Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_102 Anotace: Podstatná jména, rod mužský životný a jeho vzory Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák skloňuje podstatná jména Speciální vzdělávací potřeby: děti s SPU učební materiál dostaly jako pomůcku pro jejich domácí přípravu Klíčová slova: podstatná jména rodu mužského, kategorie, rody, vzory Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: snímek č. 4 je pomůcka při určování vzorů rodu mužského životného, ve výkladu pro lepší pochopení dětí tvrdé y červeně, měkké i zeleně Ověřeno v praxi dne: Ve třídě: 4. ročník

2 Podstatná jména substantiva Jejich rody a vzory Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na

3 Postup správného odůvodnění koncovky podstatného jména
Jde o podstatné jméno? Jde o koncovku podstatného jména? Pokud ano, zjistím rod Rod mužský životnost neživotnost Určím vzor

4 Vzory podstatných jmen
Rod mužský životný Rod mužský neživotný pán muž předseda soudce hrad stroj

5 Vzory podstatných jmen
rod mužský životný Vzor pán Podle vzoru se skloňují podstatná jména rodu mužského životného Je vzor tvrdý

6 Vzory podstatných jmen
rod mužský životný Vzor pán tvrdé y 4. a 7. p. č. mn. pro pány, s dvěma pány měkké i 1. a 5. p. č. mn. všichni páni, milí páni koncovka -ovi 3 a 6. p. č. j. k pánovi, o pánovi U některých jmen vzoru pán je v 6. p. č. mn. koncovka ích o pstruzích

7 Vzory podstatných jmen
rod mužský životný Vzor pán naši kluci – naši páni (1. p. č. mn.), pro čápy – pro pány (4. p. č. mn.), s oběma generály – s oběma pány (7. p. č. mn.), přišli lvi – přišli páni (1. p. č.mn.), viděl jsem letět holuby – pány (4. p. č. mn.), ke strýčkovi – k pánovi (3. p. č, j.), jedl mořské kraby – mořské pány (4. p. č. mn.), o Fíkovi – o pánovi (6. p. č. j.), přiběhl ke kominíkovi – k pánovi (3. p. č. j.), nakrmit pávy – nakrmit pány (4. p. č. j.),

8 Doplň y,ý/i,í; do závorky doplň pád a číslo
Doplňovačka Doplň y,ý/i,í; do závorky doplň pád a číslo naši kamarád__ (p.__,č.___.), viděl jsem čáp__ (p.__,č.___), s oběma generál__ (p.__,č.___), lv__ zařvali (p.__,č.___), viděl jsem holub__(p__,č.___), ke strýčkov__ (p.__,č.___), jedl mořské krab__ (p.__,č.___), o kapitánov__ (p.__,č.___), nakrmit páv__ (p.__,č.___ ), přiběhl ke kominíkov__ (p.__,č.___), spatřil los__ (p.__,č.___ ) a sob__(p.__,č.___ ), pěkní ps__ (p.__,č.___), doběhnout k Maxov__ (p.__,č.___)

9 Doplň y,ý/i,í; do závorky doplň pád a číslo
Řešení Doplň y,ý/i,í; do závorky doplň pád a číslo naši kamarádi (p.1.,č.mn.), viděl jsem čápy (p.4.,č.mn.), s oběma generály (p.7.,č.mn.), lvi zařvali (p.1.,č.mn.), viděl jsem holuby (p.4.,č.mn.), ke strýčkovi (p.3.,č.j.), jedl mořské kraby (p.4.,č.mn.), o kapitánovi (p.6.,č.j.), nakrmit pávy (p.4.,č.j.), přiběhl ke kominíkovi (p.3.,č.j.), spatřil losy (p.4.,č.mn.) a soby (p.4.,č.mn.), pěkní psi (p.1.,č.mn.), doběhnout k Maxovi (p.3.,č.j.)

10 Najdeš alespoň 10 podstatných jmen rodu mužského?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ D U S N I H O B R E L M A T Š K J V P C

11 Víc jak 10 podstatných jmen rodu mužského
sníh, ledovec, orel, sobi, šrot, šok, šnek, leden, Rek, konec, šašek, tur, nok, obojek, sbor, koš, led, sud D U S N I H O B R E L M A T Š K J V P C

12 Citace Obrázek na snímku č. 2: klipart


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ"

Podobné prezentace


Reklamy Google