Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Dějepis Sada: 3 Číslo materiálu v sadě: 19 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

2 Název: Sametová revoluce v Československu Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: sametová revoluce, 17. listopad 1989, Občanské fórum, Václav Havel Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit jedinečnost listopadové revoluce 1989 v Československu, úlohu Občanského fóra v demokratizačním procesu v polistopadovém období a význam osobnosti Václava Havla a dalších protagonistů sametové revoluce.

3 Metodický list/anotace Motivační prezentace poskytuje žákovi osnovu faktů, ukázky a průvodní úkoly, na základě kterých žák dokáže popsat nejen atmosféru, ale i sled událostí listopadové revoluce 1989, dále vysvětlit její význam pro další politické směřování našeho státu a zhodnotit její ohlas v zahraničí. Datum vypracování:

4 SAMETOVÁREVOLUCE1989

5 Úkol: Čím se liší 80. léta od předchozích 70. let?

6 Řešení: 80. léta na rozdíl od 70. let tvrdé normalizace znamenala kulturní a politické uvolnění v důsledku změn v okolní Evropě:  „ perestrojka a glasnosť“ v SSSR (Michail Gorbačov)  postupný rozpad sovětského bloku  pád komunismu v Polsku, Maďarsku a Rumunsku  pád Berlínské zdi ve Východním Německu

7 80. léta Obrázek č. 1 Michail Gorbačov v diskusi mezi čtyřma očima s americkým prezidentem Ronaldem Reaganem na summitu v Ženevě 19. listopadu Obrázek č. 2 Sovětská známka z roku 1988 Obrázek č. 3 Berlínská zeď u Braniborské brány 9. listopadu 1989 Obrázek č. 4 Jednání polské Solidarity s komunistickou vládou u kulatého stolu

8 SAMETOVÁ REVOLUCE 1989 Co předcházelo:  perestrojka a glasnosť v ČSSR přijaty vedením vlažně (G. Husák, M. Jakeš)  opozice kolem malé skupiny lidí spojené s Chartou 77 v čele s Václavem Havlem  v letech 1988–89 několik protivládních demonstrací k výročí 21. srpna a 28. října  mezi 15.–20. lednem 1989 série demonstrací k 20. výročí úmrtí Jana Palacha (tvrdý zásah policie)  během Palachova týdne vznikla petiční akce Několik vět (do 29. června shromážděno podpisů)

9 SAMETOVÁ REVOLUCE utube.com/wa tch?v=bfjziWJ 4C1c Ukázka: Odkaz: Pamětní deska na Národní třídě Obrázek č. 5

10 Úkol: Pokuste se na základě ukázky rekonstruovat průběh demonstrace 17. listopadu 1989.

11 a) 20:15 již nebylo možné obklíčení opustit → studenti byli speciálními oddíly policie surově zbiti. b) policií byl zablokován přístup do centra c) pochod po nábřeží Vltavy až k Národnímu divadlu d) policejní kordon zatarasil Most 1. máje e) pochod na Vyšehrad ke hrobu Karla Hynka Máchy f) v 19:25 byla kordonem přehrazena Národní třída a následně zablokován ústup Národní třídou zpět směrem k Národnímu divadlu g) lidí pokračovalo směrem na Karlovo náměstí h) demonstrující zahnuli na Národní třídu a pokračovali směrem na Václavské náměstí i) na Albertově začala v 16:00 manifestace studentů pražských VŠ zpěvem písně Gaudeamus igitur

12 Řešení: 1. i) na Albertově začala v 16:00 manifestace studentů pražských VŠ zpěvem písně Gaudeamus igitur 2. e) pochod na Vyšehrad ke hrobu Karla Hynka Máchy 3. g) lidí pokračovalo směrem na Karlovo náměstí 4. b) policií zablokován přístup do centra 5. c) pochod po nábřeží Vltavy až k Národnímu divadlu 6. d) policejní kordon zatarasil Most 1. máje 7. h) demonstrující zahnuli na Národní třídu a pokračovali směrem na Václavské náměstí 8. f) v 19:25 byla kordonem přehrazena Národní třída a následně zablokován ústup Národní třídou zpět směrem k Národnímu divadlu 9. a) 20:15 již nebylo možné obklíčení opustit → studenti byli speciálními oddíly policie surově zbiti

13 SAMETOVÁ REVOLUCE 1989 Co následovalo:  „sametová revoluce“ → pád komunismu v ČSSR založení Občanského fóra dvouhodinová generální stávka po celém území ČSSR (motto: „Konec vlády jedné strany“) otevřeny hranice Marian Čalfa – pověřen sestavením nové vlády Alexander Dubček - předsedou Federálního shromáždění Václav Havel - zvolen prezidentem republiky (29.12.)

14 Václav Havel jedna z ústředních postav sametové revoluce Obrázek č. 6 Obrázek č. 7 Tribuna u sochy sv. Václava po 17. listopadu 1989

15 Transformace společnosti:  přechod k tržnímu hospodářství – kuponová privatizace (Václav Klaus)  restituce  odchod sovětských vojsk  rozpad Československa  1999 – vstup České republiky do NATO  2004 – ČR a SR členy EU

16 Václav Havel na konferenci „Svoboda a její nepřátelé“ Praha, 14. listopad 2009 Obrázek č. 8 Václav Havel ( ) 9. prezident Československa (1989 – 1992) 1. prezident České republiky (1993 – 2003)

17 Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 2 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 3 REAM, Sue. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 4http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BerlinWall-BrandenburgGate.jpg CIOLEK, Erazm. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 5 PILNÝ, Rémi. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

18 Obrázek č. 6 PIERZETP. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 7 SKÁLA, Ben. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: m_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_17._listopadu_2009c.jpg Obrázek č. 8 SLÁMA, Ondřej. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google