Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.11 Vytvořeno: Ověřeno: DD Třída:2. OA, 2.VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: realismus, pozitivismus, literární realismus, kritický realismus, A. Comte Anotace: Žák se z prezentace dozví o původu slova realismus, pochopí, co je pozitivismus a jeho souvislost s realismem, co je literární realismus, určí znaky realismu. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených a uzavřených otázek.

3 Obecný úvod

4  2.pol.19.století  Realis = věcný, skutečný  Realita = skutečnost  Vliv rozvoje přírodních a technických věd, filosofie (zvl. pozitivismus = skutečné je to, co lze dokázat smysly, tedy pozitivně; fr. filosof August Comte  Prosazení exaktního myšlení (vědecké postupy založeny na matematických výpočtech a metodách  Snaha uplatnit tytéž vědecké postupy i v literatuře  Literatura je chápána jako vědecká analýza společnosti

5  pravdivý obraz skutečnosti, věrnost  skutečnost zachycena v celé své komplexnosti a složitosti  objektivní přístup ke skutečnosti, autor není účasten, stojí jakoby nad příběhem (ale autor vždy je subjektivní, promítá do skutečnosti svůj postoj, mnohdy je zcela průhledné, na čí straně jsou spisovatelovy sympatie)  typizace = na jednotlivém (člověku, postavě, prostředí) je zobrazeno obecné; literární hrdina se vyvíjí; někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem

6  kritika nedostatků ve společnosti (odtud název kritický realismus)  román je analýzou skutečnosti  nové výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy  realismus se tolik neuchyluje do minulosti (jako např. romantičtí spisovatelé); historická beletrie slouží - hledá paralely mezi dávnými dobami a současností

7  Společenská a zejména sociální situace se ve 2.pol.19.století přiostřovala.(revoluce v evropských zemích v roce 1848, narůstající počet stávek, neskutečné využívání proletariátu (dětí i dospělých). Tržní hospodářství bylo zcela volné a nebylo usměrňováno žádnými mantinely (zákony), rozdělilo společnost podle majetku. Hodnoty společenského života se redukovaly na vztahy peněžní a zbožní. Vznikla sociální propast ve společnosti, a ta se stala zdrojem konfliktů. Tento konflikt se stal východiskem kritického vztahu ke skutečnosti.  Volná hospodářská soutěž likvidovala řadového člověka majetkově i psychicky. Žádná lidská práva.

8  Společenské klima bylo na konci století jako stvořené pro vznik levicových hnutí a politických stran.  Spisovatelé kritického realismu záměrně zobrazovali střízlivou skutečnost plnou sociálních konfliktů, sledovali člověka i s jeho vztahy k okolí, analyzovali poměry ve společnosti, ukazovali determinaci lidské psychiky prostředím, v němž člověk žil.

9 Opakování

10 Z jakého slova pochází název „realismus“? Realis - věcný, skutečný Vysvětlete pojem „pozitivismus “. skutečné je to, co lze dokázat smysly, tedy pozitivně Jmenujte charakteristické rysy literárního realismu 19.století. pravdivý obraz skutečnosti objektivní přístup ke skutečnosti typizace kritika nedostatků ve společnosti nové výrazové prostředky

11 Vysvětlete následující rysy lit. realismu: objektivní přístup ke skutečnosti, typizace. objektivní přístup ke skutečnosti: autor není účasten, stojí jakoby nad příběhem, ale promítá do skutečnosti svůj postoj, dává najevo, na čí straně je typizace: na jednotlivém (člověku, postavě, prostředí) je zobrazeno obecné; literární hrdina se vyvíjí; někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem

12 Charakterizujte kritický realismus. Společenská a zejména sociální situace se ve 2.pol.19.století přiostřovala (narůstající počet stávek, neskutečné využívání proletariátu) Tržní hospodářství bylo zcela volné a nebylo usměrňováno žádnými zákony rozdělení společnosti podle majetku Vznikla sociální propast ve společnosti, a ta se stala zdrojem konfliktů Žádná lidská práva Spisovatelé kritického realismu záměrně zobrazovali střízlivou skutečnost plnou sociálních konfliktů

13 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.2.12 – Realismus ve výtvarném umění


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google