Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_15 Tematická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_15 Tematická."— Transkript prezentace:

1 1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_15 Tematická oblast:Biologie pro střední školy Ročník:3 Datum dokončení: Anotace:Podpora výukové hodiny, seznámení studentů s třídou Savci Jméno autora:Mgr. Lenka Payerová

2 Třída: Savci (Mammalia) 2

3 Obecná charakteristika  Vývojově nejpokročilejší třída obratlovců  Cca 4500 druhů  Vývoj z plazů (druhohory)  Vytvořili linii vedoucí až ke vzniku člověka  Rozšířeni po celém světě  Většina suchozemských nebo žijících střídavě na souši a ve vodě, méně vodních savců  Teplokrevní !!! 3

4 Tělní pokryv Kůže – silná, vícevrstevná Vrstvy kůže: - pokožka, škára, podkožní vazivo - Množství kožních žláz, chlupů 4

5 Kožní žlázy  Potní žlázy  Mazové žlázy  Pachové žlázy  Mléčné žlázy !!! - Vývod mazových žláz bradavkou či na mléčném políčku 5

6 Chlupy, srst  Derivát pokožky  Typy chlupů:  Podsada - spodní  Pesíky – zevní, krycí  Hmatové  Línání = výměna srsti  Ostny, drápy, nehty, kopyta, rohy, krunýř (pásovec), šupiny (luskoun) 6

7 Kostra  plně zkostnatělá Páteř – složena z obratlů:  A) krční – vždy 7 krčních obratlů !!! 1.nosič (atlas), 2. čepovec (axis)  B) hrudní – 12  C) bederní – 6  D) křížové – 4 (srůstají v kost křížovou)  E) ocasní – různý počet, či kostrč 7

8 Žebra  nasedají na hrudní obratle a kost hrudní → hrudní koš  Pravá, nepravá, volná Lebka  Na krční obratle nasedá 2 týlními hrboly – bikondylní lebka (i u obojživelníků) 8

9 Přední končetiny  Lopatkový pletenec (lopatka, klíční kost)  Redukce klíční kosti (např. šelmy) Zadní končetiny  Pánevní pletenec (kosti srostlé - stydká, kyčelní, sedací kost)  Kostra končetin závisí na způsobu pohybu ! - (přeměna v křídla, ploutve..) 9

10 Podle způsobu našlapování dělíme savce na:  Ploskochodci – celá plocha chodidla (primáti, hlodavci)  Prstochodci – prsty či poslední prstové články (většina šelem)  Kopytníci – špičky posledních prstových článků, počet redukován 10

11 Svalová soustava  dobře vyvinuty mimické a žvýkací svaly  dýchací sval - bránice (odděluje dutinu břišní a hrudní)  dýchání napomáhají i mezižeberní svaly 11

12 Trávicí soustava  Ústní dutina má vpředu svalnaté pysky, po stranách svalnaté tváře, tvrdé a měkké patro, jazyk, slinné žlázy a zuby  Zuby 2 generace: mléčný a trvalý chrup Rozlišený chrup: řezáky, špičáky, třenové, stoličky Zubní vzorec 12

13 Příklady zubních vzorců I - C - P - M Primitivní savci Člověk Laboratorní myš Kočka = počet zubů = 44 = 32 = 16 = 32

14  Hltan → jícen → žaludek → tenké střevo → tlusté, slepé střevo → konečník ústí řitním otvorem nebo do kloaky (vejcorodí)  Játra, slinivka břišní 14

15  Slepé střevo přežvýkavců – symbiotičtí prvoci a bakterie, může i chybět (šelmy)  Vícedílný žaludek u přežvýkavců (bachor, čepec, kniha, slez) 15

16 Dýchací soustava  plíce (vnitřní povrch zvětšen soustavou plicních sklípků)  Dutina nosní (nozdry) → nosohltan → hrtan → průdušnice → průdušky → průdušinky  Dýchací svaly (bránice,  mezižeberní svaly)  V hrtanu hlasový orgán 16

17 Cévní soustava  srdce – 4 dílné, levý oblouk aorty (srdečnice)  Červené krvinky nejmenší ze všech obratlovců, bezjaderné  Stálá tělesná teplota 17

18 Vylučovací soustava  párové ledviny  U všech močový měchýř se zvláštním vývodem (kromě vejcorodých - kloaka) 18

19 nervová soustava  rozvoj koncového mozku ( povrch šedé kůry mozkové zvrásněn) a mozečku  Mícha uložená v páteřním kanálu končí v křížové oblasti, nezasahuje do ocasní části 19

20 Smyslová soustava  čich – potrava, změny prostředí,kořist,útočník, partner  sluch, ucho zřetelně členěno na 3 oddíly: a) Vnější – na povrchu boltec b) Střední – 3 sluchové kůstky! c) Vnitřní - nejdokonalejší sluch kytovci, letouni 20

21 smysly  zrak  Zpravidla barevné vidění  Noční savci vidí jen černobíle  Proč šelmám „světélkují“ oči?  hmat  Nervová zakončení v kůži  Hmatové vousy 21

22 Rozmnožování  Gonochoristi, pohlavní dimorfismus  gonády – vaječníky a varlata (většinou uložena v šourku), samci mají vždy penis  Vnitřní oplození- ve vejcovodech, uhnízdění vajíčka v děloze 22

23 Vejcorodí – snášejí vajíčka po krátkém pobytu v děloze Živorodí Vačnatci – vývoj zčásti v děloze, mláďata se rodí předčasně, částečně vyvinutí, vývoj dokončují ve vaku Placentálové – mláďata se rodí plně vyvinuty, celý vývoj v děloze v placentě (zprostředkuje výživu, dýchání a vylučování zárodku) 23

24 Zdroje Všechny zdroje použité v této prezentaci pocházejí z autorova archívu. 24


Stáhnout ppt "1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_15 Tematická."

Podobné prezentace


Reklamy Google