Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_173 Autor DUM:ing. Alice Ernestová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen:2012/2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen:8. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma:Člověk a příroda, chemie Kyslík Anotace-metodický list:powerpointová prezentace Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

2 KYSLÍK 1 2 O

3  značka O, oxygenium  plyn  dvouatomová molekula O 2 ve vzduchu  reaktivní – reaguje s kovy i s nekovy – vázaný ve sloučeninách  T = -183 °C zkapalňuje – světle modrá kapalina O Vlastnosti kyslíku O

4  VI. A sk. v Periodické soustavě prvků 7  Kyslík jako vázaný tvoří sloučeniny : oxidyhydroxidy kyseliny H2ONaOH HNO3 Fe2O3Ca(OH)2 H2SO4 8 Nejrozšířenější 5 6 prvek na Zemi

5 9 Hmotnostní podíl kyslíku v zemské kůře – 49%

6 10 Hmotnostní podíl kyslíku v atmosféře

7 11 Nejznámější sloučenina kyslíku – voda Hmotnostní podíl vody na Zemi - 74%

8 12 Hmotnostní podíl kyslíku v lidském těle - 62%

9  svařování – směs plynného kyslíku a acetylenu  kyslíkové dýchací přístroje – podpora dýchání pacienti v nemocnicích horolezci ve vysokých horách 15 hasiči – záchranné práce  složka paliv pro raketové motory kapalný kyslík LOX 16 Použití kyslíku 13 14

10  tedy vysoce reaktivní formy kyslíku  jsou pro buňky a tkáně lidského těla přímo životně nebezpečné rakovina, degenerace mozku, kornatění cév, stárnutí  lidský organismus je dokáže odstraňovat a likvidovat pomocí antioxidantů vitamíny A C E – čerstvé ovoce a zelenina 17 Kyslíkové radikály

11  tříatomové molekuly kyslíku O3  vznik:  působení UV záření nebo blesku na molekuly kyslíku  velmi reaktivní plyn  použití:  ozonizace – desinfekce vody  součást raketových paliv 19 Ozon 18

12  vrstva atmosféry s vyšším obsahem ozonu  součást stratosféry  25 – 30 km nad Zemí  pohlcuje část UV záření a zachytává UV-B složku, která je nejnebezpečnější:  zvyšuje riziko výskytu rakoviny kůže a poškození očí u lidí i zvířat  snižuje růst rostlin a  narušuje biologickou rovnováhu v oceánech Ozonosféra

13 20

14  oslabení ozónové vrstvy 21  způsobeno freony – molekuly obsahující fluor a chlor  jedna molekula freonu dokáže zničit molekul ozonu  freony se používaly jako chladící médium v ledničkách Ozonová díra

15  Objevy chemických prvků ve vzdálenější minulosti byly dokumentovány mnohem méně jednoznačným způsobem, než je tomu dnes.  Kdy je možné nějakému badateli připsat objev nového prvku?  Pouhá skutečnost, že ho připravil ve víceméně čisté podobě, ještě neznamená, že si uvědomil, že jde o nové chemické individuum. Někdy nestačí ani to, že badatel postřehl některou vlastnost nového prvku, byť velmi charakteristickou.  Jako modelovou lze označit situaci předcházející dnes uznávanému objevu kyslíku. Objev kyslíku

16 Podle všeho kyslík původně připravili hned dva učenci nezávisle na sobě.  Byli to  Angličan Joseph Priestley (1733 – 1804) a  Švéd Carl Wilhelm Scheele (1742 – 1786);  anglický badatel připravil kyslík r zahříváním oxidu rtuťnatého,  švédský lékárník uspěl zahříváním různých kyslíkatých sloučenin dokonce už v letech 1771 až 72. Jeho laboratorní deníky však byly uveřejněny až mnohem později.  Potud konec historie, která je přesto i nadále předmětem diskusí, zda přece jen některý z obou jmenovaných učenců nebyl vlastně prvním objevitelem kyslíku.

17  Kde nemůže žít plamen, tam nemůže žít žádné zvíře, které dýchá, napsal ve svých poznámkách již Leonardo da Vinci (1452 – 1519), jemuž neušlo, že se vzduch spotřebovává při dýchání a hoření, ale že se nespotřebovává všechen, nýbrž jen jeho část.  Byl to v té době, která pokládala vzduch za jedinou látku, dokonce elementární povahy, postřeh zcela revoluční, a zřejmě proto zůstal nepovšimnut.  Pokrok nastal až v 17. století. 22

18  Joseph Priestley 23  Carl Wilhelm Scheele 24

19 Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr.10 Obr.11 Obr.12 Obr.13 Obr.14 Obr.15 Obr.16 Obr.17 Obr.18 Obr.19 Obr.20 Obr.21 Obr.22 Obr.23 Obr.24 Text: 15, 16, 17 Citace


Stáhnout ppt "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google