Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVanessa Němečková
1
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SIX SIGMA (2)
2
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE KURZU Po absolvování tohoto kurzu budete: znát základní terminologii jakosti umět popsat metodologii Six Sigma a její použití pro zdokonalení jakosti umět použít postup šesti kroků k šest sigma na měření, zdokonalení a řízení jakosti
3
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Co je kvalita? Jak ji měříme? Kvalita je to, co vede k úplné spokojenosti zákazníka. S kvalitou je to jako s módou - neustále se mění, protože se mění i požadavky našich zákazníků. Sigma úroveň je univerzálním měřítkem kvality. Vyjadřuje úroveň počtu vad výrobku, služeb nebo informací
4
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK úplně prasklá chutnající přepraženě viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna kukuřice
5
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK KŘIVKA NORMÁLNÍHO ROZDĚLENÍ úplně praskláchutnající přepraženě viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna kukuřice upražení zrn kukuřice
6
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK VÝTĚŽNOST A SIGMA (posunuté rozdělení) +1 +2 +3 +4 +5 +6 -1 -2 -3 -4 -5 -6 výtěžnost 93,32% výtěžnost 99,379% výtěžnost 99,9767% výtěžnost 99,99966%
7
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Proč Šest sigma ? úplně prasklá mírně přepražená viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna pražené kukuřice Ještě ujde To je paráda 1 x úplně prasklá mírně přepražená viditelně přepražená částečně prasklá vůbec neprasklá zrna pražené kukuřice 1 x 66 % dobrýc h 17 % špatnýc h 6 x 100 % dobrýc h 0 % špatnýc h zákazník
8
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Víte, co by znamenala ve Spojených státech kvalita práce pouze na úrovni 4 sigma ? Více než 20 000 nesprávně předepsaných léků každý rok Více než 15 000 novorozenců upadlých lékařům, nebo sestrám každý rok Asi 8.6 hodin bez elektřiny, vody, topení každý rok Výpadek telefonních linek skoro 10 minut každý týden Dvě krátká nebo dlouhá přistání na letišti v Chicagu každý den (také v New Yorku, Los Angeles, Atlantě...) Téměř 500 nezdařilých chirurgických operací každý týden 2 000 ztracených poštovních zásilek každou hodinu
9
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ŠEST KROKŮ K ŠEST SIGMA VÝROBKUSLUŽBY Definice VÝROBKU, který vyrábíte, nebo SLUŽBY, kterou poskytujete 1 ZÁKAZNÍKŮ Identifikace ZÁKAZNÍKŮ a zjištění jejich klíčových požadavků2 POTŘEB Určení vašich POTŘEB k poskytování výrobků a služeb tak, aby uspokojovaly zákazníka 3 POSTUPU Definice POSTUPU, kterým vykonáváte vaši práci (sestrojení mapy procesu) 4 ZDOKONALENÍ ZDOKONALENÍ postupu tak, aby produkoval méně vad a omezení zbytečných činností 5 NEUSTÁLÉ NEUSTÁLÉ zdokonalování měřením, analýzou a řízením zdokonaleného procesu 6
10
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE PRVNÍHO KROKU Umět: PRODUKTY DEFINOVAT VAŠE PRODUKTY (VÝROBKY, SLUŽBY NEBO INFORMACE, KTERÉ POSKYTUJETE) JEDNOTKU URČIT JEDNOTKU(KY) MĚŘENÍ MNOŽSTVÍ VAŠICH PRODUKTŮ
11
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK JEDNOTKA MNOŽSTVÍ PRODUKTŮ (VAŠÍ PRÁCE) Je pozorovatelná a počitatelná Má počáteční a konečnou hodnotu - podle místa hodnocení jakosti práce (např. místo hodnocení vyhovuje-li váš produkt požadavkům nebo ne) Představuje ukončenou práci, která opouští vaši pracovní oblast Je to (obvykle) jednotlivé hodnocení a ne průměrná hodnota Souvisí s finálními výsledky, které se naše organizace snaží dosáhnout
12
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE DRUHÉHO KROKU Umět ZÁKAZNÍKY IDENTIFIKOVAT VAŠE ZÁKAZNÍKY POŽADAVKY ZJISTIT JEJICH KLÍČOVÉ POŽADAVKY VADA DEFINOVAT POJMY VADA, VADNÝ A DPU
13
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Moje muzika je vysoce kvalitní, zábavná a oblíbená. Jsem špičkou rocku a mé ceny jsou nejnižší v okolí !!! Oh, ty krásné, romantické španělské noci!
14
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK POČET VAD NA JEDNOTKU Defects per Unit - DPU POČET VAD ZJIŠTĚNÝCH PŘI PROHLÍDCE POČET PROHLÉDNUTÝCH JEDNOTEK DPU =
15
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE TŘETÍHO KROKU Umět CO POTŘEBUJETE ZJISTIT, CO POTŘEBUJETE VY OD VAŠICH DODAVATELŮ (VAŠE POŽADAVKY) ZDROJE NAJÍT MOŽNÉ ZDROJE VYHOVUJÍCÍ VAŠIM POŽADAVKŮM
16
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE ČTVRTÉHO KROKU Umět MAPU PROCESU SESTROJIT MAPU PROCESU VÝCHOZÍHO STAVU VÝHODY POPSAT VÝHODY SESTROJENÍ MAPY PROCESU
17
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK SYMBOLY POUŽÍVANÉ PRO SESTROJENÍ MAPY PROCESU Dílčí činnost nebo úkol Kontrolní nebo rozhodovací místo Začátek/konec procesu Čekání nebo prostoj Předem definovaná posloupnost známých dílčích kroků nebo činností
18
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA PROCESU
19
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DPU 0,000 0,200 0,106 0,306 0,130 0,436
20
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA PROCESU PRAŽENÍ HORKÝM VZDUCHEM
21
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DPU PRAŽENÍ HORKÝM VZDUCHEM 0,002 0,000 0,002 0,006 0,002 0,001 0,003 0,006
22
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE PÁTÉHO KROKU Umět DATA SHROMÁŽDIT DATA POMOCÍ ZÁZNAMU ČETNOSTÍ ZOBRAZIT ZOBRAZIT DATA POMOCÍ PARETOVA DIAGRAMU PŘÍČINY ANALYZOVAT PŘÍČINY VÝZNAMNÝCH VAD POMOCÍ DIAGRAMU PŘÍČIN A NÁSLEDKU ZDOKONALENÉ MAPY UVĚDOMIT SI DŮLEŽITOST SESTROJENÍ ZDOKONALENÉ MAPY PROCESU
23
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ZÁZNAM ČETNOSTI VAD POPCORN - STÍŽNOSTI ZÁKAZNÍKŮ - LEDEN VADA Chutná přepraženě Viditelně přepražené Neprasklé CELKEM TÝDEN 1 2 3 4 5 52 23 26 30 7 14 12 8 6 7 1 3 66 36 34 39 14 138 47 4 189
24
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK PARETŮV DIAGRAM
25
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DIAGRAM PŘÍČIN A NÁSLEDKU 1. krok přepražený popcorn
26
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DIAGRAM PŘÍČIN A NÁSLEDKU 2. krok přepražený popcorn zařízenímetody prostředílidé materiál měření
27
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK DIAGRAM PŘÍČIN A NÁSLEDKU 3. krok přepražený popcorn materiálzařízenímetody měřeníprostředílidé Poškozený hrnec (tenké dno) Regulace teploty Krátké třesení hrncem Dlouhé třesení hrncem Pozdě vysypáno z hrnce Množství oleje Hluk - není slyšet praskání Rozptylující Nezaškoleni Neznají proces Nepozorní
28
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK CÍLE ŠESTÉHO KROKU Umět BENCHMARKING CO JE TO BENCHMARKING DPMO URČIT DPMO SIGMA PROVÉST DPMO NA SIGMA (ÚROVEŇ) DOKUMENTOVAT DOKUMENTOVAT ZDOKONALENÍ STANDARDIZOVANOU FORMOU POKRAČOVAT POKRAČOVAT DÁLE
29
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK POČET VAD NA MILION PŘÍLEŽITOSTÍ Defects Per Million Opportunities - DPMO DPU x 1 000 000 POČET PŘÍLEŽITOSTÍ PRO VZNIK VADY NA JEDNOTCE DPMO = Počet vad na milion příležitostí (DPMO) je jednou z možností jak provést benchmarking úrovně kvality. DPMO umožňuje porovnávat různě obtížné produkty.
30
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK POČET VAD NA MILION PŘÍLEŽITOSTÍ Klasická příprava pukanců: DPU = 0,436 11 příležitostí pro vznik vady Proces pražení horkým vzduchem: DPU =0,006 7 příležitostí pro vznik vady 0,436 x 1 000 000 11 DPMO KL == 39 600 DPMO 0,006 x 1 000 000 7 DPMO HV == 857 DPMO
31
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Převod DPMO na Sigma úroveň
32
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK FORMULÁŘ AKČNÍHO PLÁNU KATEGORIE (Category) CO (What) KDY (When) KDO (Who) POZNÁMKY (Comments)
33
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK TREND ZDOKONALOVÁNÍ Skutečnost Cíl (10x každé 2 roky)
34
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK ZDOKONALOVÁNÍ JAKOSTI POPCORNU Přepražení, období červenec až leden KATEGORIE (Category) CO (What) KDY (When) KDO (Who) POZNÁMKY (Comments) Chutnající přepraženě Koupit nový hrnec únorMartinaOpožděno (peníze) Upravit regulaci teploty únorRichardProvedeno Praktické školení březenHankaBěží Snížení hluku v kuchyni březenRadomírBěží
35
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK MAPA POSTUPU ŠESTI KROKŮ START PRODUKTU DEFINICE PRODUKTU, KTERÝ POSKYTUJETE ZÁKAZNÍKŮ IDENTIFIKACE ZÁKAZNÍKŮ A POŽADAVKŮ POTŘEB URČENÍ VAŠICH POTŘEB A BB/C POSTUPU DEFINICE POSTUPU PRÁCE ZDOKONALENÍ ZDOKONALENÍ POSTUPU ANALÝZA A ŘÍZENÍ ANALÝZA A ŘÍZENÍ PROCESU ŠEST SIGMA? JAKOST ŠEST SIGMA? A ANO B C C OBEZNÁMIT SVÉ KOLEGY SE ZÍSKANÝMI POZNATKY B NE
36
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Jedinečný létající objekt UFO: Váš produkt:Papírové UFO. Váš zákazník:Společnost DELTA. Instruktor kurzu je jejím představitelem. Klíčové požadavky zákazníka: 1. UFO musí být vyrobeno v krátkém čase a jenom z dodaných papírových materiálů. 2. UFO musí být schopné dosáhnout alespoň v jednom místě své letové dráhy výšky nejméně 2 m 3. UFO musí přistát na předem daném “letišti” ve vzdálenosti nejméně 3 m od místa startu 4. Let UFA nesmí trvat déle než 5 vteřin Jednotka měření: Jedno UFO Vaše požadavky:Speciální UFO papír (budete mít k dispozici dva papíry. Jeden můžete použít na výrobu ověřovacího prototypu). Dodavatel (zdroj):Instruktor.
37
© DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK... není úkolem jenom několika našich kolegů JAKOST MUSÍ BÝT NEDĚLITELNOU SOUČÁSTÍ KAŽDÉ NAŠÍ ČINNOSTI
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.