Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_173 Autor DUM: ing. Alice Ernestová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: 2012/2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen: 8. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, chemie Kyslík Anotace-metodický list: powerpointová prezentace Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

2 Kyslík 1 2 O

3 Vlastnosti kyslíku O značka O, oxygenium plyn
dvouatomová molekula O2 ve vzduchu reaktivní – reaguje s kovy i s nekovy – vázaný ve sloučeninách T = -183 °C zkapalňuje – světle modrá kapalina

4 Nejrozšířenější 5 6 prvek na Zemi
VI. A sk. v Periodické soustavě prvků 7 Kyslík jako vázaný tvoří sloučeniny: oxidy hydroxidy kyseliny H2O NaOH HNO3 Fe2O3 Ca(OH)2 H2SO

5 Hmotnostní podíl kyslíku v zemské kůře – 49%

6 Hmotnostní podíl kyslíku v atmosféře
10

7 Nejznámější sloučenina kyslíku – voda Hmotnostní podíl vody na Zemi - 74%
11

8 Hmotnostní podíl kyslíku v lidském těle - 62%
12

9 Použití kyslíku 13 14 svařování – směs plynného kyslíku a acetylenu
kyslíkové dýchací přístroje – podpora dýchání pacienti v nemocnicích horolezci ve vysokých horách hasiči – záchranné práce složka paliv pro raketové motory kapalný kyslík LOX

10 Kyslíkové radikály tedy vysoce reaktivní formy kyslíku
jsou pro buňky a tkáně lidského těla přímo životně nebezpečné rakovina, degenerace mozku, kornatění cév, stárnutí  lidský organismus je dokáže odstraňovat a likvidovat pomocí antioxidantů vitamíny A C E – čerstvé ovoce a zelenina 17

11 Ozon 18 tříatomové molekuly kyslíku O3 vznik: na molekuly kyslíku
působení UV záření nebo blesku na molekuly kyslíku velmi reaktivní plyn použití: ozonizace – desinfekce vody součást raketových paliv

12 Ozonosféra vrstva atmosféry s vyšším obsahem ozonu součást stratosféry
25 – 30 km nad Zemí pohlcuje část UV záření a zachytává UV-B složku, která je nejnebezpečnější: zvyšuje riziko výskytu rakoviny kůže a poškození očí u lidí i zvířat snižuje růst rostlin a  narušuje biologickou rovnováhu v oceánech

13 20

14 Ozonová díra oslabení ozónové vrstvy 21
způsobeno freony – molekuly obsahující fluor a chlor jedna molekula freonu dokáže zničit molekul ozonu freony se používaly jako chladící médium v ledničkách

15 Objev kyslíku Objevy chemických prvků ve vzdálenější minulosti byly dokumentovány mnohem méně jednoznačným způsobem, než je tomu dnes. Kdy je možné nějakému badateli připsat objev nového prvku? Pouhá skutečnost, že ho připravil ve víceméně čisté podobě, ještě neznamená, že si uvědomil, že jde o nové chemické individuum. Někdy nestačí ani to, že badatel postřehl některou vlastnost nového prvku, byť velmi charakteristickou. Jako modelovou lze označit situaci předcházející dnes uznávanému objevu kyslíku.

16 Byli to Angličan Joseph Priestley (1733 – 1804) a
Podle všeho kyslík původně připravili hned dva učenci nezávisle na sobě. Byli to Angličan Joseph Priestley (1733 – 1804) a  Švéd Carl Wilhelm Scheele (1742 – 1786); anglický badatel připravil kyslík r zahříváním oxidu rtuťnatého, švédský lékárník uspěl zahříváním různých kyslíkatých sloučenin dokonce už v letech 1771 až 72. Jeho laboratorní deníky však byly uveřejněny až mnohem později. Potud konec historie, která je přesto i nadále předmětem diskusí, zda přece jen některý z obou jmenovaných učenců nebyl vlastně prvním objevitelem kyslíku.

17 Leonardo da Vinci (1452 – 1519), jemuž neušlo, že se
22 Kde nemůže žít plamen, tam nemůže žít žádné zvíře, které dýchá, napsal ve svých poznámkách již Leonardo da Vinci (1452 – 1519), jemuž neušlo, že se vzduch spotřebovává při dýchání a hoření, ale že se nespotřebovává všechen, nýbrž jen jeho část. Byl to v té době, která pokládala vzduch za jedinou látku, dokonce elementární povahy, postřeh zcela revoluční, a zřejmě proto zůstal nepovšimnut. Pokrok nastal až v 17. století.

18 Joseph Priestley 23 Carl Wilhelm Scheele 24

19 Citace Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr.10 Obr.11 Obr.12 Obr.13 Obr.14 Obr.15 Obr.16 Obr.17 Obr.18 Obr.19 Obr.20 Obr.21 Obr.22 Obr.23 Obr.24 Text: 15, 16, 17


Stáhnout ppt "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google