sériová) – typový řetěz na kterém jsou znaky Řetězová tiskárna (sériová) – typový řetěz na kterém jsou znaky Řádková tiskárna s typovým válcem Řádková tiskárna s typovým válcem AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC …………. ……PAPÍR VÁLEC KLADÍVKA

30 Tiskárny Laserová tiskárna – využívá vlastností selenu – ve tmě jde o izolant, po osvícení jeho odpor klesne. Otáčející se kovový válec je pokryt vrstvou selenu, která se ve tmě nabije (kladně) na několik set voltů. Laserová tiskárna – využívá vlastností selenu – ve tmě jde o izolant, po osvícení jeho odpor klesne. Otáčející se kovový válec je pokryt vrstvou selenu, která se ve tmě nabije (kladně) na několik set voltů. Laserem se na něm vykreslí požadovaný obraz, tedy v těchto místech se vybije. Válec se popráší kladně nabitým práškem, který ulpí na osvětlených místech. Pak se celý obraz přenese na záporně nabitý papír. Prášek se na papíru zažehlí. Laserem se na něm vykreslí požadovaný obraz, tedy v těchto místech se vybije. Válec se popráší kladně nabitým práškem, který ulpí na osvětlených místech. Pak se celý obraz přenese na záporně nabitý papír. Prášek se na papíru zažehlí.

31 Princip činnosti laserové tiskárny rotující válec Laserový paprsek Zrcadlo Kazeta s tonerem a uhlazujícím válcem Papír Směr pohybu papíru Zažehlení toneru na papír Odstranění zbytkového náboje z válce Nabíjecí elektroda --- +

32 Tiskárny Inkoustová – několik trysek je součástí hlavy, těmi tryská inkoust na papír. Složením jednotl. barev vzniknou odstíny. Inkoustová – několik trysek je součástí hlavy, těmi tryská inkoust na papír. Složením jednotl. barev vzniknou odstíny. Termotiskárna – tisk na speciální papír, který při zahřátí v daném místě ztmavne. Termotiskárna – tisk na speciální papír, který při zahřátí v daném místě ztmavne.

33 Souřadnicové zapisovače (plotery) Dělíme podle Dělíme podle způsobu tvorby obrázku na způsobu tvorby obrázku na vektorový – perem, horší plochy, lepší čáry vektorový – perem, horší plochy, lepší čáry rastrový – inkoustové trysky – lepší plochy, horší čáry rastrový – inkoustové trysky – lepší plochy, horší čáry podle pohybu média podle pohybu média buď se posunuje papír v jednom směru a ve druhém pero buď se posunuje papír v jednom směru a ve druhém pero nebo pero v obou směrech nebo pero v obou směrech

34 Ploter

35 Ploter


Stáhnout ppt "VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ POČÍTAČE. Typy zařízení Vstupní zařízení Vstupní zařízení Klávesnice Klávesnice Optické snímače Optické snímače Interaktivní."

Podobné prezentace


Reklamy Google