Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_PSYM21160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_PSYM21160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_PSYM21160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: 5. 11. 2012 Autor:Mgr. Pavel Zapletal, Mgr. Barbora Boudová Určeno pro předmět: Psychologie a péče o klienta Tematická oblast: Ontogeneze v psychologii Obor vzdělání: Masér sportovní a rekondiční (69-41-L/02) 2. ročník Název výukového materiálu: Druhá manželská krize– učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 30 minut

2 Druhá vývojová krize – 17 až 25 let po sňatku Nebývá již tak hluboká jako první, ale může trvat i několik let Nebývá již tak hluboká jako první, ale může trvat i několik let Je spojena s prvními somatickými obtížemi, které signalizují blížící se stáří, s odchodem dětí z rodiny a hledáním nového druhu zábavy a způsobu trávení volného času Je spojena s prvními somatickými obtížemi, které signalizují blížící se stáří, s odchodem dětí z rodiny a hledáním nového druhu zábavy a způsobu trávení volného času

3 Domácí úkol Charakterizujte tzv. syndrom prázdného hnízda a hovořte o tomto problému s pedagogem Charakterizujte tzv. syndrom prázdného hnízda a hovořte o tomto problému s pedagogem

4 Řešení úkolu Pocity vyvolané odchodem dětí ovlivňují vzájemný vztah mezi dětmi a rodiči. Je-li vztah dobrý, první pocity opuštěnosti rodiče snáze překonají, protože se s dětmi vzájemně navštěvují a jejich vztah trvá. Naopak konfliktní, nepřátelský a odtažitý vztah může negativní pocity související se stárnutím, zhoršováním zdraví velmi prohlubovat. Rodiče se bojí opuštěnosti a toho, že ve stáří zůstanou sami. Jak tuto situaci překonat? 1. Je třeba si rozmyslet, co děláme rádi, co se nám líbí a zda je možné čas, který jsme doposud trávili s dětmi, věnovat jiné činnosti. 2. Věnovat se činnostem, které jsme doposud opomíjeli – začít cvičit, chodit za kulturou, jezdit na výlety. Je to příležitost vrátit se k dávno zapomenutým koníčkům či objevit nové, či se naplno věnovat kariéře. 3. Znovu navazovat kontakty se svými přáteli a známými. 4. Je třeba se sžít s novou životní rolí, najít novou identitu jako rodič. Vztah s dítětem se již proměnil na vztah navzájem si rovných dospělých, je možné o věcech diskutovat, o věcech se radit a nelze zasahovat do soukromí. 5. Důležité je odlišit běžné pocity smutku, nedobrou náladu, plačtivost a hledání nové životní role, od hluboké deprese. Pokud pocity smutku přerostly v depresi, je jediná možnost – návštěva lékaře a následná léčba. Pocity vyvolané odchodem dětí ovlivňují vzájemný vztah mezi dětmi a rodiči. Je-li vztah dobrý, první pocity opuštěnosti rodiče snáze překonají, protože se s dětmi vzájemně navštěvují a jejich vztah trvá. Naopak konfliktní, nepřátelský a odtažitý vztah může negativní pocity související se stárnutím, zhoršováním zdraví velmi prohlubovat. Rodiče se bojí opuštěnosti a toho, že ve stáří zůstanou sami. Jak tuto situaci překonat? 1. Je třeba si rozmyslet, co děláme rádi, co se nám líbí a zda je možné čas, který jsme doposud trávili s dětmi, věnovat jiné činnosti. 2. Věnovat se činnostem, které jsme doposud opomíjeli – začít cvičit, chodit za kulturou, jezdit na výlety. Je to příležitost vrátit se k dávno zapomenutým koníčkům či objevit nové, či se naplno věnovat kariéře. 3. Znovu navazovat kontakty se svými přáteli a známými. 4. Je třeba se sžít s novou životní rolí, najít novou identitu jako rodič. Vztah s dítětem se již proměnil na vztah navzájem si rovných dospělých, je možné o věcech diskutovat, o věcech se radit a nelze zasahovat do soukromí. 5. Důležité je odlišit běžné pocity smutku, nedobrou náladu, plačtivost a hledání nové životní role, od hluboké deprese. Pokud pocity smutku přerostly v depresi, je jediná možnost – návštěva lékaře a následná léčba.

5 Úkol – Zamyslete se, proč řada mužů a žen chodí doma neupravení, i když ví, že to partnerskému vztahu neprospívá K diskusi s pedagogem využijte foto dole – jedná se o dvě stejně staré ženy. K diskusi s pedagogem využijte foto dole – jedná se o dvě stejně staré ženy.

6 Řešení úkolu – možný příklad Žena je si svým partnerem příliš jista Žena je si svým partnerem příliš jista Žena neuvažuje nad možnou sokyní Žena neuvažuje nad možnou sokyní Žena pracuje tak pracovně vytížená, že se nezabývá svým vzhledem Žena pracuje tak pracovně vytížená, že se nezabývá svým vzhledem Žena se neumí upravit Žena se neumí upravit

7 Překonání druhé manželské krize V rámci překonání druhé manželské krizi se manželům doporučuje, aby se: V rámci překonání druhé manželské krizi se manželům doporučuje, aby se: odpoutali od starostí odpoutali od starostí přestali neustále řešit děti přestali neustále řešit děti počali se zabývat svým vztahem počali se zabývat svým vztahem věnovali se nějaké společné zábavě, např. cestování věnovali se nějaké společné zábavě, např. cestování stále si udržovali optimismus stále si udržovali optimismus

8 Úkol – rozdělte se do trojic: navrhněte partnerské dvojici na obrázku ukázkový víkend, který by mohly utužit jejich vztahy a společně je i bavit navrhněte partnerské dvojici na obrázku ukázkový víkend, který by mohly utužit jejich vztahy a společně je i bavit

9 Možné řešení úkolu Romantický pobyt v Benátkách, Paříži, aj. destinacích Romantický pobyt v Benátkách, Paříži, aj. destinacích Víkendový welness pobyt Víkendový welness pobyt Let balónem apod. Let balónem apod.

10 Odkazy Obrázek na snímku č. 3 http://www.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&client=firefox- a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1280&bih=893&tbm=isch&t bnid=iOJ6OLqrAg9LfM:&imgrefurl=http://www.primazena.cz/domov/r odina/clanek/syndrom-prazdneho- hnizda/&imgurl=http://www.primazena.cz/files/200007569- c978483e74/Syndrom_prazdneho_hnizda_pr.jpg&w=500&h=500&ei=y 3ZAUIb4JsrHsga2- oDQAg&zoom=1&iact=hc&vpx=417&vpy=154&dur=446&hovh=161 &hovw=161&tx=136&ty=105&sig=109308548329330692763&page=1 &tbnh=159&tbnw=159&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0,i:76http:/ /www.primazena.cz/files/200007569- c978483e74/Syndrom_prazdneho_hnizda_pr.jpg http://www.google.cz/imgres?um=1&hl=cs&client=firefox- a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1280&bih=893&tbm=isch&t bnid=iOJ6OLqrAg9LfM:&imgrefurl=http://www.primazena.cz/domov/r odina/clanek/syndrom-prazdneho- hnizda/&imgurl=http://www.primazena.cz/files/200007569- c978483e74/Syndrom_prazdneho_hnizda_pr.jpg&w=500&h=500&ei=y 3ZAUIb4JsrHsga2- oDQAg&zoom=1&iact=hc&vpx=417&vpy=154&dur=446&hovh=161 &hovw=161&tx=136&ty=105&sig=109308548329330692763&page=1 &tbnh=159&tbnw=159&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0,i:76http:/ /www.primazena.cz/files/200007569- c978483e74/Syndrom_prazdneho_hnizda_pr.jpg:429,r:1,s:0,i:76http:/ /www.primazena.cz/files/200007569- c978483e74/Syndrom_prazdneho_hnizda_pr.jpg:429,r:1,s:0,i:76http:/ /www.primazena.cz/files/200007569- c978483e74/Syndrom_prazdneho_hnizda_pr.jpg Staženo z internetu 8. 9. 2012, 22, 59 hod.

11 Odkazy Obrázek na snímku č. 5 http://i.idnes.cz/09/063/gal/VES2bef19_25ONA14a.jpg http://i.idnes.cz/09/063/gal/VES2bef19_25ONA14a.jpg http://imgeorjewilden.files.wordpress.com/2012/03/kelis-sexy-woman-pose- 31000.jpg http://i.idnes.cz/09/063/gal/VES2bef19_25ONA14a.jpg http://imgeorjewilden.files.wordpress.com/2012/03/kelis-sexy-woman-pose- 31000.jpg Staženo z internetu 8. 9. 2012, 22, 59 hod. Obrázek na snímku č. 8 http://www.klarisa.cz/obrazky/pretty1.jpg http://www.klarisa.cz/obrazky/pretty1.jpg http://www.klarisa.cz/obrazky/pretty1.jpg Staženo z internetu 8. 9. 2012, 23, 09 hod.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_PSYM21160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj."

Podobné prezentace


Reklamy Google