Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Czech Internet Forum 2007 Jan Herzmann Internet a jeho limity.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Czech Internet Forum 2007 Jan Herzmann Internet a jeho limity."— Transkript prezentace:

1 Czech Internet Forum 2007 Jan Herzmann Internet a jeho limity

2 2 Motto „Nebude-li dítě od tří let na internetu, je už v šesti letech věku technologicky pozadu. Jan Mühlfeit: Věřím v inkluzivní globalizaci. Strategie 45/2007, str. 27

3 3 Limity přístupu

4 4 Když jsme mezi sebou Mezinárodní case study – v daném případě anekdota  Na světovém kongresu ESOMAR v Berlíně pronesl Tariq Krim, zakladatel a CEO internetové společnosti Netvibes: „Ostatně dnes už jsou všichni lidé zapojeni do FaceBook. No schválně – zvedněte ruku, kdo je na FaceBook?“  V sále se zhruba 700 posluchači se zvedlo asi 20 rukou a přednášející se ve svém projevu značně zadrhl.  Tendence přeceňovat dosah internetové komunikace při tom není Krimovou specialitou. Podlehli jí téměř všichni kongresoví propagátoři on-line komunikace.  Když jsme mezi sebou, zdá se nám svět bez internetu nemyslitelný. Možná jsme příliš často jen „mezi sebou“? Neměl radši koukat vlevo?

5 5 Sociální nůžky Pokrok je silně asynchronní záležitost Technologický pokrok Většinové lidské schopnosti Většinové sociální podmínky  Technologický pokrok táhnou špičky a adoptují elity.  Pokrok rozvíjí schopnosti (i díky vzdělání), ale „mainstream“ má vždy zpoždění.  Sociální podmínky se mění teprve v horizontu generací.  Nezakládáme na příští revoluci vyloučených?

6 6 Když nejsme mezi sebou Současné Česko  Zhruba 4,5 mil. lidí (45 % české populace) je on-line – používá aspoň někdy internet.  Přibližně lidí (1 % české populace) je negramotných.  Každoročně opouští školy s nedokončeným základním vzděláním mladých lidí (15 % příslušné věkové skupiny).  Kolik je těch, kteří technicky vzato „mají možnost“, ale nemají motivaci – třeba protože se cítí staří nebo jen proto, že jsou duševně líní?  Kolik je těch, kteří jsou on-line, ale nikdy nepřekročili hranice zábavy a ani to nehodlají udělat? Sbírá na internetovou kavárnu?

7 7 Internet v ČR Přístup k internetu a typ domácího připojení  Téměř polovina české „dospělé“ populace zatím „nemá kudy dovnitř“.  Téměř dvě třetiny nemohou využívat internet z domova.  Kvalita domácího připojení limituje způsob využívání internetu – broadband není pravidlem. Zdroj: ZOČI, Factum Invenio 2007

8 8 Internet v ČR Přístup k internetu analytickou optikou  Plných 70 % neuživatelů internetu o něj nemá zájem, ačkoli ho zná.  Přístup k internetu i zájem o jeho užívání výrazně závisí na věku.  Po 60 má jen 9 % přístup k internetu z domova a 71 % se o něj nezajímá.  Kdo nemá na domácí připojení k internetu, nemá ani tendenci připojovat se odjinud. Zdroj: ZOČI, Factum Invenio 2007

9 9 Když nejsme mezi sebou A svět?  Zhruba 1,25 mld. lidí (19 % světové populace) je on-line – používá aspoň někdy internet.  Přibližně 1,0 mld. lidí (15 % světové populace) je negramotných.  Odhaduje se, že 1,6 mld. lidí (24 % světové populace) žije zcela bez elektrické energie a nemá možnost se s internetem seznámit.  Kolik je těch, kteří technicky vzato „mají možnost“, ale nemají motivaci – třeba protože řeší úplně jiné, existenční problémy? Mají doma PC?

10 10 Limity důvěry

11 11 Limity důvěry Je internet otevřená a férová komunita?  „Mezi námi“ je otevřeným problémem zatím neprověřená víra v upřímnost a otevřenost komunikace na internetu.  Když vystupujeme prostřednictvím přezdívky nebo avatara, nemáme tendenci se stylizovat? Kdo ano a kdo ne?  Jak bude důvěru na internetu ovlivňovat počítačová a „mobilová“ kriminalita?  Nesměřujeme k tomu, že spadneme do známé pasti „myslíme, že víme“?  Verifikovat, zda upřímnost a otevřenost komunikace na internetu je platnou hypotézou, bude společným úkolem pro psychology a počítačové experty.  Podle obsahu kongresových debat se k tomu však zatím ani jedna strana příliš nechystá. Jakpak vypadá jeho avatar?

12 12 Co s tím?

13 13 Co s tím obecně? Technologie, vzdělání, chudoba  Změnit technologie. Současné hendikepují:  osoby se zrakovými problémy (malé písmo, malé ikony)  osoby se sníženou motorikou rukou (citlivé myši, notepady apod.)  osoby s nízkou schopností algoritmizace.  Typickou technologicky hendikepovanou osobou je evropská důchodkyně.  Podpořit vzdělání, omezit chudobu. Současný svět hendikepuje:  periferii v globálním i národním měřítku  nízké příjmové skupiny  lidi bez vzdělání.  Typickou sociálně hendikepovanou osobou je děvče z afrického venkova.  Spirálu ostrakizace je třeba přerušit, potenciál čeká v rozvojovém světě.

14 14 Co s tím v Česku? Proti globálním problémům jsou naše poměrně malé, stejně nás ale drží daleko od špičky Technologie  Opusťme představu, že cílovým uživatelem je teenager nebo zdatný byznysman.  Mají-li s internetem pracovat tříletí, musí s ním mít možnost pracovat sedmdesátiletí. Jdeme do cílovek s menšími „spendings“. Dvě cesty a překážky na nich Společnost  Vzdělávání: stárnoucí učitelé to nezachrání.  e-government: využijeme nelásky k úředníkům?  Zábava: i on-line platí „škola hrou“.  Ceny zařízení a připojení vyřeší trh sám. Chytří programátoři, … politici. Moudré vlády nastavují výhybky tak, aby vlak inovací jel nejkratší cestou bez státního postrkování.

15 15 Díky za pozornost Otázky?


Stáhnout ppt "Czech Internet Forum 2007 Jan Herzmann Internet a jeho limity."

Podobné prezentace


Reklamy Google