Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz."— Transkript prezentace:

1 Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

2 Římská soustava používá 7 znaků a jejich kombinace: I - 1 V - 5 X - 10 C L - 50 D M

3 Římské číslice byly užívány nejenom v období Římské říše, ale i období celého raného středověku. Přečti správně: Liberec V Přemysl Otakar II. kapitola VIIIPraha VII třída IX. B

4 Čti dále: lekce XX ručička je na čísle XII II. díl učebnice

5 Pamatuješ? Vedl Města DoDo Cestou Lesní Xenii Ivan

6 Pravidla pro zápis Znaky jsou uspořádány podle velikosti – nejdříve se zapisují znaky s nejvyšší hodnotou, poté znaky s nižší hodnotou: MDCL – CLXVII – = 167

7 Vedle sebe se objevují pouze 3 stejné znaky: XXX = = 30 MMM = = Dlouho se používal i zápis se čtyřmi i více znaky – na některých historických hodinách ještě dnes vidíš zápis IIII (místo IV).

8 ! Předchází-li menší číslice větší – menší se odčítá = MCMXCIX a ne MIM 499 = CDXCIX a ne ID 49 = XLIX a ne IL Pro odčítání se používají pouze číslice I, X a C a nepoužívají se číslice V, L a D, proto 95 zapíšu jako = XCV a ne VC, 495 jako CDXCV a ne VD, 450 = CDL. Číslice I se při odčítání používá pouze před V a X, proto: IV = 5 – 1 = 4 IL = 50 – 1 = 49 CD = = 400

9 ! Následuje-li menší číslice po větší, menší se přičítá LXX = = 70 DCI = = 601 XVIII = = 18

10 VII CM LX IV XI Procvič si uvedená pravidla: Zapiš pomocí arabských číslic: XC XXVI MCMXV XX MMIV

11 Zapiš pomocí římských číslic: CCLIII CVIII DLV DLXI DCCLXXIV CMXCIX CDXX DCCIV CMLXIV DCLXV Jak bys zapsal číslo 3 999? MMMCMXCIX

12 Jak Římané zapisovali vyšší čísla? Malé písmeno (index) nebo vodorovná čára nad znakem znamenala NÁSOB TISÍCEM. V = _ M Nebo čísla zapsali jako součin: V. M = Svislá čára u znaku zase znamenala NÁSOB STEM. V|V|

13 Počítej jako Říman: Bezpečnost Říma zajišťují legie. Nejvyšší počet legií, tvořících armádu je 6. V každé legii je v plném stavu mužů. Konsul chce celé své armádě před novou výpravou dát legionářské sandály. Zapiš jako konsul celkový počet sandálů: XXXVI = XXXVI = XXXVI. M _________ M

14 Roční příjem jezdce v římské armádě byl sesterciů, jezdec tribun sesterciů. Jednotlivé příjmy zapiš a také rozdíl mezi příjmem jezdce a jezdce tribuna. plat jezdce: = CD = CD = CD. M plat jezdce tribuna: = CCC = CCC = CCC. M rozdíl příjmů – = = C = C = C. M __ M ____ M M _

15 Dějiny Říma se začínají psát od r. 753 př. n. l. Kolik let uplynulo od založení města, píše-li se rok 2011? 2011 n. l.0753 př. n. l = 2764 = MMDCCLXIV

16 Od 8. století se Evropu šíří vliv arabské a jiných asijských kultur. Arabové přinášejí indický způsob zápisu čísel, který se neustále vyvíjí až do 16. století, ve kterém se jeho podoba ustálila. Arabská desítková číselná soustava používá 10 znaků (cifer, čísel) 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Jejich výhodou je znak pro 0 (Římané používali pojem „nic“ – „nulla“ ale pojmu nepřidělili žádný znak) a ustálená pozice číslic (jednotky, desítky, stovky…) a malý počet znaků použitých pro zápis čísla (328 = CCCXVIII).

17 Kde se dnes setkáš s Římskými číslicemi? 1. označení kapitol v knihách 2. označení dílů a řad v knihách 3. označení tříd ve školách 4. označení skupin v periodické soustavě prvků 5. oxidační čísla prvků – opět v chemii 6. číselníky hodin

18 Další úkoly: Na dvou domech jsou letopočty MCMXXXI a MCMXL. Který z nich je starší? MCMXXXI = 1931 MCMXL = 1940 Starší je první dům. Významný italský malíř Leonardo da Vinci žil v letech Mohl namalovat obrazy s letopočty MDXVI a MDXXIV? MDXVI = 1516 MDXXIV = 1524 První obraz namalovat mohl, druhý ne.

19 Přečti letopočty: stavba z roku MDXX upálení J. Husa MCDXV válka v roce MCMXIV založení Karlovy univerzity MCCCXLVIII

20 Justová, J. Pracovní sešit k učebnici Matematika pro 5. ročník Praha: Alter, ISBN: Molnár, J., Mikulenková H. Matematika pro 4. ročník 2. díl Olomouc: Prodos, ISBN:


Stáhnout ppt "Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google