Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC Prezentace pro pracovníky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC Prezentace pro pracovníky."— Transkript prezentace:

1 Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC Prezentace pro pracovníky MŠMT, 21.10.2013 Arnošt Veselý Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

2 Obsah prezentace Základní informace o výzkumu Celkové výsledky v mezinárodním srovnání Kompetence podle věku, pohlaví, vzdělání, rodinného zázemí Některé implikace pro vzdělávací politiku

3 Základní informace o výzkumu PIAAC komplementární k výzkumu PISA šetření dospělých ve věku 16-65 let testy čtenářské a numerické gramotnosti a dovednosti řešit problémy v prostředí informačních technologií dotazníky mapující počáteční a další vzdělávání, zkušenosti na trhu práce a využívání dovedností v životě a v práci reprezentativní výzkum, náhodný výběr respondentů administrace vyškolenými tazateli v domácnostech administrace prostřednictvím přenosného počítače (CAT) s alternativou písemného testu

4 Základní informace o výzkumu PIAAC hlavní sběr na přelomu 2011, 2012 Celkem 24 vyspělých zemí: Austrálie, Belgie (Vlámsko), Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Jižní Korea, Kypr, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Spojené státy americké, Španělsko, Švédsko, Velká Británie (Anglie a Severní Irsko). účast celkem 166 000 respondentů v ČR získána data od 6102 respondentů, dosažená návratnost 66 % zahájena druhá vlna: Chile, Indonésie, Izrael, Litva, Nový Zéland, Řecko, Singapur, Slovinsko a Turecko předpokládaná periodicita 10 let

5 Průměrný výsledek v testu čtenářské gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 296Japonsko 288Finsko 284Nizozemí 280AustrálieNorsko, Švédsko 279ŠvédskoAustrálie, Norsko 278NorskoAustrálie, Švédsko 276EstonskoČeská republika, Vlámsko (Belgie) 275VlámskoČeská republika, Estonsko, Slovensko 274Česká republikaKanada, Estonsko, Korea, Slovensko, Vlámsko, Anglie/S.Irsko (VB) 274SlovenskoKanada, Česká republika, Korea, Vlámsko, Anglie/S.Irsko (VB) 273KanadaČeská republika, Korea, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB) 273Průměrný výsledek Kanada, Česká republika, Korea, Slovensko, Anglie /S.Irsko (VB) 273KoreaKanada, Česká republika, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB) 272Anglie/S.Irsko (VB)Kanada, Česká republika, Dánsko, Korea, Slovensko, Spojené státy americké 271DánskoRakousko, Německo, Spojené státy americké, Anglie/S.Irsko (VB) 270NěmeckoRakousko, Dánsko, Spojené státy americké, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 270Spojené státy americké Rakousko, Dánsko, Německo, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 269RakouskoDánsko, Německo, Spojené státy americké, Kypr 269KyprRakousko, Německo, Spojené státy americké, Irsko 267PolskoIrsko 267IrskoPolsko, Kypr 262Francie 252ŠpanělskoItálie 250ItálieŠpanělsko

6 Průměrný výsledek v testu numerické gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná země Země, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 288Japonsko 282Finsko Nizozemí, Vlámsko (Belgie) 280Vlámsko Dánsko, Finsko, Nizozemí, Norsko, Švédsko 280Nizozemí Finsko, Norsko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 279Švédsko Dánsko, Nizozemí, Norsko, Vlámsko (Belgie) 278Norsko Dánsko, Nizozemí, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 278Dánsko Norsko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 276Slovensko Rakousko, Česká republika 276Česká republika Rakousko, Slovensko 275Rakousko Česká republika, Estonsko, Slovensko 273Estonsko Rakousko, Německo 272Německo Estonsko 269Průměr Austrálie 268Austrálie Kanada 265Kanada Austrálie, Kypr 265Kypr Kanada, Korea 263Korea Anglie/S. Irsko (VB), Kypr 262Anglie/S. Irsko Korea, Polsko 260Polsko Anglie/S. Irsko (VB) 256Irsko Francie, Spojené státy americké 254Francie Irsko, Spojené státy americké 253USA Francie, Irsko 247Itálie Španělsko 246Španělsko Itálie

7 Podíl respondentů na dílčích úrovních způsobilosti - řešení problémů v prostředí informačních technologií

8 Rozložení kompetencí v populaci – čten. gram. MissingBelow Level 1Level 1Level 2Level 3Level 4/5

9 Průměrný výsledek v testu čtenářské gramotnosti 16-24 Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 299JapanFinland 297FinlandJapan, Korea, Netherlands 295NetherlandsFinland, Korea 293KoreaFinland, Netherlands 287EstoniaAustralia, Flanders (Belgium) 285Flanders (Belgium)Australia, Czech Republic, Estonia, Poland, Sweden 284AustraliaCzech Republic, Estonia, Germany, Poland, Sweden, Flanders (Belgium) 283SwedenAustralia, Czech Republic, Germany, Poland, Flanders (Belgium) 281PolandAustralia, Czech Republic, Germany, Sweden, Flanders (Belgium) 281Czech RepublicAustralia, Austria, Canada, Denmark, Germany, Poland, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 280AverageAustria, Czech Republic, Germany, Poland, Sweden 279GermanyAustralia, Austria, Canada, Czech Republic, Denmark, France, Norway, Poland, Slovak Republic, Sweden 278AustriaCanada, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Norway, Slovak Republic 276DenmarkAustria, Canada, Czech Republic, France, Germany, Norway, Slovak Republic, United States 276Slovak RepublicAustria, Canada, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Norway, United States 276CanadaAustria, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Norway, Slovak Republic, United States 275NorwayAustria, Canada, Denmark, France, Germany, Ireland, Slovak Republic, United States 275FranceAustria, Canada, Denmark, Germany, Norway, Slovak Republic, United States 272United StatesCanada, Denmark, France, Ireland, Norway, Slovak Republic, England/N. Ireland (UK), Cyprus¹ ² 271IrelandNorway, United States, England/N. Ireland (UK), Cyprus¹ ² 267Cyprus¹ ²Ireland, Spain, United States, England/N. Ireland (UK) 266England/N. Ireland (UK) Ireland, Italy, Spain, United States, Cyprus¹ ² 264SpainItaly, England/N. Ireland (UK), Cyprus¹ ² 261ItalySpain, England/N. Ireland (UK)

10 Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 285Netherlands Finland, Japan, Korea, Flanders (Belgium) 285Finland Japan, Korea, Netherlands, Flanders (Belgium) 283Japan Austria, Czech Republic, Estonia, Finland, Korea, Netherlands, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 283Flanders (Belgium) Austria, Finland, Japan, Korea, Netherlands, Slovak Republic, Sweden 281Korea Austria, Czech Republic, Estonia, Finland, Japan, Netherlands, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 279Austria Czech Republic, Estonia, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Sweden, Flanders (Belgium) 279Estonia Austria, Czech Republic, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Sweden 278Sweden Austria, Czech Republic, Estonia, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Flanders (Belgium) 278Czech Republic Austria, Estonia, Germany, Japan, Korea, Slovak Republic, Sweden 278Slovak Republic Austria, Czech Republic, Estonia, Germany, Japan, Korea, Sweden, Flanders (Belgium) 275Germany Australia, Austria, Czech Republic, Denmark, Estonia, Norway, Slovak Republic, Sweden 273Denmark Australia, Germany, Norway 271Average Australia, Canada, Denmark, Norway, Poland 271Norway Australia, Canada, Denmark, Germany, Poland 270Australia Canada, Denmark, Germany, Norway, Poland, Cyprus¹ ² 269Poland Australia, Canada, Norway, Cyprus¹ ² 268Canada Australia, Norway, Poland, Cyprus¹ ² 264Cyprus¹ ² Australia, Canada, France, Poland 263France Cyprus¹ ² 258Ireland Italy, Spain, England/N. Ireland (UK) 257 England/N. Ireland (UK) Ireland, Italy, Spain 255Spain Ireland, Italy, England/N. Ireland (UK) 251Italy Ireland, Spain, United States, England/N. Ireland (UK) 249United States Italy Průměrný výsledek v testu numerické gramotnosti 16-24

11 Trendy SIALS (1998) – PIAAC

12 Shrnutí 1 Nepotvrdila se teze o dramatickém zhoršení českého vzdělávacího systému Výsledky celkově nejsou špatné Rozdíly mezi zeměmi jsou však relativně malé, a to především v nejmladších věkových kohortách Výsledky srovnatelné s výzkumem SIALS – relativní postavení v úrovni čtenářské a numerické gramotnosti se vyrovnává Rozdíly v ČR jsou relativně malé

13 Výsledky ve čtenářské gramotnosti podle věku

14 Výsledky podle pohlaví – čten. gram. MužiŽenyMuží - ženy PrůměrSEPrůměrSE Republic of Korea2760,752690,876,3 Netherlands2871,082810,946,1 Belgium2780,972731,085,3 Germany2721,172671,195,1 Spain2541,002491,044,7 Austria2721,042670,934,1 Norway2800,972760,913,9 Czech Republic2761,262721,303,4 Sweden2811,082781,103,3 Japan2980,882951,013,1 England/N. Ireland2741,372711,292,9 Canada2750,862720,792,3 Ireland2681,172651,102,3 OECD Average2740,242720,232,0 Australia2811,282791,111,8 United States2701,212691,330,7 Italy2501,502511,32-0,3 Denmark2711,032710,80-0,4 Slovak Republic2730,862740,82-0,8 Estonia2751,092770,81-1,6 Cyprus2681,182700,97-1,6 Finland2861,212890,99-3,2 Poland2640,972700,86-6,4

15 Výsledky podle pohlaví – numer. gram. MužiŽenyMuží - ženy PrůměrSEPrůměrSE Germany2801,312631,3217,3 Netherlands2891,092720,9716,7 Belgium2881,142721,1516,0 Norway2861,172711,0714,8 Canada2730,902580,9514,6 England/N. Ireland2691,392551,4214,3 United States2601,272461,4614,1 Australia2741,422611,2013,7 Sweden2861,312720,9813,6 Austria2821,202681,1413,2 Spain2520,992400,9512,5 Japan2941,132821,0612,3 Ireland2621,292501,3311,9 OECD Average2750,262640,2511,7 Italy2521,392421,3810,7 Denmark2831,202730,9510,3 Republic of Korea2690,902580,9910,3 Finland2871,202771,0010,2 Czech Republic2801,362711,309,0 Cyprus2681,132611,177,3 Estonia2760,862700,806,0 Slovak Republic2771,082750,972,4 Poland2611,242590,901,9

16 Čtenářská gramotnost – ženy dle věku

17 Čtenářská gramotnost – muži dle věku

18 Výsledky podle vzdělání – čten. gram.

19 Kompetence dle vzdělání – ČR Nejvyšší dosažené vzdělání Zastou pení v pop ulaci (%) Průměrný skór v čtenářské gramotnosti SEPrůměrný skór v numerické gramotnosti SEPrůměrný skór v řešení problémů v prostředí informačních technologií SE Základní vzdělání12,7258,92,7251,82,4285,43,1 Vyučení bez maturity kratší než 2 roky 2,5243,24,9242,26,3266,4 6,1 Vyučení bez maturity delší než 2 roky 32,8258,61,4259,31,5257,62,5 Vyučení s maturitou1,4264,16,5270,28,6273,18,2 Střední odborné s maturitou 25,4282,01,5284,91,4288,41,9 Střední všeobecné s maturitou (gymnázium) 4,6296,03,2297,53,3305,53,5 Středoškolská nástavba 2,3278,44,1284,97,3279,05,5 Vyšší odborné1,7293,04,3287,15,9279,75,9 Bakalářské vysokoškolské vzdělání 2,9297,84,6307,24,2299,96,8 Magisterské vysokoškolské vzdělání 11,6303,22,8313,23,0307,13,0 Postgraduální vzdělání1,4303,37,0319,95,9296,27,2

20 Výsledky podle rodinného zázemí – čten. gram.

21 Shrnutí 2 Silná závislost dovedností na rodinném zázemí Relativně dobré výsledky vysokoškoláků, relativně špatné výsledky učňů Problémy se slaďováním rodinného a pracovního života

22 Některá další zjištění Kraje: Nadprůměrná Praha, podprůměrný Karlovarský kraj Kompetence souvisejí s lepším hodnocením zdravotního stavu, vyšší důvěrou, dobrovolnictvím a pocitem, že lze ovlivnit politické rozhodování

23 Některé implikace pro vzdělávací politiku Neustat v odstraňování selektivních prvků ve vzdělávací soustavě v oblasti povinného vzdělávání Naopak zvyšovat konkurenci v oblasti TV Kompetence souvisejí s mnoha dalšími faktory – úzká spolupráce s dalšími resorty I učební obory by se měly více zaměřit na čtenářské a numerické dovednosti Spíše než unáhleně reformovat, usilovně budovat kapacity v každé třídě a škole

24 Další informace OECD. 2013. First Results from the Survey of Adult Skills. Dostupné na: http://www.oecd- ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook- 2013_9789264204256-enhttp://www.oecd- ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook- 2013_9789264204256-en http://www.oecd.org/site/piaac/ http://skills.oecd.org

25 Další informace – ČR Dům zahraniční spolupráce Na Poříčí 4 Praha 1 www.piaac.cz ; www.facebook.com/piaac.cz Národní koordinátorka PIAAC: RNDr. Jana Straková, Ph.D. jana.strakova@dzs.cz Marketingová strategie výzkumu PIAAC: Bc. Věra Weinerová vera.weinerova@dzs.cz Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

26

27 Děkuji za pozornost! Arnošt Veselý Katedra veřejné a sociální politiky Fakulta sociálních věd Univerzita Karlova v Praze veselya@fsv.cuni.cz


Stáhnout ppt "Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC Prezentace pro pracovníky."

Podobné prezentace


Reklamy Google