Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, 13.3.2009 Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, 13.3.2009 Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %"— Transkript prezentace:

1 Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, 13.3.2009 Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %

2 Portraying politics: a toolkit on gender and television manuál věnovaný způsobu prezentace politiky v televizním zpravodajství financovala Evropská komise na vzniku se podílely přední veřejnoprávní televizní stanice: např. BBC, ARD, ZDF a další organizace

3 Výchozí výzkumy pro manuál: Global Media Monitoring Project 2005: rozsáhlý mediální výzkum, který probíhal v 75 zemích rešerše a zpracování výzkumů zaměřených na genderové aspekty prezentace politiky v médiích analýza vysílání ZDF

4 1. Neviditelné ženy (1) Průměrné zastoupení žen ve zpravodajství ve světě: 21 %, evropský průměr: 21 % Průměrné zastoupení žen ve světových parlamentech: 16,9 %, evropský průměr: 19,5 % Průměrné zastoupení žen v politickém zpravodajství ve světě: 12 %, evropský průměr: 10 %

5 1. Neviditelné ženy (2)‏ Političky jsou v médiích výrazně podreprezentovány Muži dominují i v roli expertů: 83 % dotazovaných expertů Nejčastější role žen ve zpravodajství: očité svědkyně, reprezentují veřejné mínění, reprezentují osobní subjektivní názor

6 2. Vhodná témata 66 % zpráv: tzv. tvrdá/silová témata měkká, sociální témata mají málo prostoru; tradičně spojována se ženami (např. zdraví 3 %, vzdělání 2 %, lidská práva 1%)‏

7 3. Vdaná s dětmi? zásadní téma u političek: slaďování politické práce a rodiny. Upřednostňování jedné ze dvou oblastí vnímáno kriticky. političky nejsou prezentovány na základě politických témat, která prosazují, důraz na rodinnou situaci.

8 4. Emoce a politika Převládající způsob prezentace: emocionální žena versus racionální muž Velký vliv genderových stereotypů, které média nadále udržují Odlišný způsob hodnocení projevu emocí u političek a u politiků

9 5. Způsob prezentování Převládá zobrazení politiky konstruované typicky maskulinním způsobem: konfliktně, konkurenčně Naopak ženy vnímány jako citlivé, spolupracující: nehodí se do světa politiky Prezentace politiky velmi stereotypní

10 Děkujeme za pozornost! www.padesatprocent.cz


Stáhnout ppt "Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, 13.3.2009 Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %"

Podobné prezentace


Reklamy Google