Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

INFORMATIKA  historie  pojmy  hardware část I. Historie výpočetní techniky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "INFORMATIKA  historie  pojmy  hardware část I. Historie výpočetní techniky."— Transkript prezentace:

1

2 INFORMATIKA  historie  pojmy  hardware

3 část I. Historie výpočetní techniky

4 – sestrojen počítač Zuse Z4 – zničen při náletu – sestrojen reléový počítač Mark 1 (IBM)‏ – sestrojen první elektronkový počítač ENIAC – první sériově vyráběný počítač UNIVAC - vyráběny tzv. "sálové" počítače – zabíraly plochu i několika místností – díky rozvoji polovodičových součástek vytvořen první mikroprocesor a postupně vznik prvních PC (Personal Computer – osobní počítač)‏ dále rychlý rozvoj PC s procesory 286, 386, 486, Pentium, Athlon, Celeron, dvou a více jádrové procesory...

5 Postupně vzniklo několik firem, které se věnovaly výrobě PC IBM - PC APPLE - Mac Intosh herní konzole - Playstation, X-Cube apod. ATARI - starší herní konzole (hlavně hry) léta AMIGA - starší herní konzole (hlavně hry) léta tyto počítače nebyly kompatibilní tj. pro každý druh musel být tvořen speciální software programy vytvořené pro jeden typ nejdou spustit na jiném

6 část II. Pojmy

7 Oblasti použití PC: - kancelářské aplikace – úprava dokumentů, tabulek apod. MS Office, OpenOffice(zdarma), PC Suite 602 (český)... - databázové aplikace – úprava velkého množství dat – kartotéky, seznamy zboží, údaje o zaměstnancích apod. - grafické systémy – oblast projektování a konstrukce (CAD/CAM systémy), GIS - grafické informační systémy (geodetické mapy a plány), grafické prezentace (letáky) apod. - řídící systémy – programy, které kontrolují nebo řídí určitý technologický proces - programování – tvorba programů, webových stránek apod. za pomoci programovacího jazyka, který je převeden do strojového kódu – jazyka počítače programovací jazyky - Delphi, basic, C++, HTML… - zábava – hry, multimediální programy, hudba...

8 Základní pojmy: - hardware – fyzické vybavení počítače; vše "na co se dá sáhnout"  vstupní – slouží ke vkládání informací do počítače (klávesnice, myš)‏  výstupní – slouží k získávání informací z počítače (monitor, tiskárna)‏ další hardware – harddisk, cd-rom, procesor, skříň... - software – programové vybavení počítače (textové a tabulkové procesory, grafické programy, hry...)‏ příklady programů: kancelářský software - OpenOffice, MS Office, PC Suite 602 operační systém - Windows XP, Vista, 7; Linux; OS/2; DOS (starý)‏ grafické - CorelDRAW, Malování, GIF Animátor, Gimp programovací - Golden HTML Editor, Ace HTML multimediální – Winamp, Windows Media Player, Audiograber hry – Doom, Harry Potter, Prince of Persia, Colin Mc Ray Rally, Needs for Speed, Solitaire, Prší, Warcraft, The Sims, ToCA: Race driver, Sacred, Flash point, Mafia, Grand Prix...

9 kursor – aktivní místo na obrazovce (většinou "bliká")‏ soubor – prostor na disku; obsahuje data, se kterými PC umí pracovat má jméno a koncovku, př.: data.exe; lenka.doc …; ikony dle funkce složka – adresář; prostor na disku; velikost omezena velikostí média (HDD, CD...)‏ má jméno, př.: Dokumenty; Hry...; ikona – žlutá složka cesta – adresa určité složky, souboru, webové stránky … př.: C:\Dokumenty\Dopisy\Soukrom\Petr\turnaj.rtf (pozor na obrácené lomítko)‏ pozor u webových adres je lomítko normální - / př.:

10 jednotky paměti - bit (b) – nejmenší jednotka, 1 nebo 0 (on/off, ano/ne), 8 bitů tvoří byte - byte – čti „bajt“; základní jednotka znamená jeden znak nebo jedno číslo v rozmezí = 0; = 1; = 2; = = 4; = 5; = 6atd. kvůli velikosti médií se používají násobky: kB – kilobyte1 kB = 1000 B (1024 B)‏ MB – megabyte1 MB = 1000 kB = 1 milión B (1024 kB)‏ GB – gigabyte1 GB = 1000 MB = 1 miliarda B (1024 MB)‏ TB – terabyte1 TB = 1000 GB = bilión B (1024 GB)‏

11 část III. Hardware

12 Hardwarová konfigurace počítače - celkové složení a kombinace komponent se nazývá hardwarová konfigurace počítače - rychlost počítače určuje celkové složení – procesor, sběrnice, RAM, harddisk, grafickákarta... základní skříň – "bedna" desktop – dodávaná ve vodorovné poloze položena na stole tower – mini nebo big – podle velikosti; postavený na výšku (vejde se pod stůl)‏

13 interní zařízení základní deska – tzv. motherboard velký obvod s plošnými spoji – spousta "zástrček" pro připojení jednotlivých prvků (procesor, zvuková, grafická karta; paměti...)‏ sběrnice – vodiče pro převod informací mezi procesorem a ostatními částmi sloty – zásuvka pro připojení dalších prvků

14 procesor - "mozek počítače" řídí provoz celého počítače (vše počítá); obsahuje milióny "mikrosoučástek" princip – na vstupu vodiče do procesoru je (1) nebo není (0) přivedeno napětí; podle počtu vodičů, které je schopen zpracovat najednou rozlišujeme 8-bitové (8 vodičů), 16-bitové (16), 32, taktovací frekvence – kolik instrukcí zpracuje za sekundu; 1,5 GHz miliónů; maximum kolem 4 GHz - při vyšších frekvencích problém s přehříváním

15 operační paměť – RAM - ukládání dat, se kterými počítač právě pracuje – pro plynulou práci PC - při vypnutí či restartu PC se vymaže, přímé propojení s procesorem kapacita – 1 GB až 4 GB harddisk – HDD, pevný disk slouží k trvalejšímu ukládání dat, lze na něj zapisovat i mazat ukládá se na kotouče s magnetickou vrstvou kapacita – 160 GB až 500 GB (někde i několik TB)‏

16 mechaniky pro zápis dat na přenosná media disketová jednotka - disketa, malá kapacita (max. 1,4 MB) - dnes ji‏ž historie CD-ROM - CD, kapacita až 800 MB, zápis laserem DVD-ROM - DVD, kapacita až 4,7 GB, zápis laserem, několik vrstev Blue ray - kapacita až 80 GB, zápis laserem o velmi krátké vlnové délce flash disk - informace uloženy do „buněk“ - tranzistorů, omezený počet přepisů (několik stovek tisíc)

17 externí zařízení klávesnice několik částí – alfanumerická (písmena); numerická (čísla); funkční klávesy (F1-F12); klávesy na ovládání kurzoru (šipky, home, end...)‏

18 význam kláves enter – potvrzovací kl.; odešle data do počítače Esc – úniková kl.; návrat zpět; zruší právě prováděnou akci směrové šipky – přesun kursoru o pozici v daném směru home, end – přesun kursoru na začátek či konec řádku page up, page down – přesun kursoru o obrazovku nahoru či dolu tab – tabelátor; přesun kursoru o nastavenou pozici; pohyb mezi okny shift, alt, ctrl – pomocné klávesy; nemají samostatný význam, rozšiřují význam ostatních kláves (př.:ctrl+p = tisk)‏ insert – přepíná vkládací a přepisovací režim delete – smaže znak na pozici (vpravo od) kursoru  back space – nad entrem; smaže znak před pozicí (vlevo od) kursoru F1-F12 – funkční klávesy; funkce podle programu; F1 často nabídka apod. Caps lock – trvale zapíná velká písmena (má indikátor)‏ Num lock – zapíná numerickou klávesnici (má indikátor)‏ Print screen – uloží aktuální obrazovku do schránky (paměti)‏

19 užitečné kombinace kláves klávesa Ctrl +: C – kopírování;V – vložit; X – vyjmout;O – otevřít;P – tisk; S – uložit;A – vše vybrat; B – psaní tučně;I – psaní kurzíva; U – psaní podtrženě; klávesa Alt + číslo na numerické klávesnici (kódy ASCII): 47 - /;92 - \;64 - ;61 - =;37 - %;38 - &;36 - $; 35 - #;59 - ;39 - ';91 - [;93 - ];123 - {;125 - };1 - ☺; 11 - ♂; 12 - ♀ atd. Shift+Delete – mazání bez odkládání do "koše" Alt+F4 – vypne spuštěný program (okno)‏ Alt+Tab – přepíná mezi spuštěnými programy (okny)‏ Alt+Shift – přepíná jazyk klávesnice Ctrl+Alt+Delete – vyvolá správce úloh Windows (lze sledovat aktivitu PC, vypínat programy...); u Win98 a nižší tzv. teplý restart při "zaseknutí" PC

20 monitor rozdělujeme podle různých kategorií - dle principu zobrazení – CRT (klasický), LCD, plazmové, OLED... - dle úhlopříčky – 19", 21", 24"... (17" = 17 palců; 1" = 2,5cm)‏ - dle obrazové frekvence – kolikrát zobrazí obraz za sekundu (v Hz); od 50 Hz do 120 Hz (zdravotní minimum 80 Hz)‏ - pouze u CRT - dle rozlišení – počet zobrazených bodů na obrazovce (šířka x výška)‏ př.: 1024x768, 1900x dle počtu bodů na palec – vzdálenost bodů ze kterých skládá obraz (0,28 mm; lepší 0,25 mm)‏

21 myš mechanická (s kuličkou), optická, laserová umožňuje snadné ovládání kurzoru, a tím usnadňuje ovládání PC tiskárna jehličková – hlučná, velmi levný provoz, vyšší nákupní cena inkoustová – levná, kvalitní, ale drahý provoz laserová – kvalitní a čistý tisk, vyšší nákupní cena plotter – tisk na velké plochy – výkresy termosublimační a další modem umožňuje komunikaci více PC hlavně pomocí telefonní linky skener převod grafiky (obrázky) do PC digitální fotoaparát umožňuje úpravu fotek v PC i zpracovat jako klasické fotky

22 porty (rozhraní)‏ slouží k připojení externích zařízení (myš, klávesnice, tiskárna...)‏ sériový – COM; data proudí za sebou, pomalý ale stabilní (myš, klávesnice...)‏ paralelní – LPT; data proudí vedle sebe, rychlejší (tiskárna, skener...)‏ USB – připojení součástí bez vypnutí PC vysoká rychlost přenosu dat; na jeden port je možné pomocí rozbočovačů připojit až 127 zařízení

23


Stáhnout ppt "INFORMATIKA  historie  pojmy  hardware část I. Historie výpočetní techniky."

Podobné prezentace


Reklamy Google