Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 8 Název Baroko, barokní literatura Klíčová slova víra v Boha, monumentalita, využití kontrastů, alegorie Pomůcky PC, dataprojektor, CD přehrávač Druh interaktivity výklad, poslech ukázky, práce ve skupině Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 4, 68 MB Zdroje viz Použité zdroje

2 Baroko, barokní literatura
Český jazyk 8 Baroko, barokní literatura Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

3 Baroko – zopakuj si: Co si pamatuješ o této době z hodin dějepisu?
V jaké zemi a v jakém století tento umělecký směr vznikl? Do jakých druhů umění pronikl? Jak se projevovalo baroko v architektuře, ale i v dalších druzích umění? Na co se kladl důraz?

4 Zkontroluj si, zda tvé odpovědi jsou správné:
je umělecko-kulturní směr (17. – pol. 18. stol.) vznik – Itálie, rozšíření do celé Evropy proniklo do všech uměleckých, ale i životních projevů (tj. – architektura, výtvarné umění, hudba, literatura, divadlo) odvrat od přírody, nedůvěra v rozum člověka absolutizace víry, důraz na duchovnost, citovost snaha ohromit člověka-monumentalita (hl. v architektuře-vysoké stropy, bohatá výzdoba chrámů) bohatá barokní výzdoba

5 Ukázky barokní architektury a sochařství
Jedno z vrcholných děl středoevropského baroka – Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci (památka UNESCO)

6 Morový sloup Nejsvětější Trojice v Teplicích
- postaven v letech jako poděkování za odvrácení morové nákazy - jedno z nejkrásnějších děl slavného barokního sochaře Matyáše Brauna

7 Barokní výzdoba Pohled na oltář v kostele sv. Stanislava, Vilnius, Litva Bohatá barokní výzdoba v kostele Svatých Janů v Brně

8 Hlavní znaky barokní architektury
použití bohatě zdobených soch použití barev, světla, stínu fotograficky přesné malby pestrobarevné fresky velké množství zlata chrám sv. Mikuláše na Malostranském náměstí

9 Dobrovolný úkol do příští hodiny:
Které další barokní stavby znáš? Zkus je vyhledat na internetu a zjistit o nich zajímavé informace.

10 Znaky barokní literatury:
využití kontrastů (pro větší dramatičnost) např. - krutý ďábel x milostný bůh - zlo x dobro - chudoba člověka x nádhera chrámů - hrůzy válek x nadpozemský ráj časté využití obraznosti, alegorie, symbolů využití typických středověkých žánrů: - legenda - duchovní píseň - epos Bedřich Bridel – ukázka z básně „Co Bůh? Člověk?“

11 Najdi znaky barokní literatury v následující ukázce:
Bedřich Bridel CO BŮH? ČLOVĚK? Kdokolivěk? Co já? Co ty? Bože svatý? Já hřích, pych, lest: tys sláva, čest. Já hnis, vřed, puch: tys čistý duch.

12 Tak, jak mohu, o mém Bohu zpívám, vzdychám i pospíchám, k nohám padám, chvály skládám, jak i první, tak v poslední okamžení. Bedřich Bridel jako misionář obrací lid na katolickou víru

13 Porovnej své odpovědi:
- žánr = duchovní báseň - využití kontrastů: bůh x člověk dobro x zlo čest x hřích čistý duch x lest - užití symbolů: bůh-symbol dobra, člověk-symbol zla Bridel zde srovnává boží velikost s vlastní nicotností

14 Ukázka barokní české abecedy

15 Adam Václav Michna z Otradovic
představitel české barokní poezie - básník a současně významný skladatel barokní hudby poezie má typické barokní znaky: - osobní souboj Boha a ďábla v člověku - malebné líčení přírody - oslavné duchovní písně

16 Duchovní písně A. Michny
napsal mnoho českých duchovních písní některé (hlavně písně vánoční) jsou populární dodnes je to především píseň Chtíc, aby spal, která je v Česku i dnes jednou z nejfrekventovanějších koled nejznámější sbírky: „Česká mariánská muzika“ „Loutna česká“ Titulní list České mariánské muziky

17 Začátek písně „Chtíc aby spal“
Chtíc, aby spal, tak zpívala Synáčkovi Matka, jenž ponocovala, miláčkovi: „Nynej, rozkošné děťátko, Synu Boží, nynej, nynej, nemluvňátko, světa zboží. Tobě lůžko jsem ustlala, Spasiteli; tvory k tvé chvále zvolala, Stvořiteli. Nynej, kráso a koruno svrchovaná, nynej, milujících ceno vinšovaná.

18 Adam Michna - varhaník roku 1633 je uveden jako varhaník
jindřichohradeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Možná právě na tyto varhany Michna hrával.

19 Co sis zapamatoval z dnešní hodiny?
Vyber z nabízených možností znaky týkající se barokního myšlení a barokní architektury: a) důraz na víru a duchovnost b) návrat k přírodě c) víra ve schopnosti a rozum člověka d) odklon od Boha e) snaha ohromit člověka (monumentalita,velikost) f) bohatá výzdoba kostelů a chrámů g) bohatě zdobené sochy h) výzdoba málo barevná (použity jen barvy černá a bílá)

20 Zkontroluj si své odpovědi:
Správné odpovědi: a) důraz na víru a duchovnost e) snaha ohromit člověka (monumentalita,velikost) f) bohatá výzdoba kostelů a chrámů g) bohatě zdobené sochy Špatné odpovědi: b) návrat k přírodě (naopak – odklon od přírody) c) víra ve schopnosti a rozum člověka (naopak – nedůvěra v rozum člověka ) d) odklon od Boha (naopak – víra v Boha) h) výzdoba málo barevná (naopak - použití barev, světla, stínu )

21 Vyber z nabízených možností znaky týkající se barokní literatury:
1. typické barokní liter. žánry jsou: a) legenda, duchovní píseň, epos b) legenda, duchovní píseň, povídka c) legenda, román, epos (+ zopakuj si, co o těchto jednotlivých žánrech víš) 2. v literatuře časté využívání: symbolů metafor Správné odpovědi: 1 a) alegorie a), c), d) kontrastů personifikace

22 Přiřaď pojmy, které k sobě patří:
1) A. V. Michna z Otradovic A) barokní sochař 2) Matyáš Braun B) barokní spisovatel, bás- 3) Bedřich Bridel ník a jezuitský misionář C) autor barokní poezie + skladatel barokní hudby a) Co Bůh? Člověk? varhaník b) Loutna česká c) morový sloup v Teplicích Správné odpovědi: C b A c B a

23 Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje
str. 3 – 4 opakování vědomostí žáků o období baroka z hodin dějepisu (možno frontálně i jako skupinová práce s následnou kontrolou) str. 5 – 8 ukázky barokních staveb a společné vyvození znaků barokní architektury str. 9 zadání dobrovolného domácího úkolu (kontrola následnou hodinu) str výklad učitele str rozbor ukázky + vyhledávání znaků barokní literatury (+ kontrola) (samostatná nebo skupinová práce) str. 14 – 18 výklad spojený s poslechem ukázky barokní hudby str. 19 – 22 ověření vědomostí z dané hodiny (skupinová práce) str. 23 – 24 metodické poznámky, zdroje

24 Použité zdroje: http://www.hrady.cz/?OID=3619


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google